quote:
Op woensdag 28 december 2005 23:26 schreef AtraBilis het volgende:Ik blijf erbij dat cultuurrelativisme iets is wat binnen redelijk afgebakende verschillende culturen (althans met die gedachte) kan plaatsvinden, maar dat de werkelijkheid is dat de culturen en cultuurelementen zo gradueel in elkaar overlopen, er continu combinaties gevormd worden; dat het argument bij binnenlandse politiek over verschillende omstandigheden niet houdbaar is, en dat het daar met de haren bijgesleept wordt. Wat cultuurrelativisten daar belijden met de mond is niet wat zij met daden kunnen belijden.
Ik weet nog steeds niet wat cultuurrelativisten zijn. Ik ken ze niet.
En wat willen ze dan allemaal wel en niet..?
Spugen is normaal in China.. waarom zou ik het niet-spugen superieur moeten vinden?
Ik vind het beter het zelf niet te doen en het is leuker om niet te zien dat anderen het doen.
Ik denk bij mijzelf: so what ..het is hun cultuur in China... laat ze in hun waarde.
Volgens de definitie ben ik dan een cultuurrelativist te zijn ... vooruit dan..maar ik zie het grote kwaad niet in dit voorbeeld.
Ik zie wel het kwaad om mijn "beterzijn" te omschrijven met superieur.
Het woord roept het begrip op van zichzelf superieur vinden als mens in totaal.
Dat ik spugen verwerp maakt mij niks grandioos beter....als het woord superieur suggereert.
quote:
Voor de overheid lijkt het me de taak om ook binnen een eigen cultuur raamwerk te definieren wat wel en niet acceptabel is. Om een extreem voorbeeld te noemen: eerwraak lijkt me niet acceptabel. Ookal is het te begrijpen en inzichtelijk. In hoofddoekjes zie ik geen probleem, maar ik verheel niet dat ik zelf nimmer voor een hoofddoek zal kiezen en dat het wat mij betreft de voorkeur heeft het hoofd niet te bedekken. Mensen die zeggen dat 't hun niets uitmaakt, en daarbij het argument van cultuurrelativisme aanwenden, maar tegelijkertijd zelf geen hoofddoek dragen, vind ik in zekere mate hypocriet.
Je kunt prima zeggen dat iedereen maar zelf moet beslissen wat ie draagt.
En tegelijk vinden moreel, praktisch of modieus of sexerolgetrouw dat het voor jou niks is.
Daar is niks hypocriets aan..
Ik ben ertegen dat mensen uit zedelijkheidsmotieven een blouse dragen met een hoge gesloten kraag...Ik ontken de juistheid van de motivering...maar iedereen moet het zelf maar weten.
Dat heet iemand in zijn waarde laten ... en de vrijheid van het individu respecteren.
Idem dito met hoofddoekjes en stropdassen..
quote:
En ik moet zeggen dat ik niet anders kan dan zeggen dat mijn eigen waarden, voor wat betreft dat ik een keus heb (en ze niet gewoontegevormd zijn etc.) binnen deze omstandigheden superieur zijn; louter omdat als ik ze niet zo had geacht, ik ze niet zo gekozen had.
Wat maakt jou zo geweldig mens om jezelf en je standpunten superieur te noemen ?
Helemaal niks wbt hoofddoekjes..Natuurlijk vindt een ieder mens zijn mening de beste mening, de betere mening...het is onmogelijk het niet te vinden, op straffe van psychisch in de knoei komen.
quote:
Dat is wat mij stoort aan het relativisme. Dat wil niet zeggen dat ik het niet mis kan hebben en daar houd ik dan ook doorlopend rekening mee, dus andere keuzes zullen altijd behandeld worden met het idee in het achterhoofd dat ik het mis kan hebben en zolang ze niet flagrant in tegenstrijd zijn (zoals eerwraak) met de heersende mores moeten die ook hun plek kunnen hebben.
Ja... maar zijn er wel cultuurrelativisten die hun eigen mening niet beter vinden.?
Ik heb een baard.... waarom zou het dragen van een baard superieur zijn? Of het niet-dragen...
Let wel... het gaat om het grote verschil tussen de woorden "superieur" en "beter"
Voor mij is het 'beter'.. voor anderen weer niet...
Ik acht het beter als persoonlijke levenstijl, niet beter als moreel, praktisch, zedelijk etc..etc..
Ben ik dan een cultuurrelativist? Prima dan... zo moeten mensen met elkaar omgaan..