abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 8 maart 2005 @ 10:29:16 #1
21397 LSD
[Snellius]
pi_25423676
Ik zat gister weer eens mijn autoblaadje door te bladeren (GTO) en daar vielen een paar getalletjes mij op wat betreft het koppel tegenover het aantal pk's van een auto:

Noble M14:
3.0 V6 (twin turbo) met 400 pk en 522 Nm

Ferarri 360 Challenge Stradale
3.5 V8 met 425 pk en 375 Nm

Porsche 911 Turbo
3.6 5 cil. boxer met 420 pk en 560 Nm

Hoe komt nou dit verschil in het koppel? ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld de grote van de cilinderkamers. De noble perst 3 liter in 6 cilinders en heeft daardoor grotere cilinders waardoor je dus meer koppel krijgt (grotere ontploffing ofzo) en de porsche precies zo. Of zijn het gewoon de turbo's die er een bult torque bijgooien?
En waarin merk je dit verschil? Ze trekken allemaal namelijk even snel op naar de 100 (4.2 sec ongeveer), dus daarin merk je het niet.

Groeten,
LSD
catch you on the flipside
pi_25424126
het verschil zit um idd in de turbo's.... ferrari's moet je hoog in de toeren jagen om er snelheid in te krijgen...maar ze doen het graag
pi_25424179
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_25424322
Het hogere koppel bij de M14 komt idd door de turbo's. Het hogere vermogen van de Ferrari komt door het aantal toeren dat de motor dan draait. (8250 tpm) Vermogen van een motor wordt uitgerekend met het koppel en het aantal toeren.
Overigens heeft het maximale koppel weinig te maken met het maximale vermogen.
Door het gebruik van turbo's/superchagers en nog wat andere zaken kun je het koppel dat de motor leverd verhogen. De bouw van het motorblok heeft ook nog invloed (slag, boring, aantal cylinders, aantal kleppen per cylinder, etc.)
V10
  dinsdag 8 maart 2005 @ 12:16:54 #5
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_25425121
Horsepower sells cars
Torque wins races
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_25425529
dubbel
pi_25425548
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 12:16 schreef D-FENS het volgende:
Horsepower sells cars
Torque wins races
quote:
If I were to do my own "Most Ridiculous" item in the world of racing it would be based on the following statement. "Horsepower sells motor cars, but torque wins motor races." This couldn’t be further from the truth.
Ik zou dit (interessante) verhaal eens lezen

http://www.yawpower.com/tqvshp.html
pi_25426132
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 12:49 schreef Repeat het volgende:

[..]


[..]

Ik zou dit (interessante) verhaal eens lezen

http://www.yawpower.com/tqvshp.html
Allemaal leuk en aardig, maar in het stuk staat ook dat het vermogen van de auto berekend wordt met het koppel en de toeren.

Dus mijn statement zou zijn:
quote:
Torque and revs wins races, Horsepower is only calculated
V10
  dinsdag 8 maart 2005 @ 14:11:32 #9
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_25426533
Ik zou dat nog anders formuleren: Torque over a broad powerband combined with the right gearring wins races.

Verder heeft dat artikel wel gelijk idd. PK's mag dan wel een berekende waarde zijn, maar verteld je meer als alleen piekkoppel bij een bepaald toerental.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_25426615
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
pi_25426904
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:20 schreef FunnyName het volgende:
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
mooi verhaal
  dinsdag 8 maart 2005 @ 14:59:45 #12
21397 LSD
[Snellius]
pi_25426979
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:20 schreef FunnyName het volgende:
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
yes, daar heb ik wat aan. prima duidelijk verhaal
catch you on the flipside
pi_25427295
Met dank aan Patrick Savalle
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:00:09 #14
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_25428266
Komt zoals gezegd door de turbo's. Is het zo dat turbodiesels daarom ook altijd zoveel koppel hebben? Of komt dat ook door de hoge compressieverhouding? Of allebei. Ja, ik denk dat. Laat maar.
Laatste kans.....
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:09:20 #15
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_25428378
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 13:35 schreef M5 het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar in het stuk staat ook dat het vermogen van de auto berekend wordt met het koppel en de toeren.
Vermogen (in kW) is koppel x toeren niet dus, dacht eens zoiets gehoord te hebben... zal volgende keer eerst ffn narekenen...

[ Bericht 11% gewijzigd door -calimero- op 08-03-2005 23:21:02 ]
Save a mouse, eat a pussy.
pi_25432261
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 18:09 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Vermogen (in kW) is koppel x toeren
Relaxed

200nm bij 2000 toeren geeft dan al 400000 kW Dat wordt echt planken. Die rekensom, zoals in de sites hierboven beschreven staat is wel wat uitgebreider
  dinsdag 8 maart 2005 @ 23:08:50 #17
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25432539
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:20 schreef FunnyName het volgende:
Op dezepagina kan je precies in het nerderlands nalezen hoe het nu zit..
Volgens mij rammelt dat verhaal aan alle kanten, de maker zegt dat het koppel aan de wielen heel anders is dan aan de krukas...volgens mij klopt dit niet omdat het Newton/meter is.
Dus newton per meter, dus verander je de overbrengingsverhouding dan verandert daarrmee het koppel niet.'
Je hebt wel wat verlies qua weerstand van de versnellingsbak.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 23:13:54 #18
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25432653
Ohnee hij heeft toch gelijk, het vermogen aan de wielen blijft gelijk, de omwentelingen stijgen en het koppel neemt af met het opschakelen...oeps
  dinsdag 8 maart 2005 @ 23:24:01 #19
98036 -calimero-
Zonder ei...
pi_25432844
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:53 schreef Repeat het volgende:

[..]

Relaxed

200nm bij 2000 toeren geeft dan al 400000 kW Dat wordt echt planken. Die rekensom, zoals in de sites hierboven beschreven staat is wel wat uitgebreider

owjah... en zelfs in alleen Watt klopt t nie...
heb t al veranderd. had eens zoiets gehoord, maar te lui om na terekenen...

zal voortaan eerst nadenken
Save a mouse, eat a pussy.
pi_25433805
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 23:24 schreef -calimero- het volgende:

[..]


owjah... en zelfs in alleen Watt klopt t nie...
heb t al veranderd. had eens zoiets gehoord, maar te lui om na terekenen...

zal voortaan eerst nadenken
je zat in de buurt , kW = (Nm*tpm)/(3,6*3600)

kW = vermogen in kilo Watt.
Nm = Koppel in Nm
tpm = toeren in toeren per minuut.
V10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')