Allmusic.com heeft er een mooi stukje over:quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:03 schreef nightdaughter het volgende:
maar ja, mensen kunnen vaak geen defenitie geven van wat gothicmuziek is, ik denk dat het per persoon verschillend is![]()
Wishful thinking omdat de muziek waar jij naar luistert vooral metal is en je bijna niks noemt wat is voortgekomen uit new wave of postpunk wat toch de voorlopers van het gothic genre zijn. De meeste dingen die jij noemt vallen wat mij betreft niet onder gothic maar vind ik ook nog wel te pruimen, net zoals de doorsnee zomerfestivalbezoeker die zich toch echt niet als gothic afficheert. Vind jij jezelf dan gothic omdat je veel eyeliner gebruikt en regelmatig een fluwelen gewaad draagt ? Een van de redenen waarom de meeste goths van voor de Eftelingmetal hype zich liever niet meer zo noemen is dat er dan gelijk gedacht wordt dat ze in het weekend met corpsepaint op lekker bij Cradle of Filth de dramaqueen (m/v) uit staan te hangen. Noem mij maar post-wave ofzo dan.quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:03 schreef nightdaughter het volgende:
maar ja, mensen kunnen vaak geen defenitie geven van wat gothicmuziek is, ik denk dat het per persoon verschillend is![]()
Volgens mij is de hele term Efteling metal door The Gathering in stand gekomen, vanwege de af en toe dromerige sfeer op Mandylion en Nighttime Birds.quote:Op dinsdag 27 december 2005 13:11 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Wishful thinking omdat de muziek waar jij naar luistert vooral metal is en je bijna niks noemt wat is voortgekomen uit new wave of postpunk wat toch de voorlopers van het gothic genre zijn. De meeste dingen die jij noemt vallen wat mij betreft niet onder gothic maar vind ik ook nog wel te pruimen, net zoals de doorsnee zomerfestivalbezoeker die zich toch echt niet als gothic afficheert. Vind jij jezelf dan gothic omdat je veel eyeliner gebruikt en regelmatig een fluwelen gewaad draagt ? Een van de redenen waarom de meeste goths van voor de Eftelingmetal hype zich liever niet meer zo noemen is dat er dan gelijk gedacht wordt dat ze in het weekend met corpsepaint op lekker bij Cradle of Filth de dramaqueen (m/v) uit staan te hangen. Noem mij maar post-wave ofzo dan.
Qua niet gothic dingen die wel populair zijn in de scene houd ik van de meer underground jaren 80, new wave, postpunk, electroclash etc. Van de bands die zich wat meer nadrukkelijk in het gothic genre bewegen luister ik het liefst naar Clan of Xymox, Deine Lakeien, Helium Vola, Cruxshadows, kan het betere stampwerk ook wel waarderen maar meer op feestjes dan thuis.
Dat was wel wat eerder dan de hele hype waar ik op doelde, wanneer begon dat, 2001 ? Eerst brak Within Temptation bij het grote publiek door, toen After Forever en Epica, Nightwish werd bekender in Nederland, Evanescence en dat soort bandjes werden en masse geadopteerd door de tienerpopulatie die de verkeerd geinformeerde media napraatten, die riepen om het hardst "gothic ! gothic !" omdat de zangeres van Within Temptation graag baljurken draagt. De nederlandse goth scene werd ineens overspoeld met in Laughing Vampire jurkjes gestoken metalmeisjes die op feestjes de DJ vroegen wanneer de "echte" gothicmuziek nu eens gedraaid zou worden. Maar de protesten van de goths dat gothicmuziek meer te maken heeft met punk/wave/industrial etc hebben natuurlijk minder effect dan de stukken in de Hitkrant of op TMF over die vet kewle gothics van Nightwish, dat soort verslaggeving heeft nu eenmaal een groter bereik.quote:Op dinsdag 27 december 2005 14:41 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Volgens mij is de hele term Efteling metal door The Gathering in stand gekomen, vanwege de af en toe dromerige sfeer op Mandylion en Nighttime Birds.
Mierenneukerig wellicht, maar dat soort chicks luisteren ook geen echte Metal, maar beschouwen wel MM ed als Metal terwijl ze net zo goed een CD van Krezip/Di-Rect/Kane/(noem nog een NL baggerband) in hun CD speler hebben.quote:Op dinsdag 27 december 2005 16:30 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
De nederlandse goth scene werd ineens overspoeld met in Laughing Vampire jurkjes gestoken metalmeisjes die op feestjes de DJ vroegen wanneer de "echte" gothicmuziek nu eens gedraaid zou worden.
[..]
uit 'Everyday is Halloween' van Ministryquote:Op dinsdag 27 december 2005 17:11 schreef Forumschorem het volgende:
Waarom schminken die gekken zich als een stel wandelende lijken? Als je nou een bekende artiest was die het deed voor de gimmick, zoals Kiss...
Eigenlijk zijn jullie gothics-gepeupel gewoon veredelde Kiss-fans.
quote:well any time, any place, anywhere that I go
all the people seem to stop and stare
they say 'why are you dressed like it's halloween?
you look so absurd, you look so obscene'
o, why can't I live a life for me?
why should I take the abuse that's served?
why can't they see they're just like me
it's the same, it's the same in the whole wide world
well I let their teeny minds think
that they're dealing with someone who is over the brink
and I dress this way just to keep them at bay
cos halloween is everyday
it's everyday
Toen werd die term inderdaad weer uit de kast getrokken ja.quote:Op dinsdag 27 december 2005 16:30 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Dat was wel wat eerder dan de hele hype waar ik op doelde, wanneer begon dat, 2001 ? Eerst brak Within Temptation bij het grote publiek door, toen After Forever en Epica, Nightwish werd bekender in Nederland, Evanescence en dat soort bandjes werden en masse geadopteerd door de tienerpopulatie die de verkeerd geinformeerde media napraatten, die riepen om het hardst "gothic ! gothic !" omdat de zangeres van Within Temptation graag baljurken draagt. De nederlandse goth scene werd ineens overspoeld met in Laughing Vampire jurkjes gestoken metalmeisjes die op feestjes de DJ vroegen wanneer de "echte" gothicmuziek nu eens gedraaid zou worden. Maar de protesten van de goths dat gothicmuziek meer te maken heeft met punk/wave/industrial etc hebben natuurlijk minder effect dan de stukken in de Hitkrant of op TMF over die vet kewle gothics van Nightwish, dat soort verslaggeving heeft nu eenmaal een groter bereik.
Maar ns bij machinefest op bezoek danquote:Op dinsdag 27 december 2005 18:22 schreef ethiraseth het volgende:
Bah, gothic, zacht gedoe. Doe mij maar keiharde stampende industrial zoals combichrist of dulce liquido.
![]()
Die feesten zijn alleen weinig voor mij. Ik heb helemaal niks met die kledij en die mensen en ik voel me dan ook altijd totaal niet op mijn plaats daar in mijn normale kleding. Word er ook nog wel eens raar aangekeken door dat volk.![]()
Ik ervaar zelf niet dat ik raar wordt aangekeken met mn Metalshirt, hanekam, skateschoenen en 3/4 broek, maar als je er zowieso heen gaat met zwarte kleding wordt je denk ik niet raar aangekeken, paar feesten geleden waren er ook 2 ballen met witte shirts aan die waarvan ik in eerste instantie van dacht dat ze gewoon 'aapjes kwamen kijken' gingen de hele avond volledig uit hun dak waarna ze zelfs op het podium gingen dansen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 18:22 schreef ethiraseth het volgende:
Bah, gothic, zacht gedoe. Doe mij maar keiharde stampende industrial zoals combichrist of dulce liquido.
![]()
Die feesten zijn alleen weinig voor mij. Ik heb helemaal niks met die kledij en die mensen en ik voel me dan ook altijd totaal niet op mijn plaats daar in mijn normale kleding. Word er ook nog wel eens raar aangekeken door dat volk.![]()
FeindFlug Gothic? De betreffene 'scenes' liggen dicht bij elkaar; maar Gothic? Net zo Gothic als VNV Nation wat mij betreft. Wél stoer. Maar Qntal natuurlijk en Helium Vola! Umbra et Imago; Lacrimosa; Goethes Erben; Das Ich; Bruno Kramm; Veljanov; L'âme Immortelle en Erblast.quote:Op dinsdag 27 december 2005 14:42 schreef Kemania het volgende:
Combichrist
![]()
Feindflug
![]()
Suicide Commando
Dulce Liquido
en natuurlijk, oeh oeh oeh oeh
Qntal !
en nog zo'n 100 anderen =)
goed topic![]()
Ik vroeg me al af waar je reactie zou blijven, wat luister je eigenlijk?quote:
Ik eet ook wel eensquote:Op dinsdag 27 december 2005 20:20 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af waar je reactie zou blijven, wat luister je eigenlijk?
Qntal is ook al eerder genoemd maar heb ik nog niet gehoord, ik zal op zoek gaan.quote:Op dinsdag 27 december 2005 20:24 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik eet ook wel eens
Ik luister eigenlijk naar alles muv hiphop. Gothic is daar maar een onderdeel van. Wat goth-like muziek betreft vind ik zowel medieval als cyber leuk. Al moet ik zeggen dat ik het echt rauwe industrial spul zoals Feindflug voor thuisgebruik wat saai vind. Dat moet hard beuken en niet op de achtergrond spelen. Momenteel staat Qntal - Fruhling op. Hierna staat Blutengel in m'n playlist en daarna The Corrs.
Ohja, en de kleding vind ik bij dames erg mooi
quote:Op dinsdag 27 december 2005 20:30 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Menig CyberGoth chick is al half-kwijlend door mij aangestaard.
Sommige mannen kunnen er erg elegant uitzien in een zwart schort of leren jurk idd... maar die zie ik steeds minder. De meesten zijn er gewoon niet sophisticated genoeg voorquote:Op dinsdag 27 december 2005 20:36 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik vind trouwens dat de meeste goth heren wat betreft kleding de plank hopeloos misslaan. Het meeste ziet er verwijfd of gewoon niet mooi uit, het staat slechts enkelen goed. Als je je tot dat soort "donkere" kleding aangetrokken voelt dan zou bijvoorbeeld een smoking met bloedrood of paars overhemd veel mooier zijn.
Hmm, heb ik denk ik net een keer pech gehad. Of naja, ik niet, een vriend van me. Die stond er ook in zijn gewone kleren en werd aan hem gevraagd of hij het wel naar zijn zin had omdat hij er zo normaal uit zag.quote:Op dinsdag 27 december 2005 19:53 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Ik ervaar zelf niet dat ik raar wordt aangekeken met mn Metalshirt, hanekam, skateschoenen en 3/4 broek, maar als je er zowieso heen gaat met zwarte kleding wordt je denk ik niet raar aangekeken, paar feesten geleden waren er ook 2 ballen met witte shirts aan die waarvan ik in eerste instantie van dacht dat ze gewoon 'aapjes kwamen kijken' gingen de hele avond volledig uit hun dak waarna ze zelfs op het podium gingen dansen.
Juist de feesten zijn onwijs gaaf, dr wordt echt wel harde beukende Industrial doorheen gegooid, vandeweek zelfs best wat Industrial Hardcore, k'zei nog tegen een vriend dat ze er makkelijk een oude Gabber tussen konde gooien en dat ie vervolgens volledig uit zn dak zou kunnen gaan.
Gothic is heel breed en raakt heel veel vlakken van andere 'normale' muziek zoals Electro, IDM, Industrial, Industrial Hardcore, New Wave etc.
Ligt er vooral aan naar wat voor feesten je gaat, ik ga persoonlijk liever naar 'Boys Do Cry' waar meer de 80s Goth wordt gedraaid dan naar die veredelde house-parties. Hardtrance in mineur = cybergothquote:Op dinsdag 27 december 2005 21:46 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Hmm, heb ik denk ik net een keer pech gehad. Of naja, ik niet, een vriend van me. Die stond er ook in zijn gewone kleren en werd aan hem gevraagd of hij het wel naar zijn zin had omdat hij er zo normaal uit zag.Ik ben jaren een die-hard metalfan geweest, maar het is gewoon wennne als je opeens de overstap maakt naar een andere cultuur.
Maar oh wat kan je op zulke muziek snoeihard uit je plaat gaan, heerlijk.
![]()
Maar je hebt zeker gelijk dat het heel veel raakvlakken heeft met andere electronische muziek. Ik zou me omgekeerd waarschijnlijk ook best kunnen vermaken op een techno feest waar ze de hardere varianten draaien (geen idee hoe die genres heten, daar ben ik niet echt bekend mee)
imo omvat de term 'Gothic' juist die genres. Er is geen stijl die 'gothic' is, het is eerder 'gothic-rock' en daarop voortbordurend. (en vandaar ook dat je zoveel verschillende bands krijgt als je verschillende mensen hun favo goth band laat noemen.)quote:Op dinsdag 27 december 2005 19:53 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Gothic is heel breed en raakt heel veel vlakken van andere 'normale' muziek zoals Electro, IDM, Industrial, Industrial Hardcore, New Wave etc.
Ik zou met klem Qntal willen aanraden.quote:Op dinsdag 27 december 2005 22:22 schreef Fairy_with_boots het volgende:
Leuk topic, ik heb besloten dat ik me ook een beetje ga verdiepen in gothic muziek, de kleding die 'erbij hoort' vind ik meestal maar niks maar de muziek klinkt vaak best leuk, zo'n feest lijkt me ook best tof.
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen qua bands want daar weet ik dus helemaal niks van. Ik heb wat nummers gedownload van een paar bands die hier genoemd werden (willekeurig wat leuk klinkende namen gekozen) en daarvan vond ik vooral Suicide Commando en Dulce Liquido erg leuk en Blutengel niet zo.
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen uitleggen wat het verschil is tussen die bands en wat is er eigenlijk gothic aan Dulce Liquido?
Waar was je dan? Baroeg toevallig?quote:Op dinsdag 27 december 2005 19:53 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Juist de feesten zijn onwijs gaaf, dr wordt echt wel harde beukende Industrial doorheen gegooid, vandeweek zelfs best wat Industrial Hardcore, k'zei nog tegen een vriend dat ze er makkelijk een oude Gabber tussen konde gooien en dat ie vervolgens volledig uit zn dak zou kunnen gaan.
Ik dacht dat the Sisters of Mercy the godfathers waren met Siouxsie als godmother.quote:Op woensdag 28 december 2005 00:06 schreef kamagurka het volgende:
Fields of the nephilim of london after midnight vind ik nog de meest typische gothbands die ik ken..
Bauhaus niet eerder dan SOM?quote:Op woensdag 28 december 2005 00:27 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik dacht dat the Sisters of Mercy the godfathers waren met Siouxsie als godmother.
Wel maar wie kent Bauhaus ?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |