1. Dit is duidelijke propaganda van de NOS. Achterliggende gedachte is natuurlijk het nieuwe zorgstelsel (waarin gekozen moet worden) af te zeiken.quote:104 Teletekst do 22 dec
***************************************
Consument klaagt over te ruime keus
***************************************
LEUSDEN Veel consumenten vinden dat ze
voor te veel keuzes worden gesteld.Dat
geldt vooral voor de wat ingewikkelder
producten waarbij veel aspecten kunnen
worden vergeleken,blijkt uit onderzoek
van MarketResponse.
Van de twaalf productcategorieën die de
ondervraagden kregen voorgelegd,spande
mobiele telefonie de kroon:70 procent
vindt het keuze-aanbod bij abonnementen
voor mobiele telefonie te groot.
Een meerderheid ervaart ook keuzestress
bij het kiezen van een zorgverzekering,
internetaansluiting en bij zaken als
snacks en frisdranken.58 procent ziet
vaak door de bomen het bos niet meer.
***************************************
Ik snap het hele probleem wél. Het is alleen het idee al dat er zoveel aanbod is, dat niet meer duidelijk is wat nou het "beste" is.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:13 schreef McCarthy het volgende:
[..]
1. Dit is duidelijke propaganda van de NOS. Achterliggende gedachte is natuurlijk het nieuwe zorgstelsel (waarin gekozen moet worden) af te zeiken.
2. Wat een bullshit. Als je niet kan kiezen dan pak je toch gewoon maar wat. In een vrije markt kan je kiezen om niet te hoeven kiezen: is dat nou niet mooi.
daar staat tegenover dat het algehele kwaliteitsniveau dan wel hoog is. Dus al pak je niet het beste, je hebt nog steeds ene goed kwaliteitsprodukt.quote:Het is alleen het idee al dat er zoveel aanbod is, dat niet meer duidelijk is wat nou het "beste" is.
Klopt, maar daarbij ga je voorbij aan de hoeveelheid keuzes die mensen moeten maken. Het is dus niet alleen luiheid om het lui zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Het probleem van deze mensen is niet de keuze, maar de moeite die ze moeten doen om een keuze te maken, een subtiel verschil. Het ligt niet aan de hoeveelheid waar je uit kan kiezen maar aan de luiheid en comfortabelheid van veel mensen.
Hoeveel verschillende telecom aanbieders heb je en hoeveel verschillende abonnements vormen hebben die weer?quote:Op donderdag 22 december 2005 11:48 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Klopt, maar daarbij ga je voorbij aan de hoeveelheid keuzes die mensen moeten maken. Het is dus niet alleen luiheid om het lui zijn.
Het is een representatieve steekproef geweest, dus er zal vast wel iemand tussen hebben gezeten die jouw mening vertegenwoordigtquote:Op donderdag 22 december 2005 11:40 schreef McCarthy het volgende:
ook frisdrank kiezen vonden ze al te moeilijk.
Weten we zeker dat de betreffende ondervraagden hier niet een stelletje geestelijk gehandicapten uit een inrichting zijn.
[..]
Dat is maar de vraag. Het verschilt bijvoorbeeld heel erg per mobiel abonnement of je beter af bent.quote:daar staat tegenover dat het algehele kwaliteitsniveau dan wel hoog is. Dus al pak je niet het beste, je hebt nog steeds ene goed kwaliteitsprodukt.
Niemand is op zich tegen keuzevrijheid, dat blijkt ook uit het onderzoek (Bron), maar het blijft je eigen schuld wanneer je niet het onderste uit de kan haalt. Bovendien hebben veel mensen niet eens de behoefte of achtergrondkennis om te kiezen tussen bijvoorbeeld een ADSL of Kabel internetaansluiting.quote:Ik moest zelfs laatst een nieuw abbo nemen voor mijn mobiel. Middels bellen.com kon ik redelijk makkelijk kiezen. Ik heb nu misschien niet het beste (ik geef toe, ik heb ook niet het totale overzicht over al die abbos), maar ik ben er wel duidelijk op vooruit gegaan. Lange leve de keuzevrijheid
Het komt dan misschien niet helemaal overeen met het topic onderwerp maar het geeft wel weer hoe goed we het eingelijk hier in Nederland hebben. Keuze zat en nooit tevreden... Iedereen wil het liefst niets kwijt en elk eventueel kadootje of gewoon product wat je koopt moet in prijs worden vergeleken. Ik wordt er niet goed van!quote:UTRECHT - Veel Nederlandse mannen hebben grote moeite om een geschikt kerstcadeau te vinden voor hun geliefden. Dat blijkt uit een woensdag uitgebracht onderzoek van verzekeringsmaatschappij Axa naar het bestedingsgedrag van consumenten rond kerst.
40 procent van de mannen blijkt niet in staat te zijn een geschikt cadeau te bedenken voor hun partners. Vrouwen blijken veel minder moeite met het kiezen van presentjes te hebben, maar komen volgens het onderzoek met weinig originele cadeaus thuis. De helft van de vrouwen kiest een boek, cd, concert- of theaterkaartje.
Uit het onderzoek, dat het bestedingsgedrag van consumenten in twaalf landen onder de loep neemt, blijkt dat Nederlanders dit jaar in vergelijking met 2004 meer geld uittrekken voor hun kerstinkopen. Van de werkende Nederlanders zegt twee derde kerstcadeaus te kopen. Ze geven daar gemiddeld 179 euro aan uit. Veel gepensioneerden en Nederlanders in de lagere sociale klassen laten kerst grotendeels links liggen. Van de eerste groep koopt slechts een derde cadeaus, waarvoor gemiddeld 264 euro wordt uitgetrokken.
quote:Op donderdag 22 december 2005 11:13 schreef McCarthy het volgende:
[..]
1. Dit is duidelijke propaganda van de NOS.
Het is allemaal een complot tegen de vrije markt.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:13 schreef McCarthy het volgende:
[..]
1. Dit is duidelijke propaganda van de NOS. Achterliggende gedachte is natuurlijk het nieuwe zorgstelsel (waarin gekozen moet worden) af te zeiken.
En?quote:Op donderdag 22 december 2005 11:50 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hoeveel verschillende telecom aanbieders heb je en hoeveel verschillende abonnements vormen hebben die weer?
Ach jij vind het teveel moeite je ff te verdiepen in hoe je je gezonheid verzekerd?quote:Zelfde met die zorgverzekering, kost gewoon te veel tijd en moeite omdat te gaan uitzoeken. Hoeveel mogelijkheden zijn er?
Dan loop je dus het risico om een bedrijf te prikken dat een slecht produkt levert maar weigert om je geld terug te geven. Ben je mooi in de aap gelogeerd!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:13 schreef McCarthy het volgende:
2. Wat een bullshit. Als je niet kan kiezen dan pak je toch gewoon maar wat. In een vrije markt kan je kiezen om niet te hoeven kiezen: is dat nou niet mooi.
Alternatief is dat de regering een product voor je kiest wat niet deugt, waar je geen gebruik van maakt maar wel voor betaald.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:50 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dan loop je dus het risico om een bedrijf te prikken dat een slecht produkt levert maar weigert om je geld terug te geven. Ben je mooi in de aap gelogeerd!
Consumenten lopen dus duidelijke risico's en veel risico's zijn nu eenmaal moeilijk in te schatten, daarbij vaak een handje geholpen door misleidende reclame.
Als bedrijven die slechte produkten leveren nu eens harder aangepakt worden, maar ja zolang de VVD in de regering zit...
Ik heb het nog nooit een Duitser horen zeggen maar ik vind het mooi gezegd.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:59 schreef LXIV het volgende:
De Duitsers noemen dit Die Qual der Wahl
Ach, had natuurlijk ook wel zijn voordelen...quote:
Die men vervolgens niet hadquote:Op donderdag 22 december 2005 14:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ach, had natuurlijk ook wel zijn voordelen...![]()
Ging je naar een schoenenwinkel. Hoefde je alleen je maat maar op te geven.
Zolang het maar zwart isquote:Zwart of bruin meneer?
LOLquote:Binnen 3 minuten sta je weer buiten.![]()
Ik denk dat menig man, die de hele zaterdagmiddag verkloot door met zijn vriendin schoenenwinkel in en schoenenwinkel uit te rennen, om uiteindelijk toch voor optie 1 terug te rennen naar de andere kant van de stad, stiekum denkt:"Die USSR was zo slecht nog niet"![]()
Waarom zo zwartwit Piet?quote:Op donderdag 22 december 2005 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alternatief is dat de regering een product voor je kiest wat niet deugt, waar je geen gebruik van maakt maar wel voor betaald.
Wat snap jij niet van Sarcasme over jouw post waar je alleen maar slechte kanten van keuze belicht, met de aanname dat je sowieso beflikkerd wordt?quote:
Als je daar wat ellende hebt door een product, bv je koffie was heet, dan krijg je dikke schadevergoedingen.quote:Gewoon de risico's van consumenten verschuiven naar bedrijven.
Nee, dan is het in de VS toch wat beter geregeld, daar loop je als consument toch heel wat minder risico's!#
Ja, klopt toch?quote:dit zal McCarthy vast wel aanspreken!![]()
Helemaal mee eens. Ik kwam er dan ook niet uit toen ik een abonnement zocht. Uiteindelijk na een tip bij Tele2 terecht gekomen. 10 euro per maand, uurtje bellen of 100 sms-jes en altijd hetzelfde tarief (ook als ik meer bel of sms).quote:Op donderdag 22 december 2005 15:02 schreef Swetsenegger het volgende:
FLIKKER OP IK WIL GEWOON BELLEN.
Dan neem je toch gewoon de eerst beste aanbod die er langs komt?quote:Op donderdag 22 december 2005 15:02 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik ben het er wel mee eens.
IK ben niet dom, niet lui, maar ik heb gewoon geen zin om 730 verschillende telefoon abo's naast elkaar te leggen en te vergelijken. Welke overigens in een week tijd ook weer veranderen.
Zorgverzekering heb ik wat meer tijd in gestoken, maar toen ik in globale lijnen zag dat ik hooguit een eurootje of 10 per maand goedkoper uit kon zijn met waarschijnlijk dezelfde dekking had ik ook geen zin meer om 4 avonden lang droge opsommingen van vergoedingen te lezen.
Ik begrijp ook werkelijk niet waarom je als aanbieder probeert de potentiele consumenten te verwarren met ongeveer 100 keuze mogelijkheden, voor ziets fucking banaals als een telefoon abonnementje. Een slimme ondernemer springt hier op in en biedt een overzichtelijk assortiment, met de verschillen overduidelijk naast elkaar.
"Wilt u 300 gratis belminuten per maand, of heeft u liever een MMS tegoed, welke opgeteld wordt bij u beltegoed, maar wel afgetrokken van de telefoonkorting? En wilt u dan een nokia 6x87y of toch liever een motorola. Bij de eerste moet u 10 euro bijbetalen, maar krijgt u wel een gratis 'easy switch' abonnement in plaats van het 'stuck forever abonnement' en kunt u na een jaar uw belgedrag aanpassen. De laatste is gratis, maar dan krijgt u nog 25 extra belminuten gratis.
U kunt ook kiezen voor een andere telefoon, maar dan krijgt u geen gratis belminuten of 'switch easy abonnement', behalve natuurlijk als u een abonnement met debitel afsluit in plaats van vodafoon..."
FLIKKER OP IK WIL GEWOON BELLEN.
450 Belminuten voor 2 euro 50quote:Op donderdag 22 december 2005 15:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik kwam er dan ook niet uit toen ik een abonnement zocht. Uiteindelijk na een tip bij Tele2 terecht gekomen. 10 euro per maand, uurtje bellen of 100 sms-jes en altijd hetzelfde tarief (ook als ik meer bel of sms).
Sure, gratis..quote:Lekker simpel, vast niet de goedkoopste, maar het zal vast niet veel schelen. Leuk, gratis telefoontje erbij, klaar.
Nee, en dan wordt je genaaid als consument. Voor sommige mensen is dat dus stress. Bang het te dure abootje te kiezen. Dus de OP klopt gewoon.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan neem je toch gewoon de eerst beste aanbod die er langs komt?
Dat is nu de keuze die je maakt, dat is de vrijheid die je hebt, Je HOEFT niet alle aanbiedingen te bestuderen.
Hahahahahaha, ja, dat dus! Herkenbaar!quote:Op donderdag 22 december 2005 15:02 schreef Swetsenegger het volgende:
"Wilt u 300 gratis belminuten per maand, of heeft u liever een MMS tegoed, welke opgeteld wordt bij u beltegoed, maar wel afgetrokken van de telefoonkorting? En wilt u dan een nokia 6x87y of toch liever een motorola. Bij de eerste moet u 10 euro bijbetalen, maar krijgt u wel een gratis 'easy switch' abonnement in plaats van het 'stuck forever abonnement' en kunt u na een jaar uw belgedrag aanpassen. De laatste is gratis, maar dan krijgt u nog 25 extra belminuten gratis.
U kunt ook kiezen voor een andere telefoon, maar dan krijgt u geen gratis belminuten of 'switch easy abonnement', behalve natuurlijk als u een abonnement met debitel afsluit in plaats van vodafoon..."
FLIKKER OP IK WIL GEWOON BELLEN.
Koop een taart en vier het.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
450 Belminuten voor 2 euro 50
Prima, zonder extra bij te betalen.quote:Sure, gratis..
Dat hoeft ook niet, ik denk (en hoop - maar dat terzijde) dat deze luchtbel vanzelf wel uit elkaar spat.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:07 schreef McCarthy het volgende:
laten we hopen dat het niet op een situatie uitdraait waarin andere mensen mij gaan verbieden te kiezen.
Hoe kom je nu opeens bij de PvdA?quote:Op donderdag 22 december 2005 15:07 schreef McCarthy het volgende:
Als PvdA stemmers en leden niet willen kiezen of te lui zijn dan is het dus tijd voor Pvda mobile, Pvda verzekeringen en Pvda frisdrank. Dwing mij alleen niet mee te doen. Er bestaat geen jas die iedereen past.
jij wilt je cake en hem eten.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, en dan wordt je genaaid als consument. Voor sommige mensen is dat dus stress. Bang het te dure abootje te kiezen. Dus de OP klopt gewoon.
Nee, ik wil dat wel.quote:Maar het zal vanzelf nivileren, omdat het nu gewoon een wildgroei aan keuze mogelijkheden is welke de consument dus duidelijk niet wil.
Precies.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:07 schreef McCarthy het volgende:
laten we hopen dat het niet op een situatie uitdraait waarin andere mensen mij gaan verbieden te kiezen.
Als PvdA stemmers en leden niet willen kiezen of te lui zijn dan is het dus tijd voor Pvda mobile, Pvda verzekeringen en Pvda frisdrank. Dwing mij alleen niet mee te doen. Er bestaat geen jas die iedereen past.
Nee, de producten met de grootste winstmarge voor de winkelier liggen op ooghoogte. In veel gevallen toch gewoon het huismerk, niet het duurste.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:10 schreef IntroV het volgende:
Maar tegenwoordig kijken veel mensen niet verder dan hun neus lang is. Niet voor niets liggen de duurste artikelen in de supermarkt op ooghoogte en de merkloze spullen onderin het schap.
Is wel het goedkoopste aanbod wat ik tot nu toe heb gekregen toevallig.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Precies.
Verzeker je lekker via de vakbond.
jepquote:Op donderdag 22 december 2005 15:10 schreef IntroV het volgende:
Volgens mij is het grote probleem trouwens dat veel mensen steeds verwender raken. Veel mensen hebben steeds minder zin om zich ergens voor in de spannen, lekker makkelijk de hele avond op de bank voor de tv, zak chips erbij een simpele soap kijken wordt gezien als het ultieme avondje.
Hoewel je dan het risico loopt de zaak uit geflikkerd te worden, serieus, AH heeft mij dat eens geflikt.quote:Mijn ouders gingen vroeger op zaterdag wel eens met een schrijfblok in het hand de supermarkten langs om prijzen te noteren van producten die ze veel kochten. Zodat ze thuis een goede vergelijking van de goedkoopste super konden maken.
Net als de "A merk obsessie" die veel mensen hebbenquote:Maar tegenwoordig kijken veel mensen niet verder dan hun neus lang is. Niet voor niets liggen de duurste artikelen in de supermarkt op ooghoogte en de merkloze spullen onderin het schap.
prima toch?quote:Op donderdag 22 december 2005 15:14 schreef kippenek het volgende:
[..]
Is wel het goedkoopste aanbod wat ik tot nu toe heb gekregen toevallig.
730, je kan ook overdrijven.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:02 schreef Swetsenegger het volgende:
IK ben niet dom, niet lui, maar ik heb gewoon geen zin om 730 verschillende telefoon abo's naast elkaar te leggen en te vergelijken.
maar dat kan toch ook? je hoeft niet te kiezenquote:FLIKKER OP IK WIL GEWOON BELLEN.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |