abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33144987
Het verhaal zit zo.

Mijn vriendin had een contract van 3 maanden bij een bedrijf (1maand proeftijd)
Eerste maand ging alles goed, vanaf de 2e maand kreeg ze last van haar gezondheid, na een dikke maand zijn we er nu achter wat het is.
Maar al die tijd heeft ze wel ziek thuis gezeten ze is tussen door wel eens gaan werken om te kijken of het ging, maar werken lukte nog niet.

Ze is een paar keer naar de dokter geweest, contact gehad met het bedrijf en de arbo.
Nu kreeg ze vandaag een brief dat haar contract per 23-11-2005 is opgezegt.
Terwijl ze een contract had dat liep tot 1-1-2006

Met de reden van het bedrijf dat ze geen contact met het berijf/arbo opnam op hun verzoek.
Dit heeft ze zeker wel, per telefoon en per brief.

Kan een bedrijf dit zomaar doen een contract ontbinden als je nog in de ziekte wet zit?

Alle hulp en tips zijn welkom.
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:07:12 #2
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_33145049
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:05 schreef Morph het volgende:

Kan een bedrijf dit zomaar doen een contract ontbinden als je nog in de ziekte wet zit?
Volgens mij niet. Ik zou als bedrijf gewoon gewacht hebben tot 1 januari, en gewon het contract niet vrelengen, maar goed, dat is mijn idee.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die maar eens gaan gebruiken.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_33145087
zij heeft geen rechtsbijstand verzekering, ik wel maarja daar zal zij wel geen gebruik van mogen maken (wonen niet samen ofzo)
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:26:38 #4
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33145557
ontslag tijdens ziekte mag volgens mij niet.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33147307
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ontslag tijdens ziekte mag volgens mij niet.
*eens is*
pi_33148636
Een werkgever mag een werknemer niet tijdens zijn of haar ziekte ontslaan en tussentijdse opzegging van de arbeidsovereenkomst is alleen mogelijk indien de opzegging wederzijds is (de werknemer er dus mee instemt).

Ik ben geen arbeidsjurist, maar het lijkt me verstandig dat je vriendin in reactie op deze kennisgeving zich beroept op het ontslagverbod tijdens ziekte, en haar werkgever er op wijst dat in de gegeven omstandigheden eenzijdige opzegging niet is toegestaan (artikel 7:661 lid 3, maar dat is even uit mijn hoofd) en dat zij zich, behoudens voorzover haar ziekte haar daarvan weerhoudt, volledig beschikbaar stelt voor het verrichten van (al dan niet passend) werk.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_33149035
Het is een vervelende situatie, iedereen kan makkelijk praten, maar bewijs maar eens dat het bedrijf liegt.
Als ze zeggen dat jouw vrienin onbereikbaar was, dat is dat op zich een goede reden om op te zeggen.
  vrijdag 16 december 2005 @ 23:32:21 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33149193
Um, ontslag tijdens ziekte is niet toegestaan, tenzij de werknemer de regels van het bedrijf mbt ziekteverzuim niet navolgt. Maar het bedrijf moet dan wel aantonen, dat ze op alle mogelijke manieren geprobeerd heeft, met de werknemer in contact te komen en moet kunnen aantonen dat de werknemer inderdaad bepaalde regels heeft overtreden. Ook van belang is, dat het bedrijf moet kunnen aantonen dat de werknemer uberhaupt op de hoogte was van het verzuimreglement.

Wat DrXL zegt is dus niet waar. Het bedrijf heeft een bewijsplicht en dan kan gedacht worden aan verzendbewijzen van aangetekende brieven.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33149279
Ik weet idd niet precies hoe de regels hiervoor zijn, maar het is gewoon een hele vervelende situatie.
Bedrijven hebben gewoon in zulk soort zaken een veel langere adem dan een individu.
pi_33149424
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:35 schreef DrXLTrouble het volgende:
Ik weet idd niet precies hoe de regels hiervoor zijn, maar het is gewoon een hele vervelende situatie.
Bedrijven hebben gewoon in zulk soort zaken een veel langere adem dan een individu.
Rechtszaakje kan wel helpen. In dit soort gevallen is een rechtsbijstandsverzekering of lidmaatschap van de vakbond dan ook erg nuttig, want dan word je adem langer.
pi_33149751
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:26 schreef DrXLTrouble het volgende:
Het is een vervelende situatie, iedereen kan makkelijk praten, maar bewijs maar eens dat het bedrijf liegt.
Als ze zeggen dat jouw vrienin onbereikbaar was, dat is dat op zich een goede reden om op te zeggen.
Het zal toch echt de werkgever moeten zijn die bewijst dat zij zich onbereikbaar hield voor arbo-controle.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zaterdag 17 december 2005 @ 16:45:12 #12
120443 Shira
*Free Spirit*
pi_33163880
mmm
hij mag haar niet ontslaan inderdaad, maar er zitten wat punten in waarop ze moet letten.

Ik heb 2 jaar terug hetzelfde meegemaakt. dmv een rechtzaak is het uiteindelijk niet ontslag geworden maar onbetaald verlof

punten waar zij op moet letten:
*alle papieren van de arbo bewaren
*alles via de arbo spelen, namen opschrijven met wie zij spreekt, voor de wet is zij niet verplicht haar werkgever mede te delen wat het is; alleen dat het niet goed gaat.

heel belangrijk:
arts #3 aldaar die mij keurde (arts 1 en 2 hadden mij inderdaad arbeidsongeschikt verklaard) kwam binnen 5 minuten in het gesprek met het volgende:
"jij bent toch in arbeidsconflict met je werkgever? dan ben je volgens de wet niet arbeidsongeschikt"
dus ik werd door hun weer beter gemeld. heb daarna een herkeuring gehad, deze arts gaf inderdaad aan dat ik niet arbeidsgeschikt volgens mijn klachten was maar dat werd door de rechter nietig verklaard aangezien ik in arbeidsconflict lag......

ik weet zo even niet welk artikel van toepassing is, als je wilt neem dan even via email contact met me op (diablotje*hotmail.com) en ik zal de stukken er even bij zoeken.

in elk geval, laat haar een advocaat nemen (eventueel even naar gemeentehuis om verklaring van onvermogen aanvragen) en stukken allemaal bewaren!!!
pi_33164056
Bedannkt voor alle info.

Maar weet je wat het is, het gaat maar over een maand salaris.
Haar contract zou toch niet verlengd worden (gaan we van uit dan) ze had maar een contract van 3 maanden.

Dus we kunnen er wel een hele rechtzaak van gaan maken maar daar heeft ze gewoon het geld niet voor.
Dit is natuurlijk precies wat de werkgever hoopt, dat snap ik ook wel.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:13:02 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33164593
Zou het niet verstandig zijn om contact op te nemen met het CWI/UWV? Ik heb zo'n vermoeden dat als ze geen officieel protest aantekent tegen dit ontslag het UWV nog wel eens kan gaan zeggen dat ze verwijtbaar werkloos is, waardoor ze geen recht zou hebben op WW.
The love you take is equal to the love you make.
pi_33164941
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 16:51 schreef Morph het volgende:
Bedannkt voor alle info.

Maar weet je wat het is, het gaat maar over een maand salaris.
Haar contract zou toch niet verlengd worden (gaan we van uit dan) ze had maar een contract van 3 maanden.

Dus we kunnen er wel een hele rechtzaak van gaan maken maar daar heeft ze gewoon het geld niet voor.
Dit is natuurlijk precies wat de werkgever hoopt, dat snap ik ook wel.
Misschien kun je het ook eens met een brief proberen eerst. Wel wat uitzoeken over wetsartikelen eerst dan. En dan dreigen met een rechtszaak in die brief, wil nog wel eens helpen.
pi_33164970
Bovendien is er nog zoiets als rechtshulp, en kosten van de rechtszaak worden verhaald op degene die verliest, en dat zul jij niet zijn.
pi_33165805
dat officeel protest komt er echt wel, en ze gaat zowiezo naar het cwi toe.
pi_33166068
vergeet bij de loonvordering niet ook de wettelijke verhoging te verhalen op de werkgever over het niet betaalde loon. uit mijn hoofd meen ik de eerste 1 of 2 weken 5% per dag, daarna elke dag 1 procent met een maximum van 50% van de originele loonachterstand (en dan nog rente)
pi_33184815
Voor al die mensen die meteen schrijven dat je iemand niet mag ontslaan tijdens ziekte heb ik een vervelende mededeling: dat mag sinds 1 april 2003 wel (wet veretering poortwachter). Echter mag dit volgens mij pas na advies van het UWV.
pi_33185001
Ik neen aan dat je kunt bewijzen dat zij echt ziek was, en dus niet zonder de huisarts bezocht te hebben thuis bleef. en ook dat je het niet van tevoren kon weten.
Als je deze gegevens hebt kun je eigenlijk niet verliezen maar het blijft Nederland, dus de rechters kunnen vreemde beslissingen nemen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_33185345
Wettelijk gezien zal het vast lastig liggen, maar ik heb wel begrip voor de werkgever. Meteen na de 1e maand proeftijd blijft ze een tijdje thuis.... Daar heb je niet zoveel aan aan dat soort werknemers.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 18 december 2005 @ 11:51:04 #22
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33185647
quote:
Op zondag 18 december 2005 11:05 schreef DRA het volgende:
Voor al die mensen die meteen schrijven dat je iemand niet mag ontslaan tijdens ziekte heb ik een vervelende mededeling: dat mag sinds 1 april 2003 wel (wet veretering poortwachter). Echter mag dit volgens mij pas na advies van het UWV.
Beetje vervelend voor jou, maar dat is dus niet waar. Ontslagbescherming tijdens ziekte is nog steeds van toepassing. Je krijgt van het CWI simpelweg geen ontslagvergunning.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33185751
quote:
Op zondag 18 december 2005 11:05 schreef DRA het volgende:
art 7:670 lid 1
(sub a: wachttijd van 2 jaar)
pi_33192598
Ze is 3x naar de dokter geweest en ze is 2x proberen te gaan werken toen ze ziek was.
Het bedrijf is zelfs bij haar thuis geweest.
En ze heeft een brief van de dokter doorgestuurd naar het werk.
En er is 2x contact geweest met de ARBO

[ Bericht 10% gewijzigd door Morph op 18-12-2005 18:32:19 ]
pi_33210849
hoe zit het met proeftijd , je mag in de proeftijd voor iedere scheet die er gelaten wordt toch gedag gezegd worden , ongeacht de reden, zeker als de reden van ziekte een verborgen gebrek is geweest waar ze vanaf wist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')