abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 december 2005 @ 12:03:27 #251
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33303872
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:32 schreef Keromane het volgende:
GFS06 rolt binnen, tot nu toe een juweel... Dit zijn kaarten waar je als winterliefhebber jaren van droomt. Vanaf tweede kerstdag vorst in ons land en kans op een sneeuwstoring wat een dik pak kan opleveren. Vervolgens blijft het vriezen en kan het kwik onder de -10 gaan uitkomen in de nachten. De run die nu uit de computers komt wijst op standvastig winterweer.

Alhoewel je dingen nooit met elkaar mag vergelijken is de situatie enigzins vergelijkbaar met de aanvang 78/79 en 62/63. Zou dit dan inderdaad een strenge winter worden?

We wachten af. Iedereen alvast mooie kerstdagen gewenst, met of zonder sneeuwballen.
Oké dan! Maar ja, net wat bijna iedereen hierboven ook zegt.. Eerst zien dan geloven.. Maar aangezien dit geen voorspelling van het KNMI is en Keromane die vorige voorspellingen ook vrijwel goed had, twijfel ik er toch niet aan!
pi_33305178
Het zijn niet mijn 'voorspellingen' maar verwachtingen van de meteorologische instituten waarop je kansen baseert. Uiteraard moet je altijd een slag om de arm houden, maar op dit moment ziet het er niet slecht uit.

Twee uitersten voor komende week:

Scenario 1:
Vanaf 2e Kerstdag een paar dagen temperaturen richting het vriespunt, kans op een sneeuwbui, daarna zachter met wind van zee en van tijd tot tijd een (winterse) bui. Weinig tot geen nachtvorst verder.

Scenario 2:
Op 2e Kerstdag vorst vanuit het oosten, felle sneeuwstoringen die door trage verplaatsing veel sneeuw brengen, lichte tot matige vorst, in de nacht bij opklaringen mogelijk strenge. Van tijd tot tijd sneeuw, de temperatuur komt dit jaar niet meer boven het vriespunt, oud en nieuw verloopt bij temperaturen ver onder het vriespunt.

De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar ga uit van scenario 1. Wel zo veilig. De winter is in ieder geval in de buurt.

De eerste helft van de grafiek valt binnen de redelijke termijn, het tweede deel is te ver vooruit om veel waarde aan te hechten. Temperaturen op ca. 1,5 km hoogte die een indicatie geven van de luchtmassa waarin we ons (gaan) bevinden. Ronduit winters dus.
pi_33305387
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:40 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dat hele blije ook

Ja ik heb dat ook hoor.. van mij mag het echt koud gaan worden en echt gaan sneeuwen nu
Ik heb ook echt zin in echte winter met sneeuw en ijs!
  donderdag 22 december 2005 @ 13:38:28 #254
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33306870
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef Keromane het volgende:
Het zijn niet mijn 'voorspellingen' maar verwachtingen van de meteorologische instituten waarop je kansen baseert. Uiteraard moet je altijd een slag om de arm houden, maar op dit moment ziet het er niet slecht uit.

Twee uitersten voor komende week:

Scenario 1:
Vanaf 2e Kerstdag een paar dagen temperaturen richting het vriespunt, kans op een sneeuwbui, daarna zachter met wind van zee en van tijd tot tijd een (winterse) bui. Weinig tot geen nachtvorst verder.

Scenario 2:
Op 2e Kerstdag vorst vanuit het oosten, felle sneeuwstoringen die door trage verplaatsing veel sneeuw brengen, lichte tot matige vorst, in de nacht bij opklaringen mogelijk strenge. Van tijd tot tijd sneeuw, de temperatuur komt dit jaar niet meer boven het vriespunt, oud en nieuw verloopt bij temperaturen ver onder het vriespunt.

De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar ga uit van scenario 1. Wel zo veilig. De winter is in ieder geval in de buurt.

[afbeelding]

De eerste helft van de grafiek valt binnen de redelijke termijn, het tweede deel is te ver vooruit om veel waarde aan te hechten. Temperaturen op ca. 1,5 km hoogte die een indicatie geven van de luchtmassa waarin we ons (gaan) bevinden. Ronduit winters dus.
ik ga uit van scenario 1 maar ik hoop het 2e
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 22 december 2005 @ 14:20:20 #255
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_33308385
Ach ja... ik ben niet anders gewend dan maar gewoon afwachten wat het weer doet. Nu zijn de runs weer super en vanavond zijn ze weer super slecht. Je kunt er volgens mij weinig van op aan...
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_33311454
Een paar modellen komen met minder koude oplossingen door noordaanvoer ipv oost omdat er geen goede verbinding tot stand zou komen tussen de hogedrukgebieden. Zeewind of niet scheelt meer dan een slok op de borrel in de winter, zo gaat dat helaas in Nederland. De luchtmassa's en het zeewater zijn op dit moment nog niet zo koud dat het ook bij lichte aanvoer over zee blijft winteren. In februari heb je er minder last van.

Een paar dagen winters weer met een vlok sneeuw zit erin, maar of het echt een week gaat vriezen met een pak sneeuw op straat is de vraag. Spannend is het wel, ook meteorologen zijn het niet met elkaar eens wat het worden gaat. De ene voorziet miezerweer, de ander spreekt over schaatsbanen. Er is geen touw op te trekken.

Afwachten dus.
pi_33312017
Een klein nadeel is ook dat het nu niet bepaald ijzig koud is ten Oosten en Noorden van ons land, waardoor er van een ijzige wintereinbruch geen sprake zal zijn maar alles heel geleidelijk zal gaan. In het gunstigste geval is het volgende week rond het vriespunt overdag en lichte tot matige vorst 's nachts. Echte koude moet vooralsnog van heel ver komen.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_33317825
Het gaat erom spannen. De modellen en runs lopen nu enorm uiteen. En zoals gewoonlijk is het weer hetzelfde liedje: valt de boel 100km naar het westen danwel naar het oosten dan is dat voor ons een wereld van verschil.

Opmerkelijk: kans op een polar low, in deze setting levert dat mogelijk 78/79 toestanden op, maar het is beter om de ontwikkelingen van dag tot dag te bekijken.

GFS blijft er vooralsnog in geloven.
  donderdag 22 december 2005 @ 19:36:04 #259
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_33317878
quote:
Op donderdag 22 december 2005 19:34 schreef Keromane het volgende:

Opmerkelijk: kans op een polar low, in deze setting levert dat mogelijk 78/79 toestanden op, maar het is beter om de ontwikkelingen van dag tot dag te bekijken.
yeah baby

Maar goed, laten we nog maar even afwachten
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_33318140
Ik geloof er niet meer in
  donderdag 22 december 2005 @ 20:04:55 #261
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_33318724
GFS is mooi vanavond

ECMWF is minder, vanaf woensdag is het al gedaan met de kou, maar even de pluim afwachten...

Blijft zeer onzeker, dinsdag word waarschijnlijk wel koud.
Maar daarna kan het alle kanten op. Van ijsdagen en strenge vorst tot nog niet eens nachtvorst.
De rest van de modellen die toch minder zijn zijn ook niet echt lekker.
silence can say more than thousand words
pi_33320391
maandag t/m woensdag dus lekker koud.

maar we wachten maar af, zoals altijd.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_33320754
ik zie het allemaal niet gebeuren, misschien is het daarom dat ik zo vaak denk om te emigreren naar zweden
  vrijdag 23 december 2005 @ 09:14:45 #264
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_33336544
En? Zijn er al nieuwe kaarten binnen? De "winter" vanaf 2e kerstdag maar een speldeprik?
pi_33336867
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 09:14 schreef IkWilbert het volgende:
En? Zijn er al nieuwe kaarten binnen? De "winter" vanaf 2e kerstdag maar een speldeprik?
Knmi zegt van wel ja,

'donderdag 29 december tot en met zondag 01 januari 2006
Af en toe wat regen of een bui (60% kans op neerslag) met temperaturen rond normaal.
vrijdag 23 december 2005 08.45 uur'

Van maandag tot woensdag voorspellen ze toch wel wat sneeuw en vrij koude temperaturen, maar volgens het Knmi is dat winterweer tijdelijk.
pi_33336913
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 09:14 schreef IkWilbert het volgende:
Zo ziet het er nu uit ja. Met oud en nieuw geen vorst, dus redelijk warm. Maar het veranderd keer op keer en is nog ver weg, dus het is nog te vroeg om er conclusies aan te verbinden.
  vrijdag 23 december 2005 @ 10:51:08 #267
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33338085
Kaarten zien er nu weer een stuk beterder uit!
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:07:15 #268
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_33338416
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:51 schreef RJH het volgende:
beterder
Bedoel je niet goeier ?
pi_33338568
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:51 schreef RJH het volgende:
Kaarten zien er nu weer een stuk beterder uit!
welke kaarten als ik vragen mag?

link?
pi_33338813
GFS heeft inderdaad weer juweeltjes, maar ook is UKMO (Britse meteo model) nu om. Winter vanaf tweede kerstdag. Vorst en GFS blijft met kans op behoorlijk wat neerslag komen. Misschien zitten we over een week met -4 graden als maximumtemperatuur en een centimeter of tien sneeuw.

Kaarten van de verschillende modellen kun je hier bekijken:
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:25:36 #271
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_33338815
Ik denk de GFS kaarten, http://vakman.weeronline.com/
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:26:46 #272
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_33338845
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:15 schreef joachim87 het volgende:

[..]

welke kaarten als ik vragen mag?

link?
wetterzentrale.de en dan GFS en dan animation op 500hPa Bd en 850hPa temp.

[ Bericht 14% gewijzigd door RJH op 23-12-2005 11:32:29 ]
pi_33338855
Oke Dat ziet er idd goed uit
pi_33339232
Een greep interessante kaarten:

Een koudeput boven de Benelux. Dit kan veel sneeuw opleveren (polar low). Op dit moment staat weinig neerslag boven Nederland ingetekend, maar dit soort systemen zijn onvoorspelbaar. In 78/79 kwam zo'n ding boven ons land en terwijl er een sneeuwstorm opstak gaf het KNMI in het officiele weerbericht nog saai miezerweer.
http://www.wetterzentrale.de/pics/Rmgfs1111.gif

Prognoses middagtemperaturen volgende week donderdag:
http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn15017.png

Prognoses neerslag vrijdagochtend, een (dooi)front vanuit het westen bij temperaturen die nog flink onder nul liggen, iets wat op grote schaal ijzel zou opleveren:
http://www.wetterzentrale.de/pics/Rmgfs1773.gif

Enfin, donderdag lijkt een breakpoint te gaan worden: dooi danwel voortzetting van de kou. We gaan in ieder geval een spannende week tegemoet met mooie kansen op ongekend stevig winterweer. Een berg sneeuw zoals in maart en eind november wordt mogelijk door een koudeput, diepvriestemperaturen worden mogelijk. Als de kou nog even doorzet kan er vrij snel op ondergelopen velden worden geschaatst.

----

Een ander geluid, ECMWF (het Europese model) voorziet amper vorst.

Het is opmerkelijk dat modellen zo enorm uiteenlopen. GFS heeft nu een streepje voor omdat het model al verschillende runs consistent is gebleven. UKMO die eerder ook een zachte oplossing gaf heeft de trend van GFS nu opgepakt.

Kortom, het is vrijwel zeker dat het gaat winteren, maar écht zeker is het niet. Helaas. Als de andere modellen nu ook overstag gaan... tja, dat zou goed nieuws zijn voor de sneeuw- en schaatsliefhebbers.

[ Bericht 21% gewijzigd door Keromane op 23-12-2005 11:54:05 ]
pi_33341710
Keromane .. ik zit op ook op W0 forum je doet iig niet onder voor Frank met je beschouwingen

Ben benieuwd wat het gaat worden. Het is wel goed dat GFS zo consistent is. Ik denk dat Knmi er dit keer een beetje naast gaat zitten, zij interpreteren de modellen gewoon rechtlijnig, maar kijken niet verder dan hun neus lang is. Het is onzin dat ze na 31 dec alleen nog maar reppen over wiseslvallig weer. De koude die nu binnen komt is vrij stroperig, en boven een sneeuwdekje kan dit allemaal nog wel eens heel erg leuk kunnen gaan uitpakken. We wachten het af.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')