abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33077205
"Mensen die publiekelijk rouwen om overleden beroemdheden die zij nooit hebben ontmoet of met veel vertoon hun steun betuigen aan goede doelen, willen daar zelf een goed gevoel aan overhouden en zijn uit op amusement." volgens Brits onderzoeksinstituut Civitas.

Massale uitingen van rouw, zoals bijvoorbeeld bij de dood van Fortuyn of recentelijk nog bij Di Tomasso (of zie ook Jeugdspeler RBC overleden zijn, mijns inziens, geen teken van groot mededogen in de maatschappij, maar juist van groot egocentrisme. Al die bloemen en demonstraties helpen de armen of doden niet, maar zijn eerder bedoeld om aan anderen te laten zien welk een meelevend persoon je zelf bent.

Het zijn allemaal krokodillentranen en geconstrueerde emotie.

In plaats van het opstapelen van natte knuffels en rottende bloemen , zouden mensen iets echt goeds moeten doen, minder zichtbaar voor het publiek.

Ja toch? Ook dit topics op Fok! waar al die medelevende fokkertjes hun "RIP-jes" en "Wat erg!-jes" plaatsen zijn overbodige opsomtopics en kunnen wat mij betreft gesloten worden.
  woensdag 14 december 2005 @ 18:10:47 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33077347
Als een groot artiest of sportman overlijdt ben ik dus wél in rouw, ook al heb ik hem of haar nog nooit ontmoet...
pi_33077400
Er op reageren met "lekker boeiend" ed. is wel goed natuurlijk
pi_33077423
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:10 schreef pfaf het volgende:
Als een groot artiest of sportman overlijdt ben ik dus wél in rouw, ook al heb ik hem of haar nog nooit ontmoet...
Dat kan, maar open je er dan ook een topic over? Ga je bloemen leggen bij zijn of haar huis? Daar doel ik op. Dat je schrikt van het overlijden is logisch, maar wat doe je ermee?
  woensdag 14 december 2005 @ 18:13:23 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33077425
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:12 schreef VoreG het volgende:
Dat is een teken van een onverwerkt trauma.
pi_33077440
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:12 schreef VoreG het volgende:
Die snap ik ff niet... verklaar je nader...
  woensdag 14 december 2005 @ 18:14:19 #7
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33077443
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:13 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Dat kan, maar open je er dan ook een topic over? Ga je bloemen leggen bij zijn of haar huis? Daar doel ik op. Dat je schrikt van het overlijden is logisch, maar wat doe je ermee?
Ik post er wel over op Fok! Gewoon, om m'n mening te geven.
pi_33077526
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:14 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik post er wel over op Fok! Gewoon, om m'n mening te geven.
Je mening? Zo van: "erg he?"?
pi_33077579
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:04 schreef Triangeljosti het volgende:

Massale uitingen van rouw (..) zijn, mijns inziens, geen teken van groot mededogen in de maatschappij, maar juist van groot egocentrisme. Al die bloemen en demonstraties helpen de armen of doden niet, maar zijn eerder bedoeld om aan anderen te laten zien welk een meelevend persoon je zelf bent.
het rouwen zelf is een vorm van verwerking, en iedere gemeenschap is nu eenmaal een sociale structuur, welke een zeker 'binding' heeft .... mensen tonen door te rouwen ook hun verbondenheid met hun samenleving ...
Bekende Artiesten of vertegenwoordigers van een gedeelde 'passie', welke veelal verbonden is aan een eigen subgemeenschap (zoals bv een voetbalclub) zijn dan een makkelijk onderwerp van deze 'zoektocht' naar een gezamelijk gevoel.

Dat is volgens mij niet zozeer ego-centrisme, maar juist een teken dat een mens een zeer sociaal wezen is, die op zoek is naar een groepsbeleving.
Dat de achtergrond erachter natuurlijk wel een persoonlijke voordeel is (omdat mensen nu eenmaal ook een bestaanszekerheid ontlenen aan hun sociale gedrag, en het dus een eigenbelang is), doet daar niks aan af.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_33077583
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, maar waarom gaat het specifiek om mensen die je niet gekend hebt? Als je moeder doodgaat en je huilt schiet ze er ook niets mee op, emoties zijn nu eenmaal irrationeel.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 14 december 2005 @ 18:22:45 #11
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_33077624
Je blijft een stumper triangel.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_33077647
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:20 schreef heiden6 het volgende:
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, maar waarom gaat het specifiek om mensen die je niet gekend hebt? Als je moeder doodgaat en je huilt schiet ze er ook niets mee op, emoties zijn nu eenmaal irrationeel.
Van mij mag je best huilen om de dood van een voetballer of een politicus. Maar het wordt egocentrisme wanneer je bloemen gaat leggen of een topic gaat openen... Dat doe je niet omdat je verdriet hebt, dat doe je om jezelf op de borst te kloppen en te laten zien wat een gevoelig en medelevend persoon je bent (bot uitgedrukt dan )
pi_33077658
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:18 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Zeg dan niets hè?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 14 december 2005 @ 18:25:59 #15
93337 Henk_Telefoon
zo is het, wat jij wil !
pi_33077687
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:20 schreef RM-rf het volgende:

[..]

het rouwen zelf is een vorm van verwerking, en iedere gemeenschap is nu eenmaal een sociale structuur, welke een zeker 'binding' heeft .... mensen tonen door te rouwen ook hun verbondenheid met hun samenleving ...
Bekende Artiesten of vertegenwoordigers van een gedeelde 'passie', welke veelal verbonden is aan een eigen subgemeenschap (zoals bv een voetbalclub) zijn dan een makkelijk onderwerp van deze 'zoektocht' naar een gezamelijk gevoel.

Dat is volgens mij niet zozeer ego-centrisme, maar juist een teken dat een mens een zeer sociaal wezen is, die op zoek is naar een groepsbeleving.
Dat de achtergrond erachter natuurlijk wel een persoonlijke voordeel is (omdat mensen nu eenmaal ook een bestaanszekerheid ontlenen aan hun sociale gedrag, en het dus een eigenbelang is), doet daar niks aan af.
Dit vind ik nu één van de wijste antwoorden die ik ooit op Fok! heb gelezen .. En ik sluit me hier enorm bij aan.
I'm forever blowing Bubbles, pretty Bubbles in the air .
  woensdag 14 december 2005 @ 18:27:12 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33077718
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:18 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Zoiets, topics van de laatste paar weken
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:14 schreef pfaf het volgende:
Sjonge, alweer bij RBC. Die krijgen daar flinke klappen zeg. Net weer wat beter met Ebbinge, krijg je zoiets..
quote:
Op woensdag 7 december 2005 10:04 schreef pfaf het volgende:
't Is wel de tijd van het jaar zeg.
Moge ook jij in vrede rusten Charlie.
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:20 schreef pfaf het volgende:
Sjesus!
Wat kloten man, plotseling ook!
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 11:26 schreef pfaf het volgende:
R.I.P. inderdaad.
http://www.richard-burns.co.uk/memorials/ Voor condoleances etc..
pi_33077742
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:20 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Denk dat we het wel met elkaar eens zijn. Die groepsbeleving is zeker van belang.
Wat ik denk is dat je door die bloemen te leggen of door publiek te rouwen, je je positie binnen die groep probeert vast te houden of te verbeteren. Dus eigenbelang...
  woensdag 14 december 2005 @ 18:28:57 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33077754
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:24 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Van mij mag je best huilen om de dood van een voetballer of een politicus. Maar het wordt egocentrisme wanneer je bloemen gaat leggen of een topic gaat openen... Dat doe je niet omdat je verdriet hebt, dat doe je om jezelf op de borst te kloppen en te laten zien wat een gevoelig en medelevend persoon je bent (bot uitgedrukt dan )
Waarom open jij dit topic dan? Je gelijk heb je volgens jezelf al, een ander doel dan jezelf op de borst kloppen met je verheven meerderwaardigheidsgevoel zie ik niet...
pi_33077826
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:28 schreef pfaf het volgende:

[..]

Waarom open jij dit topic dan? Je gelijk heb je volgens jezelf al, een ander doel dan jezelf op de borst kloppen met je verheven meerderwaardigheidsgevoel zie ik niet...
Ik probeer alleen maar een discussie aan te zwengelen... Ik geef mijn mening en hoop dat mensen dat ook doen. Want ik vind bloemen leggen en publieke rouwen onzinnig en raar, maar daar vielen mensen mij op aan. Ik mocht die discussie niet aangaan in een topic dus probeer ik dat hier.
  woensdag 14 december 2005 @ 18:34:13 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33077870
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:32 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Ik probeer alleen maar een discussie aan te zwengelen... Ik geef mijn mening en hoop dat mensen dat ook doen. Want ik vind bloemen leggen en publieke rouwen onzinnig en raar, maar daar vielen mensen mij op aan. Ik mocht die discussie niet aangaan in een topic dus probeer ik dat hier.
Bloemen neerleggen of een topic openen zijn wel 2 heel verschillende dingen trouwens, je noemt ze wel heel makkelijk in één adem. Een topic openen over een overleden topsporter kan ook het aan de man brengen van een bepaald nieuwsfeit zijn. Dat dat dan ook weer egocentrisme kan uitgelegd worden zal best, maar dan is iedere post hier op Fok! een poging je eigen status in het geheel te verhogen...
pi_33077935
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:34 schreef pfaf het volgende:

[..]

maar dan is iedere post hier op Fok! een poging je eigen status in het geheel te verhogen...
eigenlijk wel... net als dat blauwe kleurtje
pi_33078166
Rouw? Het is geen rouw ffs... Het is een topic op een forum over een jonge talentvolle voetballer. Als Fok er toentertijd was geweest was hier ook een topic geweest over Dominique Diroux, talentvol voetballer van NAC Breda die in harnas gestorven is. Er is gewoon een stukje medeleven op dat forum, noem het betrokkenheid, iets waar jij nog veel van kan leren ventje...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_33078431
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:57 schreef Da_Sandman het volgende:
Rouw? Het is geen rouw ffs... Het is een topic op een forum over een jonge talentvolle voetballer. Als Fok er toentertijd was geweest was hier ook een topic geweest over Dominique Diroux, talentvol voetballer van NAC Breda die in harnas gestorven is. Er is gewoon een stukje medeleven op dat forum, noem het betrokkenheid, iets waar jij nog veel van kan leren ventje...
Je snapt gewoon niet wat ik bedoel... medeleven vind ik best. Maar waarom moet je dat uiten op een forum?

ventje...
pi_33078486
Volgens mij snap jij niet wat wij ermee bedoelen... Een forum is een mooie plaats om het met anderen over allerdaagse dingen te hebben en daar hoort helaas ook de dood van een talentvolle jonge keeper bij, dus kan dat toch hier besproken worden?
In Southern Sun
pi_33078497
Originele afsluiter btw [14.gif]
In Southern Sun
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties