abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2005 @ 12:39:09 #151
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33214568
quote:
Op maandag 19 december 2005 12:26 schreef Gijsje het volgende:

[..]

Inderdaad, maar dat komt doordat de kaarten nu weer anders zijn. Eerst ging die bel recht over Nederland nu blijft hij hangen boven Duitsland en Polen. Ach je kunt er niets van zeggen, morgen zijn de kaarten weer anders.
Idd Gijsje, er is gewoon geen touw aan vast te knopen. Maar als ik de kaarten van Keromane zo eens zie, zou het best eens kunnen dat de winter eindelijk eens goed zijn intrede gaat doen!
  maandag 19 december 2005 @ 12:46:57 #152
34586 kepler
No bounce, no play
pi_33214749
quote:
Op maandag 19 december 2005 12:30 schreef Keromane het volgende:
Verschillende modellen en prognoses zijn consistent, het lijkt erop dat de winter voor de deur staat.

ECMWF

[afbeelding]

GFS:

[afbeelding]

GEM:

[afbeelding]

NOGAPS:

[afbeelding]

UKMO:

[afbeelding]

Ensembles:

[afbeelding]
edit: laat maar
The line is a dot to you!
  maandag 19 december 2005 @ 12:53:49 #153
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_33214906
Ik heb de site van het KNMI en die Britten nog eens bekeken, maar de enige conclusie die je kan trekken is dat er geen enkele serieuze aanwijzing is dat we een strenge winter krijgen.
Statistisch gezien wordt die kans alleen maar kleiner, als ik het goed begrepen heb.
quote:
Ook meteorologen van het Engelse KNMI (Met Office) kwamen dit najaar in het nieuws met berichten over een op handen zijnde barre winter. Het Engelse bericht is in de media uit zijn verband gerukt. Het nieuws was gebaseerd op een relatie tussen de zeewatertemperatuur op de Noordelijke Atlantische Oceaan en de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO). Dat is een maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren. Als de IJslanddepressie niet diep is en het Azorenhoog niet sterk, dan is het verschil in luchtdruk op de Atlantische Oceaan relatief klein en de NAO-index laag. Onder die omstandigheden, met geringe drukverschillen, is de straalstroom, een van west naar oost gerichte luchtstroming op zo'n tien kilometer hoogte, minder sterk en zouden we een grotere kans maken op een koudere winter.

Voor dit jaar verwacht het Met Office een grotere kans op een lagere NAO-index dan de laatste jaren het geval was. Volgens van Oldenborgh moeten we daar echter niet veel waarde aan hechten. De foutenmarge is te groot om er conclusies aan te verbinden. Bovendien is dit verband in gegevens van vóór 1950 en van na 1997 niet te vinden en waarschijnlijk berust het dus gewoon op toeval.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_33215773
Keromane - zaterdag 17 december 2005 @ 13:15
Sneeuwstorm in Zwitserland

(beetje laat)

Machting mooi zoiets! minder als je erin zit..

pi_33216680
Ik begin een lichte spanning te voelen. Op de lange termijn zijn de weerkaarten vandaag vrij consistent en dat was de laatste dagen wel anders. Als de huidige kaarten voor over pakweg een weekje uitkomen dan valt op twee kerstdag ongeveer de winter in.

Er kan echter nog veel veranderen in de tussentijd, maar de aanzet is er. Ik bestel bij deze een herhaling van januari 1985.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_33216772
quote:
Op maandag 19 december 2005 14:26 schreef nozem het volgende:

Ik bestel bij deze een herhaling van januari 1985.
De winterinval 84/85 ging zo (24 december - 8 januari) :

http://forum.weeronline.com/pic/2005/pic375473.gif
  maandag 19 december 2005 @ 14:30:09 #157
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_33216778
quote:
Op maandag 19 december 2005 12:53 schreef klez het volgende:
Ik heb de site van het KNMI en die Britten nog eens bekeken, maar de enige conclusie die je kan trekken is dat er geen enkele serieuze aanwijzing is dat we een strenge winter krijgen.
Statistisch gezien wordt die kans alleen maar kleiner, als ik het goed begrepen heb.
[..]
Hangt ervan af wat jou definitie van serieus is
Als je het volgende serieuze aanwijzingen vind, lijkt het er wel op:
- Easton-cyclus
- Zeer actief orkaanseizoen, was ook in eerdere strenge winters
- Warme oktober
- Verschilende weerbureaus voorspellen een strenge winter.
- Er is geen strakke Westcirculatie.

Echter voor al deze dingen zijn ook tegenargumenten te vinden.
- is nog nooit bewezen, mocht het waar zijn, wie zegt dat dit in het 'nieuwe' klimaat nog zo is.
- Lijkt wel redelijk op te gaan tot nu toe, maar weinig jaren met dezelfde aantallen orkanen, dus moeilijk te verglijken. Bovendien, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
- voorstanders van dit argument zeggen dat hier vaak een koude winter op volgde. Er blijkt geen enkel verband te zijn
- Dit loopt ook maar uiteen van echte serieuze pogingen tot wilde gokken. Feit is dat deze voorspellingen zeer zelden uit komen en dat de meeste bureau's elk jaar roepen dat de winter streng word. Mocht het een keer uitkomen kan je eerder van een toevalstreffer spreken denk ik.
- Deze was er de afgelopen jaren ook niet. bovendien kan zo'n geblokeerd patroon ook verkeerd zijn, waardoor wij in maandenlange zuidelijke wind zitten. (zie afgelopen herfst).

Geloof jij rijtje met 'voors'' dan kan je zeggen dat er aanwijzingen voor een strenge winter zijn.
Geloof jij in het rijtje tegens kan je enkel zeggen dat het alle kanten op kan.

Statistisch gezien is de kans op een strenge winter natuurlijk net zo groot als vorig jaar .

Redelijke kansen voor volgende week nu wel vind ik.
Maar het is nog ver weg en het moet eerst maar is zo op de kaarten komen binnen 3 dagen, dan geloof ik het.
silence can say more than thousand words
  maandag 19 december 2005 @ 15:11:33 #158
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_33217652
We wachten het wel geduldig af
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_33218902
"DE BILT (ANP) - Geen witte kerst dit jaar, zo verwacht het KNMI. De kans dat het dit jaar in Nederland gaat sneeuwen met de feestdagen is minder dan 5 procent. ,,We zitten al bijna een kwart eeuw zonder witte kerst'', verzuchtte een woordvoerder maandag.

De term witte kerst gaat volgens het weerstation alleen op als op beide kerstdagen in De Bilt een gesloten sneeuwdek ligt. Sinds 1901 heeft Nederland dit zes keer meegemaakt. De laatste keer was in 1981, toen lag in het midden van het land plaatselijk 20 centimeter.

Deze week blijft het zacht winterweer. Maar na maandag is de kans groot dat het koud wordt. Of we dan sneeuw kunnen verwachten, weet het KNMI nog niet."

Mja, we kunnen nou ook niet zeggen dat het KNMI zich heeft bewezen de laatste tijd dus laten we er maar niet ál te veel waarde aan hechten..
  maandag 19 december 2005 @ 16:23:10 #160
69559 61neorej
pi_33219087
Waarom heeft het KNMI zich niet bewezen de laatste tijd?
  maandag 19 december 2005 @ 16:31:13 #161
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_33219252
quote:
Op maandag 19 december 2005 16:23 schreef 61neorej het volgende:
Waarom heeft het KNMI zich niet bewezen de laatste tijd?
Grootspraak van zgn. amateurweerofielen die graag even aantrappen tegen een instituut als het KNMI.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
  maandag 19 december 2005 @ 16:52:23 #162
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33219809
quote:
Op maandag 19 december 2005 16:31 schreef kippenek het volgende:

[..]

Grootspraak van zgn. amateurweerofielen die graag even aantrappen tegen een instituut als het KNMI.
Alsof het KNMI de laatste tijd zulke goede voorspellingen heeft gedaan.. En meestal was dit alleen maar op zéér korte termijn..
  maandag 19 december 2005 @ 17:04:56 #163
69559 61neorej
pi_33220076
Wat heeft het knmi dan fout gedaan?
Kijk je uberhaupt wel is op de website van het knmi?
pi_33220094
Eens, eind November kwam het KNMI ook veel te laat met een waarschuwing voor sneeuwval. Delen van Nederland waren al bijna ingesneeuwd. Maar goed het is natuurlijk niet niks om het allemaal goed te voorspellen, zeker nu de kaarten elke dag wel weer anders zijn.
-
  maandag 19 december 2005 @ 17:10:23 #165
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33220166
quote:
Op maandag 19 december 2005 17:04 schreef 61neorej het volgende:
Wat heeft het knmi dan fout gedaan?
Kijk je uberhaupt wel is op de website van het knmi?
De laatste tijd niet veel meer he, vandaar natuurlijk mijn reactie.. Als je de ene keer leest dat het 80 tegen 20% is en dan die dag erna 50 tegen 50% dan zie ik dat meer als 'natte-vinger-werk..'
  maandag 19 december 2005 @ 17:40:07 #166
34586 kepler
No bounce, no play
pi_33220776
quote:
Op maandag 19 december 2005 17:06 schreef Gijsje het volgende:
Eens, eind November kwam het KNMI ook veel te laat met een waarschuwing voor sneeuwval. Delen van Nederland waren al bijna ingesneeuwd. Maar goed het is natuurlijk niet niks om het allemaal goed te voorspellen, zeker nu de kaarten elke dag wel weer anders zijn.
dat is het gevaar met waarschuwingen met betrekking tot het weer... de KNMI kan nooit precies op tijd een waarschuwing geven. Te vroeg en de kans is groot dat het niet waar is, te laat en iedereen begint te zeuren dat het te laat is....
The line is a dot to you!
  maandag 19 december 2005 @ 17:59:48 #167
69559 61neorej
pi_33221283
quote:
Op maandag 19 december 2005 17:10 schreef RJH het volgende:

[..]

De laatste tijd niet veel meer he, vandaar natuurlijk mijn reactie.. Als je de ene keer leest dat het 80 tegen 20% is en dan die dag erna 50 tegen 50% dan zie ik dat meer als 'natte-vinger-werk..'
Dat is puur uit het lezen van de uitkomsten van de weercomputer van het ECMWF.
Die maakt 2 keer per dag 50 verschillende berekeingen voor het weer van komende tijd.
En laat al die 50 uitkomsten zien. als daar dus 20/80 is zal het knmi, waarschijnlijk wel met een redelijke check of het geen foute berekening is, overnemen.
pi_33221350
[/quote]Op maandag 19 december 2005 17:06 schreef Gijsje het volgende:
[quote]

Daar doelde ik zo ongeveer op. Laat ik het rectificeren; ik heb niet veel vertrouwens in de voorspellingen van het KNMI. En ja, ik kijk er regelmatig op, evenals verschillende 'amateur' sites zoals deze. Opmerkelijk vind ik dat die laatsten het beter voorspellen dan het KNMI.

Maar goed; blijft leuk om alles in de gaten te houden en dan kan je altijd nog zelf je conclusies trekken
  maandag 19 december 2005 @ 18:14:48 #169
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33221496
quote:
Op maandag 19 december 2005 17:59 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Dat is puur uit het lezen van de uitkomsten van de weercomputer van het ECMWF.
Die maakt 2 keer per dag 50 verschillende berekeingen voor het weer van komende tijd.
En laat al die 50 uitkomsten zien. als daar dus 20/80 is zal het knmi, waarschijnlijk wel met een redelijke check of het geen foute berekening is, overnemen.
Blijkbaar niet, anders had ik dit soort reacties (samen met anderen) nooit gepost
  maandag 19 december 2005 @ 18:18:01 #170
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33221547
quote:
Op maandag 19 december 2005 18:04 schreef MvL het volgende:
Daar doelde ik zo ongeveer op. Laat ik het rectificeren; ik heb niet veel vertrouwens in de voorspellingen van het KNMI. En ja, ik kijk er regelmatig op, evenals verschillende 'amateur' sites zoals deze. Opmerkelijk vind ik dat die laatsten het beter voorspellen dan het KNMI.

Maar goed; blijft leuk om alles in de gaten te houden en dan kan je altijd nog zelf je conclusies trekken
Helemaal mee eens!
pi_33221855
Prognoses wijzen steeds meer op een winterinval zoals we al jaren niet meer gezien hebben. Het wordt steeds leuker. Volgens de laatste run van GFS gaat de Kerst sneeuw brengen. Mogelijk zelfs veel sneeuw bij een stormachtige ijzige wind. Maar dit alles is nu nog erg moeilijk te bepalen.

We wachten af wat de andere modellen nu gaan zeggen. Het is in ieder geval zeer bijzonder om consistentie te zien tussen verschillende modellen wereldwijd en de verschillende runs onderling. Het lijkt erop dat een winterinval over pakweg een week onvermijdelijk is. Vorst overdag, matige tot strenge vorst 's nachts. Aanzienlijke sneeuwkansen. 2006 kan wel eens erg koud van start gaan.

---

Laatse run GME is ook bingo

[ Bericht 10% gewijzigd door Keromane op 19-12-2005 18:40:40 ]
pi_33222253
quote:
Op maandag 19 december 2005 18:33 schreef Keromane het volgende:
Prognoses wijzen steeds meer op een winterinval zoals we al jaren niet meer gezien hebben. Het wordt steeds leuker. Volgens de laatste run van GFS gaat de Kerst sneeuw brengen. Mogelijk zelfs veel sneeuw bij een stormachtige ijzige wind. Maar dit alles is nu nog erg moeilijk te bepalen.

We wachten af wat de andere modellen nu gaan zeggen. Het is in ieder geval zeer bijzonder om consistentie te zien tussen verschillende modellen wereldwijd en de verschillende runs onderling. Het lijkt erop dat een winterinval over pakweg een week onvermijdelijk is. Vorst overdag, matige tot strenge vorst 's nachts. Aanzienlijke sneeuwkansen. 2006 kan wel eens erg koud van start gaan.

---

[afbeelding]
Maar verklaar dit dan eens Keromane:
KNMI: Geen witte kerst dit jaar ?

Ik vind het heel leuk hoe je jouw kennis deelt in dit topic maar op dit punt botst jouw mening enorm met die van de KNMI.

Ik zeg niet wie er goed of fout zit maar ik zou weleens willen weten hoe dat komt, zou je zoiets kunnen uitleggen?
Profiel opgeheven.
pi_33222305
Is dat niet een beetje te positief? KNMI heeft het over 5% kans op een witte kerst en ik heb nog geen één gehoord over een op handen zijnde kouinval tijdens de kerst, wel over de laatste paar dagen van het jaar...De kaart laat ook alleen nog maar de bewolking zien maar niets over temperaturen o.i.d

Voor mij mag het komen en ik zal de kouinval met sneeuwschuiver en muts verwelkomen, maar ik ben tot nu toe gematigd positief...
pi_33222429
Kaarten blijven veranderen, het KNMI pakt een moment opnamen terwijl ze zelf ook niet eens 3 dagen vooruit kunnen kijken. Vind het dan ook wat te voorbarig van het KNMI om nu al met zo'n voorspelling te komen. Ze zullen gezien de geschiedenis vast wel gelijk hebben maar toch is en blijft het lastig voorspellen.

Keromane laat ons de up to date kaarten zien, welke dan weer wel en dan soms weer niet winter laten zien. De huidige kaarten laten gelukkig voor de winterliefhebbers weer een positief beeld zien. Maar het blijft afwachten.
-
  maandag 19 december 2005 @ 18:54:55 #175
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33222436
quote:
Op maandag 19 december 2005 18:33 schreef Keromane het volgende:

---

[afbeelding]
Wuhahahaha nu breekt echt m'n klomp!! Mocht dit echt zo gaan worden, dan mag het KNMI zich echt even achter zijn oren gaan krabben, alvorens met dit soort uitspraken te gaan paraderen:

'DE BILT - Geen witte kerst dit jaar, zo verwacht het KNMI. De kans dat het dit jaar in Nederland gaat sneeuwen met de feestdagen is minder dan 5 procent. „We zitten al bijna een kwart eeuw zonder witte kerst”, verzuchtte een woordvoerder maandag.'
  maandag 19 december 2005 @ 18:56:34 #176
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_33222479
Geen witte kerst volgens het KNMI. Dus geen gesloten sneeuwdek 2 dagen lang. De kou doet zoals ik het bekijk pas op 2e kerstdag zijn intrede en zal het pas s'avonds gaan sneeuwen.

weer.nl zegt :

En ja, voor de rest van deze week ziet het weerbeeld er behoorlijk saai uit. Ook eerste kerstdag lijkt weinig bijzonders om het lijf te hebben. De diverse atmosferische rekenmodellen zijn voor de dagen daarna een stuk interessanter.

vergroot

De ECMWF berekening van gistermiddag 12.00 uur, voor de tweede kerstdag. Wel een noordwaartse uitstrekking van het hogedrukgebied.
Het staat of valt allemaal met de ontwikkelingen betreffende een hogedrukgebied dat zich momenteel zuid van ons ophoudt. Gaat dat zijn tentakels noordwaarts uitstrekken en zich vervolgens in z'n geheel richting Scandinavie verplaatsen? Dat is de vraag. De rekenmodellen zijn het er nog niet over eens.

We zetten een aantal hoofdopties van de modellen voor u op een rij. Het ECMWF model van gistermiddag (12.00 uur UTC begint de gigantische computer in het Engelse Reading met rekenen) laat het hogedrukgebied zijn tentakels wel noordwaarts uitstrekken, maar vervolgens komt de kern van het hogedrukgebied boven de Benelux terecht. En daardoor blijft een koude-instroom uit.

vergroot

De ECMWF berekening van afgelopen nacht 00.00 uur, voor de tweede kerstdag.
In de 'run' van afgelopen nacht komt die koude-instroom wel tot stand. Het hogedrukgebied komt in z'n geheel noord van ons te liggen en genereert eerst een noordoostelijke wind, daarna (vanaf 27 december) een oostnoordoostenwind. En met instroom van zeer koude lucht.

Het Amerikaanse NCEP model doet er iets langer over, maar uiteindelijk komen ook zij met een hogedrukgebied boven Scandinavie op de proppen. De koude lucht, die bij de 00.00 uur run van het ECMWF al in de loop van tweede kerstdag een feit is, komt daar op de dinsdag tot stand.

vergroot

De NCEP berekening van afgelopen nacht 00.00 uur, voor de tweede kerstdag.
In dit NCEP-model komt de temperatuur woensdag 28 december, op 1500 meter hoogte, onder de -14 graden uit. Niet dat het dan aan het aardoppervlak ook zo koud is, maar het zal in dat geval hoogstwaarschijnlijk wel onder nul zijn.

Gezien deze kaarten is het mogelijk dat in de loop van de kerst, de wind naar het noordoosten draait, en instroom van koude lucht vanuit Scandinavie kan gaan beginnen. Bovendien is het met een noordoostelijke wind helemaal niet ondenkbaar dat er sneeuwbuien vallen..... Het blijft vooralsnog enigszins koffiedik kijken, want niet alle door de modellen gemaakte berekeningen gaan mee in deze visie.

Wilt u op de hoogte blijven van de meest recente ontwikkelingen van de diverse inzichten, belt u dan naar onze Meteo Consult weerlijn: 0900-9725.

Via optie 5 van het genoemde telefoonnummer, kunt u de lange termijnverwachting beluisteren die 6 tot en met 9 dagen vooruit kijkt. Optie 2 houdt u up-to-date over de dag van vandaag tot en met 5 dagen vooruit. Vanaf dinsdagochtend hoort onder optie 2 ook de eerste kerstdag erbij. Vanaf woensdagochtend kunt u de weersverwachting voor beide kerstdagen onder optie 2 beluisteren.

vergroot

De ECMWF berekening van afgelopen nacht 00.00 uur, voor de dag na Kerst (27 december). Een hogedrukgebied noord van ons en een snijdende oostenwind. Het zou zomaar kunnen gebeuren.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_33222514
Keromane , ik wilde precies dezelde vraag stellen als Bierie en hoop ook dat je gelijk krijgt of heb je voor plaatsing van je laatste post van 18.33 uur, teletekst of nu.nl gemist ?
pi_33222638
Toch geloof ik een gerespecteerd instituut KNMI eerder dan een of andere hobbyist als Keromane.

@Etiënne, no offence hoor.
  maandag 19 december 2005 @ 19:11:58 #179
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33222756
quote:
Op maandag 19 december 2005 19:04 schreef 004 het volgende:
Toch geloof ik een gerespecteerd instituut KNMI eerder dan een of andere hobbyist als Keromane.

Nou voor mij is het wel duidelijk hoor.. Keromane for President!
Hahaha, nee hoor, een mens geloofd waar hij in wil geloven toch? En bij mij is dat sneeuw dit jaar!!
En het zal dit jaar nog komen ook!!!
pi_33223166
quote:

Mja, Keromane zag de sneeuwval van 2 weken geleden al een week vantevoren. De KNMI kwam daarbij niet eens in de buurt, die werden er door overvallen, of lieten zich erdoor overvallen.

Inmiddels licht in de Tsjechische, Slowaakse en Duitse middelgebergten al weer een meter sneeuw. 100km vanaf onze oostgrens is het wit, en als je naar het oosten gaat blijft dat ook zo voor een kilometer of 10.000
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_33223254

als ik de kaart intepreteer: koude oostenwind over relatief warm zeewater=veel sneeuw? am i right?
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_33226143
quote:

Ik ben geen hobbyist en doe geen weervoorspellingen. Ik kijk alleen naar kaarten van de meteoinstituten en schat kansen in. Het KNMI 'voorspelt' ook niet maar maakt verwachtingen op grond van meer data en kennis dan via internet op te vragen is. Als het KNMI geen halve meter sneeuw verwacht dan zal daartoe wel voldoende aanleiding zijn. Die mensen zitten niet uit hun neus te eten of te prutsen.

Waarschuwen is een heikel punt. Als het KNMI waarschuwt voor winterweer is het niet goed, want je kunt er donder op zeggen dat de helft van het land niets te zien krijgt. Als het KNMI niet (voldoende) waarschuwt is het ook niet goed omdat mensen -ondanks sneeuwvooruitzichten- toch in hun auto kruipen. Zelfs toen het eind November helemaal vast stond en de sneeuw met bakken uit de lucht kwam waren er mensen die 'het toch gingen proberen'. Het is nooit goed.

Vooral sneeuwsituaties zijn erg lastig in te schatten. Vertrouw het KNMI nou maar, maar hou bij turbulente omstandigheden de berichten in de gaten omdat het weerbeeld in zulke omstandigheden a la minute kan veranderen. Dat gebeurde eind November, dat gebeurde een paar dagen geleden, dat gebeurde vannacht zelfs nog. Een keer een lading sneeuw, twee keer werd het amper wat. In in grote lijnen identieke situaties.

---
De run van JMA: bingo.

maandag 19 december 2005 @ 21:11:37 #183
69559 61neorej
pi_33226296
quote:
Op maandag 19 december 2005 18:54 schreef RJH het volgende:

[..]

Wuhahahaha nu breekt echt m'n klomp!! Mocht dit echt zo gaan worden, dan mag het KNMI zich echt even achter zijn oren gaan krabben, alvorens met dit soort uitspraken te gaan paraderen:

'DE BILT - Geen witte kerst dit jaar, zo verwacht het KNMI. De kans dat het dit jaar in Nederland gaat sneeuwen met de feestdagen is minder dan 5 procent. „We zitten al bijna een kwart eeuw zonder witte kerst”, verzuchtte een woordvoerder maandag.'
Nee, KNMI klopt ook nog gewoon als dit uitkomt.
Voor het knmi is het namelijk een witte kerst bij een sneeuwdek op beide kerstdagen.
De winterinval die Keromane laat zien begint echter pas op 2e kerstdag.
Mogelijk sneeuw en ijzige kou dan, maar geen witte kerst dus.

Overigens ook nog kans op regen en +6
pi_33226417
quote:
Op maandag 19 december 2005 18:47 schreef Bierie het volgende:
Ik zeg niet wie er goed of fout zit maar ik zou weleens willen weten hoe dat komt, zou je zoiets kunnen uitleggen?
Voor mijn gevoel is het een 'witte kerst' als je sneeuw ziet, liefst vallende sneeuw. Het KNMI hanteert andere maatstaven. Een gesloten dek van twee dagen in de Bilt met de Kerst zie ik ook echt niet zitten op dit moment. 5% kans daarop lijkt me best veel.
  maandag 19 december 2005 @ 21:16:55 #185
69559 61neorej
pi_33226531
quote:
Op maandag 19 december 2005 21:13 schreef Keromane het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel is het een 'witte kerst' als je sneeuw ziet, liefst vallende sneeuw. Het KNMI hanteert andere maatstaven. Een gesloten dek van twee dagen in de Bilt met de Kerst zie ik ook echt niet zitten op dit moment. 5% kans daarop lijkt me best veel.
Eens.
Ik vind de knmi-norm veel te streng.

ECMWF is trouwens erg mooi vanavond
80/20 gaat voor tx van -2 tot + 2 vanaf volgende maandag.

voor hetzelfde geld is het morgen 90/10 voor zacht weer
pi_33226626
quote:
Op maandag 19 december 2005 21:11 schreef 61neorej het volgende:

Overigens ook nog kans op regen en +6
Vergeet die mogelijkheid inderdaad niet. Een week duurt nog lang, hoe mooi en eensgezind kaarten er nu ook uitzien.
  maandag 19 december 2005 @ 21:31:13 #187
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_33227147
"Koude winter verwacht."

Nou, ik wacht nog steeds. Zachter als de winter nu is kan ik me haast niet voorstellen.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_33227484
De december was maar 0,1 graad boven normaal. dus zo zacht is deze winter tot nu toe niet gweest.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  maandag 19 december 2005 @ 22:37:15 #189
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33230016
Hmmm.. Ik herinner me nog die leuke tijd in de sneeuw.. Al die poppen die we toen maakten.. Dat het maar weer gauw mag gaan sneeuwen!!
pi_33230509
quote:
Op maandag 19 december 2005 21:31 schreef BansheeBoy het volgende:
"Koude winter verwacht."

Nou, ik wacht nog steeds. Zachter als de winter nu is kan ik me haast niet voorstellen.

²
De winter is dan officieel ook nog niet eens begonnen.
A mind with a heart of it's own
pi_33230536
de meteorologische winter wel
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  maandag 19 december 2005 @ 22:54:24 #192
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_33230770
quote:
Op maandag 19 december 2005 22:37 schreef RJH het volgende:
Hmmm.. Ik herinner me nog die leuke tijd in de sneeuw.. Al die poppen die we toen maakten.. Dat het maar weer gauw mag gaan sneeuwen!!
[afbeelding]
Die sneeuwpop is niet door jou gemaakt
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_33231975
quote:
[afbeelding]
Leugenaar
pi_33232365
Wat mij betreft mag het begrip Witte Kerst geherdefinieerd worden. Een gesloten sneeuwdek van twee dagen in De Bilt is wat teveel van het goede in het nieuwe klimaat. Als het op eerste kerstdag ergens in de middag begint met sneeuwen en het doorsneeuwt tot na de tweede kerstdag zal iedereen het hebben over een Witte Kerst, toch is het dat officieel niet.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_33236762
Het knmi blijft behoudend:
quote:
maandag 26 december tot en met donderdag 29 december 2005
60% kans op overgang naar kouder, meest droog weer met lichte vorst in de nacht. 40% kans op aanhoudend vrij zacht weer met af en toe regen of enkele buien
Boodschap van algemeen nut.
pi_33238461
http://www.wetter.at/inte(...)/prognose/in-6-tagen

Ver weg hoor, maar hier zien ze het wel zitten
(en ik zie dat in rotterdam ook wel zitten )
  dinsdag 20 december 2005 @ 10:53:08 #197
125420 Starlie
a dirty mind is a joy forever
pi_33239023
quote:
[afbeelding]
Die leuke tijd in de sneeuw.... Nou als ik jou plaatje zie dan weet ik al wat jij toen in de sneeuw deed!!!
  dinsdag 20 december 2005 @ 11:06:39 #198
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_33239292
Het GFS model is wel verandert sinds gister. Hij geeft aan dat het wel kouder gaat worden vanaf 2e kerstdag maar dat dat van tijdelijke aard is. Daarna zal het eveneens tijdelijk weer warmer worden en daarna juist weer flink kouder.maargoed, das allemaal nog anderhalve week verder...
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_33240554
06u GFS runs zijn binnen.. ik heb altijd het idee dat de kaarten van 06u een stuk minder zijn dan die van 00u en dan vervolgens van 12u en 18u weer n wat positiever beeld geven om vervolgens de volgende dag opnieuw voor een teleurstelling te zorgen, tenminste das de trend van de laatste tijd..
mja.. zal wel aan mij leggen
  dinsdag 20 december 2005 @ 13:53:57 #200
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_33243709
Record Snow Claims Six (Updated to 9) Lives in Japan click

areas saw biggest falls in 85 years - more on the way

December 19, 2005
UK Times

Photo: Standing on the roof of his house, a resident clears snow at Motosu, central Japan, on Sunday December 18, 2005. Coldest air mass so far this season dumped snow along the Sea of Japan coast and some other parts of the country, weather forecasters said. (AP Photo/Kyodo News)
quote:
Record snowfall throughout much of Japan and the coldest December for a decade has caused at least six deaths and brought large parts of the country to a standstill.

The Meteorological Agency, blaming the “Arctic oscillation” effect, said that blizzards in the northwest were set to continue and that another metre of snow might fall in the next two days. A blanket of minus 45C (-49F) air has swept in from the Sea of Japan, dumping snow on parts of the south that had not seen a flake since the late 1980s.

Some areas suffered the biggest falls in 85 years. Six people were killed and 20 injured in the past week. One man was killed by a snow-removal machine, but most died trying to clear snow from the roofs of homes. Many fear that their houses, built to be flexible to withstand earthquakes, will not be able to cope with the snow.

The harsh weather could also cause serious problems for some residents in Niigata in the north who are still living in temporary homes after an earthquake a year ago.

More than 100 internal flights were cancelled and many train routes were closed.
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,25689-1938984,00.html

Meer klimatologisch onheil, deze keer is Japan aan de beurt, slechts een kwestie van tijd voor wij in de lagelanden aan de beurt zijn.

Let is snow, let it snow, let it snow.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')