Ik had een prima vakantiejaar. Dit jaar had ik 4 vakanties op mij genomen.
April 2005: SchotlandIn april ging ik, samen met m'n vader, voor een paar dagen rondreizen door de Scottish Highlands. Was een schitterend gebied. Tevens Edinburgh en Glasgow bezocht. Rijden in Schotland is echt heerlijk ontspannend. Leuke simpele hotels geboekt en heerlijk rond gereden door het prachtige Schotse landschap.
Juni 2005: Alaska / YukonMet Djoser maakte ik een reis naar Alaska en de Yukon. Een schitterende reis die begon met een regenachtige eerste week maar af werd gesloten met een heerlijk zonnetje. De nationale parken zijn gewedlig mooi... maar hier en daar te toeristisch...
![]()
De leukste plekken moet je dan ook wel zelf zoeken, en die zijn er gelukkig ook talrijk.
Hoogtepunt van de reis was een rondvlucht met een klein vliegtuigje over de Harding Icefields op het Kenai schiereiland. Een waanzinnig mooie vlakte op zich al, maar meest memorabel waren wel zwemmende beren in het meer en de berensporen die we vonden op het sneeuwoppervlak. Het was jammer genoeg niet te doen om hiervan een leuke foto te maken.
![]()
Verder was er 1 grote witte vlakte. Ook best gaaf om langs en over zo'n enorme gletsjer te vliegen.
Augustus 2005: Zuid DuitslandIn augustus reisde ik met mijn ouders naar Fussen. Ik wou even meeliften, gezien ik in 2000 hier al eerder was geweest. Ik wou voor een paar dagen er tussen uit, en dan weer even naar het prachtige slot Neuschwanstein en de heerlijke omgeving aan de rand van Tirol. Ik ging terug met de trein via Nurnberg en Duisburg.
November 2005: Guangzhou / Hong KongIk had via Fox een individuele vakantie laten boeken naar Guangzhou en Hong Kong. Eenmaal aangekomen in Guangzhou had ik mijn eigen prive gids met eigen prive busje. Ik kreeg het idee dat ik zowat de enige westerse toerist was in de stad. Niet zo veel gezien, wat overigens best fijn is omdat je zo tenminste is tussen de echte bevolking bevindt...
Ik was eerder al is naar Beijing geweest, maar in Guangzhou kon ik met mijn Engels nergens terecht. Dieptepunt was tevens ook hoogtepunt, toen ik ging eten in een restaurant waar we elkaar nauwelijks verstonden.
![]()
Sta er versteld van dat het me nog gelukt is om daar wat te eten. Als ik vroeg om water kreeg ik een mes en vork uitgereikt.
![]()
Moet eerlijk bekennen dat ik mijn "taalboekje" per ongeluk was vergeten.
Ik reisde daarna door naar Hong Kong via een boot, en ik dacht lekker op het dek te kunnen luchten... maar het was een vieze, oude, stinkende draagvleugelboot.
![]()
Hong Kong is echt een heerlijke stad, voelde me er gelijk thuis. Gezellig, maar totaal niet vergelijkbaar met de (leuke) chaos die je in China aantreft. Heerlijk weer gehad met temperaturen van ruim 25 graden en een warme zon.