abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2005 @ 10:47:27 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_33066632
quote:
RIJSWIJK - Nederland kan met een gerust hart meer kerncentrales bouwen. De reactoren zijn veiliger geworden en afval wordt steeds meer gerecycled. ,,Vanuit technologisch standpunt zijn we er klaar voor.'' Dit zegt oud-premier Lubbers woensdag in een interview met de AD-kranten.

Lubbers is tegenwoordig voorzitter van de raad van toezicht van Energie-onderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten. ,,Er is geen principiële reden meer waarom we in Nederland niet meer kerncentrales zouden bouwen'', aldus Lubbers. Volgens hem komt ongeveer 35 procent van de energievoorziening in Europa uit kerncentrales. ,,In Nederland is dat 3 procent, dus we lopen uit de pas. Het ligt in de rede dat je meer in Nederland gaat doen.''

In het interview spreekt Lubbers van een ,,nucleaire renaissance''. Rond kernenergie heeft jarenlang het beeld van gedumpte vaatjes radioactief afval gehangen. Ongelukken met centrales in het Amerikaanse Harrisburg (1979) en Tsjernobyl (1986) maakten uitbreiding van deze energiewinning omstreden en veelal onbespreekbaar. ,,We zitten nu in een ander tijdvak. De tijd van de slorigheid is voorbij'', meent Lubbers.

Meer energie

Volgens de oud-premier wordt kernenergie voor overheden steeds interessanter, mede onder druk van de milieustrijd tegen de broeikasgassen. Markt en consumenten vragen om steeds meer energie, maar de CO2-uitstoot moet omlaag. ,,Iedereen weet natuurlijk dat kernenergie schoon is, als het om de klimaatveranderingen gaat. Er komt geen CO2 vrij.''

Lubbers laat zich niet uit over waar nieuwe centrales mogelijk moeten komen.

Het kabinet zet niet in op de komst van meer kerncentrales, zo is deze zomer nog vastgelegd in het energierapport van minister Brinkhorst (Economische Zaken). Al wordt nieuwbouw hierin ook niet uitgesloten. Wel overweegt het kabinet Nederlands enige kerncentrale in Borssele langer openhouden, tot 2033.
http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article154376.ece

Hulde voor Lubbers, dit is de enige manier om de energieprijzen binnen korte termijn een halt toe te roepen. Het is toch hypocriet dat we onze kernenergie uit het buitenland (Frankrijk) importeren omdat onze regering erop tegen is? Geïmporteerde kernenergie is net zo schoon als kernenergie uit eigen bodem, dus waarom zouden we onnodig veel geld betalen aan de Fransen als we het zelf kunnen opwekken. Windmolens kosten klauwen met geld, net als aardgas die alsmaar duurder en duurder wordt. Ik zeg, gooi Dodewaard maar open en plant een paar extra kerncentrales in NL.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_33066672
Ik denk ook dat de tijd er rijp voor is. Alhoewel ik wel van de Chernobyl generatie ben en er dus in m'n achterhoofd een raar gevoel bij heb. Maar, ik denk dat de huidige techniek ver genoeg gevorderd is ondertussen.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
  woensdag 14 december 2005 @ 10:51:39 #3
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33066756
Het is voor de middellange termijn m.i. de beste oplossing. Olie is te schaars en vervuilend, Schone energie nu nog veel te duur. Dus om de komende 30 a 50 jaar door te komen lijkt kernenergie me echt niet irreeel. Zoals een van de lobbyisten (in de brusselse kermis?) zei: Het is geen technisch probleem, het is een politiek probleem.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 14 december 2005 @ 10:54:39 #4
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_33066835
Ik vind het een prima idee, ik snap ook niet wat greenpeace nou zit te janken over kernenergie als ze zo goed voor het milieu denken te zijn.

Het is technisch gezien allang zo ver dat er niet een tweede tsjernobiel hoft te gebeuren en t is in mijn ogen de beste oplossing voor het vervuilende probleem, en het economische probleem!!

Kern energie
  woensdag 14 december 2005 @ 10:56:57 #5
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_33066888
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:54 schreef Faceoff het volgende:
Ik vind het een prima idee, ik snap ook niet wat greenpeace nou zit te janken over kernenergie als ze zo goed voor het milieu denken te zijn.

Het is technisch gezien allang zo ver dat er niet een tweede tsjernobiel hoft te gebeuren en t is in mijn ogen de beste oplossing voor het vervuilende probleem, en het economische probleem!!

Kern energie
Ja maar al dat kernafval dan dat overblijft

Hup bouwen die dingen
  woensdag 14 december 2005 @ 11:07:54 #6
24533 ACT-F
pi_33067102
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:56 schreef Fliepke het volgende:
Ja maar al dat kernafval dan dat overblijft
Wordt aan gewerkt
quote:
Radioactief afval kan sneller worden afgebroken

De nadelen van kernenergie nemen af. Een Delftse promovenda heeft een materiaal ontdekt waarmee radioactief afval sneller wordt afgebroken.
Ingrid Leeuwangh

Radioactief afval wordt sneller afgebroken met een neutronenbombardement, zo blijkt uit onderzoek van Patricia Damen, dat ze uitvoerde bij de afdeling defecten in materialen van het IRI en het Duitse Instituut voor Transuranen in Karlsruhe. Maar daarvoor moet radioactief afval wel eerst gemengd worden met materiaal dat zich inert gedraagt. Damen, die afgelopen dinsdag promoveerde, onderzocht daarom twee keramische materialen die niet veranderen zodra ze in aanraking komen met radioactief materiaal.

Damen keek alleen naar het langstlevende kernafval uit kerncentrales: de actiniden, waaronder plutonium, americium, curium en neptunium. ,,Dit zijn stoffen die een paar miljoen jaar radioactief blijven. Het kan veilig opgeslagen worden, maar dat accepteert het grote publiek niet.''

Om de radioactieve levensduur van actiniden sterk te verminderen, wordt gebruik gemaakt van transmutatie. Hierbij worden de actiniden blootgesteld aan neutronen. Door de extra neutronen in de actiniden te 'schieten', veranderen deze in isotopen, met een kortere levensduur.

Voor transmutatie moeten de actiniden ingesloten worden in materiaal dat niet reageert met neutronen, een soort verpakkingsmateriaal. Damen onderzocht magnesium aluminate spinel en zirconia, waarvan alleen de laatste geschikt bleek voor transmutatie.

Zodra actinide vervalt in kleinere isotopen, komt alfastraling vrij. Dit gaat gepaard met de productie van grote hoeveelheden heliumgas, waardoor bellen in het verpakkingsmateriaal kunnen ontstaan. Gevolg: het materiaal beschadigt, waardoor alsnog radioactief materiaal naar buiten kan komen. Maar het materiaal zirconia bleek geen last van de heliumbellen te hebben. ,,Het heeft een open structuur, zodat er plaats genoeg is voor het helium'', aldus Damen.

Binnenkort gaat in Europees samenwerkingsverband een proefbestraling van zirconia met actiniden van start, in de reactor in Petten. Meer onderzoek is namelijk nodig voordat het op grote schaal kan worden toegepast.

Of dit dé oplossing is voor het kernafvalprobleem? Damen: ,,Zeker weten. Het kernafval kan al veilig worden opgeborgen. Maar het publiek wil geen afval dat zo lang radioactief is. Het blijkt dat mensen kernafval wel accepteren als het maar een paar honderd jaar actief is, dan is het nog redelijk te overzien. Dit is de enige oplossing om de levensduur van radioactief afval te verminderen.''
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j35/n38/1747
pi_33067137
Kunnen ze zo'n ding dan niet in de Noordzee bouwen? Dan heb ik er toch een beter gevoel bij.
Maar als het echt zo is dat de veiligheid nu veel beter gegarandeerd is, mogen ze van me. Het is op korte termijn gewoon de enige mogelijk alternatief.
  woensdag 14 december 2005 @ 11:23:58 #8
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33067482
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:51 schreef Xtreem het volgende:
Het is voor de middellange termijn m.i. de beste oplossing. Olie is te schaars en vervuilend, Schone energie nu nog veel te duur. Dus om de komende 30 a 50 jaar door te komen lijkt kernenergie me echt niet irreeel. Zoals een van de lobbyisten (in de brusselse kermis?) zei: Het is geen technisch probleem, het is een politiek probleem.
Idd, er is toch *iets* als overbrugging nodig. In dat opzicht vind ik de milieukliek ook een beetje hypocriet.
Vampire Romance O+
pi_33068003
quote:
Op woensdag 14 december 2005 11:09 schreef rayteon het volgende:
Kunnen ze zo'n ding dan niet in de Noordzee bouwen? Dan heb ik er toch een beter gevoel bij.
Maar als het echt zo is dat de veiligheid nu veel beter gegarandeerd is, mogen ze van me. Het is op korte termijn gewoon de enige mogelijk alternatief.
Het enige wat voor reële problemen kan zorgen is de opslag. Een kerncentrale is veiliger dan een oliedepot (oef, verkeerd gekozen...).

Het is goed mogelijk tegen geringe kosten het afval als het ware te recyclen om a) langer te doen over de huidige uranium ed vooraad en vooral de levenstijd van het afval flink te verkorten.

Het afval ergens in zeedumpen is geen goed idee. Ook al doe je het gecongroleeerd, je hebt er dan geheel geen controle meer op. Je laat ook geen volle olietanker zonder bemaning in de oceaan rond drijven.
pi_33068031
Maar het was geen nieuws. Hij zij het 2 weken geleden ook al
pi_33068147
Na het zien van deze docu zou iedereen toch overtuigd moeten zijn
  woensdag 14 december 2005 @ 15:37:31 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33073749
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:48 schreef kippenek het volgende:
Ik denk ook dat de tijd er rijp voor is. Alhoewel ik wel van de Chernobyl generatie ben en er dus in m'n achterhoofd een raar gevoel bij heb. Maar, ik denk dat de huidige techniek ver genoeg gevorderd is ondertussen.
Mwah, d'r zijn veel meer mensen doodgegaan door fossiele vervuiling dan door Chernobyl...
censuur :O
  woensdag 14 december 2005 @ 15:37:58 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33073762
Probleem blijft alleen dat er ook helemaal niet zoveel uranium winbaar is!
pi_33073787
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]

http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article154376.ece

Hulde voor Lubbers, dit is de enige manier om de energieprijzen binnen korte termijn een halt toe te roepen.
Je weet hoe duur een kerncentrale is en hoe lang het duurt voor je er een gebouwd hebt ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33074072
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Probleem blijft alleen dat er ook helemaal niet zoveel uranium winbaar is!
De huidige uranium wat me de huidige middelen winbaar is zo'n 50 jaar. Maar met 'recycling;' van het afval (kosten 150%) kan dat richting 1000 jaar.

Kernenergie is geen uiteindelijke oplossing, maar wel een oplossing voor de middellange termein. Alleen investeren in kernenergie is dus zeker niet de goede weg. Kernenergie met investering in kernfusie, en groene energie wel.
  woensdag 14 december 2005 @ 17:12:15 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33075925
the_disheaver ==> Die kosten zijn ietsiepietsie hoger!
En de huidige 60-jaar-voorraad is bij gelijk verbruik!

Kernfusie is nog steeds een mooie optie, het gekke is alleen dat nog geen 0,1% van de totale energiekosten wordt besteedt aan onderzoek! Gezien de potentie ervan is dat belachelijk weinig.
pi_33076080
Gezien de praktische uitkomst van de vele miljarden die in kernfusie gestoken zijn vind ik het niet heel gek. en met de verdergaande privatiseringen wereldwijd zal het er voorlopig helaas ook wel niet van komen..
  woensdag 14 december 2005 @ 17:30:45 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33076388
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:18 schreef du_ke het volgende:
Gezien de praktische uitkomst van de vele miljarden die in kernfusie gestoken zijn vind ik het niet heel gek. en met de verdergaande privatiseringen wereldwijd zal het er voorlopig helaas ook wel niet van komen..
D'r zijn meer dingen waar geld in wordt gestoken... Kernfusie heeft de potentie om ALLE energieproblemen op te lossen, inclusief alle bijbehorende vervuiling! Dat lijkt me heel wat meer waard.....

Er worden ook miljoenen gepompt in dingen als golfenergie, iets waarvan wel duidelijk is dat het nooit rendabel zal worden...
pi_33076548
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:30 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

D'r zijn meer dingen waar geld in wordt gestoken... Kernfusie heeft de potentie om ALLE energieproblemen op te lossen, inclusief alle bijbehorende vervuiling! Dat lijkt me heel wat meer waard.....

Er worden ook miljoenen gepompt in dingen als golfenergie, iets waarvan wel duidelijk is dat het nooit rendabel zal worden...
Ik ben ook zeker niet tegen die investeringen . Overigens ziet de rendabiliteit van kernfusie er voorlopig helaas niet veel beter uit dan die van golfenergie.
  woensdag 14 december 2005 @ 17:45:42 #20
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33076741
Kernenergie is erg duur.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33076817
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:45 schreef DionysuZ het volgende:
Kernenergie is erg duur.
Klopt die dingen zijn alleen met gigantische overheidssubsidies te bouwen (om over het afbreken nog maar te zwijgen). Maar toch zijn bijna alle 'liberale' vrinden er voor.
pi_33077165
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:12 schreef RemcoDelft het volgende:
the_disheaver ==> Die kosten zijn ietsiepietsie hoger!
En de huidige 60-jaar-voorraad is bij gelijk verbruik!

Kernfusie is nog steeds een mooie optie, het gekke is alleen dat nog geen 0,1% van de totale energiekosten wordt besteedt aan onderzoek! Gezien de potentie ervan is dat belachelijk weinig.
Hoezo zijn de kosten iets hoger?

En hoe wil je er meer in kernfusie steken? Wil je maar 5 kernfusie onderzoek centrales gaan bouwen? En die 10 miljard is inderdaad niets...
pi_33077384
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt die dingen zijn alleen met gigantische overheidssubsidies te bouwen (om over het afbreken nog maar te zwijgen). Maar toch zijn bijna alle 'liberale' vrinden er voor.
Totalen kosten per kilowattuur (incl capital cost (ook afbraak)) ligt lager dan kolen en gas, en al helemaal lager dan wind en zonneenergie.

De gascentrale die essent bouwt is ook alleen maar op tafel omdat ze een subsidie krijgen omdat ze er biomassa in kunnen verstoken...
  woensdag 14 december 2005 @ 18:19:00 #24
24533 ACT-F
pi_33077550
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:45 schreef DionysuZ het volgende:
Kernenergie is erg duur.
Windmolens zijn nog duurder, en ook nog eens onbetrouwbaarder, aangezien men afhankelijk is van de windkracht. Het mag niet te weinig zijn, maar ook niet te veel. December is de maand met de grootste energievraag en dat is uitgerekend de periode dat het nauwelijks waait in NL. Ik denk dat het tijd wordt voor regelmatige stroomuitvallen zoals dat in andere landen gebruikelijker is, dan denken de mensen wel anders over windmolens. Het is een kwestie van Dodewaard weer opengooien, zodat de kosten nog enigzins gereduceerd kunnen worden. Ik vind het echt een eeuwige zonde dat ze die kerncentrale dichtgegooid hebben.
  woensdag 14 december 2005 @ 18:27:13 #25
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33077716
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:11 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Totalen kosten per kilowattuur (incl capital cost (ook afbraak)) ligt lager dan kolen en gas, en al helemaal lager dan wind en zonneenergie.

De gascentrale die essent bouwt is ook alleen maar op tafel omdat ze een subsidie krijgen omdat ze er biomassa in kunnen verstoken...
Voor de bouw van een kerncentrale zijn gigantische investeringen nodig die pas na lange tijd worden terugverdiend. Particuliere investeerders doen alleen maar mee als de overheid met flinke subsidies en garanties over de brug komt.

* Kerncentrales moeten extra goed beschermd worden tegen diefstal en terrorisme.
* Bij het delven van uranium wordt schade aangericht, radioactief restmateriaal komt open en bloot aan de oppervlakte te liggen. Niemand neemt de kosten voor herstel voor zijn rekening.
* Radioactief afval moet opgeslagen worden, zeer goed beschermd en buiten het bereik van mens en milieu blijven, dit ook voor zeer lange tijd. Ook een grote kostenpost. Het geld dat de kerncentrales hiervoor opzij zetten is onvoldoende.
* De bouw van een kerncentrale neemt 75% van de kosten op zijn rekening.

Uit onderzoek van het IEA (internationaal energie agentschap) uit 1998 blijkt dat in alle OECD landen electra uit kerncentrales duurder is dan electra uit bijvoorbeeld gas- en kolencentrales. Wereldwijd gemiddeld is kernenergie 15% duurder dan gasvermogen en 6% duurder dan elektra uit kolen.

De bouw van een kerncentrale duurt zo'n 25 jaar (een positieve schatting, afgaande op in het verleden behaalde resultaten )

Overigens, als gekozen wordt voor opwerking, dan is een kilowattuur nog eens 4,5 keer zo duur.

Misschien ook leuk om het MIT rapport te lezen: http://web.mit.edu/nuclearpower
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')