Ik hoor de laatste tijd ook steeds meer indie op de televisie langskomen, bij het blok draaide ze sufjan stevens.quote:Op zaterdag 24 december 2005 18:18 schreef tonks het volgende:
Ik hoorde net Spoon op rtl5!
Hee, gefeliciteerd nog. Wat was de oogst?quote:Op zaterdag 24 december 2005 18:17 schreef Wepeel2 het volgende:
Ik ben morgen jarig dus wie weet ontvang ik nog wel een leuke cd.
Ieder fijne indie feestdagen. In deze muzikale rampdagen zijn wij het die de muzikale eer hoog moeten houden.
Bedankt.quote:Op maandag 26 december 2005 11:04 schreef methodmich het volgende:
[..]
Hee, gefeliciteerd nog. Wat was de oogst?
Van hetzelfde.quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:54 schreef Grobbel het volgende:
Mijn tip voor deze kerstvakantie:
[..]
Echt een fantastische plaat, waarvan ik gek genoeg verwacht dat ie door de late releasedatum (ik geloof dat de release door omstandigheden zelfs onlangs is uitgesteld tot 2006) nu in redelijk veel jaarlijstjes van volgend jaar terecht zal komen. Maar al wel een tijdje gelekt, dus.
En fijne kerstdagen allemaal!
Ja, the Brakes zijn hier wel bekend. Of ze ook geliefd zijn is een ander verhaal.quote:Op maandag 26 december 2005 13:39 schreef bigshadow het volgende:
Ring a ding ding, my head is in a spin![]()
Nee hoor, Futureheads waren op zondagavondquote:Op vrijdag 23 december 2005 18:43 schreef mordradead het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat die op de zaterdagavond speelden maar ik wist het niet meer zeker
Welke vakantiequote:Op zaterdag 24 december 2005 11:54 schreef Grobbel het volgende:
Mijn tip voor deze kerstvakantie:
Ja een paar keer, maar het pakt me (nog) niet. Aardige songs op zich, maar de begeleiding is weinig spannend. Je had het over een bepaalde dreiging, maar die gaat totaal langs me heen doordat er de hele tijd dingen door m'n hoofd spoken als "Dit en dat had ik toch anders gedaan". De meeste songs hangen van begin tot eind vast aan één bepaald idee/thema, qua arrangement en qua instrumentale invulling. Misschien is het variatie wat ik mis.quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:59 schreef methodmich het volgende:
Nog mensen die inmiddels The Standard hebben beluisterd?
bij nader inzien heb ik ook niet echt een vakantie, zal een hoop moeten doen voor mijn tentamenperiode in januari en heb vanaf volgende week ook nog een redelijk tijdrovende opleiding voor een nieuw bijbaantje. Maar het gaat om het idee, nietwaar?quote:
bedankt voor je uitgebreide reactiequote:Op maandag 26 december 2005 14:22 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Ja, the Brakes zijn hier wel bekend. Of ze ook geliefd zijn is een ander verhaal.![]()
Maar misschien is het dan wel leuk om de luisterpaal van 3voor12 een tijdje in de gaten te houden. Daar komen regelmatig albums voorbij die enigszins aansluiten op je huidige smaak, wel de moeite waard denk ik. Om op basis van alleen de Kaiser Chiefs en Franz Ferdinand luistertips te geven, tja - misschien zou je Maximo Park, The Rakes, Bloc Party en de Arctic Monkeys eens moeten beluisteren, voor zover je ze nog niet kent natuurlijk. Niet de meest obscure tips (en technisch gesproken is geen van dit alles "zuivere" indie, maar over het algemeen knijpen we gewoon een oogje toe omwille van de lezervriendelijkheid), maar geef maar gewoon aan hoe obscuur je ze hebben wil - wij zijn van alle markten thuis hier.
Oh, en hier is de site van 3voor12. Momenteel ziet het er naar uit dat de luisterpaal vooral is gevuld met jaarlijstalbums, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
http://3voor12.vpro.nl/3voor12/archief/index.jsp?showme=dj-sets
Het gaat idd om het idee...quote:Op maandag 26 december 2005 16:50 schreef Grobbel het volgende:
[..]
bij nader inzien heb ik ook niet echt een vakantie, zal een hoop moeten doen voor mijn tentamenperiode in januari en heb vanaf volgende week ook nog een redelijk tijdrovende opleiding voor een nieuw bijbaantje. Maar het gaat om het idee, nietwaar?
Nou ja, het is niet dat we nu van die vervelende snobs zijn die alles in hokjes duwen en alles wat daarbuiten valt totaal negeren, maar wat definitie betreft staat indie officieel voor "independent", wat met door major record labels geruggesteunde bandjes als de Kaiser Chiefs en Franz Ferdinand toch eigenlijk niet opgaat.quote:Op maandag 26 december 2005 17:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
bedankt voor je uitgebreide reactieDe cd van Maximo Park had ik had ik al reeds ontdekt bij luisterpaal, net als Arcade Fire. Ik had al wel zo'n vermoeden dat jullie FF en KC niet als pure indie zouden zien dus vandaar dat ik me alvast indekte
Bedankt voor de tips, ik ga eens luisteren! Oh, en wat is er mis met the Brakes? Vind ze echt grappig
Het verschil tussen 'underground' en 'mainstream' is per definitie erg tricky tegenwoordig, gezien het feit dat een volslagen onbekend bandje nu ook via andere kanalen (lees: het Internet) vanuit het niets ineens in een publiekstrekker kan veranderen. Het gebeurde met The Arcade Fire, en het gaat ook absoluut gebeuren met Clap Your Hands Say Yeah!, Wolf Parade en Architecture in Helsinki, als het al niet gebeurd is. Bands die in de muziekwereld van 5 jaar terug met dezelfde kritische recensies zelfs de lokale kroeg niet vol kregen, kunnen tegenwoordig de Melkweg uitverkopen zonder dat de Nederlandse pers er met een woord over heeft gerept.quote:quote:Op donderdag 15 december 2005 19:50 schreef TheArowana het volgende:
Tja ja ach al die poppy punkfunk spinoffs, wie weet er nog wie er begonnen is?
[..]
Hoewel ze idd niet op één hoop thuishoren, zijn ze wel duidelijk 'uit hetzelfde hout gesneden'.. Al die leuke nieuwe engelse bandjes liften mee op de tot happy-go-lucky gedegradeerde punkfunk golf, mijns inziens.. Niet dat ik niet met plezier Bloc Party, Maxïmo Park, Kaiser Chiefs en aanverwanten draai (de één met al wat meer plezier dan de ander), maar om nu echt te spreken van groots muzikaal talent, nee sorry, daarvoor blijven de nummers vaak wat te oppervlakkig en teveel een muzikaal allegaartje imo..
Om die bandjes dan vervolgens 'underground' te gaan noemen vind ik ook wat ver gaan, als je ziet dat ze al op MTV2 te zien zijn en grote publiekstrekkers op festivals zijn, is dat epitheton uiteraard niet op z'n plaats..
En ook dat heeft hiermee te maken - wat een paar jaar terug zonder twijfel als 'indie' kon worden bestempeld, is tegenwoordig "hot' genoeg om bij major labels getekend te worden. Het gekke is alleen dat het bijbehorende geluid de significatie 'indie' zich eigen heeft weten te maken, en over het algemeen boeit het me maar weinig tegenwoordig of iets nu wel of niet terecht 'indie' mag heten. Op de een of andere manier is er iets binnen de behoorlijk ruwe definitie van 'indie' dat luisteraars als een aanknopingspunt kunnen gebruiken, en wat mensen ertoe beweegt om Bloc Party wel en Tom Jones of Liberty-X niet als indie te bestempelen, alhoewel ze allemaal bij V2 onder contract staan.quote:quote:Op donderdag 15 december 2005 19:50 schreef TheArowana het volgende:
En moet een indie band ook niet worden uitgegeven bij een onafhankelijk label, voor die daadwerkelijk independant is?
Met dit verschil dat de Kaiser Chiefs in mijn optiek vaak net iets te veel in flauw ge-o-ooh verzanden terwijl de melodieën toch echt niet sterk genoeg zijn om de tracks te dragen (en hun album echt behoorlijk hit & miss is), terwijl Maximo Park op de een of andere manier me weer wel weet te raken met puntige, catchy popsongs. Ik hoor in elk geval wel een duidelijk verschil tussen beide bands.quote:quote:Op donderdag 15 december 2005 19:50 schreef TheArowana het volgende:
[edit] wil er overigens nog wel even de kanttekening bij plaatsen dat bijvoorbeeld Kaiser Chiefs en Maxïmo Park op sommige momenten haast broertjes van elkaar lijken te zijn.. En dat je best kan zeggen dat ook de andere bands uit de hier al genoemde rijtjes opvallende overeenkomsten vertonen..
Allez dan, omdat het Kerst is.quote:
Dit noem ik nou een uitgebreide reactiequote:Op maandag 26 december 2005 19:51 schreef Grobbel het volgende:
Nou ja, het is niet dat we nu van die vervelende snobs zijn die alles in hokjes duwen en alles wat daarbuiten valt totaal negeren, maar wat definitie betreft staat indie officieel voor "independent", wat met door major record labels geruggesteunde bandjes als de Kaiser Chiefs en Franz Ferdinand toch eigenlijk niet opgaat.
Hetzelfde geld inderdaad voor de term underground. Sowieso een raar begrip want voor sommigen underground is is voor anderen mainstream. Zo hebben een paar vriendinnen van mij nog nooit van Franz Ferdinand gehoord, wat ik dan wel weer opmerkelijk vond. Ik ben zelf al wat langer bekend met de term indie en met namen als Maxïmo Park en the Rakes omdat ik in Londen heb gewoond en het daar veel populairder is. Bizar genoeg ben ik me er in Nederland pas echt in gaan interesserenquote:Het verschil tussen 'underground' en 'mainstream' is per definitie erg tricky tegenwoordig, gezien het feit dat een volslagen onbekend bandje nu ook via andere kanalen (lees: het Internet) vanuit het niets ineens in een publiekstrekker kan veranderen. Het gebeurde met The Arcade Fire, en het gaat ook absoluut gebeuren met Clap Your Hands Say Yeah!, Wolf Parade en Architecture in Helsinki, als het al niet gebeurd is. Bands die in de muziekwereld van 5 jaar terug met dezelfde kritische recensies zelfs de lokale kroeg niet vol kregen, kunnen tegenwoordig de Melkweg uitverkopen zonder dat de Nederlandse pers er met een woord over heeft gerept.
En dat geldt eigenlijk hetzelfde voor Britse opkomende bandjes. Nou ken ik dat hele MTV2 niet, maar als je tegenwoordig een beetje "hip" geluid hebt, dan kan een band met 1 single onder de arm de hypekanalen al in vuur en vlam zetten - kijk maar naar wat er met de Arctic Monkeys gebeurde, die binnen een jaar na oprichting op de een of andere manier alles voor de wind lijkt te hebben (waaronder NME's hypemachine) en op #1 debuteren met hun eerste single in de UK.
Het undergroundgeluid van 2 jaar terug is nu bij een veel breder publiek bekend, en heeft zich een weg binnen de huidige mainstream weten te ellebogen - en gezien het feit dat sommigen van ons deze stroming ook daadwerkelijk al jaren volgen, kan dit leiden tot verwarrende en ongelukkig gebruikte typeringen als "underground", waar deze misschien niet op hun plaats zijn. Maar dat het geluid van dergelijke bandjes je als "poppy" in de oren klinken, hoeft ze niet per definitie af te sluiten van de underground - daar kan elke Red Hot Chilli Peppers/Nirvana-akkoorden harkende, net beginnende, grasgroene band over meepraten.
Ik snap wat je bedoelt. Zoals ik al eerder zei, de naam indie moet je niet (meer) zo letterlijk nemen.quote:En ook dat heeft hiermee te maken - wat een paar jaar terug zonder twijfel als 'indie' kon worden bestempeld, is tegenwoordig "hot' genoeg om bij major labels getekend te worden. Het gekke is alleen dat het bijbehorende geluid de significatie 'indie' zich eigen heeft weten te maken, en over het algemeen boeit het me maar weinig tegenwoordig of iets nu wel of niet terecht 'indie' mag heten. Op de een of andere manier is er iets binnen de behoorlijk ruwe definitie van 'indie' dat luisteraars als een aanknopingspunt kunnen gebruiken, en wat mensen ertoe beweegt om Bloc Party wel en Tom Jones of Liberty-X niet als indie te bestempelen, alhoewel ze allemaal bij V2 onder contract staan.
'Indie' als een genre staat echt allang niet meer voor "uitgebracht bij een onafhankelijk label". Het staat voor een bepaalde stroming binnen de rockmuziek die weliswaar zo breed kan zijn dat het zowel organisch laptopgegoochel zoals Caribou, als MTV2-lievelingen zoals Bloc Party weet te omvatten. Het is allang en breed meer een gevoel dan een vast omlijnd hokje, al zal niemand een bij een onafhankelijk label uitgebrachte plaat binnen genres als metal en schlager als 'indie' bestempelen. Je kunt er een pet peeve van maken zoveel je wil, maar 'indie' als genredefiniëring gaat allang niet meer over de vraag of het nu wel of niet door een major recordlabel of in eigen beheer wordt uitgebracht.
Ik vind het sowieso apart dat veel mensen bepaalde bands op één hoop gooien. Zo kreeg ik te horen dat Kaiser Chiefs hetzelfde doet als Franz Ferdinand terwijl er toch echt een hoop verschil tussen zit. Hetzelfde geldt inderdaad voor Kaiser Chiefs en Maxïmo Park. Als je ze oppervlakkig hoort hebben ze natuurlijk veel raakvlakken maar als je de nummers wat vaker hoort dan hoor je toch wel degelijk verschillen.quote:Met dit verschil dat de Kaiser Chiefs in mijn optiek vaak net iets te veel in flauw ge-o-ooh verzanden terwijl de melodieën toch echt niet sterk genoeg zijn om de tracks te dragen (en hun album echt behoorlijk hit & miss is), terwijl Maximo Park op de een of andere manier me weer wel weet te raken met puntige, catchy popsongs. Ik hoor in elk geval wel een duidelijk verschil tussen beide bands.
Ja, hulde voor de uitgebreide reactie!quote:Nog afgezien van de beetje zielige constatering dat ik op een Internetforum zoveel woorden vuil maak aan zoiets banaals als een genre-aanduiding![]()
![]()
, iemand nog een reactie?
Ik ben het met je eens.quote:Op maandag 26 december 2005 19:51 schreef Grobbel het volgende:
Nog afgezien van de beetje zielige constatering dat ik op een Internetforum zoveel woorden vuil maak aan zoiets banaals als een genre-aanduiding![]()
![]()
, iemand nog een reactie?
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |