Seiruu | vrijdag 16 december 2005 @ 15:07 |
Gaan jullie over het algemeen voor bijv. 1/4 van de tijd en een 6 of voor 4/4 van de tijd en een 8-10? Mensen op HBO / WO niveau? Hoewel het bij mij bij sommige vakken wel verschilt, heb ik over het algemeen wel een 1/4 voor 6 mentaliteit wat betreft schoolresultaten geloof ik. Met de gedachte dat het dan meer om de tijd gaat dan "intelligentie" als je met bijv. 3 uurtjes leren een 6 kan halen, met het risico dat je dan weleens een 5 haalt btw, wil je dan echt 12 uur leren voor een 8? Ik maak dan wel goede samenvattingen etc om het leren makkelijker te maken, maar standaard geloof ik niet dat ik de afgelopen 5 jaar ooit voor een tentamen meer dan 3 uur heb geleerd. En soms scoor je dan redelijk goed, een 8 bijv, maar doorgaans schiet het echt richting de 6-7. Deze mentaliteit wordt ook niet bepaald versterkt door het feit dat er enkele vakken zijn waar je later (of zelfs het jaar daarna) toch geen drol meer aan hebt. En zelfs als ze dan later van pas komen dat je dat toch "opnieuw" moet leren om weer te snappen hoe het precies zit. Nadeel is dan echter dat je af en toe een 5 scoort en dan even depri bent met een "had ik maar meer dan 3 uur moeten besteden aan het leren", maar dat maak je bij de herkansing weer goed. Meer mensen die op deze manier werken, of ben ik gewoon een (luie) uitzondering? ![]() | |
Monocultuur | vrijdag 16 december 2005 @ 15:42 |
ik ga altijd voor de 5,5. mocht het lager uitvallen, kan je altijd een leraar omkopen. mocht ie het geld niet aannemen, moet je een mes onder z'n neus duwen. dan pakt ie je geld wel aan. Of eventueel je zusje aanbieden, dat is minder geweldadig. | |
Double_B | vrijdag 16 december 2005 @ 15:50 |
Hehe, ik herken het TS... ik heb precies hetzelfde ![]() | |
japigeman | vrijdag 16 december 2005 @ 16:09 |
Als je in de les goed meedoet zijn eigenlijk alle vakken te halen zonder extra "leren"; Dat is i.i.g. mijn kijk op de zaken. Helaas let ik nooit op in de les en moet ik dus voor het tentamen alle stof min of meer zelf uit het boek leren. Dan kan de leertijd oplopen tot een uur of 4. Dit verschilt per vak natuurlijk. Het enige wat ik doe in die "leertijd" is het oefenen van de sommen, zodat ik ze niet voor het eerst maak op het tentamen (uit ervaring heb ik geleerd dat dit kan lijden tot nog meer rekenfouten). Verder is verreweg het meerendeel van de fouten op een tentamen altijd te wijten aan rekenfouten. Ik ben gewoon erg slordig. Samengevat: nee je bent niet de enige, ik denk dat 90% van de leerlingen precies dezelfde mentaliteit hebben, en zelfs nog vele malen erger. (Ik heb zelf nog nooit een samenvatting gemaakt of wat dan ook, ook nooit aantekeningen gemaakt.) En gelukkig op de universiteit (nog) geen onvoldoendes hehaald. | |
Seiruu | vrijdag 16 december 2005 @ 16:34 |
Overigens doel ik dit wel met nadruk op, inderdaad: (kennis)tentamens. Daar heb ik namelijk steeds minder respect voor. Echter ben ik wel weer dol op (groeps)opdrachten. Dat vind ik nou wel heel leerzaam en vaak creatief zonder dat je domweg alles in je hoofd probeert te stampen en te onthouden voor 24 uur. Beetje samenwerken met anderen en sociaal zijn is ook altijd wel prettig. Dat met opletten in de les is ook vaak heel herkenbaar, al zijn sommige (kennis)vakken toch moeilijk om het op die manier af te ronden. Daar komt nog bij dat je van die docenten hebt die 2-4 uur lang staan te babbelen en als je aan het eind de les uitloopt dat je echt zoiets hebt van "Waar ging dat nou weer over?". Met rekenkundige vakken (wiskunde/economie) kan ik mij daar echter wel wat bij voorstellen. Maar geen samenvattingen maken voor een 2-3 urige leersessie vind ik weer een beetje te lijp. Ik ben lui wat dat betreft, maar niet zo lui. Ik maak vrijwel altijd samenvattingen om beter (of jah, minder) en efficienter te kunnen leren/onthouden. Het leren van een onderwerp plan ik meestal een week van tevoren in maar schuif het altijd door tot de laatste dag / ochtend. En dan kan je samenvattingen echt goed gebruiken ![]() | |
Rene | vrijdag 16 december 2005 @ 16:41 |
6 mentaliteit de laatste tijd, opzich heb ik regelmatig 2/4e van de tijd en een 7 ![]() Ik heb er niet veel zin in soms, nee dankje, dan maar een lager cijfer.. | |
_Boo_ | vrijdag 16 december 2005 @ 17:31 |
Kon je met 12 uur maar een 8 halen... | |
ethiraseth | zaterdag 17 december 2005 @ 08:03 |
Kon je met 3 uur leren maar een 6 halen... Ik mis die goede oude tijd. ![]() | |
Diederik_Duck | zaterdag 17 december 2005 @ 11:26 |
quote:Dat betreft dan zeker pauperstudies ![]() | |
Seiruu | zaterdag 17 december 2005 @ 13:37 |
quote:Nah dat valt in principe wel mee :p Als je degelijke samenvattingen kan maken en beetje bij kan improviseren nadat je het 3 uur hebt geleerd is een 6 goed mogelijk ![]() Ik kan me wel voorstellen dat dat bij medische studies en bijv rechten iets anders werkt :p | |
NightH4wk | zaterdag 17 december 2005 @ 15:42 |
Middelbare school was 1/8 voor 6, op uni nu meer het laatste al kan het nog beter. | |
Knakker | zaterdag 17 december 2005 @ 16:09 |
Voor vakken die me niet interesseren heb ik de 6-mentaliteit. Daar het geen zin heeft om wel naar colleges te gaan en niet op te letten ga ik dus nooit, houd niks bij, en 5 dagen van te voren ren ik de bieb in om zo'n 8 uur per dag leren om dan krampachtig de 5.7 binnen te koppen. Van vakken die me wel interessen volg ik actief álle colleges, houd de stof bij, doe mn best voor eventuele opdrachten en zonder al te veel leren haal ik meestal een 7 of een 8. Eigenlijk is dit veel prettiger. Moet zeggen dat deze mentaliteit pas de laatste twee jaar aan de oppervlakte is verschenen, dus mijn eerste twee jaar eigenlijk alleen maar 6en en 7s gehaald ![]() Oh ja, studeer Econometrie, universiteit. | |
jeloo | zaterdag 17 december 2005 @ 21:03 |
quote:Ja zo ga ik ook te werk, ik haal alleen geen enkel tentamen ![]() | |
SouthernSun | dinsdag 20 december 2005 @ 17:40 |
gehaald=gehaald ![]() |