quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 21:43 schreef Mystikvm het volgende:Nou, een ingewikkelde vraag, ik hoop dat mensen die een hoop verstand hebben van deze dingen (P-Style?) mij kunnen helpen. Het ligt nogal gecompliceerd, dus het verhaal kan wat lang zijn.
Het zit zo: Ik heb een Sony CPD G520 21" CRT monitor. Ik heb verder een walgelijk slechte en ubergoedkope Daewoo CRT televisie, echt het standaardst van het standaardst. Mijn Xbox 360 is onderweg, dus je begrijpt dat ik liever de Sony gebruik dan die Daewoo.
Er is een VGA-kabel voor de 360, niks aan de hand....Zou je denken.
Uiteraard hangt de monitor ook aan mijn PC. Toen ik dit wonder der techniek kreeg, zo'n 2 jaar terug, heb ik heb gewoon met een VGA-kabeltje verbonden met mijn PC. Grafische kaart stuk. Nieuwe gehaald, weer stuk. Enfin, vier videokaarten later had ik de hoop opgegeven. Dat ding was behekst.
Wat de hel?!
![]()
Da's niet helemaal normaal hoor! 4 videokaarten opgeblzen?!
![]()
Volgens mij is die monitor niet helemaal in orde.
quote:
Een vriend van mij kwam met een DVI>VGA converter aan, in de DVI poort en daar de VGA kabel in en dat werkte feilloos. Het heeft te maken met de stroom die door de kabel heenloopt, bij standaard VGA fluctueert dat en mijn monitor heeft blijkbaar de neiging om een te hoog voltage er doorheen te rammen, iets wat de videokaart niet aankan uiteraard. DVI loopt op een vast voltage, dus de converter neutraliseert als het ware de te hoge voltages en zo blijven mijn videokaarten gespaard.
Het is ook niet helemaal de bedoeling dat de monitor een stroom naar je videokaart stuurt.
quote:
Nu heeft de 360 geen DVI output, en geen DVI kabel. Ik ben uiteraard bang dat ik mijn 360 op ga blazen door deze behekste monitor, omdat ik niet weet hoe het met de output van de 360 zit. Als die VGA-kabel vergelijkbaar werkt als een PC VGA kabel dan vrees ik het ergste.
Tja, een VGA-kabel is een VGA-kabel...
![]()
quote:
Wat moet ik doen? Kan ik de monitor verbinden met de 360 en zo toch van mooiere beeldkwaliteit genieten zonder dat ik 400 Euro naar zijn grootje blaas? Of moet ik geen risico's nemen?
Als ik jou was zou ik dit risico niet nemen, totdat je weet waar de oorzaak precies zit. 4 videokaarten opblazen is niet niks!
![]()
quote:
De meest voor de hand liggende optie momenteel is: Xbox360 VGA-kabel naar VGA>DVI converter, die gaat weer naar DVI>VGA converter en een standaard VGA kabel loopt naar mijn monitor. Geen aantrekkelijke optie, maar hoogstwaarschijnlijk werkt het wel.
Je moet in de gaten houden dat een DVI>VGA convertor eigenlijk helemaal geen convertor is. Het is een adapterplugje.
Je hebt 2 verschillende typen DVI aansluitingen, namelijk
DVI-I en
DVI-D. DVI-D is volledig digitaal. DVI-I heeft ditzelfde digitale signaal, maar heeft daarnaast ook een aantal pinnetjes in de connector voor analoog VGA. Een DVI>VGA "convertor" is dus niets meer dan een adapter waarmee je een standaard VGA-kabel kan aansluiten op de analoge uitgang van DVI-I. Je maakt dus alsnog gebruik van een analoog VGA signaal direct vanaf je videokaart. Daarom vind ik het zo vreemd dat ja monitor met die converter geen problemen geeft!
![]()
Andersom, een VGA>DVI converter bestaat niet eens. Ze bestaan wel, maar dat zijn complete kastjes die het analoge VGA-signaal omzetten in een digitaal DVI-signaal en daar schiet je niks mee op.
quote:
Adviezen? Wat kan ik het beste doen?
PS: Nieuwe TV is even geen optie, hoe graag ik het ook zou willen.
Neem in ieder geval geen risico's en neem desnoods contact op met Sony om de situatie met je monitor uit te leggen. Àls de oorzaak bij je monitor ligt, dan is het gewoon een ernstig defect.