Oké dan!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:32 schreef Keromane het volgende:
GFS06 rolt binnen, tot nu toe een juweel... Dit zijn kaarten waar je als winterliefhebber jaren van droomt. Vanaf tweede kerstdag vorst in ons land en kans op een sneeuwstoring wat een dik pak kan opleveren. Vervolgens blijft het vriezen en kan het kwik onder de -10 gaan uitkomen in de nachten. De run die nu uit de computers komt wijst op standvastig winterweer.
Alhoewel je dingen nooit met elkaar mag vergelijken is de situatie enigzins vergelijkbaar met de aanvang 78/79 en 62/63. Zou dit dan inderdaad een strenge winter worden?
We wachten af. Iedereen alvast mooie kerstdagen gewenst, met of zonder sneeuwballen.
Ik heb ook echt zin in echte winter met sneeuw en ijs!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:40 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat hele blije ook![]()
Ja ik heb dat ook hoor.. van mij mag het echt koud gaan worden en echt gaan sneeuwen nu
ik ga uit van scenario 1 maar ik hoop het 2equote:Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef Keromane het volgende:
Het zijn niet mijn 'voorspellingen' maar verwachtingen van de meteorologische instituten waarop je kansen baseert. Uiteraard moet je altijd een slag om de arm houden, maar op dit moment ziet het er niet slecht uit.
Twee uitersten voor komende week:
Scenario 1:
Vanaf 2e Kerstdag een paar dagen temperaturen richting het vriespunt, kans op een sneeuwbui, daarna zachter met wind van zee en van tijd tot tijd een (winterse) bui. Weinig tot geen nachtvorst verder.
Scenario 2:
Op 2e Kerstdag vorst vanuit het oosten, felle sneeuwstoringen die door trage verplaatsing veel sneeuw brengen, lichte tot matige vorst, in de nacht bij opklaringen mogelijk strenge. Van tijd tot tijd sneeuw, de temperatuur komt dit jaar niet meer boven het vriespunt, oud en nieuw verloopt bij temperaturen ver onder het vriespunt.
De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar ga uit van scenario 1. Wel zo veilig. De winter is in ieder geval in de buurt.
[afbeelding]
De eerste helft van de grafiek valt binnen de redelijke termijn, het tweede deel is te ver vooruit om veel waarde aan te hechten. Temperaturen op ca. 1,5 km hoogte die een indicatie geven van de luchtmassa waarin we ons (gaan) bevinden. Ronduit winters dus.
yeah babyquote:Op donderdag 22 december 2005 19:34 schreef Keromane het volgende:
Opmerkelijk: kans op een polar low, in deze setting levert dat mogelijk 78/79 toestanden op, maar het is beter om de ontwikkelingen van dag tot dag te bekijken.
Knmi zegt van wel ja,quote:Op vrijdag 23 december 2005 09:14 schreef IkWilbert het volgende:
En? Zijn er al nieuwe kaarten binnen? De "winter" vanaf 2e kerstdag maar een speldeprik?
Zo ziet het er nu uit ja. Met oud en nieuw geen vorst, dus redelijk warm. Maar het veranderd keer op keer en is nog ver weg, dus het is nog te vroeg om er conclusies aan te verbinden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 09:14 schreef IkWilbert het volgende:
En? Zijn er al nieuwe kaarten binnen? De "winter" vanaf 2e kerstdag maar een speldeprik?
welke kaarten als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:51 schreef RJH het volgende:
Kaarten zien er nu weer een stuk beterder uit!
wetterzentrale.de en dan GFS en dan animation op 500hPa Bd en 850hPa temp.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:15 schreef joachim87 het volgende:
[..]
welke kaarten als ik vragen mag?![]()
link?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |