abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 december 2005 @ 14:59:51 #1
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_33275202
In de Telegraaf van vandaag staat een stukje over nepartikelen:

Strafuitsluitingsgronden: "Nederlanders mogen niet meer dan 15 nepartikelen bij zich hebben: maximaal twee verschillende horloges, maximaal 250 milliliter parfum en maximaal 5 cd's, dvd's of video's (verschillende titels)".

Weet iemand misschien waar het volledige wetsartikel te vinden is, waar het bovengenoemde uit komt?
Heb op Google gezocht, maar kan het helaas nergens vinden.
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 21 december 2005 @ 15:06:17 #2
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_33275431
Telegraaf als bron? En dan gaan zoeken naar wetsartikelen. Succes

Enno
  woensdag 21 december 2005 @ 15:16:20 #3
28167 matthijst
pi_33275773
HAHa, ha, hoe me vast... wat een grap
pi_33275938
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:16 schreef matthijst het volgende:
HAHa, ha, hoe me vast... wat een grap
waarschijnlijk is het dat je boven dat aantal strafrechtelijk wordt vervolgd, en onder dat aantal alleen een boete krijgt.
pi_33276005
Zo moeilijk is Googlen toch niet...
http://www.douane.nl/part(...)e-16.html#P216_20709
  woensdag 21 december 2005 @ 15:38:48 #6
28167 matthijst
pi_33276500
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:23 schreef rupicola het volgende:
Zo moeilijk is Googlen toch niet...
http://www.douane.nl/part(...)e-16.html#P216_20709
Jawel; want daar zeggen ze dat het in beslag wordt genomen.
In het artikel uit de Telegraaf, dat weer gaat over een artikel uit "Douane Update" wordt gezegd dat de Europese richtlijn is dat je zoveel mee mag nemen als je wilt, zolang het maar niet boven de 175 euro is, maar dat de NL richtlijn is dat je niet meer dan 15 nepartikelen mee mag nemen.

Op die douane site staat dat alles in beslag genomen wordt.
Nou kan ik me voorstellen dat ze de "echte" regels er niet op zetten omdat ze mensen niet willen aanmoedigen standaard 15 namaakartikelen te kopen, maar ik neem aan dat de Telegraaf in dit geval een keer niet loopt te zwetsen en dat getal van 15 pp. ergens op gebaseerd is...

De vraag is: waarop?
pi_33276538
Blijft gewoon illegaal toch imho, zelfde als zeggen; ja, je mag wel dvds downloaden, maar niet meer dan 1 per dag
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_33276561
Onzin.
  woensdag 21 december 2005 @ 15:49:37 #9
28167 matthijst
pi_33276825
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:40 schreef Thetallguy het volgende:
Blijft gewoon illegaal toch imho, zelfde als zeggen; ja, je mag wel dvds downloaden, maar niet meer dan 1 per dag
Tsja, da's dus de vraag: blijkbaar is alles minder dan 15 niet illegaal, maar valt dat onder de Strafuitsluitingsgronden: "Nederlanders mogen niet meer dan 15 nepartikelen bij zich hebben: maximaal twee verschillende horloges, maximaal 250 milliliter parfum en maximaal 5 cd's, dvd's of video's (verschillende titels)".
  woensdag 21 december 2005 @ 15:59:17 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33277186
Wat ik me afvrag mbt deze wet is:

Stel je weet dat het nep is, maar toch wil je het hebben. Bv. om mee te pronken (bling bling). Zou je het dan ook niet mogen kopen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 21 december 2005 @ 16:28:47 #11
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_33278223
Onzin. Nepartikelen maken inbreuk op het merkenrecht. De douane neemt ook 1 neprolex gewoon in beslag, en je krijgt een mooie boete op de koop toe. Wat wel zou kunnen is dat, als je met 20 "rolexen" wordt betrapt, ze ervan uitgaan dat je kennelijk in die dingen handelt, hetgeen resulteert in (straf?)rechtelijke vervolging.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  woensdag 21 december 2005 @ 17:20:26 #12
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_33280132
Er staat ook bij in de OP dat het gaat om "strafuitsluitingsgronden". Dat betekent alleen dat er geen straf kan worden opgelegd door de rechter als er eventueel vervolging zou plaatsvinden. Het betekent niet dat het legaal is en ook niet dat je de artikelen terug kunt krijgen als ze in beslag zijn genomen.
pi_33280993
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:38 schreef matthijst het volgende:

[..]

Jawel; want daar zeggen ze dat het in beslag wordt genomen.
In het artikel uit de Telegraaf,
bron : douane
vs
bron: telegraaf
quote:
maar ik neem aan dat de Telegraaf in dit geval een keer niet loopt te zwetsen
schattig
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  woensdag 21 december 2005 @ 19:51:24 #14
28167 matthijst
pi_33284875
quote:
Op woensdag 21 december 2005 17:46 schreef dontcare het volgende:

[..]

bron : douane
vs
bron: telegraaf
[..]

schattig
Uhm, het artikel in de Telegraaf was natuurlijk gebaseerd op een artikel in "Douane Update". Ik heb de auteur van het originele artikel benaderd en gevraagd om de bijbehorende wetteksten.
  donderdag 22 december 2005 @ 10:56:30 #15
28167 matthijst
pi_33302109
OK dan, het is dus als volgt:

- Europese wetgeving: je mag meenemen wat je wilt, als het maar niet over de 175 euro komt, dan betaal je BTW.
- Strenge Nederlandse OM richtlijnen:
Invoer van namaakartikelen is verboden, er is echter, om overheidsefficiente redenen, een strafuitsluiting voor eigen gebruik:

Soort Goed --------------------------------------------------------------------------------- Hoeveelheid voor eigen verbruik
Alle soorten goederen muv. horloges, parfums en beeld en geluidsdragers --------------------- 15 stuks/paar
Horloges -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2 stuks
Parfums -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 250 milliliter
Beeld- en geluidsdragers muv master(s)--------------------------------------------------------------------- 5 stuks (verschillende titels!)
Goederen die gevaar kunnen opleveren voor de consument ------------------------ geen, altijd vervolgen...

Als voorbeeld:
Je mag 5 DVD's meenemen. Zolang je er niet meer dan 5 bij je hebt dan krijg je geen probleem. Als je er 6 of 7 hebt dan neemt de douane alles in beslag en kun je strafvervolging voorkomen door te tekenen voor afstand en toestemming te geven tot vernietiging. Met 25 of meer wordt alles in beslag genomen en vernietigd plus zal je een schikkingsaanbod ontvangen. Dus je krijgt dan ook nog een boete.
Voor horloges geldt dat je er twee verschillende mee mag nemen, als je er drie bij je hebt moet je afstand doen van de horloges. heb je er 4 of meer bij je dan moet je afstand doen en krijg je een boete van 255 euro.

De regels zijn extreem streng. De overheid wordt ingezet ter bescherming van de belangen van een aantal grote fabrikanten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')