bronquote:EU leaders approve future budget
EU leaders have reached agreement on a 2007-13 budget after two days of what UK Prime Minister Tony Blair described as "extraordinarily complicated" talks.
Mr Blair offered to give up 10.5 billion euros (£7bn) of the UK budget rebate, after initially offering 8bn.
The deal increases the overall EU budget to 862.3bn euros over six years, 1.045% of the EU's economic output.
"It's done," said a UK official, as success came two weeks before the end of the UK's EU presidency.
Vooral oost eurepese landen krijgen veel.quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:08 schreef Martijn_fijn het volgende:
Wat krijgen de Britten terug voor die 10, 5 miljard? Blair komt de UK niet meer levend uit bij terugkomst. Dit gaat Labour héél wat stemmen kosten.
Kan Nederland nu zijn 1 miljard euro korting krijgen, nu de Britten met geld komen?
naja, ze verlagen de korting van GB. Die van nederland wordt met 1 miljard verlaagd.quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Typisch, teneinde een akkoord te bereiken verhogen ze de hoeveelheid geld waar het om gaat. Nog even wachten op cijfers, maar dat is wat ik lees op teletekst.
Ach, die ene miljard. Ze presteren het hier nationaal om in 1 jaar 6 miljard meer te spenderen. Als het niet meer is geworden dan dat.quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:26 schreef PLAE@ het volgende:
Die 1 Miljard is in ieder geval binnengesleept. Echt meer cijfers kan ik nog niet vinden.
Tsja, niet echt. Het was nogal duidelijk de de verhouding niet klopt.quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:28 schreef Steijn het volgende:
Goed om te horen dat die 1 miljard euro binnen is.Dat valt me honderd procent mee, meestal doet iedereen wat water bij de wijn.
Was hij er uberhaupt wel? Zalm en Bot zeer waarschijnlijk, maar balkenende? Wie van de drie was er bij het gesprek met de minister president? Balkenende of Brinkhorst?quote:
De trend is dat er in totaal meer geld naar de EU gaat. Dat is nu weer het geval. In dit geval vind ik dat een slechte zaak.quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tsja, niet echt. Het was nogal duidelijk de de verhouding niet klopt.
hier getallen hoe in 2005 het geld verdeeld is
http://news.bbc.co.uk/2/s(...)tml/introduction.stm
Opzich is dat niet erg. Alleen jammer dat het naar de landbouw gaat... Het wordt verkeerd besteed (al kun je echt niet zomaar de landbouwsubsidies laten verdwijnen...).quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De trend is dat er in totaal meer geld naar de EU gaat. Dat is nu weer het geval. In dit geval vind ik dat een slechte zaak.
Je kan wel landbouwsubsidies herverdelen, bv. van Frankrijk naar Polen overhevelen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Opzich is dat niet erg. Alleen jammer dat het naar de landbouw gaat... Het wordt verkeerd besteed (al kun je echt niet zomaar de landbouwsubsidies laten verdwijnen...).
Maar inderdaad, liever meer weg van de landbouwsubsidies dan meer geld in de eu pompen.
nu albanie nogquote:Op zaterdag 17 december 2005 03:15 schreef the_disheaver het volgende:
Macedonia. is nu ook kandidaat voor lidmaatschap.
Omdat praktisch het complete budget naar landbouw of structuurfondsen gaat (beide zijn gewoon geld verspilling) levert het ons in dat opzicht niks op nee. Maar ja, politici houden zichzelf zo wel lekker aan het werk (vergaderen, na sex moet het volgens mij de meest geweldige ervaring zijn als ik die politiek zo zie) en daar gaat het om. Vanuit de politiek hoef je dus geen oplossing te verwachten.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:52 schreef TranceAction het volgende:
Echt belachelijk. Oke 1 miljard korting, dan kost het ons nog steeds 2,5 niljard. EU is gewoon een verkapte vorm van ontwikkelingshulp en we geven al 1 procent van ons BNP. Waarom stappen we niet gewoon uit de EU. Kan iemand mij vertellen wat wij voor die 2,5 miljard jaarlijks terugkrijgen??
en waarom? Omdat de economie zo hard groeit daar? De baltische staten zitten rond de 8%quote:Op zaterdag 17 december 2005 03:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Vooral oost eurepese landen krijgen veel.
als ik politicus was zou ik er geen probleem mee hebben mijn poot stijf te houden. Kom maar op zou ik tegen ze zeggen.quote:Het was lastig voor blair. Of kiezen om weer eens buiten gesloten te staan in Europa, of kritiek in eigenland krijgen. En dat laatste is nog goed uit te leggen als je voor een eerlijk beleid zorgt
om ze snel op het niveau te krijgen van zuid europa zodat ze niet en masse hierheen komenquote:Op zaterdag 17 december 2005 12:46 schreef McCarthy het volgende:
[..]
en waarom? Omdat de economie zo hard groeit daar? De baltische staten zitten rond de 8%
[..]
als ik politicus was zou ik er geen probleem mee hebben mijn poot stijf te houden. Kom maar op zou ik tegen ze zeggen.
waarom zijn ze er dan uberhaupt bij gekomen. Hadden we toch net zo goed kunnen wachten totdat ze op het niveau van Z-EU zaten?quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
om ze snel op het niveau te krijgen van zuid europa zodat ze niet en masse hierheen komen
Dat is al aan de gang. Er is in het oosten in een aantal landen sprake van groeipercentages van steeds 6-8%. Lonen zijn in de Baltische staten enorm gestegen (15-20%). Is het mogelijk dat het nog sneller gaat?quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
om ze snel op het niveau te krijgen van zuid europa zodat ze niet en masse hierheen komen
Hoe denk je dat die (en bv. ook Ierland) op dat niveau zijn gekomen?quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:15 schreef McCarthy het volgende:
[..]
waarom zijn ze er dan uberhaupt bij gekomen. Hadden we toch net zo goed kunnen wachten totdat ze op het niveau van Z-EU zaten?
Een gigantische interne markt, waar we veel meer dan 2,5 miljard per jaar mee verdienen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:52 schreef TranceAction het volgende:
Echt belachelijk. Oke 1 miljard korting, dan kost het ons nog steeds 2,5 niljard. EU is gewoon een verkapte vorm van ontwikkelingshulp en we geven al 1 procent van ons BNP. Waarom stappen we niet gewoon uit de EU. Kan iemand mij vertellen wat wij voor die 2,5 miljard jaarlijks terugkrijgen??
Dat gebeurt ook. Het totale budget voor het gemeenschappelijke landbouwbeleid stijgt veel minder dan de andere budgetten. Er is dus wel meer geld, maar veel minder per boer, omdat de nieuwe lidstaten er ook in gaan meedelen. Dat gaat met een overgangsperiode van een jaar of 4. Vorig jaar kregen Poolse boeren per liter melk of per hectare graan 25% van wat de West-Europese boeren recht op hadden, dat wordt geleidelijk opgetrokken tot 100%.quote:Op zaterdag 17 december 2005 04:52 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Je kan wel landbouwsubsidies herverdelen, bv. van Frankrijk naar Polen overhevelen.
jij impliceert hiermee dat je van de EU lid moet worden wil je welvarend worden.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:58 schreef freako het volgende:
[..]
Hoe denk je dat die (en bv. ook Ierland) op dat niveau zijn
Die interne markt helpt zeker wel, evenals de structuurfondsen en landbouwsubsidies.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:24 schreef McCarthy het volgende:
[..]
jij impliceert hiermee dat je van de EU lid moet worden wil je welvarend worden.
de prijs van suiker is in oost europe ruim gestegen. Hoe helpt dat hun welvaart?quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:29 schreef freako het volgende:
[..]
Die interne markt helpt zeker wel, evenals de structuurfondsen en landbouwsubsidies.
Dan gaan ze er minder van eten, waardoor ze dus minder dik en daarmee gezonder zijn.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:39 schreef McCarthy het volgende:
[..]
de prijs van suiker is in oost europe ruim gestegen. Hoe helpt dat hun welvaart?
Wat nou gigantische interne markt. Is de export zo veel gestegen nu we lid zijn??quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:01 schreef freako het volgende:
[..]
Een gigantische interne markt, waar we veel meer dan 2,5 miljard per jaar mee verdienen.
We zijn lid sinds 1957, daarvoor werd er sinds 1944 ook al samengewerkt op dit gebied met België en Luxemburg in de Benelux. En sindsdien is er heel veel veranderd. Vroeger had elk land z'n eigen douane, overal grensposten, hoge invoertarieven en eigen regeltjes waaraan producten moesten voldoen. Ook konden er bijvoorbeeld invoerquota zijn, allemaal om de eigen industrie te beschermen. Dat is nu binnen de EU helemaal verdwenen, er is een gemeenschappelijke buitengrens voor in de plaats gekomen, maar het maakt nu niet meer uit of je iets produceert in Spanje of in Nederland. Er is vrij verkeer van goederen en personen. Bedrijven kunnen daardoor veel makkelijker produceren voor de Europese markt, i.p.v. alleen voor de Nederlandse markt. Veel minder rompslomp.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:52 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Wat nou gigantische interne markt. Is de export zo veel gestegen nu we lid zijn??
En dat is ook maar logisch, aangezien bv. Benelux-landen steeds meer verstedelijkt raken en de landbouw daar zal teruggedrongen worden. Dat is gewoon een logische evolutie, maar helaas zijn zowel de boeren als de milieuverenigingen (een vreemde combinatie van "links" en "rechts") degenen die dwarsliggen, zelfs al zorgt landbouw voor best wat verontreiniging...quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:06 schreef freako het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook. Het totale budget voor het gemeenschappelijke landbouwbeleid stijgt veel minder dan de andere budgetten. Er is dus wel meer geld, maar veel minder per boer, omdat de nieuwe lidstaten er ook in gaan meedelen. Dat gaat met een overgangsperiode van een jaar of 4. Vorig jaar kregen Poolse boeren per liter melk of per hectare graan 25% van wat de West-Europese boeren recht op hadden, dat wordt geleidelijk opgetrokken tot 100%.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |