Ik ben het met je eens over chronisch zieken en gehandicapten. (Er zijn overigens ook ZZP'ers met een chronische ziekte, maar dat terzijde.)quote:Op woensdag 14 december 2005 19:26 schreef thaleia het volgende:
Hm. Hier kan ik toch wat minder medelijden mee hebben dan met maatregelen die, bijvoorbeeld, gehandicapten of chronisch zieken treffen. Het is natuurlijk wel een keuze, dat zelfstandig ondernemerschap, en als het echt allemaal zo kut is kun je kiezen voor wat anders.
[Hoogervorst mode]quote:Volgens MKB-Nederland merken ondernemers met een inkomen tussen de 25.000 en 35.000 euro daar straks verhoudingsgewijs het meest van. ,,Zij betalen de maximale premie en ze komen niet in aanmerking voor de zorgtoeslag'’, zegt MKB-secretaris Karin Kuiper.
bron: http://www.sp.nl/noodrem/(...)ziektekostenstelsel/
Maar ten koste van wie...dat is de vraag...quote:Dus het zou geen kwaad kunnen om ze zo af en toe ook eens te ontzien.
Ja, maar dat is met alles. Ik ben leraar, leraren zijn essentieel, zeker nu de onderwijskwaliteit hard achteruit holt. Dus natuurlijk moet de overheid daar veel geld voor uittrekken en het onderwijzend personeel goed belonen. Gebeurt dat niet, dan is het mijn eigen vrije keus om iets anders te gaan doen. Zo ook ZZP-ers, ook die hoeven niet als een soort moeder Theresa's 'de economie draaiende te houden'. Het is niet zo dat wij min of meer moreel worden gedwongen ons enorm nuttige werk te blijven voortzetten, wel? Het is wel degelijk een eigen keus.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:33 schreef weathergirl het volgende:
Dat van die keuze voor iets anders is een dooddoener. Want die is er niet, behalve loondienst. ZZP'ers zijn hard nodig om de economie draaiende te houden, zonder hen geen goedkope flexibele krachten die bereid zijn risico's te lopen. Dus het zou geen kwaad kunnen om ze zo af en toe ook eens te ontzien.
Tip: neem dat ding van www.studentenpolis.nl ! 67 euro per maand, als je 500 euro eigen risico neemt. En 10 euro voor aanvullende verzekeringen. Let wel: tandarts/fysio gaat dus niet van je eigen risico af, no-claim van 255 euro krijg je nog terug eind van het jaar!quote:Op woensdag 14 december 2005 19:49 schreef face-man het volgende:
Ach, 57% stijging is nog niets hoor. Kreeg vanmiddag een dik pakket van CZ. En dat was een 'aanbieding' van ¤122,- per maand, wat voorheen ¤62,- was. Dus haast een stijging van 200%. En dat voor een student, alsof wij zo rijk zijn.
Daarentegen staat dat dan wel weer dat ik zo'n ¤400,- zorgtoeslag ga ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat ik dan nog zo'n ¤400,- extra per jaar kwijt ben aan die zorgverzekering.
Als ik het dan nog eens zou gebruiken, over het gehele kalenderjaar maar 1 maal naar een oogarts geweest.
Pas hier mee op he. 1 bezoekje aan een SEH in een ziekenhuis (hoef je nog niet eens iets serieus te hebben) kost je al snel veel meer dan die 250 euro.quote:Op woensdag 14 december 2005 20:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tip: neem dat ding van www.studentenpolis.nl ! 67 euro per maand, als je 500 euro eigen risico neemt. En 10 euro voor aanvullende verzekeringen. Let wel: tandarts/fysio gaat dus niet van je eigen risico af, no-claim van 255 euro krijg je nog terug eind van het jaar!
Oftewel: stel dat je een "slecht" jaar hebt, en 250 euro kosten maakt. Normaal zou dat 100% van je no-claim afgaan, nu betaal je het van je eigen risico. Netto winst: 247 euro, t.o.v. de premie zonder eigen risico!
Als er overigens iets in wat m.i. veranderd zou moeten worden, dan is het wel dat "de werkgever betaald". Natuurlijk komt die 6,5% van het brutosalaris uit zijn zak, maar kunnen we het niet eens zo regelen dat het lijkt alsof de werknemer het zelf betaald. Zo maak je mensen bewust van inkomsten en kosten en voorkom je de "laat-maar-waaien, iemand anders betaald wel voor me" mentaliteitquote:Normaal gesproken wordt de inkomensafhankelijke bijdrage verdeeld tussen werkgever en werknemer, waarbij de werkgever het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. M
Als dat de doorslag heeft gegeven, kun je inderdaad maar beter in loondienst blijven...quote:Wat zzp'ers betreft, ik vind het ook niet helemaal eerlijk allemaal. Voor mij in elk geval reden genoeg om voorlopig maar in loondienst te blijven...
NOG harder werken!?quote:Op woensdag 14 december 2005 19:47 schreef Labtech het volgende:
waar ik wel over zeur, is het totaalbedrag van 50 miljard. Als we als nederlanders eens wat minder zouden zeiken (en zieken) en wat harder zouden werken, dan zouden die kosten best omlaag kunnen.
Met al die mensen die naar Lourdes de UWV-keuringsarts gaan en ineens weer moeten werken, al zijn ze daar niet toe in staat?!quote:Op woensdag 14 december 2005 19:47 schreef Labtech het volgende:
waar ik wel over zeur, is het totaalbedrag van 50 miljard. Als we als nederlanders eens wat minder zouden zeiken (en zieken) en wat harder zouden werken, dan zouden die kosten best omlaag kunnen.
quote:Ach, 57% stijging is nog niets hoor. Kreeg vanmiddag een dik pakket van CZ. En dat was een 'aanbieding' van ¤122,- per maand, wat voorheen ¤62,- was. Dus haast een stijging van 200%. En dat voor een student, alsof wij zo rijk zijn.
Verandert niets?! Ik ben net een jaartje voor mezelf bezig en verplicht ziekenfonds verzekerd geweest het afgelopen jaar. Dat is pak 'm beet 50 euro nominale premie per maand, plus wat er aan het eind van het jaar nog bij komt als 'werkgeversdeel'. Laten we zeggen dat dat nog een keer 50 euro per maand is (geen idee hoe dit precies zit, kan er nergens duidelijke info over vinden).quote:Op donderdag 15 december 2005 08:10 schreef _-rally-_ het volgende:
En over die premie: er verandert eigenlijk niets, behalve voor de mensen die voorheen particulier waren en, voor zover van toepassing, geen bijdrage ontvingen van hun werkgever.
Kijkt u eens:quote:Op donderdag 15 december 2005 08:19 schreef BettyWeter het volgende:
[..]
Verandert niets?! Ik ben net een jaartje voor mezelf bezig en verplicht ziekenfonds verzekerd geweest het afgelopen jaar. Dat is pak 'm beet 50 euro nominale premie per maand, plus wat er aan het eind van het jaar nog bij komt als 'werkgeversdeel'. Laten we zeggen dat dat nog een keer 50 euro per maand is (geen idee hoe dit precies zit, kan er nergens duidelijke info over vinden).
Nu zou ik minimaal 100 euro per maand én 4,4% over mijn inkomen moeten gaan betalen. Dat is dus een stijging van ongeveer 100%. Noem dat maar niets
2005: +/- 600 euro en +/- 600 euro = 1200 euro
2006: +/- 1200 euro en +/- 1320 euro = 2520 euro
De variabele premies is dus nu twee keer zo hoog als ze volgend jaar zullen zijn.quote:http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=60818
Hoeveel ziekenfondspremie betaal ik als zelfstandige?
Als zelfstandige betaalt u 8,2% premie over uw belastbaar inkomen, maximaal over ¤ 21.050, dus maximaal ¤ 1726 per jaar (percentage en bedragen voor 2005). De Belastingdienst stuurt u hiervoor een aanslag. Met ziekenfondspremie die al op loon of uitkering ingehouden is, wordt rekening gehouden (als u voor een deel in loondienst bent of een uitkering ontvangt).
Ja, zo ken ik er nog wel een paar! Als het financieel niet aantrekkelijk zou zijn om te ondernemen, zouden veel minder mensen het doen, nietwaar? En waar moeten al die andere mensen dan in loondienst gaan? De overheid, die we met z'n allen ook fijn financieren?quote:Op donderdag 15 december 2005 08:10 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik vind elke maatregel om ondernemers financiëel te helpen onzin. Ondernemen is het nemen van risico's en de beloning voor het ondernemerschap is ook gebaseerd op die risico's.
<snip>
Een ondernemer die toch graag als werknemer verzekerd wil zijn en liever geen risico's wil lopen, kan toch van een payroll service gebruik maken ?quote:Op donderdag 15 december 2005 11:01 schreef weathergirl het volgende:
Het gaat mij er maar om dat de groep ZZP'ers relatief klein is (schattingen lopen uiteen van 150.000-200.000) en relatief niet zo gek veel verdient. Je ziet ZZP'ers veel in de bouw, het schildersbedrijf, koeriers, journalisten, dat soort beroepen. Ook freelancers vallen hieronder. Deze mensen moeten alles zelf regelen, alle verzekeringen etc. want van staatswege hebben ze nergens recht op.
Ja, da's nou het leuke, we roepen altijd maar 'dat we er zelf voor hebben gekozen'. Nou, ik heb niet gekozen voor dit kabinet, voor de maatregelen die er genomen worden, voor het nieuwe zorgstelsel. En ik blijf erbij: als je een bepaalde groep 'loslaat' in de zin van sociale voorzieningen en verzekeringen, dan moet je van die groep daar ook geen bijdrage voor vragen.quote:Op donderdag 15 december 2005 11:25 schreef _-rally-_ het volgende:
<snip>
Zelf zit ik al ruim 2 jaar bij dezelfde klant en daarom sta ik daar op de loonlijst; dat grapje kost me een duizendje of 7 per jaar, maar in plaats van dat ik er over loop te miepen leg ik me er bij neer, ik heb er tenslotte zelf voor gekozen
Jij misschien niet, maar "we" indirect wel.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:49 schreef weathergirl het volgende:
Ja, da's nou het leuke, we roepen altijd maar 'dat we er zelf voor hebben gekozen'. Nou, ik heb niet gekozen voor dit kabinet
Nee, je hebt gekozen voor ondernemerschap.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:49 schreef weathergirl het volgende:
[..]
Ja, da's nou het leuke, we roepen altijd maar 'dat we er zelf voor hebben gekozen'. Nou, ik heb niet gekozen voor dit kabinet, voor de maatregelen die er genomen worden, voor het nieuwe zorgstelsel. En ik blijf erbij: als je een bepaalde groep 'loslaat' in de zin van sociale voorzieningen en verzekeringen, dan moet je van die groep daar ook geen bijdrage voor vragen.
Tja, da's inherent aan een democratie. Ik heb ook een tijd lang een belachelijk bedrag aan WAZ premie betaald.quote:En daarbij, als niemand 'miept', dan komt er dus ook nooit iemand op voor de belangen van de relatief kleine groep. Want in Den Haag hebben de parlementariërs de mond vol over ambtenaren, of werknemers, want dat zijn grote groepen van miljoenen mensen en daar is electoraal voordeel te behalen.
quote:Ja, da's nou het leuke, we roepen altijd maar 'dat we er zelf voor hebben gekozen'. Nou, ik heb niet gekozen voor dit kabinet, voor de maatregelen die er genomen worden, voor het nieuwe zorgstelsel. En ik blijf erbij: als je een bepaalde groep 'loslaat' in de zin van sociale voorzieningen en verzekeringen, dan moet je van die groep daar ook geen bijdrage voor vragen.
Dan moet je toch eens wat beter rond kijken. ¤ 122,00 per maand en dat noemen ze een aanbieding voor een student.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:49 schreef face-man het volgende:
Ach, 57% stijging is nog niets hoor. Kreeg vanmiddag een dik pakket van CZ. En dat was een 'aanbieding' van ¤122,- per maand, wat voorheen ¤62,- was. Dus haast een stijging van 200%. En dat voor een student, alsof wij zo rijk zijn.
Daarentegen staat dat dan wel weer dat ik zo'n ¤400,- zorgtoeslag ga ontvangen. Maar dat neemt niet weg dat ik dan nog zo'n ¤400,- extra per jaar kwijt ben aan die zorgverzekering.
Als ik het dan nog eens zou gebruiken, over het gehele kalenderjaar maar 1 maal naar een oogarts geweest.
Leuk hè; verplicht solidair met mensen die hun eigen zaakjes niet (willen/kunnen!?) regelen.quote:Op zondag 18 december 2005 10:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
...
De werkende mens die net wat meer dan gemiddeld krijgt wordt weer flink genaaid door dit kabinet. Helaas worden vooral de kneusjes bevoordeeld.
kloptquote:Op woensdag 14 december 2005 19:24 schreef weathergirl het volgende:
Ik ga volgend jaar 214,40 per maand betalen voor hetzelfde pakket dat ik nu heb, en dat me nu 136,50 per maand kost. 57% meer
klopt niet; dit is een stijging van bijna 100%quote:Op woensdag 14 december 2005 19:49 schreef face-man het volgende:
Ach, 57% stijging is nog niets hoor. Kreeg vanmiddag een dik pakket van CZ. En dat was een 'aanbieding' van ¤122,- per maand, wat voorheen ¤62,- was. Dus haast een stijging van 200%.
Ja, we kunnen wel gebruik maken van de zorgvoorzieningen, dat klopt. En ja, daar betalen we voor.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:28 schreef Labtech het volgende:
[..]
Uh, sinds wanneer hebben wij ondernemers geen rechten op een ziektenkostenverzekering ? Net zoals elke nederlander moeten wij ons verplicht verzekeren. En net als iedere nederlander moeten wij daarvoor betalen. Eigenlijk zijn wij beter af dan werknemers. Immers wordt er voor werknemers 6,5 % van het brutoloon afgedragen, wij betalen 'maar' 4,4% ..
De sociale voorzieningen waarvoor wij zijn uitgesloten, WW en WAO o.a., daar betaal ik geen premie voor. Ik weet niet hoe dat bij jouw zit, maar je mag me je standpunt nog eens toelichten.
Verder heb ik je al eerder gevraagd hoe die 50 miljard euro per jaar dan , en met name door wie, moet worden opgebracht.
Laat daar nou in de afgelopen paar jaar enorm in geschrapt zijn. Zelfs een beetje normaal pensioen is al nauwelijks meer te regelen (en overigens ook weer vele malen duurder dan voor iemand in loondienst).quote:Op zondag 18 december 2005 12:43 schreef ElisaB het volgende:
[snip[ Ondernemers (in de brede zin) hebben (zoals _-rally-_ al zei) weer andere voordeeltjes. Gebruik de mogelijkheden en maak het jezelf gemakkelijk zou ik zeggen
Ik weet e rniet zoveel van hoor, maar is de vennootschapsbelasting komend jaar niet verlaagd, en ligt het niet in de lijn van het kabinet om daar ook in de komende jaren ruimte te scheppen voor al die Jacobsen en van Essen ?quote:Op woensdag 14 december 2005 19:24 schreef weathergirl het volgende:
Ja hoor, het is weer zover. De ZZP'er is wederom het kind van de rekening met het nieuwe zorgstelsel.
Normaal gesproken wordt de inkomensafhankelijke bijdrage verdeeld tussen werkgever en werknemer, waarbij de werkgever het leeuwendeel voor zijn rekening neemt. Maar... als ZZP'er ben je je eigen werkgever én werknemer, dus mag je het volledige percentage ophoesten. Nu is dat voor ZZP'ers als geste teruggebracht naar 4,4%, maar dit betekent nog maximaal 1320 euro per jaar BIJ de nominale premie. Ik ga volgend jaar 214,40 per maand betalen voor hetzelfde pakket dat ik nu heb, en dat me nu 136,50 per maand kost. 57% meer, meneer Hoogervorst. 57%. Je maakt mij niet wijs dat je dat met een kleine heffingskorting of verlaging van AWBZ premie weer rechtbreit.
<knips>
Grrrrr![]()
Je zit er naast. Onder de volksverzekeringen vallen oa. AOW, kinderbijslag en de AWBZ. De WAO en WW zijn werknemersverzekeringen en daar betaal jij geen premie voor.quote:Op zondag 18 december 2005 17:14 schreef weathergirl het volgende:
De laatste keer dat ik het checkte, zijn 'volksverzekeringen' nog steeds zaken als WAO, WW, bijstand, AOW en AWBZ. Van de WAO en WW kan ik als zelfstandige echter geen gebruik maken.
Yep: VPB gaat omlaag en voor de IB ondernemers wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd.quote:Op zondag 18 december 2005 17:56 schreef PH52 het volgende:
[..]
Ik weet e rniet zoveel van hoor, maar is de vennootschapsbelasting komend jaar niet verlaagd, en ligt het niet in de lijn van het kabinet om daar ook in de komende jaren ruimte te scheppen voor al die Jacobsen en van Essen ?![]()
Owja, VPBquote:Op zondag 18 december 2005 18:27 schreef _-rally-_ het volgende:
Yep: VPB gaat omlaag en voor de IB ondernemers wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd.
Ik betaal nooit VPBquote:Op zondag 18 december 2005 19:10 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Owja, VPB
En verderwave, hulde
Nou ja, per saldo valt het met die bijna 6% dus ook wel mee
owquote:Op zondag 18 december 2005 18:01 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je zit er naast. Onder de volksverzekeringen vallen oa. AOW, kinderbijslag en de AWBZ. De WAO en WW zijn werknemersverzekeringen en daar betaal jij geen premie voor.
Ik snap je verontwaardiging, maar als je zou zorgen dat je weet waar je precies verbolgen over moet zijn, dan komt dat beter over.
Wees blijquote:Op zondag 18 december 2005 21:36 schreef weathergirl het volgende:
En laat ik nou geen kinderen hebben, geen 65 zijn en geen rollator nodig hebben...![]()
quote:
Harder werken?...wie de ZZP'er? Ik mag hopen dat je hier de mensen bedoeld in loondienst die de kantjes er vanaf lopen en zich maar weer eens ziek melden op donderdag na een zwaar voetbalavondje op de buis. Of die zg harde werkers die bij vakbonden zijn aangesloten en gaan staken omdat ze meer vrije tijd willen hebben, meer salaris en eerder willen stoppen met werken.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:47 schreef Labtech het volgende:
Als we als nederlanders eens wat minder zouden zeiken (en zieken) en wat harder zouden werken, dan zouden die kosten best omlaag kunnen. ......
bovendien vraag ik me sterk af of we onder Bos I wel zo goed ontzien gaan worden...we'll see.
Het is maar net wat je eruit pikt; ik doelde vn op de rollatorquote:Op maandag 19 december 2005 10:25 schreef weathergirl het volgende:
Dat zou ik niet zo hard roepen als ik jou was. Voor sommige mensen (misschien wel voor mij) is het behoorlijk pijnlijk dat er geen kinderen zijn.
Iemand die met kids bezig is zal dat toch als eerste lezen hoor.quote:Op maandag 19 december 2005 12:22 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Het is maar net wat je eruit pikt; ik doelde vn op de rollator
Als ik je gekwetst heb, dan spijt me dat, want dat is vanzelfsprekend niet mijn bedoeling geweest.quote:Op maandag 19 december 2005 15:11 schreef weathergirl het volgende:
Iemand die met kids bezig is zal dat toch als eerste lezen hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |