Idd Gijsje, er is gewoon geen touw aan vast te knopen. Maar als ik de kaarten van Keromane zo eens zie, zou het best eens kunnen dat de winter eindelijk eens goed zijn intrede gaat doen!quote:Op maandag 19 december 2005 12:26 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dat komt doordat de kaarten nu weer anders zijn. Eerst ging die bel recht over Nederland nu blijft hij hangen boven Duitsland en Polen. Ach je kunt er niets van zeggen, morgen zijn de kaarten weer anders.
edit: laat maarquote:Op maandag 19 december 2005 12:30 schreef Keromane het volgende:
Verschillende modellen en prognoses zijn consistent, het lijkt erop dat de winter voor de deur staat.
ECMWF
[afbeelding]
GFS:
[afbeelding]
GEM:
[afbeelding]
NOGAPS:
[afbeelding]
UKMO:
[afbeelding]
Ensembles:
[afbeelding]
quote:Ook meteorologen van het Engelse KNMI (Met Office) kwamen dit najaar in het nieuws met berichten over een op handen zijnde barre winter. Het Engelse bericht is in de media uit zijn verband gerukt. Het nieuws was gebaseerd op een relatie tussen de zeewatertemperatuur op de Noordelijke Atlantische Oceaan en de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO). Dat is een maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren. Als de IJslanddepressie niet diep is en het Azorenhoog niet sterk, dan is het verschil in luchtdruk op de Atlantische Oceaan relatief klein en de NAO-index laag. Onder die omstandigheden, met geringe drukverschillen, is de straalstroom, een van west naar oost gerichte luchtstroming op zo'n tien kilometer hoogte, minder sterk en zouden we een grotere kans maken op een koudere winter.
Voor dit jaar verwacht het Met Office een grotere kans op een lagere NAO-index dan de laatste jaren het geval was. Volgens van Oldenborgh moeten we daar echter niet veel waarde aan hechten. De foutenmarge is te groot om er conclusies aan te verbinden. Bovendien is dit verband in gegevens van vóór 1950 en van na 1997 niet te vinden en waarschijnlijk berust het dus gewoon op toeval.
De winterinval 84/85 ging zo (24 december - 8 januari) :quote:Op maandag 19 december 2005 14:26 schreef nozem het volgende:
Ik bestel bij deze een herhaling van januari 1985.
Hangt ervan af wat jou definitie van serieus isquote:Op maandag 19 december 2005 12:53 schreef klez het volgende:
Ik heb de site van het KNMI en die Britten nog eens bekeken, maar de enige conclusie die je kan trekken is dat er geen enkele serieuze aanwijzing is dat we een strenge winter krijgen.
Statistisch gezien wordt die kans alleen maar kleiner, als ik het goed begrepen heb.
[..]
Grootspraak van zgn. amateurweerofielen die graag even aantrappen tegen een instituut als het KNMI.quote:Op maandag 19 december 2005 16:23 schreef 61neorej het volgende:
Waarom heeft het KNMI zich niet bewezen de laatste tijd?
Alsof het KNMI de laatste tijd zulke goede voorspellingen heeft gedaan.. En meestal was dit alleen maar op zéér korte termijn..quote:Op maandag 19 december 2005 16:31 schreef kippenek het volgende:
[..]
Grootspraak van zgn. amateurweerofielen die graag even aantrappen tegen een instituut als het KNMI.
De laatste tijd niet veel meer he, vandaar natuurlijk mijn reactie.. Als je de ene keer leest dat het 80 tegen 20% is en dan die dag erna 50 tegen 50% dan zie ik dat meer als 'natte-vinger-werk..'quote:Op maandag 19 december 2005 17:04 schreef 61neorej het volgende:
Wat heeft het knmi dan fout gedaan?
Kijk je uberhaupt wel is op de website van het knmi?
dat is het gevaar met waarschuwingen met betrekking tot het weer... de KNMI kan nooit precies op tijd een waarschuwing geven. Te vroeg en de kans is groot dat het niet waar is, te laat en iedereen begint te zeuren dat het te laat is....quote:Op maandag 19 december 2005 17:06 schreef Gijsje het volgende:
Eens, eind November kwam het KNMI ook veel te laat met een waarschuwing voor sneeuwval. Delen van Nederland waren al bijna ingesneeuwd. Maar goed het is natuurlijk niet niks om het allemaal goed te voorspellen, zeker nu de kaarten elke dag wel weer anders zijn.
Dat is puur uit het lezen van de uitkomsten van de weercomputer van het ECMWF.quote:Op maandag 19 december 2005 17:10 schreef RJH het volgende:
[..]
De laatste tijd niet veel meer he, vandaar natuurlijk mijn reactie.. Als je de ene keer leest dat het 80 tegen 20% is en dan die dag erna 50 tegen 50% dan zie ik dat meer als 'natte-vinger-werk..'
Blijkbaar niet, anders had ik dit soort reacties (samen met anderen) nooit gepostquote:Op maandag 19 december 2005 17:59 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Dat is puur uit het lezen van de uitkomsten van de weercomputer van het ECMWF.
Die maakt 2 keer per dag 50 verschillende berekeingen voor het weer van komende tijd.
En laat al die 50 uitkomsten zien. als daar dus 20/80 is zal het knmi, waarschijnlijk wel met een redelijke check of het geen foute berekening is, overnemen.
Helemaal mee eens!quote:Op maandag 19 december 2005 18:04 schreef MvL het volgende:
Daar doelde ik zo ongeveer op. Laat ik het rectificeren; ik heb niet veel vertrouwens in de voorspellingen van het KNMI. En ja, ik kijk er regelmatig op, evenals verschillende 'amateur' sites zoals deze. Opmerkelijk vind ik dat die laatsten het beter voorspellen dan het KNMI.
Maar goed; blijft leuk om alles in de gaten te houden en dan kan je altijd nog zelf je conclusies trekken![]()
Maar verklaar dit dan eens Keromane:quote:Op maandag 19 december 2005 18:33 schreef Keromane het volgende:
Prognoses wijzen steeds meer op een winterinval zoals we al jaren niet meer gezien hebben. Het wordt steeds leuker. Volgens de laatste run van GFS gaat de Kerst sneeuw brengen. Mogelijk zelfs veel sneeuw bij een stormachtige ijzige wind. Maar dit alles is nu nog erg moeilijk te bepalen.
We wachten af wat de andere modellen nu gaan zeggen. Het is in ieder geval zeer bijzonder om consistentie te zien tussen verschillende modellen wereldwijd en de verschillende runs onderling. Het lijkt erop dat een winterinval over pakweg een week onvermijdelijk is. Vorst overdag, matige tot strenge vorst 's nachts. Aanzienlijke sneeuwkansen. 2006 kan wel eens erg koud van start gaan.
---
Laatse run GME is ook bingo
[afbeelding]
Wuhahahaha nu breekt echt m'n klomp!!quote:Op maandag 19 december 2005 18:33 schreef Keromane het volgende:
Prognoses wijzen steeds meer op een winterinval zoals we al jaren niet meer gezien hebben. Het wordt steeds leuker. Volgens de laatste run van GFS gaat de Kerst sneeuw brengen. Mogelijk zelfs veel sneeuw bij een stormachtige ijzige wind. Maar dit alles is nu nog erg moeilijk te bepalen.
We wachten af wat de andere modellen nu gaan zeggen. Het is in ieder geval zeer bijzonder om consistentie te zien tussen verschillende modellen wereldwijd en de verschillende runs onderling. Het lijkt erop dat een winterinval over pakweg een week onvermijdelijk is. Vorst overdag, matige tot strenge vorst 's nachts. Aanzienlijke sneeuwkansen. 2006 kan wel eens erg koud van start gaan.
---
Laatse run GME is ook bingo
[afbeelding]
Nou voor mij is het wel duidelijk hoor.. Keromane for President!quote:Op maandag 19 december 2005 19:04 schreef 004 het volgende:
Toch geloof ik een gerespecteerd instituut KNMI eerder dan een of andere hobbyist als Keromane.
@Etiënne, no offence hoor.
Mja, Keromane zag de sneeuwval van 2 weken geleden al een week vantevoren. De KNMI kwam daarbij niet eens in de buurt, die werden er door overvallen, of lieten zich erdoor overvallen.quote:Op maandag 19 december 2005 19:04 schreef 004 het volgende:
Toch geloof ik een gerespecteerd instituut KNMI eerder dan een of andere hobbyist als Keromane.
Ik ben geen hobbyist en doe geen weervoorspellingen. Ik kijk alleen naar kaarten van de meteoinstituten en schat kansen in. Het KNMI 'voorspelt' ook niet maar maakt verwachtingen op grond van meer data en kennis dan via internet op te vragen is. Als het KNMI geen halve meter sneeuw verwacht dan zal daartoe wel voldoende aanleiding zijn. Die mensen zitten niet uit hun neus te eten of te prutsen.quote:Op maandag 19 december 2005 19:04 schreef 004 het volgende:
Nee, KNMI klopt ook nog gewoon als dit uitkomt.quote:Op maandag 19 december 2005 18:54 schreef RJH het volgende:
[..]
Wuhahahaha nu breekt echt m'n klomp!!Mocht dit echt zo gaan worden, dan mag het KNMI zich echt even achter zijn oren gaan krabben, alvorens met dit soort uitspraken te gaan paraderen:
'DE BILT - Geen witte kerst dit jaar, zo verwacht het KNMI. De kans dat het dit jaar in Nederland gaat sneeuwen met de feestdagen is minder dan 5 procent. „We zitten al bijna een kwart eeuw zonder witte kerst”, verzuchtte een woordvoerder maandag.'
Voor mijn gevoel is het een 'witte kerst' als je sneeuw ziet, liefst vallende sneeuw. Het KNMI hanteert andere maatstaven. Een gesloten dek van twee dagen in de Bilt met de Kerst zie ik ook echt niet zitten op dit moment. 5% kans daarop lijkt me best veel.quote:Op maandag 19 december 2005 18:47 schreef Bierie het volgende:
Ik zeg niet wie er goed of fout zit maar ik zou weleens willen weten hoe dat komt, zou je zoiets kunnen uitleggen?
Eens.quote:Op maandag 19 december 2005 21:13 schreef Keromane het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is het een 'witte kerst' als je sneeuw ziet, liefst vallende sneeuw. Het KNMI hanteert andere maatstaven. Een gesloten dek van twee dagen in de Bilt met de Kerst zie ik ook echt niet zitten op dit moment. 5% kans daarop lijkt me best veel.
Vergeet die mogelijkheid inderdaad niet. Een week duurt nog lang, hoe mooi en eensgezind kaarten er nu ook uitzien.quote:Op maandag 19 december 2005 21:11 schreef 61neorej het volgende:
Overigens ook nog kans op regen en +6
De winter is dan officieel ook nog niet eens begonnen.quote:Op maandag 19 december 2005 21:31 schreef BansheeBoy het volgende:
"Koude winter verwacht."
Nou, ik wacht nog steeds. Zachter als de winter nu is kan ik me haast niet voorstellen.²
Die sneeuwpop is niet door jou gemaaktquote:Op maandag 19 december 2005 22:37 schreef RJH het volgende:
Hmmm.. Ik herinner me nog die leuke tijd in de sneeuw.. Al die poppen die we toen maakten.. Dat het maar weer gauw mag gaan sneeuwen!!![]()
[afbeelding]
Leugenaarquote:Op maandag 19 december 2005 22:37 schreef RJH het volgende:
Hmmm.. Ik herinner me nog die leuke tijd in de sneeuw.. Al die poppen die we toen maakten.. Dat het maar weer gauw mag gaan sneeuwen!!![]()
[afbeelding]
quote:maandag 26 december tot en met donderdag 29 december 2005
60% kans op overgang naar kouder, meest droog weer met lichte vorst in de nacht. 40% kans op aanhoudend vrij zacht weer met af en toe regen of enkele buien
Die leuke tijd in de sneeuw.... Nou als ik jou plaatje zie dan weet ik al wat jij toen in de sneeuw deed!!!quote:Op maandag 19 december 2005 22:37 schreef RJH het volgende:
[afbeelding]
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,25689-1938984,00.htmlquote:Record snowfall throughout much of Japan and the coldest December for a decade has caused at least six deaths and brought large parts of the country to a standstill.
The Meteorological Agency, blaming the “Arctic oscillation” effect, said that blizzards in the northwest were set to continue and that another metre of snow might fall in the next two days. A blanket of minus 45C (-49F) air has swept in from the Sea of Japan, dumping snow on parts of the south that had not seen a flake since the late 1980s.
Some areas suffered the biggest falls in 85 years. Six people were killed and 20 injured in the past week. One man was killed by a snow-removal machine, but most died trying to clear snow from the roofs of homes. Many fear that their houses, built to be flexible to withstand earthquakes, will not be able to cope with the snow.
The harsh weather could also cause serious problems for some residents in Niigata in the north who are still living in temporary homes after an earthquake a year ago.
More than 100 internal flights were cancelled and many train routes were closed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |