Het invoeren van extra soorten belastingen is voor mij heden ten dage een onbespreekbaar onderwerp. Ik (student) en PvdA’er kan me al zeker niet vinden in een dergelijk voorstel van ‘mijn partij’. Het is mijn inziens lariekoek gezien de al eerder in dit topic vermelde redenen:
- Studenten verdienen over het algemeen (zeker de eerste jaren) geen grof geld.
- Men betaalt (eenmaal een hoger salaris) zowel relatief als absoluut al veel meer.
- Het ontmoedigt studeren deels (maar natuurlijk niet in zeer grote mate).
- De Staat betaald het overgrote deel van de opleiding niet. Studiefinanciering is studiesteun. Van een dergelijke financiering kan ik op mijn opleiding net de boeken voor een half jaar aanschaffen. Collegegeld moet echt uit eigen zak, wat ik overigens vanzelfsprekend vind.
- De samenleving moet op zichzelf hebben van goed opgeleide mensen hebben en krijgt er over het algemeen veel voor terug.
Enzovoort enzovoort…
Extra belastingen zal men in een verzorgingsstaat als deze (waar men naar refereert in tekst) moeten rechtvaardigen met een sociaal stelsel dat goed functioneert. Dat we zorgdragen voor mensen die buiten hun schuld om in ‘ernstige’ situaties verzeild raken vind ik de gewoonste zaak van de wereld. Helaas wordt ik steeds vaker geconfronteerd met zogenaamde profiteurs. Mensen die in tegenstelling tot de gemiddelde student geen kenmerken van zelfredzaamheid vertonen en de wil een eigen toekomst op te bouwen terwijl men daartoe wel de mogelijkheden heeft. Dat hangt me inmiddels flink de keel uit, zeker als dit punt afgewezen wordt met het excuus dat gezien de lakse ambtenarij (bureaucratie) het controlemechanisme niet afdoende functioneert. Ook daarvoor ben je als regering c.q. volksvertegenwoordiging verantwoordelijk.
Alvorens je als partij dergelijke voorstellen doet moet je mijn inziens (zeker als je refereert aan de verzorgingsstaat) over de brug komen met voorstellen die het hedendaagse stelsel op een inhoudelijk goede manier wijzigen. Belastingen zul je moeten rechtvaardigen en dus niet verkwisten. De PvdA heeft het de laatste maanden bij mij goed verbruikt met al die ‘’verkiezingen in zicht’’ standpunten en voorstellen.
PvdA, waar zijn jullie mee bezig?