abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2005 @ 11:23:38 #1
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_33067470
Groepsleiders worden uitgescholden en voortdurend dreigt geweld. Maar de aanpak van de criminelen in de jeugdgevangenis riekt naar geitenwollen sokken, ontdekte schrijver Willem Oosterbeek. Hij verbleef drie maanden in een jeugdinrichting. „Dit kan niet zo."

’Ik ben geschrokken’, is de eerste reactie van Willem Oosterbeek (54). Krap drie maanden was hij in een jeugdgevangenis in Den Helder. „Ik ging er natuurlijk vanuit dat het geen brave kinderen zouden zijn, maar de werkelijkheid is nog veel rauwer, grover en harder dan ik me had voorgesteld.”

In een Amsterdams café blikt hij terug op de laatste maanden van vorig jaar, die hij doorbracht in De Doggershoek, een van de veertien justitiële jeugdinrichtingen in Nederland. De 144 jongeren daar –84 jongens en 60 meisjes tussen de 12 en 18 jaar– hebben verschillende en vaak zware misdrijven op hun geweten, soms zelfs moord.
’Groepsleiders zien de jongeren als slachtoffer, niet als dader, zij vinden ze zielig’

Ze worden er opgevangen, maar ook heropgevoed. Van dat laatste komt echter „maar in zeer beperkte mate” iets terecht, merkte Oosterbeek, politicoloog, historicus en nu werkzaam als freelance journalist.

Hij werd anderhalf jaar geleden door De Doggershoek benaderd om een boek over de instelling te schrijven. Dat verschijnt deze week. „Het was een unieke ervaring, want ik kreeg alle vrijheid om informatie te verzamelen, mocht overal bij zijn en kon met iedereen praten.”

De jongeren waren in het begin wantrouwend, maar later accepteerden de meesten hem. „Ze konden heel aardig zijn. ’Hé Willem, hoe is het, man.’ Of ze gingen speciaal voor mij koffie zetten. En humor hadden ze ook. Dan vroeg zo’n jongen: ’Hoe oud ben je, Willem?’ ’53’. ’Dan ben je bijna dood, man’.”

Er zijn in De Doggershoek 7 jongens- en 5 meisjesgroepen, die strikt gescheiden leven. Maar ze gaan wel samen naar school en ontmoeten elkaar op dansles of bij het gesprek met de imam. Tussen beide seksen is een voortdurend spel van aantrekken en afstoten gaande. „Jongens behandelen de meisjes alsof het consumptiegoederen zijn. Ze zijn puur op seks gericht en ook in hun uitlatingen ongekend seksistisch.”

De onderlinge haat en nijd in meidengroepen is anders dan bij de jongens, waar vooral continu een fysieke geweldsdreiging heerst en waar geregeld klappen vallen. De meiden spelen eerder gemene en venijnige spelletjes met elkaar. Velen hebben weinig eigenwaarde en laten met zich sollen door de jongens.

Ook tot Oosterbeek zochten meiden toenadering. „Een van die meisjes, vijftien jaar oud, kwam aanlopen met een slipje. ’Vind je deze mooi?’, vroeg ze. Een ander raakte mij bij de eerste kennismaking meteen aan, dat vond ik ook raar.”

De meerderheid van de jongeren is allochtoon. Er is een heldere pikorde in iedere groep, merkte hij. Hij beschrijft de 16-jarige Norman, een Antilliaan. „Norman is de grote baas. Dat gaat heel ver. Niemand kan zich anders gedragen dan Norman wil. Als hij dit of dit op de televisie wil zien, wordt daarnaar gekeken. Als hij wil tafelvoetballen, moeten degenen die daar al bezig zijn meteen opkrassen.”

Maar, constateerde Oosterbeek, ook de groepsleiders zijn niet ongevoelig voor het leiderschap van Norman. „Zo had Norman een fiets. Je mag helemaal geen fiets hebben en je kan er net een rondje fietsen. Maar Norman had er een: hij toonde daarmee zelfs de groepsleiding de baas te zijn.”

Oosterbeek bewonderde de inzet van de groepsleiders, die de heropvoeding „van deze heel lastige gastjes” ter hand moeten nemen. „Ze worden voor ’kankerhoer’ of ’tyfushomo’ uitgemaakt, maar blijven geduldig. Ze worden bijna fysiek bedreigd, maar weten kalmte te bewaren. En ze blijven gemotiveerd aan het werk.”

Maar hij heeft ook kritiek. „Er hangt een geur van geitenwollen sokken. De aanpak is te soft.”

Een voorbeeld. „Op de deur van het kantoortje van de groepsleiding staat ’binnen na kloppen’. Jongeren denderen daar zonder kloppen naar binnen. Daar wordt niets van gezegd. Dan vraag ik me af: Waarom dat bordje dan? Ook het schreeuwen tegen en schelden op groepsleiders wordt niet echt aangepakt.”

In de Doggershoek hanteert men een aanpak van belonen. Door je netjes te gedragen en taken (afwassen, vloer vegen, etc) uit te voeren, verdient de jongere punten. Hoe meer punten, hoe meer vrijheden. Oosterbeek noemt het een prachtige methode. „Maar in de praktijk wordt het belabberd uitgevoerd.”

Dat ligt volgens hem ook aan onderbezetting. Twee groepsleiders zijn aanwezig op een groep van negen tot twaalf jongeren. „Een van die twee is vaak een vrouw en fysiek minder sterk. De jongens zijn vaak enorme beren van kerels. Als die ’nee’ zeggen, doe daar dan maar eens iets tegen. Om de lieve vrede te bewaren en de sfeer in de groep een beetje goed te houden, zijn de groepsleiders vaak inconsequent.”

De jongeren zijn gepokt en gemazeld in hun omgang met jeugdzorg en justitie. „Zoals ze binnenkomen is veelzeggend. Ik wil een tv op mijn kamer, ik wil die en die meteen bellen. Het komt erop neer dat ze alles willen en wel nu meteen en overal.”

Over de misdaden die de jongeren hebben begaan, wordt niet gesproken. „Groepsleiders willen vaak niet weten wat de kids hebben uitgevreten. Dat vertroebelt hun beeld, zeggen ze. Ze zien ze als slachtoffer, niet als dader, zij vinden ze zielig. Maar ik kom uit de wereld, en ik denk: die zitten niet voor niks hier. Ik vind dat ze strenger moeten zijn.”

Er ontstaat een band tussen de leiding en de jongeren in de groep. „Logisch, want ze trekken veel met elkaar op. Maar er wordt vervolgens door de groepsleiding ook flink geslijmd. De vraag is of de jongeren daarmee geholpen zijn.”

Wat de jongeren wel wordt bijgebracht? „Ze leren ’hallo’ zeggen als ze binnenkomen. En ’dag’ als ze weggaan. Dat is al een geweldige prestatie.”

Hij is somber over wat hij heeft aangetroffen. „Ik ben redelijk blanco aan deze opdracht begonnen, ik ben geen deskundige. Maar na drie maanden moet ik zeggen: Dit kan niet zo. Uiteindelijk keert de meerderheid terug in de criminaliteit. Er gebeurt hier te weinig voor hen en het is ook te laat.”

Willem Oosterbeek: Vet vast. Uitgeverij Inmerc; ISBN 9066114703. 18,95 euro

Bron trouw

Ik vind het eigenlijk wel schokkend deze rapportage geeft precies aan wat ik altijd al gevreesd heb. Gevangenissen zijn niet afschrikwekken en lossen niets op. De jongens worden als slachtoffer gezien en niet als dader. Men durft zelfs daar niets tegen ze te doen. Het is dus gewoon nog een bolwerk van jeugdwerkers die denken dat soft doen helpt maar in feite helpt het niet. Doe dan helemaal niets aan opvoeding en sluit ze alleen maar op, als je iets doet doe het goed of probeer het niet.
mai pen rai
  woensdag 14 december 2005 @ 11:25:45 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_33067537
Ach het is toch niet voor niks dat centra zoals Glen Mills bestaan...daar is alleen weer heel veel kritiek op. Het mes snijd aan twee kanten.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  woensdag 14 december 2005 @ 11:33:50 #3
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_33067742
Toch heb ik liever een Glen Mils als zon softe instelling. Maar als we mensen niet kunnen genezen of verbeteren dan moeten we ze maar gewoon zo lang mogelijk tegen zo min mogelijk kosten. Moeten we voor die 10% of 5% van de mensen die we wel verbeteren zoveel extra kosten gaan maken. Dat is de vraag moet niet de nadruk komen op het beschermen van burgers tegen criminelen door ze langer in de gevangenis te zetten. Hoe langer een crimineel weg is uit de samenleving hoe minder ellende hij kan veroorzaken.
mai pen rai
pi_33067795
quote:
Wat de jongeren wel wordt bijgebracht? „Ze leren ’hallo’ zeggen als ze binnenkomen. En ’dag’ als ze weggaan. Dat is al een geweldige prestatie.”
Hahahahaha, wat triest allemaal zeg! .
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
  woensdag 14 december 2005 @ 11:41:04 #5
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33067921
quote:
Op woensdag 14 december 2005 11:25 schreef clowncloon het volgende:
Ach het is toch niet voor niks dat centra zoals Glen Mills bestaan...daar is alleen weer heel veel kritiek op. Het mes snijd aan twee kanten.
Kritiek van types die jeugdgevangenissen naar dit concept voorstaan. Dit is natuurlijk om te kotsen, ze zouden mij er eens moeten neerzetten als student in de sociale wetenschappen, militaire dicipline en harde fysieke arbeid werkt het beste.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_33067947
Ik ben criminoloog in opleiding, maar het blijkt dat Glenn Mills wel werkt voor een bepaalde groep jongeren. Deze jongeren mogen bijvoorbeeld geen pyschische stoornis hebben, en worden niet toegwezen door een PIJ - maatregel door de rechter , maar worden aangemeld en uitgekozen. Het residu van de jonge criminelen komt in de gevangenis terecht. Het beleid is daar te lang geweest van knuffelen en belonen. Maar in vele criminologische onderzoeken blijkt ook dat strenger straffen of strenger aanpakken ook niet werkt. Men moet vanaf het begin dat men binnenkomt de regels weten. Er moet een gulden middenweg komen. De reclassering en de psychiaters zijn idd te lief tegen deze mensen. Op het moment dat men binnenkomt moet men de regels weten, en eravoor zorgen dat men zich daar ook aan houdt. Er is gewoon te weinig overleg tussen de verschillende actoren in het gevangeniswezen, waardoor een chaotisch regime wordt geschapen.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_33067961
Zolang afschrikwekkend als inhumaan wordt gezien, zal er niks veranderen. Ook het niet bespreekbaar maken en houden van wat een veroordeelde heeft gedaan, is een slechte zaak.
  woensdag 14 december 2005 @ 11:44:37 #8
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33068018
quote:
Op woensdag 14 december 2005 11:41 schreef _Qmars_ het volgende:
Ik ben criminoloog in opleiding, maar het blijkt dat Glenn Mills wel werkt voor een bepaalde groep jongeren. Deze jongeren mogen bijvoorbeeld geen pyschische stoornis hebben, en worden niet toegwezen door een PIJ - maatregel door de rechter , maar worden aangemeld en uitgekozen. Het residu van de jonge criminelen komt in de gevangenis terecht. Het beleid is daar te lang geweest van knuffelen en belonen. Maar in vele criminologische onderzoeken blijkt ook dat strenger straffen of strenger aanpakken ook niet werkt. Men moet vanaf het begin dat men binnenkomt de regels weten. Er moet een gulden middenweg komen. De reclassering en de psychiaters zijn idd te lief tegen deze mensen. Op het moment dat men binnenkomt moet men de regels weten, en eravoor zorgen dat men zich daar ook aan houdt. Er is gewoon te weinig overleg tussen de verschillende actoren in het gevangeniswezen, waardoor een chaotisch regime wordt geschapen.
Idd, het gaat ook niet zo zeer om het straffen. Het gaat om het aanleren van vaardigheden binnen een gediciplineerd regime, ik ben overigens blij dat er tegenwoordig criminologen afstuderen die vaak toch een andere invalshoek hebben dan psychologen. In ieder geval geen geitenwollen brigade.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_33068291
Ja, er is een soort kentering binnen - een groot deel van de jongeren die studeren - de criminologie. De jongeren van tegenwoordig (is ook een onderzoek van , god forgive , ik kan het niet zo oprakelen ) waaruit blijkt dat normen en waarden onder de jeugd juist sterker worden. De jaren 60 - 70 generatie heeft juist onder een andere tijd en noemer geleefd , maar projecteren met die harde aanpak van toen, juist de softe op de huidige jongerengeneratie. Over 10 - 20 jaar zit er een heel ander bestuur in Nederland. Ik neem geen positie van links of rechts in. Ik geef alleen aan dat het een ontwikkeling is.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  woensdag 14 december 2005 @ 12:04:39 #10
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_33068489
quote:
Op woensdag 14 december 2005 11:55 schreef _Qmars_ het volgende:
Ja, er is een soort kentering binnen - een groot deel van de jongeren die studeren - de criminologie. De jongeren van tegenwoordig (is ook een onderzoek van , god forgive , ik kan het niet zo oprakelen ) waaruit blijkt dat normen en waarden onder de jeugd juist sterker worden. De jaren 60 - 70 generatie heeft juist onder een andere tijd en noemer geleefd , maar projecteren met die harde aanpak van toen, juist de softe op de huidige jongerengeneratie. Over 10 - 20 jaar zit er een heel ander bestuur in Nederland. Ik neem geen positie van links of rechts in. Ik geef alleen aan dat het een ontwikkeling is.
Als je iemand niet kan verbeteren moet je dan niet accepteren dat het alternatief is hem gewoon zo lang mogelijk op te sluiten zodat hij geen misdaden pleegt ?
mai pen rai
  woensdag 14 december 2005 @ 12:12:19 #11
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33068654
quote:
Op woensdag 14 december 2005 11:55 schreef _Qmars_ het volgende:
Wat grappig, kan jij je niet meer iets herinneren van dat onderzoek, naam artikel ofzo? Ik vind het namelijk een interessante ontwikkeling, vanaf 2 jaar geleden begon ik op de middelbare scholen al aan docenten te vragen of ze een verandering zagen in de opvattingen, normen en waarden van leerlingen. Volgens hun en mij ook is er duidelijk sprake van een herwaardering van traditionele normen en waarden, een soort conservatieve reveil. Waarschijnelijk als reactie op de progressieve dogma's die zijn onstaan onder de studenten van de jaren 60-70 die nu de touwtjes in handen hebben.
  woensdag 14 december 2005 @ 12:13:08 #12
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33068673
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:04 schreef niet_links het volgende:

[..]

Als je iemand niet kan verbeteren moet je dan niet accepteren dat het alternatief is hem gewoon zo lang mogelijk op te sluiten zodat hij geen misdaden pleegt ?
Dat is er al. TBS.
  woensdag 14 december 2005 @ 12:21:49 #13
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_33068849
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:13 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dat is er al. TBS.
Ik heb het niet over geestelijk zieken maar over beroepscriminelen en draaideur criminelen. En TBS is er om mensen te genezen. Hooguit de long stay afdeling maar die is heel erg duur.
mai pen rai
pi_33068912
’Groepsleiders zien de jongeren als slachtoffer, niet als dader, zij vinden ze zielig’

Dit is in één zin samengevat wat er mis is met ons strafrechtsysteem en gevangenisregime. Deze jongeren komen binnen de kortste keren weer op straat, hun gedrag is totaal niet gecorrigeerd en de kans dat ze in herhaling vallen is levensgroot. Droevig, dit.

Overigens vind ik dat jongeren tussen 12 en 18 (zeker de ouderen in die groep) die een moord plegen, als volwassene mogen worden berecht en opgesloten. Als jij 16 bent en iemand kunt vermoorden, ben je vast ook wel mans genoeg om 10-12 jaar in een gevangenis voor volwassenen te zitten.
  woensdag 14 december 2005 @ 12:24:37 #15
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33068919
Met een soft beleid is an sich niet zoveel mis, alleen moet dat wel met harde hand nageleefd worden en niet nog verder opgerekt worden.
Vampire Romance O+
pi_33068966
op http://periodieken.bju.nl kun je je door je even aan te melden , een gratis online abbonement krijgen op alle hoogaangeschreven nederlandse criminologische en juridische literatuur. Daar kun je je misschien met wetenschappelijke inzichten een beeld bijschaven, of meer informatie krijgen over het onderwerp zelf. Ik zal ook even zoeken naar dat onderzoek over normen waarden. Ik laat dat nog wel effe weten.
pi_33069004
Als je met dit soort jongeren hebt gewerkt, weet je hoe moeilijk het soms is. Maar als ik het vergelijk met de instelling waar ik werkte, gaat het in dat verhaal toch anders toe. Daar zijn ze wel consequent en daar zijn de vrouwen fysiek ook sterk (doormiddel van grepen ed) en zo niet dan is er voldoende back up om alsnog de confrontatie aan te gaan. Maarja door de bezuinigingen is het personeel ook drastisch verlaagt, bij ons draaide je toen al 1 op 9 jongeren en dat is zeer zeer pittig. Geloof dat er met deze doelgroep 1 op 4 moet.
BlaBla mettul
BlaBla heersch
Blablablabla
Gay!
pi_33069029
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:24 schreef dVTB het volgende:
�Groepsleiders zien de jongeren als slachtoffer, niet als dader, zij vinden ze zielig�

Dit is in één zin samengevat wat er mis is met ons strafrechtsysteem en gevangenisregime. Deze jongeren komen binnen de kortste keren weer op straat, hun gedrag is totaal niet gecorrigeerd en de kans dat ze in herhaling vallen is levensgroot. Droevig, dit.

Overigens vind ik dat jongeren tussen 12 en 18 (zeker de ouderen in die groep) die een moord plegen, als volwassene mogen worden berecht en opgesloten. Als jij 16 bent en iemand kunt vermoorden, ben je vast ook wel mans genoeg om 10-12 jaar in een gevangenis voor volwassenen te zitten.
Ja als je zulke vage normen gaat aanschrijven, dan heeft dat geen enkel effect. Je moet ergens een grens trekken, en soms is dat alleen een juridische grens en niet een emotionele. Emoties kunnen soms een goede raadgever zijn, maar op dit punt niet. Per leeftijdscatagorie spelen weer hele andere oorzaken om een moord te plegen.
pi_33069084
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:28 schreef BlackOrchid het volgende:
Als je met dit soort jongeren hebt gewerkt, weet je hoe moeilijk het soms is. Maar als ik het vergelijk met de instelling waar ik werkte, gaat het in dat verhaal toch anders toe. Daar zijn ze wel consequent en daar zijn de vrouwen fysiek ook sterk (doormiddel van grepen ed) en zo niet dan is er voldoende back up om alsnog de confrontatie aan te gaan. Maarja door de bezuinigingen is het personeel ook drastisch verlaagt, bij ons draaide je toen al 1 op 9 jongeren en dat is zeer zeer pittig. Geloof dat er met deze doelgroep 1 op 4 moet.
Kijk dat is nu een van de belangrijkere factoren waarom mede het beleid faalt. Overheid en de bezuinigingen. Men presenteert alleen lapmiddelen om ''de boel bij elkaar' te houden. Symboolwetgeving noem ik dat. Maatregelen presenteren die voor de burger acceptabel lijken, en waarmee de overheid een tijdje de ganze bevolking stil kan houden. Geef men maar een snoepje, zonder vulling...
  woensdag 14 december 2005 @ 12:35:24 #20
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33069148
Dat boek is toch al maanden uit? Volgens mij is hier ook al maanden geleden een discussie over geweest.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 14 december 2005 @ 12:38:01 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_33069202
ik zou ze voorzien van een stroomnekband. gelijk bij binnenkomst de halsband om en bij slecht gedrag, en dat hoeft maar heel weinig te zijn, meteen ff een flinke voltage er op. kijken hoelang ze zich nog 'baas' voelen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_33069221
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:28 schreef BlackOrchid het volgende:
Het zal per instelling verschillen, denk ik.
Maar het is om te huilen dat er wegens bezuinigingen en personeelsgebrek jeugddelinquenten niet de begeleiding krijgen die het verschil kan maken, waardoor ze straks net zo hard weer op straat staan te etteren. Dan is het verloren tijd, geld en moeite.
Diep respect overigens voor mensen in deze branche.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_33069310
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat 25 jaar geleden het precies hetzelfde was.
Al die jaren van onderzoeken en aanbevelingen hebben dus niets uitgehaald.

Ik houd het maar op de werkkampen van Lubbers. Structuur aanbrengen bij
dat soort jongens (en meisjes).
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  woensdag 14 december 2005 @ 13:31:52 #24
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_33070479
Ik vind het ongelofelijk dat men zo soft omgaat.
Juist in dit soort inrichingen, men zit er niet voor zweetvoeten, moet een ijzeren discipline heersen waar de gevangenen zich aan behoren te houden.
Grote bek naar een begeleider/bewaker? Hup, gelijk alle vrijheden weg en een weekje afzondering. Dat is de taal die ze wel verstaan.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_33070791
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:39 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Het zal per instelling verschillen, denk ik.
Tuurlijk, personeel zijn immers ook mensen met verschillende inzichten en kwaliteiten.
BlaBla mettul
BlaBla heersch
Blablablabla
Gay!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')