zelfs als hij weet wie de oorzaak is van dit kasverschil mag hij het niet verhalen op de betreffende werknemer(s), als ondernemer heeft hij zelf ook een zorgplicht om kundig personeel neer te zetten, voor zover dit überhaupt te wijten is aan het personeel en niet bijvoorbeeld aan telfouten of een derde die een greep in de geldla heeft gedaan oid ; wel kun je op grond van structurele problemen en/of strafrechtelijke feiten [gerelateerd aan je werk] ontslagen worden, als jij de oorzaak bent natuurlijk.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:48 schreef countergirl het volgende:
Mag dit? Er is weleens een kasverschil bij ons op het werk en nu zegt de baas dat wij het verschil terug moeten betalen. Ik vind dit het risico van de werkgever.
Gebeurt dit ook bij jullie??
Staat er wel in je contract dat jullie verantwoordelijk zijn? Zo niet dan is de baas aansprakelijk. En zo wel vast ook wel.quote:Op donderdag 15 december 2005 21:17 schreef countergirl het volgende:
Nou, mijn baas is een bitch.
Iedereen maakt fouten in haar ogen en ze doet zelf nooit wat fout. Het enige wat ze doet is klagen.
Maar staat niet ergens in de Arbowet zwart op wit dat zij zelf verantwoordelijk is.
Zodat ik haar daar op kan wijzen!
Ze heeft geen gelijk. Punt.quote:Op donderdag 15 december 2005 21:25 schreef countergirl het volgende:
Nou, zij zal proberen hoe dan ook gelijk te krijgen.
Ok ff een paar vragenquote:Op donderdag 15 december 2005 21:08 schreef countergirl het volgende:
Het is nu de 4de keer in ruim anderhalve maand. Eerste 2 keer was het 10 euro en nu was het ongeveer 40 euro. Ik zal ook weiger als ze van mij geld wil zien. Maar dan zal ze toch via mijn loon het geld er gewoon van afhouden.
de nederlandse wet stelt onder meer dat een arbeidscontract minimaal een vooraf gedefinieerd vast loon moet omvatten dat in beginsel niet afhankelijk is van individuele prestatie van de werknemer.quote:Op donderdag 15 december 2005 21:17 schreef countergirl het volgende:
Nou, mijn baas is een bitch.
Iedereen maakt fouten in haar ogen en ze doet zelf nooit wat fout. Het enige wat ze doet is klagen.
Maar staat niet ergens in de Arbowet zwart op wit dat zij zelf verantwoordelijk is.
Zodat ik haar daar op kan wijzen!
Ze mogen ook niet inkorten.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:39 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
de nederlandse wet stelt onder meer dat een arbeidscontract minimaal een vooraf gedefinieerd vast loon moet omvatten dat in beginsel niet afhankelijk is van individuele prestatie van de werknemer.
al ziet ze jou teveel geld teruggeven een keer, dan nog is dat geen reden tot inhouden van loon, onder voorbehoud dat ze opzet kan aantonen ; je zit echt aan de goede kant van de tafel hoor
verdenking is niet voldoende, diefstal ook niet; er moet [legaal] aantoonbaar zijn dat de diefstal door die specifieke persoon is gepleegd en bij voorkeur moet op heterdaad betrapt worden; tot die tijd kan men *niks*.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:41 schreef lovebear het volgende:
[..]
Ze mogen ook niet inkorten.
Maar mogen alleen wat doen alsze haar verdenken en er bewijs is van diefstal
Dat zeg ik ook alsze haar verdenken en dan ook dus kunnen bewijzen dat zij dat gedaan heeftquote:Op donderdag 15 december 2005 22:42 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
verdenking is niet voldoende, diefstal ook niet; er moet [legaal] aantoonbaar zijn dat de diefstal door die specifieke persoon is gepleegd en bij voorkeur moet op heterdaad betrapt worden; tot die tijd kan men *niks*.
en inkorten mag dus idd niet.
40 euro is wel veelquote:Op donderdag 15 december 2005 21:08 schreef countergirl het volgende:
Het is nu de 4de keer in ruim anderhalve maand. Eerste 2 keer was het 10 euro en nu was het ongeveer 40 euro. Ik zal ook weiger als ze van mij geld wil zien. Maar dan zal ze toch via mijn loon het geld er gewoon van afhouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |