Andreas42 | zondag 18 december 2005 @ 12:03 |
Deze week alweer reclame voor kern-energie in het Technisch Weekblad. Afgelopen weken enthousiaste artikelen over kernenergie in het NRC. De kern-energie-lobby is druk bezig de publieke opinie te manipuleren, en wordt daarbij gesteund door de media. Wie zijn "de media"? "De media" zijn bladen en omroepen die vooral in handen zijn van banken. Die banken willen geld verdienen. En geld komt van adverteerders. De lezers/kijkers/luisteraars nemen "de media" maar op de koop toe. Zeer kapitaalkrachtige industrieën en banken willen nu geld verdienen aan kern-energie. Vooral het bouwen van zo'n centrale levert veel geld op. Of zo'n ding ooit nuttig gebruikt wordt, is veel minder belangrijk. Milieuschade? Een dollar of een euro verlies voor de aandeelhouders is een veel erger probleem. Toch? Ik heb een ingezonden brieven ingezonden naar NRC en naar het technisch weekblad. Geen reactie. Alternatieve ideeën worden niet gepubliceerd. Het wordt tijd wakker te worden. We laten ons geen kerncentrales door de strot duwen. Er zijn betere alternatieven. Mijn reactie aan het Technisch Weekblad was ongeveer als het onderstaande. Energie-behoefte kwarteren: ´Een discussie over het halveren van de energievraag hoort thuis in de gemeenteraad van Madurodam´ was onlangs de stellingname van VVD-kamerlid Paul de Kron. Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij is halvering van de energievraag zelfs geen (technologische) uitdaging. We kunnen gemakkelijk kwartering van de energievraag halen. Voorbeeld 1: Veel mensen rijden alleen naar hun werk. Dit doen we in energie verslindende bakbeesten van auto´s. Een goed alternatief is technisch eenvoudig maar wordt niet aangeboden. Stel je een gestroomlijnde eenpersoons auto voor. De auto heeft elektrische wielen, geen motor. De auto is voorzien van pedalen, zoals bij een fiets. Inplaats van een motor heeft de auto een stroomgenerator op LPG, aardgas, benzine, diesel, o.i.d. De auto is zo licht mogelijk, liefst minder dan 100 kg. Binnen de stad rijd je vooral op spierkracht. Goed voor je conditie en goed tegen overgewicht. Buiten de stad kun je meetrappen en de rest van de energie komt van de stroomgenerator. Hoeveel energie heb je nodig voor 100 km? Binnen de stad veel minder dan het equivalent van een liter benzine. Buiten de stad is 1 op 100 gemakkelijk haalbaar, 1 op 200 is een uitdaging. Als we massaal over zouden schakelen op dergelijke voertuigen, zou het fijnstofprobleem snel opgelost zijn. En de energievraag? Die zou dalen tot ca. 10 procent. Waarom is een dergelijk voertuig er nog niet? Het is niet sexy. Steeds meer mensen verlangen naar een SUV van 1500 kg inplaats van een eenvoudig voertuig van minder dan 100 kg. Oplossen van het energieprobleem is eerder een sociaal/psychologisch probleem dan een technisch probleem. Wil je info over deze zeer zuinige elektrische trapauto? Op ons download-centrum kun je dit idee in PDF-formaat downloaden. www.andreas333.com/nl/download Er zijn plannen om de A9 te verbinden met de A6 en deze verbinding dwars door het Naarder-meer te leggen. Een goedkoper en energie-zuinig alternatief is het volgende: Plaats op de drukke delen van het wegennet een tweede laag, die alleen toegang biedt voor lichte en smalle auto's (bijvoorbeeld tot 300 kg) en voor motorrijders. Omdat deze voertuigen licht zijn, kan deze tweede laag licht uitgevoerd worden. Omdat de voertuigen smal zijn, kunnen er drie rijstroken aangelegd worden boven een rijksweg van twee rijstroken. Veel mensen rijden toch al alleen tussen huis en werk. Een licht voertuig waarmee men door kan rijden wordt dan heel aantrekkelijk. Tegelijk worden de zware wegen op de benedenverdieping ontzien, zodat vrachtverkeer beter kan doorrijden. Minder file betekent minder vervuiling en lagere kosten. Een smalle elektrische trapauto kan populair gemaakt worden met overheidsbeleid. Geeft men een dergelijk voertuig extra ruimte, dan verhoogt men de aantrekkelijkheid. Voorbeeld 2: Stel je een hondertal huizen voor, licht geisoleerd. Over deze huizen leggen we een koepel van meerwandig polycarbonaat. De huizen staan als het ware in een broeikas. Van april tot november is er teveel warmte. Met een warmtepomp slaan we deze energie op in de bodem. In de winter verwarmen we hiermee de gehele koepel tot 15 a 18 graden. In deze koepel groeit een enorme hoeveelheid biomassa. Bij matig snoeien oogst je al gauw 10 ton biomassa per hectare. Dit snoeiafval wordt gedroogd en vervolgens verbrand. Met een stingermotor wekken we elektriciteit op voor de huizen in de koepel en voor de warmtepomp. Een dergelijk complex vraagt geen energie maar levert energie. En als extra bonus leven de bewoners zelfs in de winter in een behaaglijke groene omgeving. Misschien moeten we VVD-kamerlid de Kron gelijkgeven. Een discussie over het halveren van de energievraag is voor lilliputters. Geestelijke reuzen plannen energie-reductie met 90%. Toch? | |
DaDemoMan | zondag 18 december 2005 @ 12:22 |
Wat een domme ideeen. Beetje trappen in een auto en meetrappen. Leuk als je dan helemaal naar Duitsland moet vanuit Den Helder. Leuke ideeen maar blijf maar gewoon dromen. Want het komt er niet. | |
#ANONIEM | zondag 18 december 2005 @ 12:22 |
Er loopt al een kernenergie topic. Deze topic lijkt me dan ook overbodig... | |
#ANONIEM | zondag 18 december 2005 @ 12:23 |
Kernenergie, voors en tegens![]() | |
rekenwonder | zondag 18 december 2005 @ 12:28 |
quote:Wat is daar het voordeel van? Het rendement gaat onbehoorlijk omlaag bij die omzetting. Over energiehalvering gesproken... | |
Swetsenegger | zondag 18 december 2005 @ 12:32 |
Leuk een idealist met stupide ideeen ![]() | |
electricity | zondag 18 december 2005 @ 12:56 |
hoewel voorbeeld 2 me wel interessant lijkt, vind ik de algehele richting van je betoog fout. doel voor de toekomst is niet om te kijken hoe we zoveel mogelijk energie kunnen besparen en zo min mogelijk in te boeten op onze levenskwaliteit. het doel is om een oplossing te vinden voor de nadelige gevolgen van onze energiebehoefte, en die te neutraliseren. | |
Sidekick | zondag 18 december 2005 @ 13:57 |
quote:Juist, daar verder graag. ![]() |