abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:24:06 #251
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_39836675
tja, $$$ is altijd een probleem............gelukkig ben ik nu erg hard aan het werken (lees iedere ochtend om 5:45 op en om 18:45 weer thuis) dus ik hoop in augustus weer een beetje liquide middelen te hebben voor mijn primaire levensbehoeften . Studio is secundair haha, dus ga na!
pi_40603471
Wie weet er een goede plug-in om vocalen in Cubase SX the EQ-en etc?

Ik heb een Rhode NT1A mic en die doet prima wat ik verlang maar qua EQ-en en compressie enzo ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik heb op dit moment echt geen cash om een extern apparaat te kopen dus heeft iemand tips/suggestie's?
pi_40603657
Ik vind persoonlijk de Waves Q-serie erg goed... en ook de renaissanc... misschien moet je kijken of je die te pakken kunt krijgen... ik vind ze strak klinken... mocht je serieus willen kopen...

www.waves.com

150 en 200 euro, maar wel de moeite waard!!
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 12:05:03 #254
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_40604184
Ik vind de SX EQ zelf eigenlijk best wel goed! Je moet alleen wel met de q's spelen.
wat betreft andere EQ's, vind ik de TC-eqsat een van de fijnste omdat deze heel transparant is.

Heb je wat meer poen (1000+) dan is misschien de waces ssl bundle of de UAD met de neve bundle wel wat voor je als je de wat analogere sound wil.
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 12:06:59 #255
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_40604264
trouwens, voor iedereen die nog een volledige startsetup zoekt:

Bij i4-muzique zag ik het volgende:

Digi 002rack met protools en een focusrite octopre ( 8 goede preamps) met ADAT optie samen voor 1599!
pi_40604328
Octopre is wel oke... lekker simpel en ze klinken best neutraal, 't is geen SSL maar ach

En samen is dat wel een redelijke prijs geloof ik... wat kost een 002 los?
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 12:10:35 #257
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_40604377
1200

en een octopre LE met adat-optie iets van 675
pi_40604501
scheelt je toch mooi 300 euro... ik zou 't wel willen maar ik heb er echt geen geld voor... en ik heb een Mbox met PT 7, het werkt allemaal prima, en ik heb het niet nodig...

Maar 't zou wel cool zijn
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 15:22:19 #259
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_40610502
JA, dat zeker.

Ik ben een beetje aan het rondzoeken voor een nieuw front-end voor mijn opnames (mic+pre/channelstrip) als iemand suggesties heeft hoor ik het graag!

voor vocals akoestische gitaar, elek. gitaar en bas

[ Bericht 15% gewijzigd door --H-I-M-- op 08-08-2006 15:29:52 ]
pi_40610793
Blue Robbie! Erg goed, 1 opname mee gemaakt, werkte prima, klinkt erg helder, simpele interface... prima te doen... vraag me alleen niet meer precies hoe die werkt want het is zeker 2 jaar geleden! Mooi ding, maar wel erg groot!
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 15:48:00 #261
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_40611368
Ja, die heb ik een zien staan bij feedback, ziet er wazig uit! Bij voorkeur zoek ik iets wat ik in mn rack kan zetten omdat ik niet zo heel veel ruimte heb!

Ik zal eens kijken wat die robbie allemaal kan.......verder nog tips/ervaringen? mics etc?
pi_40647441
ik weet je budget niet, maar je kan eens kijken naar een tweedehands voicemaster (pro), of mindprint of die zilvere dbx (386 ofzo). alledrie komen met enige regelmaat langs op marktplaats. of zit je in andere categorien te denken?
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:28:56 #263
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_40650046
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 16:09 schreef paulmatthijs het volgende:
ik weet je budget niet, maar je kan eens kijken naar een tweedehands voicemaster (pro), of mindprint of die zilvere dbx (386 ofzo). alledrie komen met enige regelmaat langs op marktplaats. of zit je in andere categorien te denken?
Ik zit nu in de Rode/Focusrite Platinum categorie en wil dus upgraden. Budget hangt af van de verbetering, maar Brauner VMA met een GML channelstrip is nog wel wat te duur .
Ik wil sowieso ook nieuw kopen, ben beng van elektronica 2e hands (rare tik ik weet het)

Daarom ben ik vooral op zoek naar ervaringen van medemensen om te kijken wat die fijn vinden voor hun muziek!

Dus.......suggesties?
pi_40655280
als focusrite je bevalt zou ik zeker voor een isa gaan. ook te gek: een midas xl42, een (dual) preamp met eq. kom je niet vaak tegen in de studio, maar komt uit de live wereld en heeft de beste eq die er is (in het live segment).
  woensdag 9 augustus 2006 @ 23:19:55 #265
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_40664951
Voor de mensen die van het productiewerk achter Tool houden is dit wel een leuk verhaal:

http://mixonline.com/recording/projects/audio_making_tools_days/

We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 10 augustus 2006 @ 11:59:22 #266
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_40680037
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 20:11 schreef paulmatthijs het volgende:
als focusrite je bevalt zou ik zeker voor een isa gaan. ook te gek: een midas xl42, een (dual) preamp met eq. kom je niet vaak tegen in de studio, maar komt uit de live wereld en heeft de beste eq die er is (in het live segment).
Ik ga eens even kijken! dank voor je tips!
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 23:19 schreef Svyatagor het volgende:
Voor de mensen die van het productiewerk achter Tool houden is dit wel een leuk verhaal:

http://mixonline.com/recording/projects/audio_making_tools_days/

Gaaf artikel. Laast een groot vergelijk gehouden voor drum preamps en voor drums is api echt de BOM! Helaas vond ik de api's voor vocals helemaal niet fijn klinken (zowel met een Neumann u87 als met een AKG 414).
  maandag 21 augustus 2006 @ 20:06:59 #267
144213 Adidah
Het was wraak
pi_41040017
Ik kan het niet laten om hier even een link te dumpen [TK] Studio apparatuur (Synthesizers en draaitafels) .
pi_41055844
Kent iemand misschien 'bas-simulator' software? Dus dat je gitaar speelt maar bas hoort? Een vst oid?
Aldus.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 21:05:34 #269
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_41106686
Nee, maar line 6 heeft wel een basmodulatie in haar POD-presets. Niet echt top, maar wel leuk om mee te prullen!
pi_41106808
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 20:06 schreef Adidah het volgende:
Ik kan het niet laten om hier even een link te dumpen [TK] Studio apparatuur (Synthesizers en draaitafels) .
Vet zo'n Juno! Ik ben zelf op zoek naar synths. Weet alleen niet zo goed waar ik naar moet zoeken omdat ik qua geluid voor mijn muziek zoekende ben en niet zomaar een synth wil kopen. Ik check marktplaats veel de laatste tijd. Nog tips voor goedkope ietwat oude synths iemand?
Live from planet Earth. The ocean. Dark water.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 10:43:53 #271
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_41354902
n00bvraagje: als ik mijn band live wil opnemen, maar wel de instrumenten per spoor wil kunnen splitsen voor volume/eq/effecten etc, wat heb ik dan aan hardware nodig? We hebben wel eens eerder opnames gemaakt, maar dan werkten we zo: instrumenten -- mengtafel -- line in -- één spoor in Cubase SX...kortom, de complete mix op één track. Klonk wel aardig, maar verre van ideaal natuurlijk. Hoe kan ik dat hardware - en softwarematig splitsen?
Check mijn band Glorybox
pi_41356562
meerdere mic's/ di's en meerdere inputs op je geluids kaart eventueel een mixer er tussen...
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 14:46:16 #273
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_41362758
precies. echter je hebt ook mengpanelen met een firewire verbinding Bijvoorbeeld de mackie Onyx die dan meteen fungeren als geluidskaart waarmee je tot 16 sporen tegelijk kan opnemen. Echter je hebt dan geen 16 sporen playback, dus 2, dus het echte mixen moet je dan wel op de pc doen.
  zondag 10 september 2006 @ 21:56:37 #274
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_41689330
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 10:43 schreef Svyatagor het volgende:
n00bvraagje: als ik mijn band live wil opnemen, maar wel de instrumenten per spoor wil kunnen splitsen voor volume/eq/effecten etc, wat heb ik dan aan hardware nodig? We hebben wel eens eerder opnames gemaakt, maar dan werkten we zo: instrumenten -- mengtafel -- line in -- één spoor in Cubase SX...kortom, de complete mix op één track. Klonk wel aardig, maar verre van ideaal natuurlijk. Hoe kan ik dat hardware - en softwarematig splitsen?
voor live onames moet je dan meteen je hele pc meesjouwen denk ik (als je afgaat op vorige posts)
Tenzij je een laptop hebt.
En... De meeste geluidskaarten voegen echt ontiegelijk veel ruis toe aan de opnamen. Dat is zeker iets om te onthouden.

Volgens mij zijn 4-8 sporen hd-recorders niet zo duur. Je hebt ze van allerlei merken. En komt gelijk met een
ingebouwde mixer dus erg portable voor demo-opnames in oefenruimtes enzo.
Je hebt zelfs ook nog voor de normale cassette bandjes. Je hebt dan wel microfoon versterkers nodig.
Voor goede effecten moet je weer wél een extra unit kopen voor deze portastudios denk.
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  dinsdag 12 september 2006 @ 15:51:53 #275
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_41738289
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:56 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

En... De meeste geluidskaarten voegen echt ontiegelijk veel ruis toe aan de opnamen. Dat is zeker iets om te onthouden.
Over welke geluidskaarten heb je het dan?!?

Voor zover ik weet wordt tegenwoordig 99% van de albums met een geluidskaart opgenomen....
  dinsdag 12 september 2006 @ 16:04:38 #276
24054 search64
Avec le grande
pi_41738715
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:56 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Dat is echt onzin.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
  dinsdag 12 september 2006 @ 17:57:16 #277
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_41742430
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 16:04 schreef search64 het volgende:

[..]

Dat is echt onzin.
Dan heb je het ws. over hele dure geluidskaarten van 5-60 euro ofzo.
Kan meneer beter een portable HD-recorder kopen.
Is nog veel meer portable en sneller ook. Of wil je dattie met ze hele pc heen en weer gaat sjouwen?
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  dinsdag 12 september 2006 @ 22:31:24 #278
24054 search64
Avec le grande
pi_41752494
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:57 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Is nog veel meer portable en sneller ook. Of wil je dattie met ze hele pc heen en weer gaat sjouwen?
Een M-Audio Audiophile heeft weliswaar slechts 2 mono in en 2 mono uit maar voegt nagenoeg geen ruis toe aan het signaal. Dit was misschien zo een aantal jaar geleden maar tegenwoordig heb je voor honderd euro een prima kaart.
  donderdag 14 september 2006 @ 12:08:21 #279
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_41797559
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:31 schreef search64 het volgende:

[..]

Een M-Audio Audiophile heeft weliswaar slechts 2 mono in en 2 mono uit maar voegt nagenoeg geen ruis toe aan het signaal. Dit was misschien zo een aantal jaar geleden maar tegenwoordig heb je voor honderd euro een prima kaart.
Daar werk ik nu ook mee, en dat bevalt goed. Behalve dat ik op een gegeven moment wel live meerdere tracks tegelijk wil gaan opnemen, en daarvoor dus een uitgebreidere interface voor moet hebben. En op zo'n moment vind ik het ook niet zo'n probleem om mijn pc mee te sjouwen.

Iets anders: gisteravond tijdens het kloten met Cubase crashte mijn pc tot twee keer toe. Niet vastlopen, maar gewoon helemaal ineens, patsboem uit. Pas na een paar seconden de aan/uitknop vasthouden kon ik weer booten. Ik denk dat het een temperatuurkwestie is, want het was nogal warm op mijn kamer .
Aan de andere kant: ik denk ook dat mijn pc het niet goed trekt; ik heb 1 track drums met een VST die ongeveer 250 mb moet laden, plus vier audiotracks waarbij drie daarvan Guitar Rig 2 als insert hebben. De VST performance schommelt zo rond de 60 procent. Ik heb een AMD met ik geloof 2,3 ghz plus 1 gig ram. Daar zou je toch een eind mee moeten komen? Wat kan ik doen om die crashes niet meer te krijgen?
Check mijn band Glorybox
pi_41798299
werd ie niet te heet? check je koeling..
want een computer valt niet zomaar uit zonder af te sluiten..
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
pi_41832770
klinkt meer als corrupt geheugen, daar wil je pc wel spontaan van gaan staken.
  zaterdag 16 september 2006 @ 12:29:38 #282
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_41859000
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:08 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Daar werk ik nu ook mee, en dat bevalt goed. Behalve dat ik op een gegeven moment wel live meerdere tracks tegelijk wil gaan opnemen, en daarvoor dus een uitgebreidere interface voor moet hebben. En op zo'n moment vind ik het ook niet zo'n probleem om mijn pc mee te sjouwen.

Iets anders: gisteravond tijdens het kloten met Cubase crashte mijn pc tot twee keer toe. Niet vastlopen, maar gewoon helemaal ineens, patsboem uit. Pas na een paar seconden de aan/uitknop vasthouden kon ik weer booten. Ik denk dat het een temperatuurkwestie is, want het was nogal warm op mijn kamer .
Aan de andere kant: ik denk ook dat mijn pc het niet goed trekt; ik heb 1 track drums met een VST die ongeveer 250 mb moet laden, plus vier audiotracks waarbij drie daarvan Guitar Rig 2 als insert hebben. De VST performance schommelt zo rond de 60 procent. Ik heb een AMD met ik geloof 2,3 ghz plus 1 gig ram. Daar zou je toch een eind mee moeten komen? Wat kan ik doen om die crashes niet meer te krijgen?
Heb je een dongle voor cubase? Zonder dongle moet Cubase namelijk veel meer rekenen en zodra je met meer sporen of zware plugins gaat werken kan dit tot crashes leiden.

Wat betreft meedere tracks: ik heb zelf nu een jaartje een motu traveler en dat is ideale kaart voor live-opnames. Veel sporen en hij kan stroom van je laptop krijgen voor als je op locatie iets doet.
  zaterdag 16 september 2006 @ 12:32:27 #283
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_41859062
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:57 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Ja alleen het grote nadeel van die recorders zijn dat je heel onflexibel bent qua uitbreiden enzo. Wil je nieuwe preámps, meer schuiven, effecten etc. dan moet je dus meteen weer een grotere nieuwe kopen ipv handig uitbreiden met een rackje!
pi_42700161
Ik heb dit ook al in het gitaristentopic gevraagd, maar ik ga hier ook nog een poging wagen in de hoop een oplossing te vinden... Ik heb nu Drumkit from Hell als VST. Het probleem is dat bij het afspelen van midi het geluid begint te "struikelen", daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld een reeks achtste noten ineens gaat vertragen, of noten overslaan etc. Zelfs bij kleine stukjes van een maat of 2 doet dit zich al voor. En als ik zo'n stukje in een loop afspeel zitten die stukjes telkens op dezelfde plek alsof ik het gewoon niet goed heb ingevoerd. Iemand enig idee, want ik snap er echt geen barst van en het begint me behoorlijk de keel uit te hangen...
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  zondag 15 oktober 2006 @ 20:38:06 #285
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_42704982
Ik denk dat je pc niet op deze programma's gebouwd is.

Kan verschillende oorzaken hebben:

-te trage CPU (minimaal 2 ghz is aan te raden)
-te weinig RAM (minimaal 1 gb)
-teveel programma's op de achtergrond lopen
-geen gekwalificeerde geluidskaart

- misschien de belangrijkste (zonder je ergens van te beschuldigen): geen legale cubase. De illegale versies kosten het dubbele aan CPU en werkgeheugenverbruik omdat de dongle de hele tijd omzeild dient te worden. is dat zo, dan moet je dus de eerste punten verdubbelen.
pi_42705318
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 20:38 schreef --H-I-M-- het volgende:
Ik denk dat je pc niet op deze programma's gebouwd is.

Kan verschillende oorzaken hebben:

-te trage CPU (minimaal 2 ghz is aan te raden)
-te weinig RAM (minimaal 1 gb)
-teveel programma's op de achtergrond lopen
-geen gekwalificeerde geluidskaart

- misschien de belangrijkste (zonder je ergens van te beschuldigen): geen legale cubase. De illegale versies kosten het dubbele aan CPU en werkgeheugenverbruik omdat de dongle de hele tijd omzeild dient te worden. is dat zo, dan moet je dus de eerste punten verdubbelen.
Ik hen een externe geluidskaart met Cubase LE erbij geleverd, dus dat zou het probleem niet hoeven zijn. Enige zou dan de CPU kunnen zijn, die is 1,6 ghz maar die wordt verder niet heel erg belast als ik dat bekijk.
It has to mean something
  zondag 15 oktober 2006 @ 21:13:48 #287
24054 search64
Avec le grande
pi_42706214
Kan nooit kwaad om weer eens met een schone pc te beginnen. Opnieuw installeren is altijd goed om achtergrondprocessen kwijt te raken die je toch niet gebruikt.
pi_42706874
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:13 schreef search64 het volgende:
Kan nooit kwaad om weer eens met een schone pc te beginnen. Opnieuw installeren is altijd goed om achtergrondprocessen kwijt te raken die je toch niet gebruikt.
heb ik dus al...
It has to mean something
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:36:57 #289
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_42709773
Hoeveel virtueel geheugen heb je op je schijf? wat is de schrijfsnelheid van je schijf? Heeft DFH een optie "direct to disk", klik die dan aan, dat scheelt ook. iedere keer als een sample getriggerd moet worden moet ie de juiste sample op je HD zoeken. Met direct to disk wordt er een buffer ingesteld waardoor dit sneller kan gaan. Ook is defragmentatie belangrijk. het zoekt voor de HD namelijk sneller als de samples bij elkaar in de buurt staan ipv over de schijf verdeeld zijn!

good luck!
pi_42715173
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:13 schreef search64 het volgende:
Wat ook echt goed werkt is zorgen dat je computer niet verbonden is met internet... dan zorg je ervoor dat je achtergrond processen uitstaan, en auto-update enzo, en sync met de clock-server enzo... Dat wil nog wel eens schelen... volgens mij is het uittrekken van je kabel genoeg, evt. effe opnieuw opstarten...
  maandag 16 oktober 2006 @ 10:02:54 #291
71333 BUG80
Stop making sense
pi_42715999
Het vergroten van het aantal samples in de audio buffer wil ook wel eens helpen. Dat zit ergens onder de opties van Cubase.

Edit: o ja, en gebruik in Cubase altijd de DirectX of WDM driver als je die kunt kiezen. De Multimedia driver die Cubase standaard kiest heeft vaak last van dit soort dingen en hele hoge latency (vertraging).
pi_42718514
Vraagske...

Hoe is jullie mening over Propellorheads' Reason? Nietkijkend naar het feit dat je geen VST's kan pluggen.
pi_42721594
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 11:51 schreef DonGorgon het volgende:
Vraagske...

Hoe is jullie mening over Propellorheads' Reason? Nietkijkend naar het feit dat je geen VST's kan pluggen.
Ik gebruik het zelf al sinds versie 1.0 en die vond ik al helemaal te gek! Ik gebruik nu 2.5 in combinatie met ProTools via ReWire, omdat ik de precisie van Reason niet goed vind... fade ins en outs en subtiele verschillen zijn mij te "lomp". Ik gebruik het eigenlijk alleen als sythesizers en samplers, en alle FX-processing en het mixen doe ik in ProTools... Ik vind de mogelijkheden wel fantastisch, voor als je de effecten wel wil gebruiken, en het werken met MIDI schijnt geweldig goed te gaan, maar ik werk daar zelf niet mee, dus ik kan daar niets over zeggen.

En daarbij blijft het gewoon elke keer leuk om op tab te drukken, want het programma ziet er zo super gelikt uit! Ik zit zelf in ieder geval niet meer te wachten op andere, vergelijkbare programma's, want ze zullen voor mij waarschijnlijk niet zo veel lol brengen als Reason!
pi_42732728
Ik gebruik Reason 3.0 sinds een jaartje denk ik nu, na 2 jaar lang met Fruity Loops gewerkt te hebben. Maar wat en wereld van verschil zeg! Alleen de samples al. Zo zuiver!
Het leukste vind ik nog wel de ReDrum 'drumcomputer'. Ook de synth's zijn top, en zeker de analoge SubTractor (hoewel de hardware analog synth toch wat beter zijn). Sinds kort ben ik met de Vocoder gaan rommelen. Daar kun je ook echt leuke dingen mee doen.

Ik begrijp jouw commentaar over de fade ins en fade outs niet echt. Hoezo zijn die lomp? Je kunt dat toch met automation regelen? Die fade ins en outs zijn dan net zo 'lomp' als dat jij aan de volumeknop draait tijdens het opnemen van die automation...

Voorlopig hoef ik geen ander programma te hebben. Misschien dat ik binnenkort zo'n 'lite' versie van ProTools aanschaf met een usb-keylock. Maar eerst even aan de slag met m'n net bestelde Korg K 49 midi controller/keyboard, voor met Reason
  woensdag 25 oktober 2006 @ 12:49:01 #295
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_42918627
Heeft er iemand behoefte aan een grote kist vol Sound On Sounds van de afgelopen jaren? ...zonder kist...
overnieuw. uitprinten. nachecken.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 18:43:18 #296
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_42929522
O, altijd! heel gaaf om die dingen te lezen!! zou top zijn!
  woensdag 25 oktober 2006 @ 22:01:12 #297
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_42936170
Je mag ze gratis komen afhalen in Almere
  donderdag 26 oktober 2006 @ 15:54:14 #298
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_42955818
Jezus, ik woon in maastricht!
euh, dan laat ik helaas het toffe aanbod aan me voorbij gaan!

iig bedankt voor het aanbod!
  donderdag 26 oktober 2006 @ 15:56:09 #299
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_42955888
Aanbod staat voor een ieder die geinteresseerd is.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 16:34:03 #300
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')