Even afgezien van de juridische aspecten (die zijn door anderen al voldoende naar voren gebracht), een ondernemer moet niet eens willen dat zijn werknemers voor dit soort kosten opdraaien, dit leidt er namelijk toe dat mensen niet meer gewoon in een srtaf tempo doorwerken maar voortdurend bezig zijn de risico's te minimaliseren, en met als uiterste gevolg dat de Nederlandse economie in de soep draait omdat niemand het meer aandurft voor een ander te werken.quote:Op maandag 19 december 2005 13:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik vind dat er niets mis mee is dat kasverschillen voor rekening zijn van de werknemer. Op die manier worden werknemers ook gedwongen om te zorgen dat ze goed tellen, dat ze geen vrienden aan de kassa matsen, etc....
Als iemand een bepaald bedrag geeft en het wisselgeld niet terughoeft, dan is dat fooi en dan mag de werknemer dat zelf houden.
Het een en ander kan natuurlijk altijd met elkaar verrekend worden.
quote:Op donderdag 15 december 2005 21:17 schreef countergirl het volgende:
Nou, mijn baas is een bitch.
Iedereen maakt fouten in haar ogen en ze doet zelf nooit wat fout. Het enige wat ze doet is klagen.
Maar staat niet ergens in de Arbowet zwart op wit dat zij zelf verantwoordelijk is.
Zodat ik haar daar op kan wijzen!
Of werkweigeringen in een supermarkt. Als ik moet betalen voor een potje dat tijdens het vullen valt, dan ga ik wel de maandverband en de luiers vullenquote:Op maandag 19 december 2005 14:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
Even afgezien van de juridische aspecten (die zijn door anderen al voldoende naar voren gebracht), een ondernemer moet niet eens willen dat zijn werknemers voor dit soort kosten opdraaien, dit leidt er namelijk toe dat mensen niet meer gewoon in een srtaf tempo doorwerken maar voortdurend bezig zijn de risico's te minimaliseren, en met als uiterste gevolg dat de Nederlandse economie in de soep draait omdat niemand het meer aandurft voor een ander te werken.
Precies! Alhoewel je de luiers en het maandverband ook weer niet letterlijk moet gaan vullenquote:Op maandag 19 december 2005 14:39 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Of werkweigeringen in een supermarkt. Als ik moet betalen voor een potje dat tijdens het vullen valt, dan ga ik wel de maandverband en de luiers vullenEn dan vul ik liever dan dat ik cassičre ben.
Zo moeilijk is tellen niet.quote:Op maandag 19 december 2005 14:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Even afgezien van de juridische aspecten (die zijn door anderen al voldoende naar voren gebracht), een ondernemer moet niet eens willen dat zijn werknemers voor dit soort kosten opdraaien, dit leidt er namelijk toe dat mensen niet meer gewoon in een srtaf tempo doorwerken maar voortdurend bezig zijn de risico's te minimaliseren, en met als uiterste gevolg dat de Nederlandse economie in de soep draait omdat niemand het meer aandurft voor een ander te werken.
Ik heb het niet over de wet, ik heb het over wat ik het eerlijkste systeem vind.quote:Op maandag 19 december 2005 14:34 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen wat jij vindt en wat de wet vindt.
[..]
Idem.
Ook hier hou je niet het verschil in het oog tussen 'laat het wisselgeld maar zitten' en 'hier heb je een fooi omdat je goed gewerkt hebt'. In een restaurant is dat hetzelfde, in een supermarkt niet. Dergelijke bedragen die de klant niet terug hoeft worden onder een apart kopje geboekt in de kassa en krijg je als cassičre niet mee.
Natuurlijk. Daarom gaat het ook altijd goed, tenslotte heeft iedereen een IQ van 140, en het concentratievermogen van Kasparov.quote:Op maandag 19 december 2005 14:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Zo moeilijk is tellen niet.
Om goed te tellen heb je geen IQ van 140 nodig en ook niet het concentratievermogen van Kasparov. Of is tellen zo'n onmogelijke opgave voor jou?quote:Op maandag 19 december 2005 14:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Natuurlijk. Daarom gaat het ook altijd goed, tenslotte heeft iedereen een IQ van 140, en het concentratievermogen van Kasparov.
Je snapt best wat ik bedoel. Verder hebben we het hier niet over klinisch berekenen van: klant koopt iets van 22,99 en betaalt met 50 euro. Hoeveel geef je terug? Maar gaat het vaak om zeer hectische situaties waar nog tig mensen staan te wachten om af te rekenen en je vragen van de afrekenende klant moet beantwoorden terwijl een collega je een verzoek toeschreeuwt om even dit of dat aan te reiken. En wetende dat je 4 euro per uur krijgt, is een kasverschil van 25 euro wel een beetje groot risico denk je ook niet?quote:Op maandag 19 december 2005 14:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Om goed te tellen heb je geen IQ van 140 nodig en ook niet het concentratievermogen van Kasparov. Of is tellen zo'n onmogelijke opgave voor jou?
Als iemand echt niet voldoet schop je hem er uit. Incidentele fouten (ook hele domme) horen erbij. Als je daar niet tegen kan moet je maar geen ondernemer worden.quote:Op maandag 19 december 2005 15:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Je moet er als werkgever toch vanuit kunnen gaan dat iemand achter de kassa goed kan tellen. De hele dag door betalen mensen immers met 50 euro als ze 22,69 moeten afrekenen of met 10 euro als ze 3,74 moeten afrekenen. Als dat constant fout gaat, dan is de betreffende kassiere totaal niet geschikt voor dat vak.
Een kasverschil van 25 euro geeft ook aan dat de betreffende kassiere flink aan het prutsen is geweest.
Dan moet je als werkgever een andere kassičre in dienst nemen. Een perfecte. Mét het bijbehorende prijskaartje in de vorm van een hoog loon.quote:Op maandag 19 december 2005 15:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Je moet er als werkgever toch vanuit kunnen gaan dat iemand achter de kassa goed kan tellen. De hele dag door betalen mensen immers met 50 euro als ze 22,69 moeten afrekenen of met 10 euro als ze 3,74 moeten afrekenen. Als dat constant fout gaat, dan is de betreffende kassiere totaal niet geschikt voor dat vak.
Een kasverschil van 25 euro geeft ook aan dat de betreffende kassiere flink aan het prutsen is geweest.
Nee, de ondernemer mag zoveel van zijn kassičre verwachten als wat hij er voor betaalt. Als hij geen kasverschillen wil, dan moet hij een kassičre met een achtergrond als registeraccountant inhuren bij Deloitte & Touche of PWC. Tegen een leuk prijsje willen die dat heus wel doen én nog eens garant staan voor de eventuele kasverschillen.quote:Op maandag 19 december 2005 15:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dus die 25 euro van je is erg overdreven.
Het mag volgens de wet inderdaad niet, maar ik vind dat er weinig mis mee is. Vandaar mijn posts hierover en over het verrekenen. Van een kassiere mag een ondernemer verwachten dat zij (of hij) kan tellen. Een hoog loon is dus niet nodig, want zo moeilijk is tellen niet.
Het is niet puur tellen wat je de hele dag doet. Je helpt klanten, je geeft uitleg, in alle hectiek sla je aan op de kassa, soms gaat iets verkeerd, dan doe je foutbon maar soms vergeet je dat of denk je 'dat moet ik later maar even doen' en vergeet je het alsnogquote:Op maandag 19 december 2005 15:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Het mag volgens de wet inderdaad niet, maar ik vind dat er weinig mis mee is. Vandaar mijn posts hierover en over het verrekenen. Van een kassiere mag een ondernemer verwachten dat zij (of hij) kan tellen. Een hoog loon is dus niet nodig, want zo moeilijk is tellen niet.
Klopt. Maar je mag van een werknemer niet verwachten dat deze 100% perfect werkt. Een cassičre kan eens een telfout maken of per ongeluk 3 ipv 2 briefjes teruggeven. Een vakkenvuller kan eens iets laten vallen. Een medewerker van de vleeswarenafdeling kan eens een stuk worst versnijden.quote:Op maandag 19 december 2005 15:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Van een kassiere mag een ondernemer verwachten dat zij (of hij) kan tellen. Een hoog loon is dus niet nodig, want zo moeilijk is tellen niet.
Het werk mag dan misschien niet moeilijk zijn, maar als er een zeer karige beloning tegenover staat en het risico hoog is, hoeveel mensen denk je dan voor je te krijgen werken, en denk je dat dat redelijk is?quote:Op maandag 19 december 2005 15:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Touchéquote:Op maandag 19 december 2005 15:24 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
De relatie tussen Deloitte en Touche is over
Wat érg! En de kinderen dan?quote:Op maandag 19 december 2005 15:24 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
De relatie tussen Deloitte en Touche is over
Onzin. Iemand die de MAVO heeft afgemaakt moet ook in staat zijn te kunnen tellen, boodschappen te scannen en klanten het wisselgeld terug te geven. Je overdrijft heel erg.quote:Nee, de ondernemer mag zoveel van zijn kassičre verwachten als wat hij er voor betaalt. Als hij geen kasverschillen wil, dan moet hij een kassičre met een achtergrond als registeraccountant inhuren bij Deloitte & Touche of PWC. Tegen een leuk prijsje willen die dat heus wel doen én nog eens garant staan voor de eventuele kasverschillen.
Je kunt ook een ander percentage hanteren. Een callcentre hanteert ook geen servicelevel van 100%, maar bijvoorbeeld van 95%.quote:Klopt. Maar je mag van een werknemer niet verwachten dat deze 100% perfect werkt. Een cassičre kan eens een telfout maken of per ongeluk 3 ipv 2 briefjes teruggeven. Een vakkenvuller kan eens iets laten vallen. Een medewerker van de vleeswarenafdeling kan eens een stuk worst versnijden.
Maar als ik jou goed begrijp vindje dat de cassičre wel persoonlijk aansprakelijk is en de andere twee niet? Terwijl ik toch mag hopen dat een vakkenvuller een potje boerenkool in z'n handen kan houden.
Het is triest gesteld met het onderwijs als tellen al teveel is gevraagd voor de doorsnee MAVO-truus.quote:Het werk mag dan misschien niet moeilijk zijn, maar als er een zeer karige beloning tegenover staat en het risico hoog is, hoeveel mensen denk je dan voor je te krijgen werken, en denk je dat dat redelijk is?
Verder kunnen alle mensen achter de kassa tellen (anders stonden ze daar niet), daar gaat het hier helemaal niet over, het gaat erover of je van zo iemand kan en mag verwachten dat er foutloos wordt gewerkt. Voor dat loon denk ik van niet.
Zo iemand kan tellen, boodschappen scannen en wisselgeld teruggeven. Dat klopt. Maar zo iemand kan niet garanderen dat dit foutloos gebeurt. Dan moet je een instantie inhuren die dit wél garandeert. Misschien een gat in de markt om zo'n instantie op te richten dan?quote:Op maandag 19 december 2005 16:28 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Onzin. Iemand die de MAVO heeft afgemaakt moet ook in staat zijn te kunnen tellen, boodschappen te scannen en klanten het wisselgeld terug te geven. Je overdrijft heel erg.
Je zou het moeten automatiseren.quote:Op maandag 19 december 2005 16:47 schreef Pool het volgende:
[..]
Zo iemand kan tellen, boodschappen scannen en wisselgeld teruggeven. Dat klopt. Maar zo iemand kan niet garanderen dat dit foutloos gebeurt. Dan moet je een instantie inhuren die dit wél garandeert. Misschien een gat in de markt om zo'n instantie op te richten dan?
Kunnen ze geen breezers meer kopen en nodeloos veel smssen. Hebben ze meer tijd voor hun huiswerk.quote:Op maandag 19 december 2005 16:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Je zou het moeten automatiseren.Zitten alleen die breezersletjes weer zonder bijbaantje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |