abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 december 2005 @ 18:59:43 #1
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33197824
Mijn moeder werkt in de gezondheidszorg. Sinds 2002 heeft ze met haar afdelingshoofd en de roosteraars de afspraak dat ze 2 dagen werkt van 09.00 tot 17.30. Dit gaat dus ook al zo'n 3,5jr prima. Ze krijgt geen onregelmatigheidstoeslag meer en werkt niet meer op onregelmatige tijden.

De reden dat deze afspraak destijds gemaakt is, is omdat mijn moeder ook al een dagje ouder wordt en het draaien van late en hele vroege diensten niet meer aan kon. Bovendien kan ze bij een vroege dienst (7 uur 's ochtends) niet op haar werk komen omdat de bussen dan nog niet rijden.

Inmiddels zit mijn moeder 18 maanden voor haar pensioen en beginnen ze op haar werk vervelend te doen. Ze hebben gezegd dat de afspraak niet meer nageleefd zal worden omdat ze het rooster dan niet rond krijgen. Ze moet dus weer volledig de onregelmatige diensten gaan draaien. Gelukkig is ze dankzij haar leeftijd uitgesloten van nachtdiensten, maar toch is het behoorlijk lullig voor haar. Ze hebben haar de afgelopen week al 3 keer bij personeelszaken geroepen waar ze haar 'voor haar eigen bestwil' aangeraden hebben elders werk te zoeken. Ze krijgt voor de voeten geworpen dat ze nooit op kraamvisite of 'open huis' gaat bij collega's. Allemaal erg naar dus. Mijn moeder wil gewoon de 18 maanden die ze in haar leven nog maar hoeft te werken op dezelfde voet verder als ze bij deze werkgever al 15 jaar zonder enige problemen gedaan heeft.

Mijn moeder laat zich uiteraard niet zomaar wegpesten, ze komt er voor de bewoners en de rest kan haar gestolen worden. Ze maakt zich echter wel heel erg veel zorgen over het draaien van de onregelmatige diensten. Ze had verwacht dat de geldende afspraak gewoon door zou lopen tot haar pensioen. Het vervelende is dat de betreffende afspraak nooit op papier is vastgelegd, kan ze dan toch rechten ontlenen aan het feit dat ze al 3,5jr lang deze afspraak hebben nageleefd?

Iemand die me daar iets over kan en wíl vertellen?
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  zondag 18 december 2005 @ 19:02:00 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33197891
Volgens mij, als ze kan aantonen (met loonstroken) dat ze structureel een bepaald werkpatroon heeft, kan dat via de rechter afgedwongen worden, ja.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 18 december 2005 @ 19:03:37 #3
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33197935
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volgens mij, als ze kan aantonen (met loonstroken) dat ze structureel een bepaald werkpatroon heeft, kan dat via de rechter afgedwongen worden, ja.
Dat kan ze dus aantonen. Ze heeft al die jaren geen dubbeltje onregelmatigheidstoeslag ontvangen, dus heeft ze ook niet onregelmatig gewerkt...

Gevalletje rechtsbijstandverzekering dus?
  zondag 18 december 2005 @ 19:04:29 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_33197954
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:03 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Dat kan ze dus aantonen. Ze heeft al die jaren geen dubbeltje onregelmatigheidstoeslag ontvangen, dus heeft ze ook niet onregelmatig gewerkt...

Gevalletje rechtsbijstandverzekering dus?
Mwah, ik zou even met de vakbond bellen of een rechtswinkel.
  zondag 18 december 2005 @ 19:07:01 #5
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33198031
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mwah, ik zou even met de vakbond bellen of een rechtswinkel.
Ze is geen lid van de vakbond, kan ze dan toch bellen?

Het nare van de hele situatie vind ik overigens dat ze zo beginnen te zeiken nét voor ze met pensioen gaat. Ze heeft er 15jr tot ieders tevredenheid gewerkt en nu dit... Ergens snap ik het wel, ze is natuurlijk behoorlijk duur en daarnaast dus niet flexibel. Maar dan nog ga je zo niet met mensen om lijkt me....
pi_33198037
Ziektewet.

Als ze teveel zeiken eerst ff half jaar dan weer week of 8 werken en dan in 1 ruk door naar 't pensioen.
  zondag 18 december 2005 @ 19:08:09 #7
66444 Lord_Vetinari
pi_33198071
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:07 schreef sig000 het volgende:

Ziektewet.

Als ze teveel zeiken eerst ff half jaar dan weer week of 8 werken en dan in 1 ruk door naar 't pensioen.
Ja, goed plan.. Not! Op types als jij zitten we echt te wachten in onze huidige economische malaise.
  zondag 18 december 2005 @ 19:08:25 #8
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33198076
quote:

Ziektewet.

Zei m'n broer ook al... Maar zo zit m'n moeder niet in elkaar...

Voor het gezeik kan ze zichzelf afsluiten, voor die diensten niet....
  zondag 18 december 2005 @ 19:08:49 #9
66444 Lord_Vetinari
pi_33198089
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:07 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Ze is geen lid van de vakbond, kan ze dan toch bellen?
Niet slim. In de verpleging en geen lid van een vakbond Dan een rechtswinkel.
  zondag 18 december 2005 @ 19:11:16 #10
81426 PH52
maar natuurlijk
pi_33198164
quote:

Ziektewet.

Dat lijkt een goede oplossing maar je moet zeker niet uitvlakken wat zoiets met je persoon doet, dat kan redleijk ingrijpend zijn. Dan verlaat je nmet een heel negatief beeld je werkzame leven.
_ De mens is de maat van alle dingen _
pi_33198181
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, goed plan.. Not! Op types als jij zitten we echt te wachten in onze huidige economische malaise.
Die vrouw betaalt al haar hele werkzame premie dus als een werkgever op ´t laatste moment nog ruzie gaat zoeken dan ligt dat toch even wat genuanceerder.

Beetje als moraalridder blaten is lekker simpel. Je recht halen vaak een stuk ingewikkelder.
pi_33198200
quote:

[..]

Nee, je werknemers naaien, da's goed voor de economie
  zondag 18 december 2005 @ 19:13:28 #13
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33198247
quote:

[..]

Niet slim. In de verpleging en geen lid van een vakbond Dan een rechtswinkel.
Ik zal haar van de week eens op pad sturen... Wél voor donderdag, want dan heeft ze wéér een gesprek met die knullen van P&O.... Ik zit erover te twijfelen om mee te gaan. Ze gaan met z'n tweetjes tegenover haar zitten om op haar in te praten. Gezamelijk misschien 5 jaar werkervaring en dan iemand die er een arbeidsverleden van meer dan 40jr op heeft zitten eens even flink de les lezen...

Bij nader inzien kan ik trouwens beter niet meegaan... Weet niet of ik m'n boosheid wel kan bedwingen....
  zondag 18 december 2005 @ 19:14:03 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_33198273
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:12 schreef Conflict het volgende:

[..]

Nee, je werknemers naaien, da's goed voor de economie
Dat zeg ik niet. Maar direct bij het eerste het beste wissewasje heb je van die eikels die gelijk gaan roepen 'Ziek melden'. Ja, dat zal helpen om zoiets uit de wereld te helpen. Is het zo raar om eerst even met je baas te gaan praten?
pi_33198309
Waarom zou de rechtsbijstandsverzekering niets zijn (even veronderstelt dat er een verzekering loopt die tevens arbeidsrecht in de dekking heeft)?
Bij eventuele verdere stappen (denk al aan brieven schrijven) heb je ook al meer aan de verzekering dan aan een rechtswinkel volgens mij.
  zondag 18 december 2005 @ 19:15:09 #16
81426 PH52
maar natuurlijk
pi_33198317
Wat geeft de CAo aan mbt dit soort zaken =
_ De mens is de maat van alle dingen _
  zondag 18 december 2005 @ 19:17:35 #17
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33198417
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Maar direct bij het eerste het beste wissewasje heb je van die eikels die gelijk gaan roepen 'Ziek melden'. Ja, dat zal helpen om zoiets uit de wereld te helpen. Is het zo raar om eerst even met je baas te gaan praten?
Met haar directe baas loopt het ook niet echt soepel momenteel (vroeger dus 2 handen op één buik)

Doordat de hele 'oude garde' van haar afdeling inmiddels met pensioen is blijven er 2 vrouwen van rond de 60 over. Beiden liggen nu onder vuur van P&O.
  zondag 18 december 2005 @ 19:18:50 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_33198456
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:17 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Met haar directe baas loopt het ook niet echt soepel momenteel (vroeger dus 2 handen op één buik)

Doordat de hele 'oude garde' van haar afdeling inmiddels met pensioen is blijven er 2 vrouwen van rond de 60 over. Beiden liggen nu onder vuur van P&O.
Maar dat weet die 'ziekmelden' figuur niet. Die ziet 'ruzie op werk' en heeft dan zo'n pavlov-reactie van 'ziekmelden'.
  zondag 18 december 2005 @ 19:20:25 #19
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33198514
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:15 schreef PH52 het volgende:
Wat geeft de CAo aan mbt dit soort zaken =
Heb vanmiddag die boeken door zitten lezen en wordt er niet veel wijzer van. Er is niets geregeld wat dat betreft. De afspraak die m'n moeder had was mondeling...

Hoorde het ook vanmiddag pas van m'n moeder. Ze ligt al nachtenlang wakker, maar durfde er eigenlijk niets over te zeggen tegen ons. Ze voelt het ook een beetje alsof ze gefaald heeft, want ze willen haar weg hebben... (stelletje kloothommels )
pi_33198687
Gewoonterecht boeit niet echt, want uit het systeem van de wet volgt dat wanneer er gedurende een bepaalde periode (3 maanden) volgens een vast schema/patroon wordt gewerkt, er een overeenkomst is voor dat schema.

Mijn advies aan je moeder zou zijn: poot stijf houden, want voor een ontslag van iemand die 18 maanden voor haar pensioen zit, zullen ze van de rechter heel diep moeten gaan.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zondag 18 december 2005 @ 19:28:35 #21
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33198761
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:25 schreef _-rally-_ het volgende:
Gewoonterecht boeit niet echt, want uit het systeem van de wet volgt dat wanneer er gedurende een bepaalde periode (3 maanden) volgens een vast schema/patroon wordt gewerkt, er een overeenkomst is voor dat schema.

Mijn advies aan je moeder zou zijn: poot stijf houden, want voor een ontslag van iemand die 18 maanden voor haar pensioen zit, zullen ze van de rechter heel diep moeten gaan.
Flexwet dus?

Maakt het daarbij uit dat het geen vaste dagen waren, maar gewoon 2 dagen in de week van 09.00 tot 17.30??

Ze hebben haar overigens nu gewoon een vroege dienst gegeven. Als ze dan pas om 09.00 uur aan komt kakken pakken ze haar natuurlijk op werkweigering. Dus poot stijf houden is vrij lastig.
pi_33199071
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:28 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Flexwet dus?

Maakt het daarbij uit dat het geen vaste dagen waren, maar gewoon 2 dagen in de week van 09.00 tot 17.30??

Ze hebben haar overigens nu gewoon een vroege dienst gegeven. Als ze dan pas om 09.00 uur aan komt kakken pakken ze haar natuurlijk op werkweigering. Dus poot stijf houden is vrij lastig.
Hoe kan een chef orders geven om 7 uur als er pas om 9 uur een arbeidsverhouding begint.
Zonder baas-knecht verhouding geen orders, zonder orders geen werkweigering
  Licht Ontvlambaar zondag 18 december 2005 @ 22:12:01 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33203552
Voor degenen die 'ziekmelden' roepen, daar maak jedus meteen alles mee kapot. Bovendien betaal je géén premie hiervoor, want de werkgever moet de(tweejarige) periode tot de WAO betalen... Echt géén slim plan dus...

Ik zou gewoon de rechtsbijstand inschakelen, daar heb je zo;n verzekering immers voor...

Succes voor je moeder trouwens, is geen leuke situatie.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_33210360
quote:
Op zondag 18 december 2005 22:12 schreef Sjeen het volgende:
Voor degenen die 'ziekmelden' roepen, daar maak jedus meteen alles mee kapot. Bovendien betaal je géén premie hiervoor, want de werkgever moet de(tweejarige) periode tot de WAO betalen... Echt géén slim plan dus...

Ik zou gewoon de rechtsbijstand inschakelen, daar heb je zo;n verzekering immers voor...

Succes voor je moeder trouwens, is geen leuke situatie.
Alweer een Mod die loopt te blaten.
In de loonheffing zit wel degelijk een premie voor de ziektewet en als ze mij op mijn oude dag nog zo proberen te naaien dan maak ik gebruik van alle wetten die we in dit land hebben

Als je de weg via je gelijk en de rechter gaat halen Tsja 't is nog 18 maanden.
  Licht Ontvlambaar maandag 19 december 2005 @ 08:47:50 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33211098
quote:
Op maandag 19 december 2005 03:25 schreef sig000 het volgende:

[..]

Alweer een Mod die loopt te blaten.
In de loonheffing zit wel degelijk een premie voor de ziektewet en als ze mij op mijn oude dag nog zo proberen te naaien dan maak ik gebruik van alle wetten die we in dit land hebben

Als je de weg via je gelijk en de rechter gaat halen Tsja 't is nog 18 maanden.
Dan mag jij me het artikel van de wet op de loonbelasting wel even opduikelen waarin staat dat er in de loonheffing premie ziektewet verwerkt is... Want de laatste keer dat ik het nagekeken hebm zit er in de loonheffing alleen premie volksverzekering verwerkt, namelijk AOW, kinderbijslag en de AWBZ.

Dus als je het over blaten hebt, kom dan met bronnen...

Daarnaast zeg ik niet dat ze dit over haar kant moet laten gaan, maar je dus maar voor elke ontwikkeling die je niet zint ziekmelden, vind ik simpelweg niet slim. Daar gooi je standaard je eigen ruiten mee in...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 19 december 2005 @ 17:42:13 #26
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33220839
Tnx voor de antwoorden allemaal. Mijn moeder staat op het punt van opgeven. Ze is erover na aan het denken om vervroegd uit te treden. Ze zou dan alleen een jaar pensioenopbouw missen. Ze krijgt een weduwenpensioen en samen met wat gespaard geld denkt ze dat ze het financieel wel kan bolwerken.

De weg via de rechtsbijstand ziet ze niet zo zitten omdat je dan helemaal een verstoorde arbeidsrelatie krijgt. Dan hou je wel een heel naar gevoel over aan die laatste werkzame periode.

Heb haar nu aangeraden om donderdag bij het gesprek wél haar poot stijf te houden en te wijzen op de flexwet. (langer dan 3 maanden zelfde werkschema) Als ze daar niet mee akkoord gaan omdat ze haar kwijt willen kan ze aangeven dat het prima is en ze best vervroegd uit wil treden, maar dan wél compensatie voor een gemist jaar pensioen-opbouw.

Ik hoop dat het gaat lukken, de leuke laatste periode is nu toch al verpest.....
  maandag 19 december 2005 @ 20:48:18 #27
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_33225410
Je moeder moet zich betrouwbaar laten voorlichten, dus niet via Fok en niet via jou.
Ik weet niet zoveel van arbeidsrecht maar ik denk dat het juridische antwoord in de wet op de arbeidstijden staat of in het gedeelte van Boek 7 over arbeidsovereenkomsten danwel in de rechtspraak te vinden is. En sowieso moet de werkgever rekening houden met de gezondheidssituatie van medewerkers dus als je moeder omdat ze wat ouder is bepaalde beperkingen heeft speelt dat ook een rol.

Als je nou slim bent pak je het telefoonboek en zoek je een arbeidsjurist of een advocaat en vraag je die om een snel en kort advies. Kost misschien wel wat maar daar heb je tenminste ook wat aan. Je hoeft het niet tegen de werkgever te zeggen dat je dat doet maar je kunt die dan daarna wel wijzen op de rechtspraak/wetten. Mochten ze nog tegensputteren dan kun je een bemiddelaar vragen een uitspraak te doen. Dan is ook meteen duidelijk waar je moeder aan toe is, iiedereen voelt wel aan dat je moeder in haar recht staat maar juist aan vermoedens heb je niets in deze situatie. En wat betreft die mondelinge afspraak, die is gewoon geldig, dat hoeft niet schriftelijk, en je moeder kan het bestaan van die afspraak makkelijk 'bewijzen' namelijk door het feit dat ze de afgelopen 3,5 jaar niet gevraagd is avonddiensten te werken.
pi_33227481
^^^^ wat hij zegt. ^^^^

(overigens lopen hier ook ervaren juristen rond, maar het staat zo knullig om tijdens een knallende ruzie met de werkgever te vragen 'mag ik ff op fok! om mijn juridisch adviseur te raadplegen ?')
quote:
Op maandag 19 december 2005 17:42 schreef flugeltje het volgende:
De weg via de rechtsbijstand ziet ze niet zo zitten omdat je dan helemaal een verstoorde arbeidsrelatie krijgt. Dan hou je wel een heel naar gevoel over aan die laatste werkzame periode.
Het lijkt me dat je moeder zich daar nu niet meer druk om hoeft te maken; de sfeer is toch al verpest.
quote:
Heb haar nu aangeraden om donderdag bij het gesprek wél haar poot stijf te houden en te wijzen op de flexwet. (langer dan 3 maanden zelfde werkschema) Als ze daar niet mee akkoord gaan omdat ze haar kwijt willen kan ze aangeven dat het prima is en ze best vervroegd uit wil treden, maar dan wél compensatie voor een gemist jaar pensioen-opbouw.
Ze kan beter stellen dat wanneer ze haar kwijt willen, ze dat via de rechter zullen moeten spelen, omdat ze niet vrijwillig weg zal gaan.
quote:
Ik hoop dat het gaat lukken, de leuke laatste periode is nu toch al verpest.....
Dat zeg ik
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 20 december 2005 @ 17:36:10 #29
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_33249887
Ik blijf pushen om haar aan de rechtsbijstand te krijgen, maar ze is behoorlijk eigenwijs wat dat betreft. Misschien het gesprek van donderdag maar afwachten. Als ze vervelend genoeg zijn is ze misschien meer genegen om er iets aan te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')