abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33078853
Ja hoor, het is weer zover. De ZZP'er is wederom het kind van de rekening met het nieuwe zorgstelsel.

Normaal gesproken wordt de inkomensafhankelijke bijdrage verdeeld tussen werkgever en werknemer, waarbij de werkgever het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. Maar... als ZZP'er ben je je eigen werkgever én werknemer, dus mag je het volledige percentage ophoesten. Nu is dat voor ZZP'ers als geste teruggebracht naar 4,4%, maar dit betekent nog maximaal 1320 euro per jaar BIJ de nominale premie. Ik ga volgend jaar 214,40 per maand betalen voor hetzelfde pakket dat ik nu heb, en dat me nu 136,50 per maand kost. 57% meer, meneer Hoogervorst. 57%. Je maakt mij niet wijs dat je dat met een kleine heffingskorting of verlaging van AWBZ premie weer rechtbreit.

En als dit nou het enige was. Maar het is altijd zo. ZZP'ers moeten al hun verzekeringen zelf regelen, maar hebben nergens recht op. Als ik me niet privé zou verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid - voor een slordige 3500 euro per jaar - en ik zou morgen mijn rug breken, dan zou ik de rest van mijn leven niet eens een uitkering hebben - geen WW, zelfs geen bijstand, want ik heb een partner met inkomen.

Ik vind het best dat de overheid totaal geen vangnetten voor de ZZP'er regelt, maar rot dan ook op met inkomensafhankelijke bijdragen en dat soort zaken want daar zien we dus nooit iets van terug! Alsof ZZP'ers van die grootverdieners zijn, laat me niet lachen!

Grrrrr

[ Bericht 5% gewijzigd door weathergirl op 14-12-2005 19:30:18 ]
pi_33078923
Hm. Hier kan ik toch wat minder medelijden mee hebben dan met maatregelen die, bijvoorbeeld, gehandicapten of chronisch zieken treffen. Het is natuurlijk wel een keuze, dat zelfstandig ondernemerschap, en als het echt allemaal zo kut is kun je kiezen voor wat anders.
pi_33079090
Dan moet je maar meer gaan verdienen....

maar je hebt wél gelijk; dit kabinet zuigt en niet zo'n beetje ook.
pi_33079126
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:26 schreef thaleia het volgende:
Hm. Hier kan ik toch wat minder medelijden mee hebben dan met maatregelen die, bijvoorbeeld, gehandicapten of chronisch zieken treffen. Het is natuurlijk wel een keuze, dat zelfstandig ondernemerschap, en als het echt allemaal zo kut is kun je kiezen voor wat anders.
Ik ben het met je eens over chronisch zieken en gehandicapten. (Er zijn overigens ook ZZP'ers met een chronische ziekte, maar dat terzijde.)

Dat van die keuze voor iets anders is een dooddoener. Want die is er niet, behalve loondienst. ZZP'ers zijn hard nodig om de economie draaiende te houden, zonder hen geen goedkope flexibele krachten die bereid zijn risico's te lopen. Dus het zou geen kwaad kunnen om ze zo af en toe ook eens te ontzien.
pi_33079215
De graai-regering gaat maar door he! Ze hebben het gewoon NOG ingewikkelder en NOG duurder gemaakt dan het al was! Er zijn zoveel landen (Belgie bijvoorbeeld) waar het VEEL goedkoper is, en dat ZONDER wachtlijsten... Bel ze eens op als minister, en vraag hoe ze dat doen...
censuur :O
pi_33079475
quote:
Volgens MKB-Nederland merken ondernemers met een inkomen tussen de 25.000 en 35.000 euro daar straks verhoudingsgewijs het meest van. ,,Zij betalen de maximale premie en ze komen niet in aanmerking voor de zorgtoeslag'’, zegt MKB-secretaris Karin Kuiper.
bron: http://www.sp.nl/noodrem/(...)ziektekostenstelsel/
[Hoogervorst mode]
Gewoon zorgen dat je meer dan 35.000¤ verdient, dan is er niks aan de hand.
[/Hoogervorst-mode]
  woensdag 14 december 2005 @ 19:47:05 #7
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_33079510
Zorgkosten: jaarlijks 50 miljard euro. Aantal inwoners: 16 miljoen. Zorgkosten per inwoner: 50 miljard delen door 16 miljoen = 3125 euro. Zolang de totale premie voor mij onder dit bedrag blijft, hoor je mij niet zeuren..

waar ik wel over zeur, is het totaalbedrag van 50 miljard. Als we als nederlanders eens wat minder zouden zeiken (en zieken) en wat harder zouden werken, dan zouden die kosten best omlaag kunnen.

en nee, het verlagen van de salarissen van topmanagers en chirurgen is niet de oplossing
quote:
Dus het zou geen kwaad kunnen om ze zo af en toe ook eens te ontzien.
Maar ten koste van wie...dat is de vraag...

bovendien vraag ik me sterk af of we onder Bos I wel zo goed ontzien gaan worden...we'll see.
Echte diehards gebruiken postduiven
pi_33079562
Ik begin 1 januari a.s voor mezelf. Maar moet eerlijk bekennen dat ik niet echt helemaal op de hoogte ben van evt. gevolgen. Maa voor een baas werken is helemaal niks voor mij! Dus dan maar wat harder werken ....tis voor een goed doel : IK!
pi_33079594
Ach, 57% stijging is nog niets hoor. Kreeg vanmiddag een dik pakket van CZ. En dat was een 'aanbieding' van ¤122,- per maand, wat voorheen ¤62,- was. Dus haast een stijging van 200%. En dat voor een student, alsof wij zo rijk zijn.
Daarentegen staat dat dan wel weer dat ik zo'n ¤400,- zorgtoeslag ga ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat ik dan nog zo'n ¤400,- extra per jaar kwijt ben aan die zorgverzekering.
Als ik het dan nog eens zou gebruiken, over het gehele kalenderjaar maar 1 maal naar een oogarts geweest.
pi_33079637
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:33 schreef weathergirl het volgende:
Dat van die keuze voor iets anders is een dooddoener. Want die is er niet, behalve loondienst. ZZP'ers zijn hard nodig om de economie draaiende te houden, zonder hen geen goedkope flexibele krachten die bereid zijn risico's te lopen. Dus het zou geen kwaad kunnen om ze zo af en toe ook eens te ontzien.
Ja, maar dat is met alles. Ik ben leraar, leraren zijn essentieel, zeker nu de onderwijskwaliteit hard achteruit holt. Dus natuurlijk moet de overheid daar veel geld voor uittrekken en het onderwijzend personeel goed belonen. Gebeurt dat niet, dan is het mijn eigen vrije keus om iets anders te gaan doen. Zo ook ZZP-ers, ook die hoeven niet als een soort moeder Theresa's 'de economie draaiende te houden'. Het is niet zo dat wij min of meer moreel worden gedwongen ons enorm nuttige werk te blijven voortzetten, wel? Het is wel degelijk een eigen keus.

Ik ben er niet zo'n voorstander van dat in mijn beroep het klagen schering en inslag is. Je hebt zelf voor deze baan gekozen, als het echt allemaal zo kut is, was je allang van baan veranderd, denk ik altijd maar. Kennelijk heeft het leraarschap nog genoeg voordelen waardoor mensen toch graag willen blijven zitten, maar daar hoor je nooit iemand over. Zo heeft ook het zelfstandig ondernemerschap enorme voordelen en ook het zelfstandig ondernemer zijn is een keuze die het resultaat is van een afweging die blijkbaar nog steeds positief uitvalt.

Dit in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, in een rolstoel zitten.
  woensdag 14 december 2005 @ 20:35:03 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33081338
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:49 schreef face-man het volgende:
Ach, 57% stijging is nog niets hoor. Kreeg vanmiddag een dik pakket van CZ. En dat was een 'aanbieding' van ¤122,- per maand, wat voorheen ¤62,- was. Dus haast een stijging van 200%. En dat voor een student, alsof wij zo rijk zijn.
Daarentegen staat dat dan wel weer dat ik zo'n ¤400,- zorgtoeslag ga ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat ik dan nog zo'n ¤400,- extra per jaar kwijt ben aan die zorgverzekering.
Als ik het dan nog eens zou gebruiken, over het gehele kalenderjaar maar 1 maal naar een oogarts geweest.
Tip: neem dat ding van www.studentenpolis.nl ! 67 euro per maand, als je 500 euro eigen risico neemt. En 10 euro voor aanvullende verzekeringen. Let wel: tandarts/fysio gaat dus niet van je eigen risico af, no-claim van 255 euro krijg je nog terug eind van het jaar!
Oftewel: stel dat je een "slecht" jaar hebt, en 250 euro kosten maakt. Normaal zou dat 100% van je no-claim afgaan, nu betaal je het van je eigen risico. Netto winst: 247 euro, t.o.v. de premie zonder eigen risico!

Om niet verder offtopic te gaan, hier een aanvulling op onderstaande: in het ergste geval betaal ik 500 euro eigen risico minus de 247 bespaarde euro's: 253 euro extra kwijt dat jaar. Nou, als ik in het ziekenhuis lig, maakt dat me niet uit. En omdat dat niet elk jaar zal gebeuren, houd ik netto geld over.

[ Bericht 11% gewijzigd door RemcoDelft op 14-12-2005 20:53:16 ]
censuur :O
pi_33081484
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:35 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tip: neem dat ding van www.studentenpolis.nl ! 67 euro per maand, als je 500 euro eigen risico neemt. En 10 euro voor aanvullende verzekeringen. Let wel: tandarts/fysio gaat dus niet van je eigen risico af, no-claim van 255 euro krijg je nog terug eind van het jaar!
Oftewel: stel dat je een "slecht" jaar hebt, en 250 euro kosten maakt. Normaal zou dat 100% van je no-claim afgaan, nu betaal je het van je eigen risico. Netto winst: 247 euro, t.o.v. de premie zonder eigen risico!
Pas hier mee op he. 1 bezoekje aan een SEH in een ziekenhuis (hoef je nog niet eens iets serieus te hebben) kost je al snel veel meer dan die 250 euro.
stupidity has become as common as common sense was before
  Licht Ontvlambaar woensdag 14 december 2005 @ 20:47:17 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33081907
zullen we de discussie een beetje ontopic houden... Er loopt al een algemeen topic over de nieuwe zorgverzekering (meerdere zelfs), daar zijn de laatste opmerkingen prima op zijn plaats.

Wat zzp'ers betreft, ik vind het ook niet helemaal eerlijk allemaal. Voor mij in elk geval reden genoeg om voorlopig maar in loondienst te blijven...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 14 december 2005 @ 21:14:05 #14
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_33083036
quote:
Normaal gesproken wordt de inkomensafhankelijke bijdrage verdeeld tussen werkgever en werknemer, waarbij de werkgever het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. M
Als er overigens iets in wat m.i. veranderd zou moeten worden, dan is het wel dat "de werkgever betaald". Natuurlijk komt die 6,5% van het brutosalaris uit zijn zak, maar kunnen we het niet eens zo regelen dat het lijkt alsof de werknemer het zelf betaald. Zo maak je mensen bewust van inkomsten en kosten en voorkom je de "laat-maar-waaien, iemand anders betaald wel voor me" mentaliteit
quote:
Wat zzp'ers betreft, ik vind het ook niet helemaal eerlijk allemaal. Voor mij in elk geval reden genoeg om voorlopig maar in loondienst te blijven...
Als dat de doorslag heeft gegeven, kun je inderdaad maar beter in loondienst blijven...
pi_33085687
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:47 schreef Labtech het volgende:
waar ik wel over zeur, is het totaalbedrag van 50 miljard. Als we als nederlanders eens wat minder zouden zeiken (en zieken) en wat harder zouden werken, dan zouden die kosten best omlaag kunnen.
NOG harder werken!?
pi_33088484
quote:
Met al die mensen die naar Lourdes de UWV-keuringsarts gaan en ineens weer moeten werken, al zijn ze daar niet toe in staat?!
pi_33094419
Ik vind elke maatregel om ondernemers financiëel te helpen onzin. Ondernemen is het nemen van risico's en de beloning voor het ondernemerschap is ook gebaseerd op die risico's.

En over die premie: er verandert eigenlijk niets, behalve voor de mensen die voorheen particulier waren en, voor zover van toepassing, geen bijdrage ontvingen van hun werkgever.

Enige wat ik niet snap is waarom er een drempel is voor de inkomensafhankelijke bijdrage.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_33094462
quote:

Dat is nog niet eens 100%, laat staan 200%. Maar het blijft extreem veel. Dat heb je nu eenmaal als de overheid zulke dingen regelt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_33094475
quote:
Op donderdag 15 december 2005 08:10 schreef _-rally-_ het volgende:
En over die premie: er verandert eigenlijk niets, behalve voor de mensen die voorheen particulier waren en, voor zover van toepassing, geen bijdrage ontvingen van hun werkgever.
Verandert niets?! Ik ben net een jaartje voor mezelf bezig en verplicht ziekenfonds verzekerd geweest het afgelopen jaar. Dat is pak 'm beet 50 euro nominale premie per maand, plus wat er aan het eind van het jaar nog bij komt als 'werkgeversdeel'. Laten we zeggen dat dat nog een keer 50 euro per maand is (geen idee hoe dit precies zit, kan er nergens duidelijke info over vinden).

Nu zou ik minimaal 100 euro per maand én 4,4% over mijn inkomen moeten gaan betalen. Dat is dus een stijging van ongeveer 100%. Noem dat maar niets

2005: +/- 600 euro en +/- 600 euro = 1200 euro
2006: +/- 1200 euro en +/- 1320 euro = 2520 euro
pi_33095511
quote:
Op donderdag 15 december 2005 08:19 schreef BettyWeter het volgende:

[..]

Verandert niets?! Ik ben net een jaartje voor mezelf bezig en verplicht ziekenfonds verzekerd geweest het afgelopen jaar. Dat is pak 'm beet 50 euro nominale premie per maand, plus wat er aan het eind van het jaar nog bij komt als 'werkgeversdeel'. Laten we zeggen dat dat nog een keer 50 euro per maand is (geen idee hoe dit precies zit, kan er nergens duidelijke info over vinden).

Nu zou ik minimaal 100 euro per maand én 4,4% over mijn inkomen moeten gaan betalen. Dat is dus een stijging van ongeveer 100%. Noem dat maar niets

2005: +/- 600 euro en +/- 600 euro = 1200 euro
2006: +/- 1200 euro en +/- 1320 euro = 2520 euro
Kijkt u eens:
quote:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=60818
Hoeveel ziekenfondspremie betaal ik als zelfstandige?
Als zelfstandige betaalt u 8,2% premie over uw belastbaar inkomen, maximaal over ¤ 21.050, dus maximaal ¤ 1726 per jaar (percentage en bedragen voor 2005). De Belastingdienst stuurt u hiervoor een aanslag. Met ziekenfondspremie die al op loon of uitkering ingehouden is, wordt rekening gehouden (als u voor een deel in loondienst bent of een uitkering ontvangt).
De variabele premies is dus nu twee keer zo hoog als ze volgend jaar zullen zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door _-rally-_ op 15-12-2005 09:56:11 ]
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_33097020
quote:
Op donderdag 15 december 2005 08:10 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik vind elke maatregel om ondernemers financiëel te helpen onzin. Ondernemen is het nemen van risico's en de beloning voor het ondernemerschap is ook gebaseerd op die risico's.

<snip>
Ja, zo ken ik er nog wel een paar! Als het financieel niet aantrekkelijk zou zijn om te ondernemen, zouden veel minder mensen het doen, nietwaar? En waar moeten al die andere mensen dan in loondienst gaan? De overheid, die we met z'n allen ook fijn financieren?

Bovendien kun je niet alle ondernemers over één kam scheren. Een ZZP'er is anders dan bijvoorbeeld een franchisehouder met 10 man personeel en die is weer anders dan de eigenaar van een middengroot bedrijf met 100 man personeel.

Het gaat mij er maar om dat de groep ZZP'ers relatief klein is (schattingen lopen uiteen van 150.000-200.000) en relatief niet zo gek veel verdient. Je ziet ZZP'ers veel in de bouw, het schildersbedrijf, koeriers, journalisten, dat soort beroepen. Ook freelancers vallen hieronder. Deze mensen moeten alles zelf regelen, alle verzekeringen etc. want van staatswege hebben ze nergens recht op. Dat is op zich geen probleem, maar laat ze dan ook écht met rust en belast ze niet met allerlei extra (financiële) lasten, waar ze dus uiteindelijk toch niets van terugzien. Het is dus anders dan de grootverdiener die op een inkomen van 130.000 euro ofzo een paar tientjes per maand meer gaat betalen.
(Overigens ben ik het wel eens met degene die zei dat het niet slim is om er steeds maar vanuit te gaan dat het bedrijfsleven wel betaalt.)
pi_33097604
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:01 schreef weathergirl het volgende:
Het gaat mij er maar om dat de groep ZZP'ers relatief klein is (schattingen lopen uiteen van 150.000-200.000) en relatief niet zo gek veel verdient. Je ziet ZZP'ers veel in de bouw, het schildersbedrijf, koeriers, journalisten, dat soort beroepen. Ook freelancers vallen hieronder. Deze mensen moeten alles zelf regelen, alle verzekeringen etc. want van staatswege hebben ze nergens recht op.
Een ondernemer die toch graag als werknemer verzekerd wil zijn en liever geen risico's wil lopen, kan toch van een payroll service gebruik maken ?

Maar dat wil je natuurlijk niet, want dan lever je je fiscale faciliteiten weer in. Want een IB ondernemer heeft tenslotte fiscaal gezien een ontzettend riante positie.

Mijn hele punt is nu net dat je ondernemersvoordeel daar ligt dat je je *niet* verzekert, of in ieder geval niet verzekert tegen die risico's die je zelf bepaalt. Nu is het altjid moeilijk in te schatten welk je risico je wel en niet wilt nemen, maar als je wil hebben dat je doorbetaald krijgt wanneer je ziek bent enzo, dan kun je echt beter zorgen dat je iets via een loondienstconstructie doet.

En ik ben me er ook terdege van bewust dat er een grote groep ZZP-ers/ondernemers is die weinig inkomen (kijk maar hoeveel verplicht ziekenfondsverzekerde zelfstandigen er zijn) heeft en dat betreft ook nog eens een groep met een hoog ziekte/arbeidsongeschiktheidsrisico, maar ik zie werkelijk niet waarom zo iemand dan aanspraken op de overheid zou moeten hebben, anders dan de bijstand.

Zelf zit ik al ruim 2 jaar bij dezelfde klant en daarom sta ik daar op de loonlijst; dat grapje kost me een duizendje of 7 per jaar, maar in plaats van dat ik er over loop te miepen leg ik me er bij neer, ik heb er tenslotte zelf voor gekozen
pi_33102465
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:25 schreef _-rally-_ het volgende:

<snip>

Zelf zit ik al ruim 2 jaar bij dezelfde klant en daarom sta ik daar op de loonlijst; dat grapje kost me een duizendje of 7 per jaar, maar in plaats van dat ik er over loop te miepen leg ik me er bij neer, ik heb er tenslotte zelf voor gekozen
Ja, da's nou het leuke, we roepen altijd maar 'dat we er zelf voor hebben gekozen'. Nou, ik heb niet gekozen voor dit kabinet, voor de maatregelen die er genomen worden, voor het nieuwe zorgstelsel. En ik blijf erbij: als je een bepaalde groep 'loslaat' in de zin van sociale voorzieningen en verzekeringen, dan moet je van die groep daar ook geen bijdrage voor vragen.

En daarbij, als niemand 'miept', dan komt er dus ook nooit iemand op voor de belangen van de relatief kleine groep. Want in Den Haag hebben de parlementariërs de mond vol over ambtenaren, of werknemers, want dat zijn grote groepen van miljoenen mensen en daar is electoraal voordeel te behalen.
pi_33102721
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:49 schreef weathergirl het volgende:

Ja, da's nou het leuke, we roepen altijd maar 'dat we er zelf voor hebben gekozen'. Nou, ik heb niet gekozen voor dit kabinet
Jij misschien niet, maar "we" indirect wel.

Tja, ik blijf erbij, klagen heeft zo weinig zin. Als de arbeidsvoorwaarden in een bepaald beroep je niet bevallen, kom dan OF in actie en probeer ze te verbeteren, OF zoek ander werk. En daarmee heb je het vanzelf al een stuk luxer dan iemand die echt in een omstandigheid zit waar hij niet zelf voor gekozen heeft, die kan alleen voor de eerste optie kiezen. Opstaan uit de rolstoel is helaas geen optie.
pi_33102792
Ja natuurlijk ben ik bezig in actie te komen en te verbeteren, ik heb mailcontact met drie verantwoordelijke personen in kamerfracties om hier de aandacht op te vestigen! En dat ik het misschien beter heb dan een ander, wil nog niet zeggen dat ik niet het recht heb voor mijn eigen positie op te komen... dat is demagogie van de bovenste plank natuurlijk.
pi_33103349
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:49 schreef weathergirl het volgende:

[..]

Ja, da's nou het leuke, we roepen altijd maar 'dat we er zelf voor hebben gekozen'. Nou, ik heb niet gekozen voor dit kabinet, voor de maatregelen die er genomen worden, voor het nieuwe zorgstelsel. En ik blijf erbij: als je een bepaalde groep 'loslaat' in de zin van sociale voorzieningen en verzekeringen, dan moet je van die groep daar ook geen bijdrage voor vragen.
Nee, je hebt gekozen voor ondernemerschap.
quote:
En daarbij, als niemand 'miept', dan komt er dus ook nooit iemand op voor de belangen van de relatief kleine groep. Want in Den Haag hebben de parlementariërs de mond vol over ambtenaren, of werknemers, want dat zijn grote groepen van miljoenen mensen en daar is electoraal voordeel te behalen.
Tja, da's inherent aan een democratie. Ik heb ook een tijd lang een belachelijk bedrag aan WAZ premie betaald.
  donderdag 15 december 2005 @ 17:28:09 #27
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_33107202
quote:

Uh, sinds wanneer hebben wij ondernemers geen rechten op een ziektenkostenverzekering ? Net zoals elke nederlander moeten wij ons verplicht verzekeren. En net als iedere nederlander moeten wij daarvoor betalen. Eigenlijk zijn wij beter af dan werknemers. Immers wordt er voor werknemers 6,5 % van het brutoloon afgedragen, wij betalen 'maar' 4,4% ..

De sociale voorzieningen waarvoor wij zijn uitgesloten, WW en WAO o.a., daar betaal ik geen premie voor. Ik weet niet hoe dat bij jouw zit, maar je mag me je standpunt nog eens toelichten.

Verder heb ik je al eerder gevraagd hoe die 50 miljard euro per jaar dan , en met name door wie, moet worden opgebracht.
  donderdag 15 december 2005 @ 18:28:53 #28
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33108615
Ik, ook ondernemer, ga er op vooruit in het nwe zorgstelsel.
Oude stelsel max. ziekenfondsbijdrage 1664+ maandelijke bijdrage, dus ongeveer 2000 EUR.
Dat wordt niet echt meer in het nieuwe stelsel.
Wel mag ik opdraaien voor het stijgende werkgeversaandeel,voor mijn personeel dat wordt voor mij beslist.
En bedankt!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 18 december 2005 @ 03:18:11 #29
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_33182619
Ik ben het helemaal eensch met _-rally-_. Jammer maar helaas. Het zijn echt niet alleen de ZZP'ers die mogen dokken hoor. Ben van mn leven nog geen ZZP'er geweest (geloof ik), maar ook ik mag een percentage afrekenen waar je niet teveel over moet nadenken. Knijp in je handjes om de geste en ga gewoon weer doen wat je moet doen: ZZP-en dus
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_33184545
quote:
Dan moet je toch eens wat beter rond kijken. ¤ 122,00 per maand en dat noemen ze een aanbieding voor een student. Voor studenten zijn er goedkopere polissen te krijgen die kwalitatief minimaal gelijkwaardig zijn.

Ik ga zo'n ¤ 97,00 betalen, ben geen student en dan ben ik ook aanvullend verzekerd. Ik krijg geen zorgtoeslag, dus de facto ben ik nog 'n stuk duurder uit dan dat jij dat bent, zelfs als je die polis van ¤ 122,00 zou nemen.

De werkende mens die net wat meer dan gemiddeld krijgt wordt weer flink genaaid door dit kabinet. Helaas worden vooral de kneusjes bevoordeeld.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 18 december 2005 @ 11:40:46 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33185441
quote:
Op zondag 18 december 2005 10:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

...

De werkende mens die net wat meer dan gemiddeld krijgt wordt weer flink genaaid door dit kabinet. Helaas worden vooral de kneusjes bevoordeeld.
Leuk hè; verplicht solidair met mensen die hun eigen zaakjes niet (willen/kunnen!?) regelen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 18 december 2005 @ 12:43:16 #32
33954 ElisaB
pi_33186991
Ergens klopte er hier iets niet
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:24 schreef weathergirl het volgende:
Ik ga volgend jaar 214,40 per maand betalen voor hetzelfde pakket dat ik nu heb, en dat me nu 136,50 per maand kost. 57% meer
klopt
quote:
Ach, 57% stijging is nog niets hoor. Kreeg vanmiddag een dik pakket van CZ. En dat was een 'aanbieding' van ¤122,- per maand, wat voorheen ¤62,- was. Dus haast een stijging van 200%.
klopt niet; dit is een stijging van bijna 100%

en hier heb ik toch lang over zitten nadenken joh

Maar goed; inderdaad gaat voor veel mensen de ziektekostenpremie omhoog. Maar er is toch ook nog zoiets als zorgtoeslag en - in elk geval voor ondernemers - een correctie op bijvoorbeeld de vennootschapsbelasting? Er is nog iets terug te winnen met eigen risico en no claim?

Ik vraag me af of er per saldo nou zo vreselijk veel zal veranderen. And if so: als de kosten van zorg toenemen, dan moet het uit de lengte of de breedte komen. Ondernemers (in de brede zin) hebben (zoals _-rally-_ al zei) weer andere voordeeltjes. Gebruik de mogelijkheden en maak het jezelf gemakkelijk zou ik zeggen
pi_33194765
quote:
Op donderdag 15 december 2005 17:28 schreef Labtech het volgende:

[..]

Uh, sinds wanneer hebben wij ondernemers geen rechten op een ziektenkostenverzekering ? Net zoals elke nederlander moeten wij ons verplicht verzekeren. En net als iedere nederlander moeten wij daarvoor betalen. Eigenlijk zijn wij beter af dan werknemers. Immers wordt er voor werknemers 6,5 % van het brutoloon afgedragen, wij betalen 'maar' 4,4% ..

De sociale voorzieningen waarvoor wij zijn uitgesloten, WW en WAO o.a., daar betaal ik geen premie voor. Ik weet niet hoe dat bij jouw zit, maar je mag me je standpunt nog eens toelichten.

Verder heb ik je al eerder gevraagd hoe die 50 miljard euro per jaar dan , en met name door wie, moet worden opgebracht.
Ja, we kunnen wel gebruik maken van de zorgvoorzieningen, dat klopt. En ja, daar betalen we voor.

In mijn fiscale rapport van mijn accountant over 2004 staat toch echt te lezen dat ik 32,55% aan 'premie volksverzekeringen' moet afdragen als zelfstandige, dat komt neer op een bedrag van 9.616 euro per jaar. De laatste keer dat ik het checkte, zijn 'volksverzekeringen' nog steeds zaken als WAO, WW, bijstand, AOW en AWBZ. Van de WAO en WW kan ik als zelfstandige echter geen gebruik maken. Je dacht toch niet dat er een apart potje is voor WAO en WW, die speciaal uit een gescheiden stroom van belastingen komt betaald door de werknemers en werkgevers hè

Die 50 miljard euro per jaar moet ten eerste fors naar beneden. Meer eigen risico bijvoorbeeld voor mensen die ziek worden door hun eigen toedoen, met aanwijsbare oorzaken als te veel drinken, roken en eten. Waarom betaal ik mee aan al die behandelingen en dure diabetes medicijnen voor mensen die zich niet kunnen inhouden en als gevolg daarvan overgewicht hebben? Zij betalen immers ook niet voor mij als ik per ongeluk arbeidsongeschikt raak. En ook moet er flink gesneden worden in het aantal managementlagen in zorginstellingen en de enorme prijzen die leveranciers rekenen als het om medische apparatuur gaat, terwijl exact dezelfde apparatuur ook op andere plekken veel goedkoper wordt verkocht. En wat te denken van het dure systeem om iedereen eerst te veel te laten betalen, en dan weer via een zorgtoeslag terug te storten?
Uiteindelijk vallen er zeker miljarden te schrappen, geef daar een aantal van van terug aan de mensen die in de zorg het uitvoerende werk doen (artsen, verpleegkundigen, etc.). Dan blijft er nog genoeg besparing over om de ziektekostenpremies te doen dalen.

Want dat is het probleem: we proberen maar krampachtig die hoge kosten te financieren, terwijl we beter kunnen kijken hoe we die kosten kunnen verlágen.
pi_33194829
quote:
Op zondag 18 december 2005 12:43 schreef ElisaB het volgende:
[snip[ Ondernemers (in de brede zin) hebben (zoals _-rally-_ al zei) weer andere voordeeltjes. Gebruik de mogelijkheden en maak het jezelf gemakkelijk zou ik zeggen
Laat daar nou in de afgelopen paar jaar enorm in geschrapt zijn. Zelfs een beetje normaal pensioen is al nauwelijks meer te regelen (en overigens ook weer vele malen duurder dan voor iemand in loondienst).
  zondag 18 december 2005 @ 17:56:31 #35
81426 PH52
maar natuurlijk
pi_33196060
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:24 schreef weathergirl het volgende:
Ja hoor, het is weer zover. De ZZP'er is wederom het kind van de rekening met het nieuwe zorgstelsel.

Normaal gesproken wordt de inkomensafhankelijke bijdrage verdeeld tussen werkgever en werknemer, waarbij de werkgever het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. Maar... als ZZP'er ben je je eigen werkgever én werknemer, dus mag je het volledige percentage ophoesten. Nu is dat voor ZZP'ers als geste teruggebracht naar 4,4%, maar dit betekent nog maximaal 1320 euro per jaar BIJ de nominale premie. Ik ga volgend jaar 214,40 per maand betalen voor hetzelfde pakket dat ik nu heb, en dat me nu 136,50 per maand kost. 57% meer, meneer Hoogervorst. 57%. Je maakt mij niet wijs dat je dat met een kleine heffingskorting of verlaging van AWBZ premie weer rechtbreit.

<knips>
Grrrrr
Ik weet e rniet zoveel van hoor, maar is de vennootschapsbelasting komend jaar niet verlaagd, en ligt het niet in de lijn van het kabinet om daar ook in de komende jaren ruimte te scheppen voor al die Jacobsen en van Essen ?
_ De mens is de maat van alle dingen _
  zondag 18 december 2005 @ 18:01:15 #36
33954 ElisaB
pi_33196191
quote:
Op zondag 18 december 2005 17:14 schreef weathergirl het volgende:
De laatste keer dat ik het checkte, zijn 'volksverzekeringen' nog steeds zaken als WAO, WW, bijstand, AOW en AWBZ. Van de WAO en WW kan ik als zelfstandige echter geen gebruik maken.
Je zit er naast. Onder de volksverzekeringen vallen oa. AOW, kinderbijslag en de AWBZ. De WAO en WW zijn werknemersverzekeringen en daar betaal jij geen premie voor.

Ik snap je verontwaardiging, maar als je zou zorgen dat je weet waar je precies verbolgen over moet zijn, dan komt dat beter over.
pi_33196924
quote:
Op zondag 18 december 2005 17:56 schreef PH52 het volgende:

[..]

Ik weet e rniet zoveel van hoor, maar is de vennootschapsbelasting komend jaar niet verlaagd, en ligt het niet in de lijn van het kabinet om daar ook in de komende jaren ruimte te scheppen voor al die Jacobsen en van Essen ?
Yep: VPB gaat omlaag en voor de IB ondernemers wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd.
  zondag 18 december 2005 @ 19:10:07 #38
33954 ElisaB
pi_33198136
quote:
Op zondag 18 december 2005 18:27 schreef _-rally-_ het volgende:
Yep: VPB gaat omlaag en voor de IB ondernemers wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd.
Owja, VPB

En verder wave, hulde

Nou ja, per saldo valt het met die bijna 6% dus ook wel mee
pi_33198595
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:10 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Owja, VPB

En verder wave, hulde

Nou ja, per saldo valt het met die bijna 6% dus ook wel mee
Ik betaal nooit VPB
  zondag 18 december 2005 @ 20:18:24 #40
33954 ElisaB
pi_33199927
quote:
Op zondag 18 december 2005 19:23 schreef _-rally-_ het volgende:

Ik betaal nooit VPB
Ik elke maand
(geloof ik)
pi_33202251
quote:
Op zondag 18 december 2005 18:01 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je zit er naast. Onder de volksverzekeringen vallen oa. AOW, kinderbijslag en de AWBZ. De WAO en WW zijn werknemersverzekeringen en daar betaal jij geen premie voor.

Ik snap je verontwaardiging, maar als je zou zorgen dat je weet waar je precies verbolgen over moet zijn, dan komt dat beter over.
ow
Nou ja, dan had ik dat verkeerd opgevat. Wat veel dan trouwens, bijna 10.000 euro alleen al van mij? En laat ik nou geen kinderen hebben, geen 65 zijn en geen rollator nodig hebben...

Ach, ik heb net kunnen concluderen dat mijn winst voor belasting dit jaar ook met 8000 euro is gezakt, dus het kan er allemaal nog wel bij hoor. kom maar op met die ziektekostenpremie... maar dan geen alarm slaan als het CBS komend jaar weer met een berekening komt dat er zoveel kleine zelfstandigen op de fles zijn gegaan, want we weten nu inmiddels wel waar het aan ligt.
  zondag 18 december 2005 @ 22:08:15 #42
33954 ElisaB
pi_33203409
quote:
Op zondag 18 december 2005 21:36 schreef weathergirl het volgende:
En laat ik nou geen kinderen hebben, geen 65 zijn en geen rollator nodig hebben...
Wees blij
pi_33212248
quote:
Op zondag 18 december 2005 22:08 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Wees blij
Dat zou ik niet zo hard roepen als ik jou was. Voor sommige mensen (misschien wel voor mij) is het behoorlijk pijnlijk dat er geen kinderen zijn.
pi_33212559
quote:
Als we als nederlanders eens wat minder zouden zeiken (en zieken) en wat harder zouden werken, dan zouden die kosten best omlaag kunnen. ......

bovendien vraag ik me sterk af of we onder Bos I wel zo goed ontzien gaan worden...we'll see.
Harder werken?...wie de ZZP'er? Ik mag hopen dat je hier de mensen bedoeld in loondienst die de kantjes er vanaf lopen en zich maar weer eens ziek melden op donderdag na een zwaar voetbalavondje op de buis. Of die zg harde werkers die bij vakbonden zijn aangesloten en gaan staken omdat ze meer vrije tijd willen hebben, meer salaris en eerder willen stoppen met werken.

Ik ben GEEN ZZP'er maar ik draag deze groep zeker een warm hart toe omdat het nml niet vanzelf aan komt waaien.ZZP'ers zijn altijd de lul. Ik ken er een aantal en die hebben het zwaar net als de detailisten. Maarja het is een grote groep he!...Die klagen over het algemeen toch niet! Dus een makkelijke groep. Tis idd waar dat als deze groep ernstig verzwakt we in NL een groot probleem gaan krijgen. Het is nml nog steeds een zeer belangrijke economische motor voor NL....
Onder Woutertje Bos zal het alleen maar erger worden....Die man kan alleen zieltjes winnen door gouden bergen te beloven
Begin bij het begin en eindig nooit!
  maandag 19 december 2005 @ 12:22:18 #45
33954 ElisaB
pi_33214215
quote:
Op maandag 19 december 2005 10:25 schreef weathergirl het volgende:
Dat zou ik niet zo hard roepen als ik jou was. Voor sommige mensen (misschien wel voor mij) is het behoorlijk pijnlijk dat er geen kinderen zijn.
Het is maar net wat je eruit pikt; ik doelde vn op de rollator
pi_33217642
quote:
Op maandag 19 december 2005 12:22 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Het is maar net wat je eruit pikt; ik doelde vn op de rollator
Iemand die met kids bezig is zal dat toch als eerste lezen hoor.
  Licht Ontvlambaar maandag 19 december 2005 @ 15:27:49 #47
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33217938
Oi, lief zijn voor elkaar... 't was gewoon een uitspraak die op verschillende wijze opgevat kan worden (niet zo bedoeld door ElisaB).
Stel je had in een rolstoel gezeten, dan was je waarschijnlijk eerder 'gevallen' over het rollator gedeelte

Waarmee ik het pijn van geen kinderen kunnen krijgen niet wil wegvagen trouwens
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 19 december 2005 @ 15:48:15 #48
33954 ElisaB
pi_33218461
quote:
Op maandag 19 december 2005 15:11 schreef weathergirl het volgende:
Iemand die met kids bezig is zal dat toch als eerste lezen hoor.
Als ik je gekwetst heb, dan spijt me dat, want dat is vanzelfsprekend niet mijn bedoeling geweest.
pi_33220165
no harm done! Ik wilde alleen even de nuance aanbrengen, ben ook blij dat je die smiley met z'n duimpjes omhoog hebt weggehaald.
nu weer ontopic?
pi_33234113
kijk eens op http://www.alternatiefvoorvakbond.nl/ soort van vakbond voor zzp'ers

[ Bericht 20% gewijzigd door Rapaille op 20-12-2005 18:12:21 ]
pi_33235231
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 00:30 schreef Rapaille het volgende:
kijk eens op www.avv.nl soort van vakbond voor zzp'ers
Ik kom uit op een site van een mediabureau? Under construction?
  dinsdag 20 december 2005 @ 01:50:19 #52
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_33235612
Aangezien een zzp'er dit natuurlijk doorberekend aan de klant (logisch) voorzie ik weer een fikse stijging in de zwarte economie
pi_33250914
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 01:25 schreef weathergirl het volgende:

[..]

Ik kom uit op een site van een mediabureau? Under construction?
Excuses ik dacht ze wel met een afkorting werkten, het is http://www.alternatiefvoorvakbond.nl/ lees vooral het artikel (link staat onderaan de eerste pagina)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')