abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33057322
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen koppel en vermogen? Ik weet dat een auto met meer koppel harder optrekt, maar dat komt toch ook door het vermogen?

Waarom trekt een auto met 150 pk en 200Nm zachter dan diezelfde auto met 150 pk en 220Nm? En waar ligt dat aan? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Enfin, wie laat me het licht zien?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33057362
Vermogen = koppel * toertal

Met een beetje wiskundig inzicht verklaard dat alles
'99 MB E320 CDI T-model
pi_33057427
Een auto met 220nm en 150pk hoeft per definitie niet sneller te trekken dan zelfde motor maar dan 200nm. Ligt aan de versnellingsbakverhoudingen en de toertallen waarop dat koppel vrijkomt. Een auto met 400 nm op 2.000 rpm heef gewoon veel vermogen bij laag toertal (daarom trekt ie dan al zo hard)... een auto met 400nm op 5.000 rpm begint pas later hard te trekken, waardoor de uiteindelijke vermogenscurve helemaal anders loopt.. dus... waardoor de auto's heel verschillend accelereren.
'99 MB E320 CDI T-model
pi_33057626
Wat belangrijker is hangt volledig van jou rijstijl af. Wat vind je fijn? Lui schakelen of lekker ver doortrekken in toeren? Bij dat eerste is veel koppel op laag toertal fijn, en bij dat laatste is koppel wat minder belangrijk, als de motor maar veel toeren draait. Een Honda VTEC met 160pk en 155nm die 9.000rpm draait kan sneller zijn als een BMW 318d met 136pk en 280nm (ofzo?). De Honda heeft misschien maar 155nm, maar het toertal waarmee je het vermenigvuldigd is vele malen hoger dan die van de BMW diesel, waardoor je uiteindelijk een hoger vermogen krijgt (mits je de auto hoog in toeren houdt, omdat die honda motor pas laat zijn maximale koppel bereikt)
'99 MB E320 CDI T-model
pi_33058851
veel vermogen (pk's) bij weinig toeren = veel koppel...

koppel vertelt iets over de beschikbaarheid van je pk's als het ware... wanneer je 100pk hebt en 50nm koppel betekend dat dat je je pk's bij pak m beet 15.000 rpm hebt ofzo.. bijna onbruikbaar dus... wanneer je 100pk en 300nm koppel hebt heb je je pk's beschikbaar bij iets van 2500 toeren ofzo, erg bruikbaar... je moet hier een mooie balans tussen vinden... veeel koppel en wat minder pk's wil zeggen dat je een heel kort toerenbereik hebt.... weinig koppel en veeeel pk's wil zeggen dat je je pk's te hoog in de toeren hebt...

in leken taal...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33059238
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:39 schreef Kogando het volgende:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen koppel en vermogen? Ik weet dat een auto met meer koppel harder optrekt, maar dat komt toch ook door het vermogen?

Waarom trekt een auto met 150 pk en 200Nm zachter dan diezelfde auto met 150 pk en 220Nm? En waar ligt dat aan? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Enfin, wie laat me het licht zien?
Vergeet niet dat het ook aan de versnellingsbak afhangt.

Motor met 150 pk en 200 nm zal misschien wat minder hard trekken dan een auto met 130 pk en 160 nm maar dan wel met veel kortere bakverhoudingen.

Korte bakverhoudingen = meer koppel aan de wielen, om het verhaal nog ingewikkelder te maken.

Daarom loopt een diesel met 150 pk en 400 nm niet zomaar weg van een 150 pk benzine met 200 nm, die laatste heeft weliswaar 2x zo weinig nm, maar hij kan meer toeren draaien + de bak is veeel korter dan een diesel (wat dus gecompenseerd word met het feit dat het ding veel meer toeren kan maken)...
pi_33059566
ik heb een keer precies hetzelfde gevraagd in een topic en werd toen doorverwezen naar de site howstuffworks.com. zal t eens even opzoeken.
catch you on the flipside
pi_33059820
Hoe lager je koppel hoe hoger je top snelheid, pas wanneer je op toeren komt krijg je je maximale vermogen tot je beschikking. Kijk naar een gemiddelde buikschuiver.

Hoe hoger je koppel des te sneller krijg je je max vermogen in veel lagere toeren. Staat tegenover dat er ook niet echt een grote snelheid tegenover staat. Denk aan een BMW R1100R.

De meeste 4-wiel aangedreven scheurmonsters van nu weten dit ideaal te mengen. En een Hoog Koppel, dus veel kracht onderin, en toch een gigantische top snelheid.

Denk daarbij aan de nieuwe BMW 6
Ferrari
Lambourghini
Maserati
en het merendeel van de import-cars(Oosterse en Amerikaanse)
pi_33059930
Simpel gezegd:

Koppel, zorgt voor het optrekken en PK's voor de snelheid.

De koppel word hierom ook in Nm (newton meter) weergegeven. Je kunt dit ook testen, want het maximum koppel ligt vaak bij een laag toerental en de max's PK's bij een hoog toerental. Op het moment dat je op topsnelheid rijdt kom je wel voor bij de maximum koppel, maar je kunt de auto niet sneller laten lopen dan het punt waar het maximum pk's word gegenereerd. (als je hoger in je toeren zou komen, ga je ook weer trager rijden)

De koppel word tevens gebruikt om veel last mee voortebewegen, zo heeft een vrachtwagen 500pk en 2000nm, terwijl een personen wagen juist 300pk en 200nm heeft. Een wagen hoeft dan ook geen 10.000kg of meer voor te bewegen . Koppel brengt de massa dus in beweging.


De regel zegt ook dat je het koppel omhoog kunt halen door een groter motorblok te nemen, maar ook al door een 2 liter 6 cilinder ipv een 2 liter 4 cilinder te nemen!
pi_33060264
Dus als ik het goed begrijp geeft het koppel aan hoeveel kracht er vrij komt vanaf een bepaald toerental.

Dus bijvoorbeeld de BMW 130i levert zijn hoogste koppel, namelijk 315Nm bij 2500tpm. En zijn hoogste vermogen, namelijk 265pk bij 6600tpm.

Een beetje zoals het vermogen in Watt = Voltage * Ampere? Waarbij de voltage voor de toeren staat en de amperes voor het koppel.

Of heb ik het nu niet helemaal begrepen?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33061166
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:00 schreef optifree het volgende:
Simpel gezegd:

Koppel, zorgt voor het optrekken en PK's voor de snelheid.

De koppel word hierom ook in Nm (newton meter) weergegeven. Je kunt dit ook testen, want het maximum koppel ligt vaak bij een laag toerental en de max's PK's bij een hoog toerental. Op het moment dat je op topsnelheid rijdt kom je wel voor bij de maximum koppel, maar je kunt de auto niet sneller laten lopen dan het punt waar het maximum pk's word gegenereerd. (als je hoger in je toeren zou komen, ga je ook weer trager rijden)

De koppel word tevens gebruikt om veel last mee voortebewegen, zo heeft een vrachtwagen 500pk en 2000nm, terwijl een personen wagen juist 300pk en 200nm heeft. Een wagen hoeft dan ook geen 10.000kg of meer voor te bewegen . Koppel brengt de massa dus in beweging.


De regel zegt ook dat je het koppel omhoog kunt halen door een groter motorblok te nemen, maar ook al door een 2 liter 6 cilinder ipv een 2 liter 4 cilinder te nemen!
Uhh cylindertal zegt weinig over koppel hoor 2 liter 6 cylinder van BMW bijv. valt vies tegen qua vermogen..., meestal gaat het om de motorinhoud... (turbo uitgezonderd)...
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:08 schreef Kogando het volgende:
Dus als ik het goed begrijp geeft het koppel aan hoeveel kracht er vrij komt vanaf een bepaald toerental.

Dus bijvoorbeeld de BMW 130i levert zijn hoogste koppel, namelijk 315Nm bij 2500tpm. En zijn hoogste vermogen, namelijk 265pk bij 6600tpm.

Een beetje zoals het vermogen in Watt = Voltage * Ampere? Waarbij de voltage voor de toeren staat en de amperes voor het koppel.

Of heb ik het nu niet helemaal begrepen?
Zo simpel is het eigenlijk niet.

Maar je moet ook niet vergeten dat er ook dingen als vermogens en koppel kromme zijn.

Voorbeeld:

Wat is sneller.

150 pk @ 9000 rpm

of

150 pk @ 6000 rpm

Antwoord: dat weet je niet

Want je weet de vermogens/koppel kromme niet van beide wagens. Het kan zijn dat de eerste vanaf 2000 rpm al wakker is en de 2e pas bij 4000 rpm... En DAN nog weet je niks want ze moeten wel dezelfde versnellingsbak hebben om vergelijkbaar te zijn...
pi_33061572
Heeft de versnellingsbak ook invloed op het koppel?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33061625
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:48 schreef Kogando het volgende:
Heeft de versnellingsbak ook invloed op het koppel?
Koppel/vermogen aan de wielen zeker wel. Niet aan de motor die blijft zelfde vermogen/koppel leveren...
pi_33061658
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:50 schreef yup het volgende:
Koppel/vermogen aan de wielen zeker wel. Niet aan de motor die blijft zelfde vermogen/koppel leveren...
En het koppel dat de fabrikant opgeeft? Is dat aan de wielen, of van de motor?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33061709
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:51 schreef Kogando het volgende:

[..]

En het koppel dat de fabrikant opgeeft? Is dat aan de wielen, of van de motor?
Altijd motor. Ook wat op je kentekenbewijs staat is vermogen van de motor...

Koppel/vermogen aan de wielen word zeer zelden vermeld. Is wel het nuttigst want vermogen/koppel van de motor zegt weinig als je niet weeet wat voor gearing/aandrijving/wielen etc. een auto heeft...
pi_33061833
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:52 schreef yup het volgende:
Altijd motor. Ook wat op je kentekenbewijs staat is vermogen van de motor...

Koppel/vermogen aan de wielen word zeer zelden vermeld. Is wel het nuttigst want vermogen/koppel van de motor zegt weinig als je niet weeet wat voor gearing/aandrijving/wielen etc. een auto heeft...
Ok.

En het feit dat diesels met meer koppel toch langzamer zijn (qua acceleratie) dan benzine auto's ligt dus aan de 'gear-ratio'? Of zijn diesels met meer koppel (en gelijk vermogen) niet langzamer?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33061882
quote:
Op woensdag 14 december 2005 00:56 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ok.

En het feit dat diesels met meer koppel toch langzamer zijn (qua acceleratie) dan benzine auto's ligt dus aan de 'gear-ratio'? Of zijn diesels met meer koppel (en gelijk vermogen) niet langzamer?
Kan je niet zomaar zeggen volgens mij zijn ze even snel ongeveer.

Diesel door mega koppel en benzine door kortere bakverhoudingen.

Diesel is in nadeel door langere gear ratio en benzine door zijn gebrek aan koppel zeg maar.

Maar niet echt eerlijk ook, want we hebben het hier over turbo diesel. Turbo benzine maakt gehakt van een turbo diesel... Maar dat is offtopic.
pi_33062381
Hmm, koppel is dus een waarde gebaseerd op de beschikbaarheid van je vermogen bij een bepaald toerental?

- Hoeveel vermogen heeft deze auto?
- 265PK
- Hoe komt dat beschikbaar?
- Bij 2500rpm heb je beschikking over het maximum van 315Nm.

En waarom staat er dan 265PK bij 6600rpm? Waarom is dat dan ook niet bij 2500rpm?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_33065933
Koppel is het draaimoment op de krukas (of wielen, als je gearing in het verheel meeneemt) veroorzaakt door de kracht die de ontbranding op de zuigers uitoefent. Zoals je bij natuurkunde hebt geleerd, geldt M = F*d, ofwel: koppel = kracht * arm. Koppel hangt dus af van de kracht van de ontbranding (hoe meer brandstof wordt verbrand, hoe groter het koppel, lees: grotere motorinhoud of forced induction leveren meer koppel) en van de lengte van de krukas-arm (die is groter bij diesels, dus meer koppel).

Vermogen is (wederom zoals je bij natuurkunde hebt geleerd ) een afkorting voor "het vermogen om arbeid te leveren". Hoeveel vermogen hangt af van het koppel (de "kracht" van de arbeidsslagen), en hoeveel van die arbeiddslagen er per tijdseenheid plaatsvinden (het toerental).

Uiteindelijk is het de vermogenskromme die bepaalt hoe hard je optrekt en wat de topsnelheid is. (Let op, ik zeg vermogenskromme, niet vermogen alleen). Bij optrekken, of gewoon rijden, moet namelijk arbeid verricht worden, en het is het vermogen (om arbeid te leveren) wat dat mogelijk maakt. Koppel bestaat zelfs zonder beweging (een kracht kan op een object werken zonder dat dat object beweegt), maar om daadwerkelijk arbeid te verrichten (beweging te veroorzaken) is vermogen nodig.

De uitspraak "horsepower sells cars, torque wins races" is dan ook pertinent fout; meestal bedoelt men bij zo'n uitspraak dat men een motor prefereert met een vermogenskromme die laag in de toeren piekt, en daardoor vanuit stilstand eerder op zijn maximale vermogen zal zitten. Het nadeel daarvan is echter weer dat je vaak moet schakelen om binnen die nauwe powerband te blijven. In de praktijk kan je een snelle auto op beide manieren maken (of het piekvermogen nu onderin of bovenin zit, maakt in feite niet veel uit, alleen zal je bij de ene motor vroeg moeten opschakelen, en bij de ander hoog in de toeren blijven).

[edit]
Wikipedia artikel over vermogen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_(natuurkunde)
Daar zie je dat:

P: vermogen (in watt)
: koppel (in Nm)
: hoeksnelheid (in rad/s) -> lees: toerental

[ Bericht 6% gewijzigd door johnwoo op 14-12-2005 10:30:09 ]
pi_33066058
quote:
En waarom staat er dan 265PK bij 6600rpm? Waarom is dat dan ook niet bij 2500rpm?
Bij 2500rpm levert die motor zijn maximale koppel. Dat wil zeggen dat de explosies in de cilinders op dat toerental het meest krachtig zijn per arbeidsslag (beste verbranding). Wordt het toerental hoger, dan neemt het koppel (de kracht per arbeidsslag) af, maar er zijn wel meer arbeidsslagen per tijdseenheid.
Op 6600rpm is de verhouding tussen de kracht per arbeidsslag en het toerental zodanig, dat het meeste vermogen wordt geleverd. Zit je lager, dan heb je wel mee rkoppel maar worden er te weinig arbeidsslagen uitgevoerd om dat vermogen te halen. Zit je hoger, dan haal je weliswaar meer arbeidsslagen per tijdseenheid, maar de kracht van die slagen neemt zover af dat het vermogen weer daalt.
pi_33066182
Kijk, je motor kan wel 315 Nm leveren bij 2500 rpm, maar dan levert hij schijnbaar nog altijd minder vermogen (315 x 2500 x mij onbekende factor) dan tijdens hogere toerentallen. Stel je nou maar eens een overdreven situatie voor; Stel, die auto heeft nog 'maar' 200Nm beschikbaar bij 5500 toeren. Maak het rekensommetje en je ziet dat 315x2500 (787.500) kleiner is dan 200 x 5500(1.100.000). Snap je?
pi_33066186
Horsepower sells cars torque wins races is dan ook een Amerikaanse uitspraak.

Met de meest "fantastische" (lees = lachwekkende) pk/liter verhoudingen zou ik ook zoeits zeggen. (5.7 liter V8 met 160 pk ofzo was geen uitzondering toen...)
pi_33068324
Lees dit maar eens (een paar keer ):

http://www.yawpower.com/tqvshp.html
quote:
So there it is. Horsepower is the determining factor in the rate of acceleration of any vehicle.
quote:
If I were to do my own "Most Ridiculous" item in the world of racing it would be based on the following statement. "Horsepower sells motor cars, but torque wins motor races." This couldn’t be further from the truth.
Dat dat even duidelijk is
pi_33068413
Deze link is al vaker voorbij gekomen, maar blijft een een aanrader ..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')