Jawel, dat kan gewoon. je kunt een zieke werknemer loonopschorting opleggen en als een contract afloopt tijdens ziekte is dat gewoon rechtsgeldig.quote:Op maandag 19 december 2005 20:04 schreef Morph het volgende:
[..]
Maar kunnen ze dat zomaar doen, zonder enige overleg met mijn vriendin (per post telefoon).
Kijk dat per 1-1-2006 dat snap ik ook wel dat ze daar vanuit gaan. Maar je kan toch niet zomaar als iemand in de ziekte wet zit op non-actief zetten zonder instemmen van haar of enig overleg
Je vriendin wordt niet ontslagen, de loondoorbetaling wordt opgeschort. Gezien de omstandigheden zoals ze beschreven worden in de brief, mag dit gewoon. Sterker nog, hetgeen in de brief beschreven is in principe genoeg om iemand op staande voet te ontslaan...quote:Op maandag 19 december 2005 18:36 schreef Morph het volgende:
Dit is de brief die ze heeft ontvangen van het bedrijf.
Beste (naam vriendin),
Vrijdag 2 december ben je zonder tegenbericht voor de tweede keer niet verschenen op het spreekuur van onze bedrijfsarts in Warmond. Daarbij heb je wederom geen contact met ons opgenomen en kunnen wij je nog steeds niet telefonisch bereiken. Ook heb je sinds 29 november 2005 geen enkele keer contact opgenomen met (naam bedrijf) terwijl dit je meerdere malen uitdrukkelijk gevraagd is.
Omdat jij disdag 29 november 2005 en vrijdag 2 december 2005 niet bent verschenen op[ de afspraak met de bedrijfsarts, stel je ons niet in staat om vast te stellen wat de mate van arbeidsongeschiktheid is. Daarbij weiger je om contact te hebben met (naam bedrijf), wij kunnen jou niet bereiken en jij neemt geen contact met ons op. Zoals in de brief van 30 november jl. is aangegeven, is het niet bereikbaar zijn bij ziekte een reden voor een officiële waarschuwing en is een derde officiële waarschuwing reden voor ontslag op staande voet. Hoewel jouw gedrag kan worden geïnterpreteerd als dat je zelf ontslag neemt, levert dit in elk geval de bevestiging dat je weigert ons inzicht te geven in de mate van jouw arbeidsongeschiktheid.
Zoals aangeven wordt vanaf 29 november 2005 je loon niet uitbetaald. Daarbij worden de kosten die gemaakt zijn voor de afspraak 29 en 30 november 2005 aan jou doorberekend. Daarbij willen wij in ieder geval kenbaar maken dat jouw contract na 31 december 2005 niet meer zal worden verlengd.
Met vriendelijke groet,
(naam bedrijf)
-knip-
Ok, da's dan duidelijk. Tsja, blijft moeilijke materie en voor je vriendin natuurlijk een vervelende situatie. Helaas ken ik de gevallen vaak van de andere kant en meestal is zo'n opschorting best reëel. In elk geval succes ermee!quote:Op maandag 19 december 2005 20:57 schreef Morph het volgende:
Ze kon niet komen omdat dit erg ver reizen was met het openbaar vervoer en ze geen auto heeft.
En ze door haar toestand niet durfde te reizen.
Ook prima, maar dan is dit het resultaat. Ik hoop dat het nu weer beter met haar gaat, en dan maken die paar centen ook niet uit.quote:Op maandag 19 december 2005 21:14 schreef Morph het volgende:
"maanden geld naar je overmaakt" was pas de 2 maand hoor.
En als je iets hebt wat levensbedreigend kan zijn, denk je eerst aan je zelf als aan een telefoontje plegen.
Klopt dat was de oude wetgeving. Overigens is het in dit geval niet echt van toepassing omdat het UWV pas in de 39ste week in actie komt. Ik weet niet of je rechten gestudeerd hebt (ik niet) maar het lijkt me toch beter voor je om om de zoveel tijd eens een kleine update te hebben. Dat zou handiger zijn dan gewoon een beetje arogant een artikel aan te halen die al meer dan 2,5 jaar geleden is aangepast. Even een kleint bronnetje:quote:Op zondag 18 december 2005 11:56 schreef Argento het volgende:
[..]
art 7:670 lid 1
(sub a: wachttijd van 2 jaar)
http://www.ohcbv.nl/socia(...)tiemogelijkheden.htmquote:De werkgever kan een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI. Een zieke werknemer geniet volgens het Burgerlijk Wetboek ontslagbescherming in de vorm van een opzegverbod gedurende de eerste 2 jaren van de ziekteperiode. Het ontslagverbod bij ziekte is echter niet meer van toepassing als de werknemer zonder deugdelijke grond zijn reïntegratieverplichtingen niet nakomt. Daarbij moet wel worden voldaan aan de gebruikelijke vereisten voor een rechtsgeldige opzegging. De werkgever zal het CWI aannemelijk moeten maken dat de weigering van de werknemer verwijtbaar is. Het CWI zal hiervoor een deskundigenoordeel van het UWV verlangen op basis van het Ontslagbesluit. Bij toekenning van de ontslagaanvraag heeft de werknemer mogelijk ook geen recht op een WW uitkering.
Tijdelijk contract hoeft geen opzegtermijn te hebben omdat er een duidelijke einddatum is.quote:Op maandag 19 december 2005 12:28 schreef miereneuker het volgende:
[..]
als ze op 16 december te horen heeft gekregen dat het contract opgezegd is loopt het contract nog minimaal 1 maand (minimale opzegtermijn)
Er geldt geen opzegtermijn dan, einddatum is eindatumquote:Op dinsdag 20 december 2005 23:31 schreef miereneuker het volgende:
ja natuurlijk, maar een tijdelijk contract kan ook niet voor het einde van de looptijd opgezegd worden.
Waarom gelijk van het ergste uit gaan? Bovendien zal een rechter je terug verwijzen denk ik als je gaat procederen zonder eerst alle mogelijkheden met het bedrijf hebt uitgeprobeerd.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:40 schreef Wombcat het volgende:
Rechtszaakje kan wel helpen. In dit soort gevallen is een rechtsbijstandsverzekering of lidmaatschap van de vakbond dan ook erg nuttig, want dan word je adem langer.
Niet noodzakelijk. Als in een tijdelijk contract een opzegtermijn wordt genoemd dan is die er gewoon. Alleen, er hoeft geen opzegtermijn te zijn.quote:Op dinsdag 20 december 2005 23:31 schreef miereneuker het volgende:
ja natuurlijk, maar een tijdelijk contract kan ook niet voor het einde van de looptijd opgezegd worden.
Dat ligt er (opnieuw) aan of ze dat in de verzuimregels hebben opgenomen en of de werknemer van die regels op de hoogte is en of het bedrijf kan aantonen dat de werknemer ervan op de hoogte is.quote:Op donderdag 29 december 2005 01:03 schreef Morph het volgende:
Nu wordt het nog mooier, ze willen het loon van November (een deel) terug hebben en de ARBO kosten op haar gaan verhalen!!!!! Kunnen ze dat flikken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |