Vergeet niet dat het ook aan de versnellingsbak afhangt.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:39 schreef Kogando het volgende:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen koppel en vermogen? Ik weet dat een auto met meer koppel harder optrekt, maar dat komt toch ook door het vermogen?
Waarom trekt een auto met 150 pk en 200Nm zachter dan diezelfde auto met 150 pk en 220Nm? En waar ligt dat aan? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?
Enfin, wie laat me het licht zien?
Uhh cylindertal zegt weinig over koppel hoor 2 liter 6 cylinder van BMW bijv. valt vies tegen qua vermogen..., meestal gaat het om de motorinhoud... (turbo uitgezonderd)...quote:Op woensdag 14 december 2005 00:00 schreef optifree het volgende:
Simpel gezegd:
Koppel, zorgt voor het optrekken en PK's voor de snelheid.
De koppel word hierom ook in Nm (newton meter) weergegeven. Je kunt dit ook testen, want het maximum koppel ligt vaak bij een laag toerental en de max's PK's bij een hoog toerental. Op het moment dat je op topsnelheid rijdt kom je wel voor bij de maximum koppel, maar je kunt de auto niet sneller laten lopen dan het punt waar het maximum pk's word gegenereerd. (als je hoger in je toeren zou komen, ga je ook weer trager rijden)
De koppel word tevens gebruikt om veel last mee voortebewegen, zo heeft een vrachtwagen 500pk en 2000nm, terwijl een personen wagen juist 300pk en 200nm heeft. Een wagen hoeft dan ook geen 10.000kg of meer voor te bewegen. Koppel brengt de massa dus in beweging.
De regel zegt ook dat je het koppel omhoog kunt halen door een groter motorblok te nemen, maar ook al door een 2 liter 6 cilinder ipv een 2 liter 4 cilinder te nemen!
Zo simpel is het eigenlijk niet.quote:Op woensdag 14 december 2005 00:08 schreef Kogando het volgende:
Dus als ik het goed begrijp geeft het koppel aan hoeveel kracht er vrij komt vanaf een bepaald toerental.
Dus bijvoorbeeld de BMW 130i levert zijn hoogste koppel, namelijk 315Nm bij 2500tpm. En zijn hoogste vermogen, namelijk 265pk bij 6600tpm.
Een beetje zoals het vermogen in Watt = Voltage * Ampere? Waarbij de voltage voor de toeren staat en de amperes voor het koppel.
Of heb ik het nu niet helemaal begrepen?
Koppel/vermogen aan de wielen zeker wel. Niet aan de motor die blijft zelfde vermogen/koppel leveren...quote:Op woensdag 14 december 2005 00:48 schreef Kogando het volgende:
Heeft de versnellingsbak ook invloed op het koppel?
En het koppel dat de fabrikant opgeeft? Is dat aan de wielen, of van de motor?quote:Op woensdag 14 december 2005 00:50 schreef yup het volgende:
Koppel/vermogen aan de wielen zeker wel. Niet aan de motor die blijft zelfde vermogen/koppel leveren...
Altijd motor. Ook wat op je kentekenbewijs staat is vermogen van de motor...quote:Op woensdag 14 december 2005 00:51 schreef Kogando het volgende:
[..]
En het koppel dat de fabrikant opgeeft? Is dat aan de wielen, of van de motor?
Ok.quote:Op woensdag 14 december 2005 00:52 schreef yup het volgende:
Altijd motor. Ook wat op je kentekenbewijs staat is vermogen van de motor...
Koppel/vermogen aan de wielen word zeer zelden vermeld. Is wel het nuttigst want vermogen/koppel van de motor zegt weinig als je niet weeet wat voor gearing/aandrijving/wielen etc. een auto heeft...
Kan je niet zomaar zeggen volgens mij zijn ze even snel ongeveer.quote:Op woensdag 14 december 2005 00:56 schreef Kogando het volgende:
[..]
Ok.
En het feit dat diesels met meer koppel toch langzamer zijn (qua acceleratie) dan benzine auto's ligt dus aan de 'gear-ratio'? Of zijn diesels met meer koppel (en gelijk vermogen) niet langzamer?
Bij 2500rpm levert die motor zijn maximale koppel. Dat wil zeggen dat de explosies in de cilinders op dat toerental het meest krachtig zijn per arbeidsslag (beste verbranding). Wordt het toerental hoger, dan neemt het koppel (de kracht per arbeidsslag) af, maar er zijn wel meer arbeidsslagen per tijdseenheid.quote:En waarom staat er dan 265PK bij 6600rpm? Waarom is dat dan ook niet bij 2500rpm?
quote:So there it is. Horsepower is the determining factor in the rate of acceleration of any vehicle.
Dat dat even duidelijk isquote:If I were to do my own "Most Ridiculous" item in the world of racing it would be based on the following statement. "Horsepower sells motor cars, but torque wins motor races." This couldn’t be further from the truth.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |