abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33411005
Ik lees op CNN net een interessant artikel. Daarin wordt gesteld dat farmaciebedrijven helemaal geen belangstelling hebben om een vaccin tegen hiv te ontwikkelen.

De reden: met aids als chronische ziekte valt meer geld te verdienen.

De enige hoop is volgens de auteur dat overheden een vaccin gaan ontwikkelen.

Onzin, of logisch? Is het simpelweg een kwestie van “economics” ?

Het artikel:

AIDS expert has theory on vaccine's delay

Sunday, December 25, 2005

WASHINGTON (AP) -- In an unusually candid admission, the federal chief of AIDS research says he believes drug companies don't have an incentive to create a vaccine for the HIV and are likely to wait to profit from it after the government develops one.

That means the government has had to spend more time focusing on the processes that drug companies ordinarily follow in developing new medicines and bringing them to market.

"We had to spend some time and energy paying attention to those aspects of development because the private side isn't picking it up," Dr. Edmund Tramont testified in a deposition in a recent employment lawsuit obtained by The Associated Press.

Tramont is head of the AIDS research division of the National Institutes of Health, and he predicted in his testimony that the government will eventually create a vaccine. He testified in July in the whistleblower case of Dr. Jonathan Fishbein.

"If we look at the vaccine, HIV vaccine, we're going to have an HIV vaccine. It's not going to be made by a company," Tramont said. "They're dropping out like flies because there's no real incentive for them to do it. We have to do it."

"They will eventually -- if it works, they won't have to make that big investment. And they can make it and sell it and make a profit," he said.

Struggles for vaccines
An official of the group representing the country's major drug companies took sharp exception to Tramont's comments.

"That is simply not true. America's pharmaceutical research companies are firmly committed to HIV/AIDS vaccine research and development with 15 potential vaccines in development today," said Ken Johnson, senior vice president of PhRMA, the Pharmaceutical Research and Manufacturers of America.

"Vaccine research is crucial to controlling the AIDS pandemic and our companies are well aware of the need to succeed in this vital area of science," Johnson said.

In an e-mail response for comment, Tramont said the HIV vaccine mirrors the history of other vaccines. "It is not just a HIV vaccine - it's all vaccines - that is why there was/is a shortage of flu vaccines," Tramont wrote.

The quest for an AIDS vaccine has been one of science's biggest disappointments despite billions of dollars and years of research. Part of the dilemma is that such a vaccine must work through the very immune system that AIDS compromises.

The failure in the last couple years of one of the more promising vaccine candidates has bred some frustration.

Hope delayed
The United Nations' top HIV/AIDS official acknowledged earlier this year at a conference that it was no longer realistic to hope that the world will meet its goal of halting and reversing the spread of the pandemic by 2015. A British delegate to that conference predicted it might take 20 years before such a vaccine is created.

The International AIDS Vaccines Initiative, a not-for-profit group that is pushing for an AIDS vaccine, said there are more than 30 vaccine candidates being tested mostly on a small scale in 19 counties, but it acknowledges many are pursuing a similar theory of science that may prove futile.

"If the hypothesis is proven incorrect, the pipeline of candidates now in trials will be rendered mostly irrelevant. Strong alternative hypotheses have been largely neglected," the group said.

IAVI estimates total annual spending on an AIDS vaccine is $682 million.

"This represents less than 1% of total spending on all health product development," IAVI said. "Private sector efforts amount to just $100 million annually. This is mainly due to the lack of incentives for the private sector to invest in an AIDS vaccine -- the science is difficult, and the developing countries that need a vaccine most are least able to pay."
  maandag 26 december 2005 @ 12:09:57 #2
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33411117
Maar het bedrijf dát een vaccin vindt en dat patenteert wordt er rijk genoeg van; dus wellicht dat er onder de bestaande AIDS-remmer leveraars niet zoveel belangstelling is, maar ik kan me niet voorstellen dat andere bedrijven zouden aarzelen een vaccin op de markt te brengen als ze het gevonden hebben.
Het is tijd voor wat anders.
pi_33411562
een echt geneesmiddel is niet lonend, vroeger hadden die bedrijven nog eer aan het maken van goede spullen maar tegenwoordig is het maken van meer winst een hoofddoel.
Het is net als met techniek, ze kunnen hele stappen overslaan, maar dan verdienen ze niks dus elke keer een iets beter medicijn is veel lonender als een middel dat je maar een keer nodig hebt.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_33411630
Dit bericht moet een andere reden hebben dan dat wat er staat. Volgens mij is het alleen maar bedoeld om de farmacie zwart te maken, en nog flink ook.

Bekijk het zo: de farmacie heeft dat belang namelijk geheel niet. Er zijn zat ziektes die zat geld kosten. Elk jaar duiken 3 nieuwe griepvarianten op en ook de vormen van Kanker blijven uit de klauwen lopen. Er zijn er zoveel waarvan de meeste wel onder controle blijven, maar genezen is gewoon heel moeilijk. Maar het punt blijft dat er enorm veel ziektes overblijven (je hebt dus geen melkkoe nodig) en deze ziektes blijven allemaal extreem moeilijk om aan te pakken.

AIDS is een bizar moeilijke ziekte, deze zit juist in je genezende witte bloedcellen. En het is ook nog eens een virusziekte.... er is nog nooit een medicijn tegen virussen ontwikkeld. En daarnaast komen er ook 4 verschillende varianten voor, de 2 in de westerse wereld zijn ook makkelijker te bestrijden dan de 2 andere die in Afrika huishouden (en daar is geen geld, geen afzetmarkt dus ook vrijwel gen onderzoek). Het zou donders goed kunnen dat AIDS nooit bestreden kan worden, simpelweg omdat de wetenschap dat niet kan. Maar dat geloven mensen tegenwoordig niet en dan heb je snel de schijn tegen.
De farmacie heeft inzake AIDS snel de schijn tegen. Want men met gratis medicijnen geven, men moet de patenten opheffen enz.... maar dat is hetzelfde als dat je naar de Shell gaat en ff vraagt of zij hun olievelden en 10 miljard winst aan Nigeria kado moeten doen... waarom zou een ander substantieel moeten bloeden en jij niet? Het is altijd leuk om een farmacobedrijf in een kwaad daglicht te stelllen dat 'ie z'n miljard niet kado doet, maar jij geeft ook geen miljard kado. En los daarvan, een patent is slechts 20 jaar geldig, dus na de research/development blijft er slechts 10 jaar over voordat China het vrijwel gratis kan produceren (alhoewel....).

Maar dit CNN bericht is daarvan een verlengde en onzin. Stel je eens voor: de bedrijven zorgen idd dat alleen remmers blijven en geen vaccin.... en ik rich een bedrijfje op met 3 werknemers en ontwikkel dat vaccin dan wel... dan heb ik de markt veroverd en hebben de grote jongens niets meer. En binnen een kapitalistische samenleving is dat kleine bedrijfje van mij nog onkwetsbaar ook, want naast bakken met geld hoef ik alleen de krant te bellen als er een Hitman opduikt.
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:34 schreef longinus het volgende:
een echt geneesmiddel is niet lonend, vroeger hadden die bedrijven nog eer aan het maken van goede spullen maar tegenwoordig is het maken van meer winst een hoofddoel.
Deze complottheorie heb ik niet meegenomen maar is ook pertintente onzin. Dacht je dat de directeur van een groot farmacobedrijf geen gezinsleden door kanker verloor? Dacht je dat de werknemers geen AIDS_gevallen in hun abije omgeving hadden? Dacht je dat je dan bij een bedrijf kon werken met de kennis dat je de wereld hun geneesmiddelen ontzegd om er zelf beter van te worden qua geld? Op het moment dat je zelf deze ziekte krijgt (en dat kan) kom je er rap achter wat geld precies waard is, helemaal niets dus.
  maandag 26 december 2005 @ 12:44:07 #5
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_33411803
Mikado... je moet je maar eens gaan verdiepen in de industrie. Als je ziet hoeveel banden er onderling zijn, dan weet je dat het in die industrie erg fout gaat. Ik denk overigens dat je niet alles dan moet zien als slecht uit die industrie... want denk dat er ook wel bedrijven kunnen tussen zitten die op het gebied van iets willen voor de mens wel wat doen. Maar er is zeker weten (feit) een farmamaffia. Iets wat al diverse malen aangetoond is.
pi_33411857
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:36 schreef Mikado het volgende:

Deze complottheorie heb ik niet meegenomen maar is ook pertintente onzin. Dacht je dat de directeur van een groot farmacobedrijf geen gezinsleden door kanker verloor? Dacht je dat de werknemers geen AIDS_gevallen in hun abije omgeving hadden? Dacht je dat je dan bij een bedrijf kon werken met de kennis dat je de wereld hun geneesmiddelen ontzegd om er zelf beter van te worden qua geld? Op het moment dat je zelf deze ziekte krijgt (en dat kan) kom je er rap achter wat geld precies waard is, helemaal niets dus.
So, en wat dan nog. Ben je no naief om te denken dat als iemand een familielid aan kanker heeft verloren hij miljarden euro's laat gaan en een medicijn gaat maken? Ik weet niet of je het weet maar er zijn ook mensen die falilieleden hebben vermoord. Of help ik je nou uit je rose wereldje waar iedereen lief is
Trek, trek ?? In Europa hebben ze trek, hier in Afrika hebben we gewoon honger
pi_33412047
TechXP, ik zit meer in die industrie dan jij je kan voorstellen.

TranceAction, jouw bewering staaft hooguit het evil complotgebeuren van een boze buitenwereld. Of heb jij nog substantiele bezijzen?
  maandag 26 december 2005 @ 12:55:58 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33412118
Kickje naar truth`?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33412225
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:53 schreef Mikado het volgende:

TranceAction, jouw bewering staaft hooguit het evil complotgebeuren van een boze buitenwereld. Of heb jij nog substantiele bezijzen?
Wat nou bewijzen? Wil je beweren dat je niet geloofd dat er mensen zijn die familieleden hebben vermoord? Of dat er mensen zijn die geld verkiezen boven familie/vrienden? Shit man ben je Amish ofzo?
Trek, trek ?? In Europa hebben ze trek, hier in Afrika hebben we gewoon honger
pi_33412237
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:00 schreef TranceAction het volgende:

[..]

Wat nou bewijzen? Wil je beweren dat je niet geloofd dat er mensen zijn die familieleden hebben vermoord? Shit man ben je Amish ofzo?
pi_33412563
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:00 schreef TranceAction het volgende:
Wat nou bewijzen? Wil je beweren dat je niet geloofd dat er mensen zijn die familieleden hebben vermoord? Of dat er mensen zijn die geld verkiezen boven familie/vrienden? Shit man ben je Amish ofzo?
Lekker ronkende algemene beschouwingen en lekker vaag blijven he

Wel, waar blijft je bewijs dan dat wetenschappers willens en wetens het grote geld najagen en de familie laten stikken, dat mensen tot alles in staat zijn is duidelijk, de vraag is of niet-lezende onbeargumenteerde mensen de enige zijn die tot dat soort praktijken overgaan of iedereen dat doet. Jij beweert dat iedereen een gaskraan kan bedienen, van zo'n bewering ben ik eigenlijk niet gedient.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 26 december 2005 @ 13:17:43 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33412655
Mikado's reactie is geloofwaardiger dan alle anderen in dit topic.
pi_33412921
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:36 schreef Mikado het volgende:
Er zijn er zoveel waarvan de meeste wel onder controle blijven, maar genezen is gewoon heel moeilijk. Maar het punt blijft dat er enorm veel ziektes overblijven (je hebt dus geen melkkoe nodig) en deze ziektes blijven allemaal extreem moeilijk om aan te pakken.
Winstmaximalisatie. Waarom toegeven op één of enkele producten als allen winstgevend kunnen zijn? Nu geloof ik niet dat de farmaceutische industrie (zoals sommigen in dit topic) een middel tegen AIDS tegen houden.

Maar werkelijke innovatie op dit gebied kan achterblijven omdat er aan verdiend wordt. Je noemde zelf al Shell. Als we de vergelijking doortrekken kan je stellen dat de grote oliemaatschappijen op dit moment geen behoefte hebben aan een andere brandstof dan olie.

[ Bericht 0% gewijzigd door nikk op 26-12-2005 13:38:47 ]
pi_33413090
dit topic is in dezelfde catagorie als de onverslijtbare gloeilamp die bij philips in een kluis zou liggen
pi_33413150
Farmacie bedrijven willen net als in Zuid-afrika een bepaald gen virus hebben wat alleen negroide mensen aantast.
Tot nu toe met erg veel succes in Afrika, aangezien het een natuurlijk virus is en het alleen afrikanen tot dusver treft (en wat chineesjes) zetten ze de ontwikkeling op een laag pitje.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
pi_33413199
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:39 schreef Sportguy het volgende:
Farmacie bedrijven willen net als in Zuid-afrika een bepaald gen virus hebben wat alleen negroide mensen aantast.
Tot nu toe met erg veel succes in Afrika, aangezien het een natuurlijk virus is en het alleen afrikanen tot dusver treft (en wat chineesjes) zetten ze de ontwikkeling op een laag pitje.
ja.. blanke mensen krijgen geen aids..
  maandag 26 december 2005 @ 13:44:31 #17
45206 Pietverdriet
pi_33413236
Waarom willen mensen toch zo graag in complot theorieen geloven?
pi_33413282
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom willen mensen toch zo graag in complot theorieen geloven?
Omdat het leuk is. Of het nu Bayer of God is, grote complotten waar je als kleine enkeling niets van kunt bevatten houden mensen graag bezig.
pi_33413321
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:42 schreef Esc het volgende:

[..]

ja.. blanke mensen krijgen geen aids..
Op homo's na een stuk minder, is nu wel in opkomst maar als het condoom gebruik zou verbeteren (zijn rotdingen maar goed) dan kan de westerse wereld aids doen uitsterven.

Maarja, tal van oorzaken....
  maandag 26 december 2005 @ 13:48:14 #20
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_33413331
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:53 schreef Mikado het volgende:
Dan ben je of blind of je verdient veel geld, waardoor je er niet over nadenkt, of je hebt bepaalde belangen en gaat hier proberen de industrie goed te praten.
pi_33413344
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:47 schreef Sportguy het volgende:

[..]

Op homo's na een stuk minder, is nu wel in opkomst maar als het condoom gebruik zou verbeteren (zijn rotdingen maar goed) dan kan de westerse wereld aids doen uitsterven.

Maarja, tal van oorzaken....
Pssst, het AIDS virus is bedacht door de industrie zelf.
  maandag 26 december 2005 @ 13:49:54 #22
45206 Pietverdriet
pi_33413361
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:48 schreef TechXP het volgende:

[..]

Dan ben je of blind of je verdient veel geld, waardoor je er niet over nadenkt, of je hebt bepaalde belangen en gaat hier proberen de industrie goed te praten.
Precies, het is één groot complot, en jij hebt het ontdekt, en je post zometeen de bewijzen zodat we allemaal er in geloven...
pi_33413390
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:48 schreef nikk het volgende:

[..]

Pssst, het AIDS virus is bedacht door de industrie zelf.
Wat jij wil, ik geloof dat het door de bonobo apen kwam die bij inboorlingen leefden en dat er blanke (christelijke) zendingsdames langs kwamen die daar hun vleugels uitsloegen.
Zodoende is de cirkel rond hoe aids in het westen is gekomen.

Maar je staat vrij een andere theorie na te leven.
  maandag 26 december 2005 @ 14:02:43 #24
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_33413650
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Precies, het is één groot complot, en jij hebt het ontdekt, en je post zometeen de bewijzen zodat we allemaal er in geloven...
Je mag geloven wat je wilt, maar het is duidelijk dat er sprake is van belangen en waar industrie erg veel waarde aan hecht. De farmamaffia is niet echt nieuw he... dat is al tig keer ter sprake gekomen.
Dus over dat hoef je niet te doen alsof dat niet bestaat. Dat lijkt me duidelijk.
  maandag 26 december 2005 @ 14:05:18 #25
45206 Pietverdriet
pi_33413717
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:02 schreef TechXP het volgende:

[..]

Je mag geloven wat je wilt, maar het is duidelijk dat er sprake is van belangen en waar industrie erg veel waarde aan hecht. De farmamaffia is niet echt nieuw he... dat is al tig keer ter sprake gekomen.
Dus over dat hoef je niet te doen alsof dat niet bestaat. Dat lijkt me duidelijk.
Zal ik eens een paar topics openen met zulke theorien over de milieu en zielugu dieren beweging en het internationale vegetarische complot? Kan net zulke verhalen schrijven schat, maar zonder een steek van bewijs blijft net zulke onzin als waar jij in geloofd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')