Dat was niet je oorspronkelijke vraagquote:Op dinsdag 20 december 2005 12:41 schreef qwox het volgende:
zover was ik zelf ook wel, maar volgens mij werken meeste motoren zo en niet alleen die op het otto proces werken, wat ik niet snap is het verschil wat Otto aan het proces heeft veranderd.
Volgens mij toch wel een beetje, aangezien de reacties rechtstreeks via google komen en daarin precies staat wat ik ook kon vinden zoals ik al aangaf in de OT.quote:Op dinsdag 20 december 2005 12:42 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat was niet je oorspronkelijke vraag
Okay, maar wat mis je nog aan informatie dan? Je weet dat je eerst tweetaktsmotoren had, en later viertaktsmotoren, en het Otto proces is gewoon hoe een viertaktsmotor werkt.quote:Op dinsdag 20 december 2005 12:45 schreef qwox het volgende:
[..]
Volgens mij toch wel een beetje, aangezien de reacties rechtstreeks via google komen en daarin precies staat wat ik ook kon vinden zoals ik al aangaf in de OT.
Volgens mij is het gewoon dat Otto proces DE viertakt proces is.quote:Op dinsdag 20 december 2005 12:41 schreef qwox het volgende:
zover was ik zelf ook wel, maar volgens mij werken meeste motoren zo en niet alleen die op het otto proces werken, wat ik niet snap is het verschil wat Otto aan het proces heeft veranderd.
Als het proces van een viertaksmotor het otto proces is dan weet ik denk ik genoeg, dacht zelf dat dat het niet precies was.quote:Op dinsdag 20 december 2005 12:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Okay, maar wat mis je nog aan informatie dan? Je weet dat je eerst tweetaktsmotoren had, en later viertaktsmotoren, en het Otto proces is gewoon hoe een viertaktsmotor werkt.
No problemquote:Op dinsdag 20 december 2005 12:48 schreef qwox het volgende:
[..]
Als het proces van een viertaksmotor het otto proces is dan weet ik denk ik genoeg, dacht zelf dat dat het niet precies was.
Bedankt voor de snelle reacties.
Otto lijkt dus wel iets toegevoegd/verbeterd te hebben?quote:Maar in 1860 werd weer een baanbrekende uitvinding gedaan door Etienne Lenoir (1822-1900). Hij bedacht een goed werkend gaswisselingsysteem die gebruik maakte van kleppen. Hierdoor werd het rendement enorm verhoogd. Dit principe staat bekend als het 4-takt principe en is mede ontwikkeld door Beau Rochas in 1862. Maar al zo'n 50 jaar eerder was dit idee beschreven door Ravaz.
Ondertussen was in 1861 de Duitser Otto ook bezig met het principe van Ravaz. In 1876 bouwde Otto een motor die werkte volgens het principe van Rochas. Deze motor was de eerste goed bruikbare motor met een werking zoals we nu nog steeds gebruiken. ( de 4-takt). Al deze motoren waren zogenaamde gasmotoren. Hierbij gebruikte men het gas uit bijvoorbeeld steenkool voor de verbranding. Men zocht naar een mogelijkheid voor vloeibare brandstof.
En de 4-takt was er ook eerder, maar daar gaat 't nu niet omquote:Op dinsdag 20 december 2005 13:03 schreef Seneca het volgende:
Een 4-takt motor is volgens mij veel efficienter met brandstof dan een 2-takt
Een 2 takt is ook veel krachtiger dan een 4takt.quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:03 schreef Seneca het volgende:
Een 4-takt motor is volgens mij veel efficienter met brandstof dan een 2-takt
Omdat ie twee keer zoveel toeren maakt heeft een 2-takt meer vermogen bij dezelfde cilinderinhoud, maar een 4-takt heeft meer kracht per slag, toch? Dat compenseert weer een beetje.quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:25 schreef yup het volgende:
[..]
Een 2 takt is ook veel krachtiger dan een 4takt.
500cc 2 cylinder 2takt heeft net zo veel vermogen als een 1000cc 4 cylinder 4takt..
Niet met toeren te maken 2takt verbrand (bougie ontsteekt) bij elke "toer" zeg maar...quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:30 schreef Flurry het volgende:
[..]
Omdat ie twee keer zoveel toeren maakt heeft een 2-takt meer vermogen bij dezelfde cilinderinhoud, maar een 4-takt heeft meer kracht per slag, toch? Dat compenseert weer een beetje.
oeh, ok... wist niet dat 't verschil in vermogen zo groot wasquote:Op dinsdag 20 december 2005 13:32 schreef yup het volgende:
[..]
Niet met toeren te maken 2takt verbrand (bougie ontsteekt) bij elke "toer" zeg maar...
En uiteraard doet een 4takt meer dan een 2takt zeg maar, een 2takt verricht minder arbeid...
Verder kijk maar naar motoren, daar draaien de 2takts net zoveel als de 4takts hoor, sterker nog, sommige 4takts draaien zelfs meer rpm dan 2 takts, maar nog steeds...
Bijv. een RS250 2 cyl 2takt heeft 70 pk... Een ZXR400 heeft pas 77 pk en dat is een 4 cylinder 16 klepper dubbelnokkenas 4 cylinder 4 takt... (behoorlijk veel snufjes erop dus)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |