abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33263964
Madonna (1958) is één van de succesvolste popsterren. Ze had hard moeten knokken voordat ze beroemd werd, maar toen het eenmaak zover was, was ze tevens vanaf dat moment niet meer weg te denken uit de popmuziek. Haar carrière kende pieken en dalen, maar ze wist er altijd voor te zorgen dat de aandacht op haar gevestigd bleef. (Of dat nou goede of slechte aandacht is, het blijft aandacht.)

In de jaren 80 had Madonna echter een serieuze concurente: Cyndi Lauper (1953). Er zijn veel overeenkomsten tussen die twee. Ze komen beiden uit de Verenigde Staten. Ze zijn beiden klein van postuur maar niet klein van stuk. Ze hebben beiden continu van uiterlijk gewisseld en zijn ook beiden stijliconen. Er zijn echter ook verschillen. De opmerkelijkste daarvan is dat aan de talenten van Cyndi nooit werd getwijfeld.

De reden waarom ik een topic begin over Cyndi Lauper is omdat ik pas geleden de eerste (gelijknamige) track van het album At Last hoorde. Iemand liet het me beluisteren. Ik verwachte dat de CD nietszeggende popsongs zou bevatten waar ik toch niets aan zou vinden. Maar niets bleek minder waar. De song die ik hoorde is een prachtige ballad en Cyndi zingt het indrukwekkend mooi. Het is dan weliswaar een cover - ik ken het origineel trouwens niet - maar dat doet niets af aan het luisterplezier. Heel wat anders dan Hung Up. Ik heb de rest van het album overigens nog niet gehoord.

Als Cyndi de getalenteerdste was, waarom is Madonna dan nu toch de succesvolste van de twee? Is dat omdat Madonna meer seks-appeal heeft? (Cyndi is ook niet lelijk, maar presenteerde zichzelf meer als een feministe, wat natuurlijk afstotend werkt voor mannen.) Of was Madonna meer met de house-trend meegegaan die in de jaren 90 opkwam? Of is er nog iets anders?
  woensdag 21 december 2005 @ 01:40:51 #2
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_33264945
Madonna is een raar mens met zeer matige muziek, maar ze weet het gewoon te verkopen. Verder draagt elke idiote actie van haar bij aan haar bekendheid, wat weer verkoopt. Ook dat modepoppetje wat ze meesleept en nu al verpest zorgt voor headlines, wat weer verkoopt.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_33265759
madonna had eerst ook ween dip maar is weer groot gemaakt door Mirwais
pi_33265859
quote:
Op woensdag 21 december 2005 04:52 schreef maertz het volgende:
madonna had eerst ook ween dip maar is weer groot gemaakt door Mirwais
Mirwais???

Van 1983 tot 1991 is Madonna huge geweest (mede dankzij samenwerkingen met Stephen Bray, Nile Rodgers en de opper co-writer Patrick Leonard ). Daarna scoorde Erotica nog wel aardig, al konden mensen niet zo wennen aan de sound van Madonna en Shep Pettibone (al deed hun samenwerking op Vogue anders vermoeden!). Na de Sex periode viel het succes wat tegen, al werden Secret, Erotica, Deeper and Deeper en This Used To Be My Playground nog wel grote hits. In 1996 revancheerde ze met Evita (Golden Globe en een top 3 hit met Don't Cry For Me Argentina). In 1998 wist ze weer met een eigen plaat de top van de lijsten te halen: Ray Of Light. En daarbij kreeg ze hulp van William Orbit! Ray Of Light werd bejubeld door iedereen. Madonna was terug.

Voortbedurend op dit werk, kwam pas Music met de hulp van Mirwais. Ook dit album werd bejubeld, maar was net iets minder succesvol dan Ray Of Light. Dankzij Mirwais is het ook weer minder gegaan, doordat Madonna met hem het minder enthousiast ontvangen American Life maakte. Dankzij de hulp van Stuart Price heeft ze dat mindere succes weer tenietgedaan en is ze weer terug op volle kracht.

P.S.: Ik vond American Life wel een topplaat en scoort samen met Like A Prayer de twee topplaten van Madonna voor mij.

Oh ja... on topic: Cyndi verdween na 1986 al naar de achtergrond. In 1989 had ze nog een hitje met I Drove All Night en in zuidelijk Europa met The World Is Stone. Een kleine revival in de 90's met haar Greatest Hits, maar dat haalde niet veel uit. Ik vind Cyndi geweldig, maar ze heeft gewoon niet de X-factor die Madonna wel heeft.

Madonna heeft gewoon een bepaalde magnetische kracht, die je aanspreekt of niet. Maar die kracht valt wel op en bezorgt haar telkens weer succes! Like it or not!

[ Bericht 6% gewijzigd door Hapertje op 21-12-2005 07:37:04 ]
Nothing takes the past away like the future!
pi_33265876
Heeft iemand wel eens Cyndi's variant van "True Colors" gehoord? Mijn favo-kippenvel-nummer-of-all-times....

(ja ja, stop nu allemaal mar met lachen )
pi_33266000
quote:
Op woensdag 21 december 2005 06:52 schreef deelite het volgende:
Heeft iemand wel eens Cyndi's variant van "True Colors" gehoord? Mijn favo-kippenvel-nummer-of-all-times....

(ja ja, stop nu allemaal mar met lachen )
Cyndi's variant??? Het is haar EIGEN nummer. Alleen is er ooit een Phil Collins op de proppen gekomen met een oerlelijke versie van het nummer... een verkrachting van, nee ... noem het een belediging op het nummer. Cyndi's versie is altijd mooi geweest. Ik neem aan dat jij de nieuwe acoustische versie bedoelt van haar nieuwste album: The Body Acoustic. Die is inderdaad erg mooi. De rest van het album valt een beetje tegen.

Beste album van Cyndi blijft Hat Full Of Stars met Sisters of Avalon als een goede tweede. Songs als I Drove All Night, I'm Gonna Be Strong, Change Of Heart en Time After Time zijn prachtnummers.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hapertje op 21-12-2005 07:38:34 ]
pi_33267480
quote:
Op woensdag 21 december 2005 06:39 schreef Hapertje het volgende:
Ik vind Cyndi geweldig, maar ze heeft gewoon niet de X-factor die Madonna wel heeft.

Madonna heeft gewoon een bepaalde magnetische kracht, die je aanspreekt of niet. Maar die kracht valt wel op en bezorgt haar telkens weer succes! Like it or not!
Wat leuk dat iedereen sinds Idols ook weet wat de X-factor is. Nu hoeven de platenmaatschappijen gelukkig niet meer zo hard te zoeken naar goede A&R managers.
  woensdag 21 december 2005 @ 11:49:58 #8
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33269551
Cyndi Lauper deed mijn puberhartje sneller kloppen...Dat wel.
...dass wir fliegen.
  woensdag 21 december 2005 @ 11:52:27 #9
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_33269642
quote:
Op woensdag 21 december 2005 06:39 schreef Hapertje het volgende:

[..]

Mirwais???

Van 1983 tot 1991 is Madonna huge geweest (mede dankzij samenwerkingen met Stephen Bray, Nile Rodgers en de opper co-writer Patrick Leonard ).
En Jellybean Benitez dan?
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_33270467
Jellybean heeft alleen maar Holiday, Gambler en Crazy For You geproduceerd. Nee, die man wordt bijzonderder gemaakt dan hij verdient!

[ Bericht 10% gewijzigd door Hapertje op 21-12-2005 12:29:15 ]
  woensdag 21 december 2005 @ 12:29:57 #11
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_33270684
Oke, ik dacht ook Into the Groove .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 21 december 2005 @ 12:41:07 #12
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_33270996
Ik zou niet kunnen verklaren waarom Madonna populairder is geworden dan Cyndi Lauper... maar ik persoonlijk vindt de muziek van Cyndi Lauper veel beter en haar ook leuker om te zien. Ik hou wel van die excentrieke mensen. Madonna is dat ook wel, maar voor mijn gevoel toch minder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Diaan73 op 21-12-2005 13:34:06 ]
Make love, not war ☮
pi_33272668
quote:
Op woensdag 21 december 2005 01:40 schreef TrenTs het volgende:
Madonna is een raar mens met zeer matige muziek, maar ze weet het gewoon te verkopen. Verder draagt elke idiote actie van haar bij aan haar bekendheid, wat weer verkoopt. Ook dat modepoppetje wat ze meesleept en nu al verpest zorgt voor headlines, wat weer verkoopt.
precies, zoals de eerste alinia in de OP al stelt:
quote:
Haar carrière kende pieken en dalen, maar ze wist er altijd voor te zorgen dat de aandacht op haar gevestigd bleef. (Of dat nou goede of slechte aandacht is, het blijft aandacht.)
Ze is gewoon een aandachtssl.., haar kwaliteit is in de aandacht te komen, muziek komt bij haar niet op de eerste plaats, niet eens op de eerste tien plaatsen. Dat ze zo populair is heeft met muzikaaltalent niks te maken.
pi_33272801
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:31 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

precies, zoals de eerste alinia in de OP al stelt:
[..]

Ze is gewoon een aandachtssl.., haar kwaliteit is in de aandacht te komen, muziek komt bij haar niet op de eerste plaats, niet eens op de eerste tien plaatsen. Dat ze zo populair is heeft met muzikaaltalent niks te maken.

ONDERBOUW ZO'N STELLING EENS!

pi_33272895
Oh... waarom Madonna wel een superster is geworden?

Kijk naar haar optreden op Live 8 maar! Daaruit wordt duidelijk waarom!
pi_33273325
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:31 schreef MrBadGuy het volgende:
Inderdaad, aandacht is hetgene waar ze op uit is. Ze probeert dat allereerst met muziek en films, maar als dat niet lukt gaat ze rare dingen doen: Kaballah, tongzoenen met Britney Spears, kinderboeken schrijven. Alles wat Madonna publiekelijk doet heeft ze van tevoren helemaal uitgedacht. Maar spontaniteit lijkt niet bij haar te passen. In interviews komt ze heel gereserveerd (en zenuwachtig) over. Ze wordt het toonbeeld van een sterke vrouw genoemd, maar ik vind haar juist exact het tegenovergestelde.

Cyndi is juist heel spontaan. Die imago's die ze zichzelf aanmeet doet ze impulsief en staat er niet bij stil of het trendsettend is. She just wants to have fun; alles wat ze deed, deed ze in de eerste plaats voor haarzelf. Maar zoals ik al eerder zei is ze gewoon getalenteerder dan Madonna. Ze heeft een geweldige stem en is in staat zélf haar songs te schrijven.

Over X-factor gesproken. Ik vind Cyndi een opvallendere verschijning dan Madonna. Excentriek op een leuke manier.

Ik wil niet pretenderen dat Cyndi als persoon veel beter is en Madonna geen talenten heeft. Maar Madonna is teveel bezig met in de aandacht komen. En daarom weten waarschijnlijk heel weinig mensen wie ze werkelijk is en dat is jammer, voor haar en anderen.
pi_33273570
quote:
Op woensdag 21 december 2005 07:31 schreef Hapertje het volgende:

[..]

Cyndi's variant??? Het is haar EIGEN nummer. Alleen is er ooit een Phil Collins op de proppen gekomen met een oerlelijke versie van het nummer... een verkrachting van, nee ... noem het een belediging op het nummer. Cyndi's versie is altijd mooi geweest. Ik neem aan dat jij de nieuwe acoustische versie bedoelt van haar nieuwste album: The Body Acoustic. Die is inderdaad erg mooi. De rest van het album valt een beetje tegen.

Beste album van Cyndi blijft Hat Full Of Stars met Sisters of Avalon als een goede tweede. Songs als I Drove All Night, I'm Gonna Be Strong, Change Of Heart en Time After Time zijn prachtnummers.
Ow sorry... ik weet verder helemaal niets van haar, vond het gewoon een mooi nummer. Ik bedoel trouwens wel de "oude" (?) versie. Ik hoorde 'm ooit in een wazig pretpark (duitsland/frankrijk ergens) met een soort van dia show met hele mooie foto's / kleuren.
Vast voor een reclame voor Kodak of zo geweest bedenk ik me nu
pi_33274978
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:35 schreef Hapertje het volgende:

[..]

ONDERBOUW ZO'N STELLING EENS!

dat heeft Netflier zo te zien al gedaan voor mij
pi_33278377
Madonna is een slimme zakenvrouw die gewoon een product zeer goed weet te verkopen. Dat bewijst ze vandaag de dag nog steeds. Cyndi Lauper heeft dat talent niet en daarom zal ze vooral blijven waarom ze bekend staat. Namelijk het extravagante meisje uit de jaren tachtig met hits zoals 'Girls just want to have fun' en True Colors'. Meer niet. Madonna maakt zo nu en dan rare sprongen (American Life, kus met Britney en Christina etc etc) maar weet uiteindelijk nog steeds haar positie als de 'Queen of Pop' te behouden. Critici hebben zo vaak gezegd dat het met haar gedaan zou zijn, maar telkens heeft zij het tegenbewijs geleverd. Ik zie haar trouwens meer als een entertainster dan als een artieste.
pi_33278855
quote:
Op woensdag 21 december 2005 07:31 schreef Hapertje het volgende:

[..]

Mee eens .
  donderdag 22 december 2005 @ 09:38:46 #21
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_33300313
Ik was vroeger wel een btje verliefd op Cindy. Lekker maf, doet waar ze zelf zin in heeft en heeft mooie liedjes. Time after time was mijn favoriet. Mooie clip ook.
TS bedankt, ik zal binnenkort nog wat meer muziek van haar gaan downloaden kopen want ik ken eigenlijk veel te weinig van haar.
Non possumus non loqui
pi_33301703
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:33 schreef schatje het volgende:
Madonna is een slimme zakenvrouw die gewoon een product zeer goed weet te verkopen. Dat bewijst ze vandaag de dag nog steeds. Cyndi Lauper heeft dat talent niet en daarom zal ze vooral blijven waarom ze bekend staat. Namelijk het extravagante meisje uit de jaren tachtig met hits zoals 'Girls just want to have fun' en True Colors'. Meer niet. Madonna maakt zo nu en dan rare sprongen (American Life, kus met Britney en Christina etc etc) maar weet uiteindelijk nog steeds haar positie als de 'Queen of Pop' te behouden. Critici hebben zo vaak gezegd dat het met haar gedaan zou zijn, maar telkens heeft zij het tegenbewijs geleverd. Ik zie haar trouwens meer als een entertainster dan als een artieste.
Ja, dat zou het kunnen zijn. Het kan ook gewoon zijn dat het Cyndi Lauper niet interesseert. En dat ze het voor haar plezier doet.

Daarentegen is Madonna zo bang om vergeten te worden dat ze zichzelf maar blijft opdringen aan het massa publiek. Het zou leuk zijn als ze niet zo hypocriet zou zijn. Ze kijkt geen TV en leest geen media maar gebruikt ze weer wel om haar product te verkopen. Ze maakt een album over haar innerlijke ziel en het foute Amerikaanse leven om vervolgens een bijzonder simplistische dansplaat te maken waarvan je er makkelijk weer een shitload verkoopt. Sommigen zien het als iets heel bijzonders, ik zie het gewoon als een makkelijk marketing trucje wat steeds herhaald wordt.

Ze is een goede zakenvrouw en weet weinig bijzondere dingen heel goed te verkopen. Maar ze is geen bijzondere muzikante. Het merendeel van haar hits schrijft ze niet zelf. Ze kiest een aantal goede tracks uit, schrijft daar zelf iets bij en hoppa het lijkt net alsof ze het allemaal zelf heeft gedaan. Overigens is Ray Of Light een van mijn favoriete platen ooit.
pi_33304017
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:33 schreef schatje het volgende:
Hier ben ik het wel aardig mee eens. Dit zegt ook dat ze meer thuis hoort in SHO dan in MUZ.
  donderdag 22 december 2005 @ 20:06:54 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_33318784
Doe mij maar Madonna

Alleen al om

Holiday
Into the groove
Live to tell
Open your hearth
Vogue
Justify my love
Erotica
Frozen
Ray of Light

Nou daar kunnen de 3 hitjes van mevrouw Lauper niet tegenop. Hoewel Madonna het niet allemaal zelf maakt is he product Madonna een stuk groter. Bovendien heeft Madonna steeds stand weten te houden terwijl Cindy Lauper echt iemand van de jaren 80 is.
pi_33320611
Ik las Pauper ipv Lauper
There's something about Mary-Kate...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')