abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33241718
Als je zoekt naar otto proces krijg je heel vaak dat het otto proces wordt gebruikt in een viertaksmotor. Maar wat ik niet kan vinden is wat nou het otto proces zelf precies inhoud. Weet iemand het mij zo te vertellen dat ik specifieker kan gaan zoeken.
pi_33241753
De Ottomotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het Otto principe. Dit principe is genoemd naar Nikolaus Otto. Het Otto proces is een viertakt proces waarbij een zuiger vier halve slagen maakt binnen een cyclus. De Ottomotor wordt veel toegepast in auto's en motorfietsen.

ottomotor.png

Deze halve slagen zijn:

1. inlaat
2. compressie
3. arbeid
4. uitlaat

In de eerste halve slag wordt een lucht/brandstof (benzine of LPG) mengsel in de cilinder gevoerd. Door de neergaande beweging van de zuiger wordt het mengsel naar binnen gezogen. Hierbij staat de inlaatklep open, bediend door de nokkenas.

In de tweede halve slag wordt het lucht/benzinemengsel in de cilinder samengedrukt door de omhoog komende zuiger. De druk of compressie neemt hierdoor enorm toe (gemiddeld een factor 10) en daardoor neemt ook de temperatuur toe.

Aan het begin van de derde halve slag vonkt de bougie om het lucht/brandstofmengsel te ontsteken. Bij de verbranding van het mengsel worden koolwaterstoffen uit de brandstof (explosief) geoxideerd (verbrand) met de zuurstof uit de lucht. Hierdoor ontstaan water (H2O), kooldioxide (CO2), stikstofoxiden(NOx) en bij zwavelhoudende brandstof ook wat zwaveldioxide (SO2). Bij de verbranding wordt een relatief klein volume aan brandstof omgezet in gasvormige en hete verbrandingsproducten die een veel groter volume innemen. Hierdoor neemt de druk in de verbrandingskamer enorm toe en wordt de zuiger naar beneden gedrukt. Dit is de arbeidsslag en dus de enige van de vier halve slagen die effectief de auto of een ander vervoermiddel met verbrandingsmotor voortbeweegt.

Als laatste stap wordt er een klep opengezet naar de uitlaat (uitlaatklep) en duwt de opkomende zuiger de verbrandingsgassen uit de cilinder.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33241759
Ow, en use the fucking wiki enzo
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33241788
zover was ik zelf ook wel, maar volgens mij werken meeste motoren zo en niet alleen die op het otto proces werken, wat ik niet snap is het verschil wat Otto aan het proces heeft veranderd.
pi_33241821
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:41 schreef qwox het volgende:
zover was ik zelf ook wel, maar volgens mij werken meeste motoren zo en niet alleen die op het otto proces werken, wat ik niet snap is het verschil wat Otto aan het proces heeft veranderd.
Dat was niet je oorspronkelijke vraag

Anyway, vroeger had je voornamelijk tweetaktsmotoren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 20 december 2005 @ 12:44:54 #6
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_33241873
Wankelmotoren
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_33241880
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:42 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat was niet je oorspronkelijke vraag
Volgens mij toch wel een beetje, aangezien de reacties rechtstreeks via google komen en daarin precies staat wat ik ook kon vinden zoals ik al aangaf in de OT.
pi_33241927
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:45 schreef qwox het volgende:

[..]

Volgens mij toch wel een beetje, aangezien de reacties rechtstreeks via google komen en daarin precies staat wat ik ook kon vinden zoals ik al aangaf in de OT.
Okay, maar wat mis je nog aan informatie dan? Je weet dat je eerst tweetaktsmotoren had, en later viertaktsmotoren, en het Otto proces is gewoon hoe een viertaktsmotor werkt.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33241974
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:41 schreef qwox het volgende:
zover was ik zelf ook wel, maar volgens mij werken meeste motoren zo en niet alleen die op het otto proces werken, wat ik niet snap is het verschil wat Otto aan het proces heeft veranderd.
Volgens mij is het gewoon dat Otto proces DE viertakt proces is.

Je hebt ook de 2takt proces...

Brandstof maakt niets uit 2takt + 4takt lopen vrijwel op alle brandstoffen (dus ook aardgas, methanol etc.)
pi_33241977
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:46 schreef Seneca het volgende:

[..]

Okay, maar wat mis je nog aan informatie dan? Je weet dat je eerst tweetaktsmotoren had, en later viertaktsmotoren, en het Otto proces is gewoon hoe een viertaktsmotor werkt.
Als het proces van een viertaksmotor het otto proces is dan weet ik denk ik genoeg, dacht zelf dat dat het niet precies was.

Bedankt voor de snelle reacties.
pi_33241995
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:48 schreef qwox het volgende:

[..]

Als het proces van een viertaksmotor het otto proces is dan weet ik denk ik genoeg, dacht zelf dat dat het niet precies was.

Bedankt voor de snelle reacties.
No problem
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 20 december 2005 @ 12:55:04 #12
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33242144
Van http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=396 :
quote:
Maar in 1860 werd weer een baanbrekende uitvinding gedaan door Etienne Lenoir (1822-1900). Hij bedacht een goed werkend gaswisselingsysteem die gebruik maakte van kleppen. Hierdoor werd het rendement enorm verhoogd. Dit principe staat bekend als het 4-takt principe en is mede ontwikkeld door Beau Rochas in 1862. Maar al zo'n 50 jaar eerder was dit idee beschreven door Ravaz.

Ondertussen was in 1861 de Duitser Otto ook bezig met het principe van Ravaz. In 1876 bouwde Otto een motor die werkte volgens het principe van Rochas. Deze motor was de eerste goed bruikbare motor met een werking zoals we nu nog steeds gebruiken. ( de 4-takt). Al deze motoren waren zogenaamde gasmotoren. Hierbij gebruikte men het gas uit bijvoorbeeld steenkool voor de verbranding. Men zocht naar een mogelijkheid voor vloeibare brandstof.
Otto lijkt dus wel iets toegevoegd/verbeterd te hebben?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_33242362
Een 4-takt motor is volgens mij veel efficienter met brandstof dan een 2-takt
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 20 december 2005 @ 13:06:53 #14
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33242443
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 13:03 schreef Seneca het volgende:
Een 4-takt motor is volgens mij veel efficienter met brandstof dan een 2-takt
En de 4-takt was er ook eerder, maar daar gaat 't nu niet om
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_33242945
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 13:03 schreef Seneca het volgende:
Een 4-takt motor is volgens mij veel efficienter met brandstof dan een 2-takt
Een 2 takt is ook veel krachtiger dan een 4takt.

500cc 2 cylinder 2takt heeft net zo veel vermogen als een 1000cc 4 cylinder 4takt..
  dinsdag 20 december 2005 @ 13:30:03 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33243066
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 13:25 schreef yup het volgende:

[..]

Een 2 takt is ook veel krachtiger dan een 4takt.

500cc 2 cylinder 2takt heeft net zo veel vermogen als een 1000cc 4 cylinder 4takt..
Omdat ie twee keer zoveel toeren maakt heeft een 2-takt meer vermogen bij dezelfde cilinderinhoud, maar een 4-takt heeft meer kracht per slag, toch? Dat compenseert weer een beetje.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_33243153
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 13:30 schreef Flurry het volgende:

[..]

Omdat ie twee keer zoveel toeren maakt heeft een 2-takt meer vermogen bij dezelfde cilinderinhoud, maar een 4-takt heeft meer kracht per slag, toch? Dat compenseert weer een beetje.
Niet met toeren te maken 2takt verbrand (bougie ontsteekt) bij elke "toer" zeg maar...

En uiteraard doet een 4takt meer dan een 2takt zeg maar, een 2takt verricht minder arbeid...

Verder kijk maar naar motoren, daar draaien de 2takts net zoveel als de 4takts hoor, sterker nog, sommige 4takts draaien zelfs meer rpm dan 2 takts, maar nog steeds...

Bijv. een RS250 2 cyl 2takt heeft 70 pk... Een ZXR400 heeft pas 77 pk en dat is een 4 cylinder 16 klepper dubbelnokkenas 4 cylinder 4 takt... (behoorlijk veel snufjes erop dus)
  dinsdag 20 december 2005 @ 13:41:04 #18
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33243365
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 13:32 schreef yup het volgende:

[..]

Niet met toeren te maken 2takt verbrand (bougie ontsteekt) bij elke "toer" zeg maar...

En uiteraard doet een 4takt meer dan een 2takt zeg maar, een 2takt verricht minder arbeid...

Verder kijk maar naar motoren, daar draaien de 2takts net zoveel als de 4takts hoor, sterker nog, sommige 4takts draaien zelfs meer rpm dan 2 takts, maar nog steeds...

Bijv. een RS250 2 cyl 2takt heeft 70 pk... Een ZXR400 heeft pas 77 pk en dat is een 4 cylinder 16 klepper dubbelnokkenas 4 cylinder 4 takt... (behoorlijk veel snufjes erop dus)
oeh, ok... wist niet dat 't verschil in vermogen zo groot was

nog even on topic:
hier nog een stukje over Otto en tijdgenoten:
http://folk.is/bilafan_1/?pb=sidur&id=343907

-- edit: wat ik hierna schreef was onzin
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_33265907
Het ottoproces is gewoon het process van die 4 stappen te gebruiken. Dat hoeft daarom geen 4takts zuigermotor zijn. Een straalmotor van een jet werkt bijvoorbeeld ook op deze manier: de lucht in de inlaat wordt eerst binnengelaten (gaat vanzelf door het drukverschil) (1), dan samengedrukt door de compressor(2), vervolgens verbrandt in de verbrandingskamer waardoor het meer energie krijgt, en dus arbeid levert in de turbine (die de compressor aandrijft) (3), en vervolgens gaat het de motor uit (4)
pi_33265923
het verschil in vermogen is echt niet zo heel groot in tweetakt en viertakt hoor.
een tweetakt verbrand minder effectief door het smerige mengsel.
bovendien is het simpelweg niet nodig elke slag te ontsteken omdat veel energie
in de massatraagheid gaat zitten van de krukas en het vliegwiel.
vergelijk ook bijvoorbeeld het brandstofverbruik van een soortgelijke twee- en viertakt maar eens.
om het nog niet over het milieu te hebben.

die vergelijkingen van yup slaan natuurlijk als een tang op een varken,
tweetakt tweecilinders vergelijken met 4 takt 4 cilinders..
kijk, uit 50cc kun je 20 pk persen bij een tweetakt, maar met een viertakt ook hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door mighty_myte op 21-12-2005 07:16:02 ]
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  woensdag 21 december 2005 @ 07:13:20 #21
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_33265933
2 cilinders met 4 cilinders vergelijken slaat sowieso nergens op
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')