abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33267526
Hoi allemaal,

Ik ben bezig een boek te schrijven, maar twijfel soms over wat de beste keuze is over vanuit wie je schrijft.

Een observator, die beschrijft wat de hoofdpersonen doen en zeggen..

Of vanuit de hoofdpersoon, die zelf verteld wat ze ziet en zegt...

Het lastige is namelijk dat ik een boek schrijf over iemand met twee persoonlijkheden en dan is het vrij lastig om aan te geven wie wat zegt.

Heeft iemand een idee of tips of voorbeelden? Misschien links naar uitleg over deze verschillende invalshoeken?
www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
***Get famous - Describe the famous***
pi_33267543
begin met een briljant idee dat uniek genoeg is om nog eens over te lezen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_33267621
quote:
Op woensdag 21 december 2005 10:14 schreef zoalshetis het volgende:
begin met een briljant idee dat uniek genoeg is om nog eens over te lezen.
Dat idee is er wel, nu nog de manier vinden om het goed te beschrijven. De vraag was ook vanuit welke personages schrijf je, vanuit een observator.. of vanuit de persoon zelf, hetgeen lastig is als de hoofdpersoon meerdere persoonlijkheden heeft.
www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
  woensdag 21 december 2005 @ 10:22:57 #4
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33267681
Het ligt er maar net aan wat het best bij het verhaal, bij het gevoel van het verhaal, past. Als je vanuit de persoon zelf schrijft krijg je (naar mijn mening) een veel persoonlijkere visie. Je verplaatst dan echt naar het karakter. Als je het personaal schrijft (volgens mij heette het zo, met hij-vorm etc) dan krijg je de kans om ook dingen die de persoon niet direct ziet te beschrijven.

In mijn boek ( ) wat ik aan het schrijven ben, ben je die persoon (dus vanuit de ik-vorm). Wordt het persoonlijker van.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33267683
quote:
Op woensdag 21 december 2005 10:20 schreef Denagam het volgende:

[..]

Dat idee is er wel, nu nog de manier vinden om het goed te beschrijven. De vraag was ook vanuit welke personages schrijf je, vanuit een observator.. of vanuit de persoon zelf, hetgeen lastig is als de hoofdpersoon meerdere persoonlijkheden heeft.
en misschien wel uitdagend.
pi_33267761
quote:
Op woensdag 21 december 2005 10:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en misschien wel uitdagend.
Dat zeker wel, ik ben ook vanuit het personage zelf begonnen, maar betwijfel of het in sommige andere delen van het boek niet makkelijker is om het personaal te beschrijven.

Is het vreemd om binnen 1 boek bijvoorbeeld het ene hoofdstuk vanuit het personage te schrijven en in een andere hoofdstuk niet?
pi_33267778
het wordt er niet fijner op.
pi_33267948
Ik moest denken aan I never promised you a rose garden, van Hannah Green. Heb je dat gelezen? Geloof me, literatuur bestaat hoofdzakelijk uit goed kijken naar hoe anderen schrijven. Dus ga eerst eens boeken lezen in het genre dat je wilt gaan schrijven, en kijk hoe andere auterus dit probleem hebben opgelost.
pi_33268328
quote:
Op woensdag 21 december 2005 10:37 schreef _Arual_ het volgende:
Ik moest denken aan I never promised you a rose garden, van Hannah Green. Heb je dat gelezen? Geloof me, literatuur bestaat hoofdzakelijk uit goed kijken naar hoe anderen schrijven. Dus ga eerst eens boeken lezen in het genre dat je wilt gaan schrijven, en kijk hoe andere auterus dit probleem hebben opgelost.
Klinkt erg goed ja, zal eens kijken of ik deze ergens kan vinden.
pi_33289689
Zorg dat je of een boeiend verhaal hebt, of een origineel idee, het liefst beide.
  woensdag 21 december 2005 @ 22:04:32 #11
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_33289853
Als je een briljante schrijver/schrijfster bent, dan ontwerp je gewoon twee verschillende schrijfstijlen voor je persoonlijkheden. Zodat de lezer duidelijk de "switch" tussen die twee persoonlijkheden merkt. Daarnaast moet je van die "twee persoonlijkheden" natuurlijk wel een soort van thematisch leitmotiv in het boek maken, maar ik veronderstel dat je dat al van plan was.
---verdwijnt---
pi_33292061
Er zijn vele boeken te koop bij de boekenwinkel (of te leen bij de bibliotheek, neem ik aan) met tips voor schrijvers. Daar kan je veel van leren. Ook zijn er wel schrijfcursussen, sommige on-line. Die zijn echter niet erg goedkoop. Suc6 in ieder geval. Ik weet uit ervaring dat het niet zo makkelijk is om een boek gepubliceerd te krijgen ( ), hoewel ik wel al het geluk heb gehad dat een redacteur uitgebreid feedback heeft gegeven bij het mijne - zelfs bij beide versies ( ), maar ik heb me er nooit toe gezet een derde versie te maken... De tip om eerst meer boeken te lezen had ik overigens ook van die redacteur gekregen (maar dat was ook omdat het een kinderboek was).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')