abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 december 2005 @ 12:00:56 #205
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_33435297
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:43 schreef wobbel het volgende:
Ook nogmaals mijn vraag dan maar
[PHP/(My)SQL] voor dummies - Deel 18
Die is al beantwoord: [PHP/(My)SQL] voor dummies - Deel 18
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  dinsdag 27 december 2005 @ 13:09:57 #206
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_33436924
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:00 schreef freiss het volgende:

[..]

Die is al beantwoord: [PHP/(My)SQL] voor dummies - Deel 18
dan is die post later geedit
pi_33437930
Welnee, je kan gewoon niet lezen
pi_33449646
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:41 schreef SuperRembo het volgende:
Je moet de data versturen na "Connection Close\r\n\r\n". (Vraag me niet waarom)
Het is de bedoeling dat bij een HTTP request de headers eerst komenk, vervolgens een lege regel (newline), en daarna de data. Op de manier zoals het eerst gedaan werd zat de header ná de data, en dat gaat dus niet werken
pi_33452505
Ja dat zag ik later ook.
Het komt alleen een beetje vreemd over dat je eerst de header "Connection Close" stuurt en daarna pas de data. Maar die header betekent natuurlijk niet dat de connectie meteen dicht gegooid moet worden, maar dat de connectie dicht moet als ie klaar is.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  † In Memoriam † dinsdag 27 december 2005 @ 22:39:32 #210
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_33455222
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:18 schreef SuperRembo het volgende:
Ja dat zag ik later ook.
Het komt alleen een beetje vreemd over dat je eerst de header "Connection Close" stuurt en daarna pas de data. Maar die header betekent natuurlijk niet dat de connectie meteen dicht gegooid moet worden, maar dat de connectie dicht moet als ie klaar is.
Dat was inderdaad het evrwarrende, en ik moest \r\n veranderen naar \n. Nu werkt het iig.
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 december 2005 @ 22:40:19 #211
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33455250
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:39 schreef pc-fr34k het volgende:
\r\n veranderen naar \n.
Dat is afhankelijk van het OS van de server.
\r\n is windows \n is Linux.
  † In Memoriam † dinsdag 27 december 2005 @ 22:46:22 #212
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_33455445
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:40 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van het OS van de server.
\r\n is windows \n is Linux.
Oh, handig, dan weet ik dat ook weer. Leer elke dag nog wat.
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
pi_33457541
En \r schijnt Mac te zijn ik hou wel van standaardisatie dus bij tekstinvoer van welke soort dan ook is vaak het eerste wat ik doe alle \r\n en \r (in die volgorde) om te zetten naar \n
  woensdag 28 december 2005 @ 11:15:51 #214
136090 Send-a-Claus
Kerst on Request
pi_33464468
Ik wil in een tabel het aantal rijen tellen en dat vervolgens als variabele gebruiken in php. Dus heb ik het volgende gemaakt:

1
2
3
<?php
$aantal
= mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM tabel");
?>

Maar dat werkt natuurlijk niet. Ik moet dat resultaat nog fetchen enzo, maar daar heb ik totaal geen verstand van. Weet iemand hoe dat moet, want van al die mysql_fetch dingen op php.net wordt ik ook niet wijzer.
Heeft u een Klaas nodig? Wij hebben ze allemaal:
● Groot of klein, dik of dun
● Kindvriendelijk, sarcastisch en sadistisch
● Cadeau's op aanvraag
  woensdag 28 december 2005 @ 11:16:41 #215
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_33464495
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:15 schreef Send-a-Claus het volgende:
Ik wil in een tabel het aantal rijen tellen en dat vervolgens als variabele gebruiken in php. Dus heb ik het volgende gemaakt:
[ code verwijderd ]

Maar dat werkt natuurlijk niet. Ik moet dat resultaat nog fetchen enzo, maar daar heb ik totaal geen verstand van. Weet iemand hoe dat moet, want van al die mysql_fetch dingen op php.net wordt ik ook niet wijzer.
je wilt alles in een loop?
pi_33464548
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:15 schreef Send-a-Claus het volgende:
[ code verwijderd ]

<?php
$aantal = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM tabel"),0,0);
?>
  woensdag 28 december 2005 @ 11:19:27 #217
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_33464572
Volgens mij kan je gewoon:
1
2
3
<?php
$query
= mysql_query("SELECT * FROM xxx")
?>

doen, en dan aanroepen met
1
2
3
<?php
$aantal
= mysql_num_rows($query)
?>
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_33464641
1
2
3
4
5
<?php
$result
= mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM tabel");
$row = mysql_fetch_row($result);
$aantal = $row[0];
?>
pi_33464701
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:19 schreef freiss het volgende:
Volgens mij kan je gewoon:
[ code verwijderd ]

doen, en dan aanroepen met
[ code verwijderd ]
Ja, dat kan. Maar als je verder niets doet met de rijen uit de tabel dan is het nogal onzinnig om ze allemaal in te lezen. Daarnaast is een count in mysql sneller, omdat niet alle data hoeft te worden overgepompt van mysql naar php. Ofwel, het werkt, maar het is sterk af te raden.
  woensdag 28 december 2005 @ 11:26:40 #220
136090 Send-a-Claus
Kerst on Request
pi_33464739
Bedankt iedereen, ik heb de oplossing van Roonaan genomen en die werkt perfect.

Dank.
Heeft u een Klaas nodig? Wij hebben ze allemaal:
● Groot of klein, dik of dun
● Kindvriendelijk, sarcastisch en sadistisch
● Cadeau's op aanvraag
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 11:52:06 #221
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33465503
Een beter voorbeeld om aan te tonen dat het controleren van userinput een MUST is, is er niet

Persoonsgegevens bij X-Toys.nl
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 12:05:06 #222
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33465875
Maar even terug komend op mijn vraag... urlencode of rawurlencode?
  woensdag 28 december 2005 @ 12:14:06 #223
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_33466133
ik doe voor ál mijn SQL inserts/updates/selects/deletes altijd addslashes();
En mocht bij DELETE maar 1 record verwijderd worden, dan doe ik ook LIMIT 1
En bij selecteren ga ik eerst kijken of de $_POST en/of $_GET wel bestaat.

Is dat veilig genoeg?
pi_33466289
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Toevallig heb ik ook een url probleempje.
Welke kan ik nu beter gebruiken? rawurlencode of urlencode?
Het gaat om een link meegestuurd in een e-mail, met daarin een bevestigings token van 32 karakters.

Dit werkte prima in OE en Entourage (microsofts mail client voor Mac), maar niet in Outlook 2000, welke de url automatisch encode. Aangezien mijn script niet decode, maar wel de lengte van de token checked, geeft hij een foutmelding.

Ik wil nu dus de tokenencode, mailen, en de bevestigingspagina de token weer laten encoden.
Lastig. Als je urlencode hebt geprobeerd en dat werkt niet goed samen met Outlook dan kun je eens rawurlencode proberen
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 12:21:25 #225
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33466328
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:14 schreef wobbel het volgende:
ik doe voor ál mijn SQL inserts/updates/selects/deletes altijd addslashes();
En mocht bij DELETE maar 1 record verwijderd worden, dan doe ik ook LIMIT 1
En bij selecteren ga ik eerst kijken of de $_POST en/of $_GET wel bestaat.

Is dat veilig genoeg?
Ehmz, addslashes is overbodig als magic quotes aanstaat. Dus het is handig om te controleren of magic quotes aanstaat, en zo nee DAN addslashes te doen.

1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
if(!get_magic_quotes_gpc())
                    {

$_POST['name']=addslashes($_POST['name']);

$_POST['address']=addslashes($_POST['address']);

$_POST['city']=addslashes($_POST['city']);
                }
?>

Delete, inderdaad limit 1 als het om 1 record gaat, en if ($_SERVER['REQUEST_METHOD']=='GET') is wel handig.

Maar je controleert geen userinput op die manier, je probeert alleen de schade te beperken indien er verkeerde input is. Handiger is het om te controlere of dat wat in je GET staat overeenkomt met wat je verwacht.

Verwacht je bv een id terug, controleer dan op is_numeric. Verwacht je een string van een bepaalde lengte (bv een token van 32 karakters) controleer dan met strlen of de lengte van de GET overeenkomt met bv 32 karakters. Verwacht je een e-mail adres, controleer dan met een preg_match of het een valid e-mail adres is. Hetzelfde met bv een postcode.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 12:22:37 #226
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33466364
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:20 schreef Light het volgende:

[..]

Lastig. Als je urlencode hebt geprobeerd en dat werkt niet goed samen met Outlook dan kun je eens rawurlencode proberen
Nee, ik had geen enkele encode gebruikt. Werkt prima in OE en entourage, en ook in Outlook 2003. Maar bij iemand met Outlook 2000 stonden er opeens vreemde gecodeerde karakters tussen.

Maar is urlencode sowieso aan te raden wanneer je een bevestigingslink mailt?
  woensdag 28 december 2005 @ 12:25:11 #227
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_33466441
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ehmz, addslashes is overbodig als magic quotes aanstaat. Dus het is handig om te controleren of magic quotes aanstaat, en zo nee DAN addslashes te doen.
[ code verwijderd ]

Delete, inderdaad limit 1 als het om 1 record gaat, en if ($_SERVER['REQUEST_METHOD']=='GET') is wel handig.

Maar je controleert geen userinput op die manier, je probeert alleen de schade te beperken indien er verkeerde input is. Handiger is het om te controlere of dat wat in je GET staat overeenkomt met wat je verwacht.

Verwacht je bv een id terug, controleer dan op is_numeric. Verwacht je een string van een bepaalde lengte (bv een token van 32 karakters) controleer dan met strlen of de lengte van de GET overeenkomt met bv 32 karakters.
Hier mijn activate scriptje (ff iets simpels gekozen)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?php
php
session_start
();
/* Load main library Files */
require_once("lib/htconfig.php");
require_once(
$GLOBALS['SITE']['LibPath'] . "/main.php");

/* Register page title */
$tml-&gt;RegisterVar                        ("DESC", "Activeren");

if(!
$_GET['username'] || !$_GET['hash'])
{

$error-&gt;Report                        ("Niet alle (verplichte)variablen zijn toegewezen.");

}
else
{

$MySQL_Username_Select                 = mysql_query("SELECT count(*) FROM Leden WHERE Username = '" . addslashes($_GET['username']) . "' AND Hash = '" . addslashes($_GET['hash']) . "' AND Actief = '1'");

$MySQL_Username_Count                = mysql_result($MySQL_Username_Select, 0);

if(
$MySQL_Username_Count == 1)
    {

$MySQL_Actief_Update            = "UPDATE Leden SET Actief = '2' WHERE Username = '" . addslashes($_GET['username']) . "' AND Hash = '" . addslashes($_GET['hash']) . "' AND Actief = '1'";

$MySQL_Actief_Query                = mysql_query($MySQL_Actief_Update) or die("Fout in query op regel " . __LINE__);

$main-&gt;Message                    ("Geactiveerd", "Je hebt je account nu succesvol geactiveerd. Je kan nu inloggen.", "menu_home");    

}
    else
    {

$error-&gt;Report                    ("Er is geen gebruikersnaam gevonden die nog geactiveerd moet worden.");

}

}

/* Output Pages */
$tml-&gt;Output();
?>

En soms controleer ik iets wel 4x ofzo, maar dat maakt toch niet uit?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 12:31:56 #228
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33466663
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:25 schreef wobbel het volgende:

[..]

Hier mijn activate scriptje (ff iets simpels gekozen)
[ code verwijderd ]

En soms controleer ik iets wel 4x ofzo, maar dat maakt toch niet uit?
Waarom doe je addslashes bij een select?

Userinput controle is op twee punten belangrijk.
Voordat het de database ingaat. Daar moet je controleren of wat je terug krijgt overeenkomt met wat je verwacht. Is een e-mail adres ook daadwerkelijk een e-mail adres, en moet je addslashes toevoegen, etc.

Als het de database uitkomt. Bij bv het voorbeeld van xtoys hierboven, kunnen klanten dus gegevens opvragen van ANDERE klanten, simpelweg door een beetje te rommelen met een e-mail adres. Dat mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Ik ben nu bezig met een webshop, en daar kunnen klanten de status van hun bestelling zien. Maar ik wil natuurlijk niet dat ze de bestelling van een andere klant kunnen zien.

Op de eerste plaats moeten ze inloggen voordat ze de status kunnen zien. Op die manier heb ik in iedergeval hun user_id.

Wanneer ze dan een order_id intikken, controleer ik eerst of die numeric is, vervolgens trek ik de order_id uit de tabel WHERE order_id is <dat wat in de get staat> EN user_id <van de ingelogde klant>

Komt hier geen resultaat uit, hebben ze zelf een order_id in de url ingetikt welke niet van hun is. Dit kan dus een niet bestaand order_id zijn, of die van een andere klant. Op deze manier is het onmogelijk de order van een andere klant te zien. Mits je een sessie kan hacken en zo de inlog van een andere klant kan spoofen

Maar in jouw script zie ik je nergens controleren of de hash bv de lengte heeft welke je verwacht.
pi_33466743
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, ik had geen enkele encode gebruikt. Werkt prima in OE en entourage, en ook in Outlook 2003. Maar bij iemand met Outlook 2000 stonden er opeens vreemde gecodeerde karakters tussen.

Maar is urlencode sowieso aan te raden wanneer je een bevestigingslink mailt?
Het lijkt me wel handig ja. Al was het maar omdat je dan je mail in plaintext kunt versturen en alle mail clients het toch nog wel goed oppakken. Overigens is het niet nodig als je er zeker van bent dat er geen vreemde tekens in de tekst staat, door bijvoorbeeld md5 te gebruiken. Dat levert ook weer een string van 32 tekens op
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 12:35:48 #230
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33466804
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:34 schreef Light het volgende:

[..]

Het lijkt me wel handig ja. Al was het maar omdat je dan je mail in plaintext kunt versturen en alle mail clients het toch nog wel goed oppakken. Overigens is het niet nodig als je er zeker van bent dat er geen vreemde tekens in de tekst staat, door bijvoorbeeld md5 te gebruiken. Dat levert ook weer een string van 32 tekens op
Het is dus een md5hash.
Daar staan dus geen vreemde tekens in. Tussen de 32 karakters stond plotseling !%0d%0d.
Ik heb nog niet gezocht waar%0d voor staat, dan kan ik misschien achterhalen hoe die er plotseling inkomen. de ! is sowieso een raadsel.
pi_33466888
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:52 schreef Swetsenegger het volgende:
Een beter voorbeeld om aan te tonen dat het controleren van userinput een MUST is, is er niet

Persoonsgegevens bij X-Toys.nl
Da's ook een voorbeeld dat er uberhaupt checks nodig zijn. Misschien doen ze wel user input valideren, dwz een is_numeric check op dingen die numeriek moeten zijn. En toch is dat niet voldoende.
pi_33467037
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het is dus een md5hash.
Daar staan dus geen vreemde tekens in. Tussen de 32 karakters stond plotseling !%0d%0d.
Ik heb nog niet gezocht waar%0d voor staat, dan kan ik misschien achterhalen hoe die er plotseling inkomen. de ! is sowieso een raadsel.
%0d is ACSII 13 is een newline. Enige reden die ik daarvoor kan verzinnen is dat de url halverwege wordt afgekapt door de mail client, die dan bij het versturen de enters er maar fijn in laat zitten. Dat uitroepteken heeft er vast ook mee te maken. Maar het ligt dus gewoon aan de mail client
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 12:58:55 #233
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33467497
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:43 schreef Light het volgende:

[..]

%0d is ACSII 13 is een newline. Enige reden die ik daarvoor kan verzinnen is dat de url halverwege wordt afgekapt door de mail client, die dan bij het versturen de enters er maar fijn in laat zitten. Dat uitroepteken heeft er vast ook mee te maken. Maar het ligt dus gewoon aan de mail client
Hmz...., het is inderdaad een lange url en er zat een enter in. Hoe voor kom ik dat? Want die krijg ik er ook met een urldecode niet uit.
Zelfs als ik de url selecteerde en copy paste gaf hij die newline. Als platte tekst versturen ipv html? Maar dat is vrij lastig ivm het netjes weergeven van de bestelling.
pi_33468546
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Hmz...., het is inderdaad een lange url en er zat een enter in. Hoe voor kom ik dat? Want die krijg ik er ook met een urldecode niet uit.
Zelfs als ik de url selecteerde en copy paste gaf hij die newline. Als platte tekst versturen ipv html? Maar dat is vrij lastig ivm het netjes weergeven van de bestelling.
HTML mail? Gewoon de link neerzetten, en met een stukje tekst erbij dat als het niet werkt dat ze dan even alles op 1 regel moete kopieren. Tenminste, dat lijkt mij handig. Voor de rest zou ik ook niet weten hoe je het moet oplossen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 15:26:39 #235
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33471908
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:36 schreef Light het volgende:

[..]

HTML mail? Gewoon de link neerzetten, en met een stukje tekst erbij dat als het niet werkt dat ze dan even alles op 1 regel moete kopieren. Tenminste, dat lijkt mij handig. Voor de rest zou ik ook niet weten hoe je het moet oplossen.
Ja, ik stuur dus een html mail, met in de body gewoon een <a href....
Als ik die klik (en dus alleen in die mail client) werkt het niet.
Mjah, ik test nog wel verder, misschien ging er wat met verzenden fout ofzo
pi_33472911
Ik neem aan dat je zelf geen enters in de url plant, en dat je de url tussen " " hebt staan in die link. Als het dan mis gaat kan het volgens mij alleen nog maar aan de betreffende mail client liggen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 19:00:39 #237
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33478008
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef Light het volgende:
Ik neem aan dat je zelf geen enters in de url plant, en dat je de url tussen " " hebt staan in die link. Als het dan mis gaat kan het volgens mij alleen nog maar aan de betreffende mail client liggen.
1
2
3
<?php
$body
.= "<a href=\"http://www.domein.nl/bevestig.php?bestelling=".$bestel_id."&bestel_code=".$activatie_id."\">http://www.domein.nl/bevestig.php?bestelling=".$bestel_id."&bestel_code=".$activatie_id."</a><br /><br />";
?>

Staat toch niets geks in dacht ik zo.
Hmz, ik zag net dat ik na 'activatie_id." nog een spatie had voor de \".
pi_33478515
Dat ziet er gewoon goed uit En die spatie voor \" mag het verschil ook niet zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 19:16:03 #239
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33478560
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:14 schreef Light het volgende:
Dat ziet er gewoon goed uit En die spatie voor \" mag het verschil ook niet zijn.
Ik hou het erop dat het aan de specifieke mail client lag
de beide vars in de url bevat geen vreemde tekens, er staan geen harde enters in de url en op elke mail client functioneert het prima verder.
pi_33478613
Ja, dat zei ik dus ook al Het is gewoon een brakke mail client
pi_33478921
Een vraagje aan de experts:

In hoeverre is PHP (inmiddels) geschikt en volwassen genoeg voor echte design pattern implementaties en object geörienteerd ontwikkelen?
pi_33479368
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:27 schreef FuifDuif het volgende:
In hoeverre is PHP (inmiddels) geschikt en volwassen genoeg voor echte design pattern implementaties en object geörienteerd ontwikkelen?
Volwassen genoeg voor de zeer algemene omschrijving die jij geeft. Echter is de keuze voor PHP nooit zo vanzelfsprekend als wordt vaak wordt aangenomen, right tool for the right job enzo
pi_33479613
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:38 schreef JeRa het volgende:

[..]

Volwassen genoeg voor de zeer algemene omschrijving die jij geeft. Echter is de keuze voor PHP nooit zo vanzelfsprekend als wordt vaak wordt aangenomen, right tool for the right job enzo
Het punt is: ik zelf hou best wel van PHP. Ik vind dat de syntaxis wel eens wat stenger mag (zoals het niet mogen declareren van variabelen in bijvoorbeeld if-statements en deze dan daaronder, buiten de if-statement, gewoon kunnen gebruiken ), maar wat betreft de mogelijkheden en de elegantie van de taal an sich, ben ik een voorstander van PHP (uiteraard wel uitgaande van de right tool for the right job). Alleen heb ik nog altijd een beetje het gevoel, dat PHP een wat hobbyisten taaltje is. Ik ben bang dat ik mijzelf ernstig beperk, wanneer ik mij wat meer serieus ga verdiepen in de wat 'hogere' mogelijkheden. Met andere woorden: ik ben bang dat dat verspilde moeite is.
pi_33480009
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:45 schreef FuifDuif het volgende:
Alleen heb ik nog altijd een beetje het gevoel, dat PHP een wat hobbyisten taaltje is. Ik ben bang dat ik mijzelf ernstig beperk, wanneer ik mij wat meer serieus ga verdiepen in de wat 'hogere' mogelijkheden. Met andere woorden: ik ben bang dat dat verspilde moeite is.
Ik snap iets niet aan deze redenering. Je hebt het gevoel dat PHP een hobbyistentaaltje is, waardoor je wellicht zou willen kijken naar alternatieven. Maar je zegt niet waar je beperkt wordt, en als je niet wordt beperkt in je werken dan is er toch niets mis met PHP?
pi_33482018
Gezocht: functie om datum / tijd voor een formulier te tonen

Momenteel ben ik bezig een formulier aan het maken met PHP en ben ik op zoek naar een functie die ik kan gebruiken om de datum / tijd te selecteren binnen een formulier en deze zo te updaten na de submit.

Nu heb ik een smarty versie gevonden, te weten: html_select_date, maar die is alleen te gebruiken in combinatie met smarty. Dat laatste wil ik niet, ik wil gewoon een 'stand alone' versie van deze functie. De smarty functie is overigens wel lekker duidelijk met zijn 6 select lists voor: maand, datum, jaar, uur, minuut en seconden...

Vraag: Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n functie kan vinden zodat ik deze kan gebruiken voor mijn formulieren. Zelf heb ik naar mijn idee met alle mogelijke keywords gezocht op Google, maar kon helaas niets vinden...
Op zoek naar een Content Management Systeem (CMS)? Gebruik Website Baker!!!
pi_33482264
@Woudloper

Wat is de connectie met PHP, dit lijkt me vooral HTML en Javascript?
pi_33482470
quote:
Op woensdag 28 december 2005 20:53 schreef JeRa het volgende:
Wat is de connectie met PHP, dit lijkt me vooral HTML en Javascript?
Het formulier wordt gegenereerd met PHP en vervolgens wil ik dat de selectielijst standaard de huidige datum/tijd toont. Vervolgens wil ik deze informatie bij de submit weer afvangen. Dit is de connectie met PHP. Tijdens mijn zoektocht kwam ik de smarty functie tegen, deze was PHP en vandaar mijn vraag. Mocht je een andere oplossing weten dan houd ik mij natuurlijk ook aanbevolen...
Op zoek naar een Content Management Systeem (CMS)? Gebruik Website Baker!!!
pi_33482476
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:45 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Het punt is: ik zelf hou best wel van PHP. Ik vind dat de syntaxis wel eens wat stenger mag (zoals het niet mogen declareren van variabelen in bijvoorbeeld if-statements en deze dan daaronder, buiten de if-statement, gewoon kunnen gebruiken ), maar wat betreft de mogelijkheden en de elegantie van de taal an sich, ben ik een voorstander van PHP (uiteraard wel uitgaande van de right tool for the right job). Alleen heb ik nog altijd een beetje het gevoel, dat PHP een wat hobbyisten taaltje is. Ik ben bang dat ik mijzelf ernstig beperk, wanneer ik mij wat meer serieus ga verdiepen in de wat 'hogere' mogelijkheden. Met andere woorden: ik ben bang dat dat verspilde moeite is.
Gewoon kijken met welke van beiden je het beste je geld kan verdienen.
pi_33483656
Ik heb een bestandje waar ik een bepaalde rij alleen wil uitlezen. Zo ziet het er nu uit:

1
2
3
4
78.39 78.47 +0.10% 
120.86 120.76 -0.08% 
67.73 67.67 -0.09% 
etcetc

en ik wil graag de procenten uitlezen.

In html ziet het er zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<table>

<tr>
<td>78.39</td>
<td>78.47</td>
<td>+0.10%</td>
</tr>

<tr>
<td>120.86</td>
<td>120.76</td>
<td>-0.08%</td>
</tr>

<tr>
<td>67.73</td>
<td>67.67</td>
<td>-0.09%</td>
</tr>

etcetc

Hoe kan ik dit dan in een array zetten?

Bijv:
1
2
3
4
5
+0.10% 
-0.08% 
-0.09% 

$procenten = array('0.10', '-0.08', '-0.09', etc);
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 22:06:25 #250
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33485320
quote:
Op woensdag 28 december 2005 21:28 schreef Petertjuhh het volgende:
Ik heb een bestandje waar ik een bepaalde rij alleen wil uitlezen. Zo ziet het er nu uit:
[ code verwijderd ]

en ik wil graag de procenten uitlezen.

In html ziet het er zo uit:
[ code verwijderd ]

Hoe kan ik dit dan in een array zetten?

Bijv:
[ code verwijderd ]
www.php.net/file
www.php.net/explode
pi_33486555
quote:
Bedankt, ik ben eruit
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 december 2005 @ 23:06:26 #252
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_33488188
Nog een vraag over veiligheid.

Ik stop bestellingen in een array, key is het id van de produkt database, value is het aantal dat besteld wordt. Deze array staat in een sessie. Zodra iemand wat besteld, wordt de sessie bijgewerkt. De invloed op het bestel formulier is beperkt. Men kan de aantallen van bestelde produkten wijzigen. Deze waarde controleer ik met is_numeric.

De waarden welke uit de array komen gaan zonder verdere controlle de database in. In hoeverre is het realistisch dat iemand een sessie hyjacked om op die manier sql te injecten of is dat gewoon paranoia?
  † In Memoriam † woensdag 28 december 2005 @ 23:42:14 #253
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_33489792
quote:
Op woensdag 28 december 2005 23:06 schreef Swetsenegger het volgende:
De waarden welke uit de array komen gaan zonder verdere controlle de database in. In hoeverre is het realistisch dat iemand een sessie hyjacked om op die manier sql te injecten of is dat gewoon paranoia?
Je kan toch nooit SQL injecten met alleen maar cijfers? . Lijkt me dus veilig.
pi_33490013
quote:

Als iemand een session overneemt betekent dat nog niet dat hij/zij iets aan die session kan veranderen. Dit gebeurt alleen via jouw webinterface en die interface dient dus goed in elkaar te zitten
pi_33490625
quote:
Nog een vraag over veiligheid.

Ik stop bestellingen in een array, key is het id van de produkt database, value is het aantal dat besteld wordt. Deze array staat in een sessie. Zodra iemand wat besteld, wordt de sessie bijgewerkt. De invloed op het bestel formulier is beperkt. Men kan de aantallen van bestelde produkten wijzigen. Deze waarde controleer ik met is_numeric.

Zolang jij de invoer controleert (zowel de key als de value) en zorgt dat die invoer aan de gestelde eisen voldoet voordat je die in de sessie stopt, kan iemand ook met een sessie hijack de gegevens niet zodanig veranderen dat er gevaarlijke dingen in komen te staan. En als je waarden concequent controleert voordat je ze in de sessie stopt dan hoef je ze niet te controleren als je ze er weer uithaalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')