Gewoonweg schandalig is dit. Een normale staking komt voort uit een conflict tussen werknemer en werkgever. Stakingen waren, oorspronkelijk bedoelt, gericht tegen de werkgever.quote:Zo'n 34.000 medewerkers van het openbaar vervoer in New York zijn vanmorgen in staking gegaan. Hierdoor is in de stad, waar dagelijks zeven miljoen mensen de metro, trein of bus pakken, grote chaos ontstaan.
De Transport Workers Union, de vakbond voor medewerkers van het openbaar vervoer van New York, besloot een staking te organiseren nadat onderhandelingen met de directie van het OV-bedrijf Metropolitan Transportation Authority (MTA) vastliepen. De eis van de vakbond was, naast betere pensioensvoorwaarden, een jaarlijkse salarisstijging van acht procent. Gisteren bood de bond aan de eis te verlagen naar zes procent, maar ook dat weigerde de MTA.
De schade wordt door burgemeester Bloomberg geschat op 400 miljoen dollar (zo'n 335 miljoen euro) per dag dat het openbaar vervoer plat ligt. Hij heeft aangekondigd juridische stappen te zullen ondernemen. Het stakende personeel kan op een fikse boete rekenen, gezien het feit dat het in New York verboden is het werk neer te leggen
Productiekosten verlagen door de lonen laag te houden terwijl de kosten van het levensonderhoud van werknemers stijgen, wil iedere werkgever wel... Iedereen heeft zo zijn belangen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 18:50 schreef McCarthy het volgende:
een hoger loon willen we allemaal, betaalt je baas dat niet dan ga je maar op zoek naar een andere baan.
Hard aanpakken die kut stakers
Het principe blijft gewoon hetzelfde; als ze bij AH gaan staken, kan ik ook geen boodschappen doen. Het is vast niet het doel van de stakers om de mensen in de stad te treffen, maar dit is het enige middel om de bestuurders onder druk te zetten. Die mensen werken echt onder slechte omstandigheden, tegen bijzonder slecht loon, anders wordt er geen 8 procent loonsverhoging geeist.quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:08 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Gewoonweg schandalig is dit. Een normale staking komt voort uit een conflict tussen werknemer en werkgever. Stakingen waren, oorspronkelijk bedoelt, gericht tegen de werkgever.
Maar de dag van vandaag draaien stakingen niet om je werkgever nekken door zijn fabriek (of whatever) plat te leggen, nee, stakingen de dag van vandaag proberen de gewone burger te nekken, maatschappelijke chaos te zaaien. Principieel heb ik niks tegen stakingsrecht, het is zelfs een goede zaak, maar voor een aantal sectoren moet dat dringend 's aangepast worden. Het kan niet hoeveel macht openbaar vervoer of hulpdiensten hebben als ze gewoon stoppen met werken.
Hmz, dit schiet ook niet echt op.quote:A judge imposed a $1 million a day fine on the transit union.
dan ga je toch op zoek naar een andere baan.quote:Die mensen werken echt onder slechte omstandigheden, tegen bijzonder slecht loon, anders wordt er geen 8 procent loonsverhoging geeist.
de arbo regels vervallen dan meteen?quote:Stakingsrecht afschaffen is pas echt een slechte maatregel, dan geef je de bazen onbeperkte macht.
Nee, dat was de verlaagde eis die ook afgewezen was.quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:10 schreef Yildiz het volgende:
6% loonsverhoging per jaar niet genóeg!?
voor het openbaar vervoer wel ja.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:22 schreef Klummie het volgende:
Stakingen bij wet verboden? De grootste democratie ter wereld was de USA toch?
Ja die liggen voor het oprapen en al was dat niet zo, ze zullen het vast breed genoeg hebben om hun gezin te onderhouden zonder inkomen.quote:Op woensdag 21 december 2005 00:08 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dan ga je toch op zoek naar een andere baan.
Nee joh, die gasten hier leven allemaal in het perfect liebertarische utopia, banen liggen voor het oprapen, iedereen die wil kan binnen een maand van baan veranderen, niemand heeft een hypotheek en gezin om voor te zorgen en werkgevers zijn je beste maatjes.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja die liggen voor het oprapen en al was dat niet zo, ze zullen het vast breed genoeg hebben om hun gezin te onderhouden zonder inkomen.
aan de andere kant: werknemers liggen ook niet voor het oprapen.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:04 schreef kippenek het volgende:
[..]
Nee joh, die gasten hier leven allemaal in het perfect liebertarische utopia, banen liggen voor het oprapen,
en dit keer dus de werkgeverquote:Op woensdag 21 december 2005 19:11 schreef McCarthy het volgende:
[..]
aan de andere kant: werknemers liggen ook niet voor het oprapen.
Wat ik duidelijk prober te maken: de een partij heeft niet meer macht dan de andere. Soms moet jij schikken, soms de ander.
precies. Op dit moment is de werkgever de zwakkere, omdat de werknemers een collectief besluit hebben genomen.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dit keer dus de werkgever
Er bestaat een reële mogelijkheid dat de vakbondsleiders tot gevangenisstraffen veroordeeld worden omdat ze de staking niet willen stopzetten.quote:Michael A. Cardozo, New York City's corporation counsel, asked the judge to issue an order directing union members to return to work. If the order is granted, Cardozo said, the city could ask for $25,000-a-day fines per worker — a punishment that goes beyond the docked-pay penalty that workers already are experiencing for the illegal strike.
en je gaat trouwens ook niet voor een flauwigheid staken als het ze in het begin zoveel geld gaat kostenquote:Op donderdag 22 december 2005 00:46 schreef Doderok het volgende:
De staking kost de werknemers ook veel geld. Twee dagen loon boete per stakingsdag, de vakbond een boete van een miljoen dollar per dag. En de werkgever spreekt over hogere boetes, nl. 25000$ per dag per werknemer.
[..]
Er bestaat een reële mogelijkheid dat de vakbondsleiders tot gevangenisstraffen veroordeeld worden omdat ze de staking niet willen stopzetten.
Blijkbaar gaat het niet enkel om salarisstijging, de TMA wil de pensioensgerechtigde leeftijd voor nieuwe werknemers optrekken van 55 naar 62 jaar.
Verder heeft de MTA wel een loonsverhoging van 3 percent voor volgend jaar aangeboden, maar ze vragen meteen dat de werknemersbijdrage tot het pensioenfonds wordt opgetrokken van 2 naar 6 percent, zodat de de werknemers er op achteruit zouden gaan (en dan houden we nog geen rekening met de inflatie).
De MTA had dit jaar trouwens een 'overschot' van een miljard dollar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |