VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 22:32 |
dat je meer vermogen hebt met een single turbo dan 2 turbo's, Oke, begrepen. Maar wat ik hieruit weer niet begrijp, stel: 500 pk’smet grote turbo (dus dat je in feite meer vermogen zou hebben omdat ie 1 turbo heeft) Laten we dan een kleine turbo (met daarbij horende internals, etc) erbij pleuren, zodat je simpelweg een twinturbo hebt. Dwz er wordt NIKS veranderd aan de oude turbo (de single turbo dus ![]() Waarom zou je dan minder vermogen hebben ![]() | |
funkmaster | dinsdag 13 december 2005 @ 22:36 |
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo | |
Sterke_Yerke | dinsdag 13 december 2005 @ 22:39 |
Hmmz, bij twin turbo's (de echte dan) is het toch zo dat 1 bij minder toeren al werkt dan de ander? Of niet? | |
VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 22:41 |
quote:EINDELIJK EEN ANTWOORD!!! Hoeveel pk's heeft een gemiddelde turbo (in benzine) dan? Ook 150 pk's?!?!? Nee, dat lijkt me sterk ![]() | |
VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 22:41 |
quote:Klopt, maar daar gaat dit topic niet over. | |
seto | dinsdag 13 december 2005 @ 22:44 |
quote:Je hebt ook true twin turbo's, die beginnen allebei vanaf een bepaald toerental te werken ![]() | |
VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 22:49 |
quote:Nee, biturbo heet dat. ![]() | |
digitalfrog | dinsdag 13 december 2005 @ 22:50 |
I know that the Porsche 993 has two turbos, one kicks in a bit before the second one making the ride really powerfull but smooth. Da Frog | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 22:51 |
single turbo wil niet persee zeggen meer vermogen... 2 kleine turbotjes aandrijven die net zo veel opbrengst hebben samen als 1 grote kost ongeveer even veel vermogen... dus daar zit het hem niet in... maar je bereikt precies het zelfde... alleen kost het je veel meer... 2x een dure turbo ipv 1x en dan nog de plaats onder de motorkap die het in beslag neemt... maar wanneer je 2 verschillende maten turbo's gaat monteren met samen de zelfde opbrengst als 1 grote zul je het zelfde maximaal aantal pk's halen alleen bouwt het zich wat trager op en begint het wat vroeger omdat een kleine turbo eerder gaat draaien... nadeel dus.. dit kost pieken ![]() | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 22:53 |
quote:bi = "twee van de zelfde"... dus 2 even grote turbo's... wat je ziet bij bijvoorbeeld VAG's V10 biturbo diesel... 1 turbo voor de linker en 1 turbo voor de rechter cilinderbank... in de regel is een twinturbo uitgerust met 2 verschillende formaten turbo's.... | |
Speed-Addicted | dinsdag 13 december 2005 @ 22:55 |
2 turbo's zorgen toch voor een bredere powerband ![]() | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 22:56 |
quote:2 turbo's van de zelfde grootte niet... | |
VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 22:59 |
Ok, en hoeveel vermogen heeft een turbo gemiddeld nodig (zowel bij benzine als bij diesel)? daar heb ik nou nog nooit van gehoord. | |
manny | dinsdag 13 december 2005 @ 23:01 |
quote:is alleen de grootte bepalend voor het toerengebied waarin de Turbo z'n werk gaat doen, of kun je dat nog "instellen" o.i.d. ? | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 23:01 |
quote:vrij weinig... precies weet ik het niet maar op 200pk misschien 10-15 ofzo... (gokje) | |
yup | dinsdag 13 december 2005 @ 23:02 |
Audi RS6 is een mooie voorbeeld van bi-turbo. (2 cylinderbanken 2 turbo's) En de 335d/i een mooie voorbeeld van twin turbo. (een kleine + een grote turbo) Volgens mij kan je ook 2 huge mofo's van turbo's op je auto neerpleuren maar volgens mij bestaat er geen blok die zoveel geweld aankan ? quote:Compressor heeft meer nodig dan turbo. Verder heeft een turbo relatief tot wat ie levert weinig vermogen nodig, vandaar dat het zo populair is... Zie de Daihatsu Charade GTTi, is een 1 liter turbo met 100 pk... | |
Goingin | dinsdag 13 december 2005 @ 23:02 |
quote:Muv de RB26DETT van de Skyline GTR Rasechte Twin Turbo maar wel 2 dezelfde turbo's | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 23:03 |
quote:met een variabele turbo wel... zoals op de diesels van BMW en op de nieuwe porsche... (eerste benzine auto met var. turbo) | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 23:04 |
quote:waarom dan een rasechte twin turbo? wat wil een rasechte twin turbo zeggen, wat maakt hem rasecht? in mijn ogen gewoon een bi turbo... ![]() | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 23:06 |
quote:nagenoeg ieder blok kan het aan... maar wanneer jij die turbo niet op een toerental krijgt waarbij hij rendement levert (te weinig uitlaatgassen) heb je er geen drol aan he... yeah ik heb 2 giga turbo's op mn 2.0 liggen die allebei wel op 5000 rpm draaien... ipv 90.000-120.000 ![]() | |
yup | dinsdag 13 december 2005 @ 23:10 |
quote:Oh ja klopt ook he ![]() Ik vind het wel mooie techniek turbo's, juist omdat je op relatief goedkope manier het zo bizar mogelijk kan maken als je zelf wilt. Opel 2.0i 16v turbo bijv, in de Calibra geleverd o.a., ding tune je met paar centen zo naar 300+ pk... Betrouwbare pk's that is (indien in juiste handen)... Of de 335d, chipje en u heeft 330 pk ![]() Uiteraard ook de TDi brigade die met weinig moeite + kosten zo dik wat meer vermogen geven... | |
Speed-Addicted | dinsdag 13 december 2005 @ 23:11 |
quote:Zie hayabusa 1300cc - 450pk ![]() ![]() | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 23:13 |
quote:500+ al mogelijk ![]() | |
Speed-Addicted | dinsdag 13 december 2005 @ 23:14 |
quote:brrrrrrrrrr als ik het geld toch eens had............................................ | |
yup | dinsdag 13 december 2005 @ 23:19 |
Blok weegt geen fuck ze zijn extreem populair in kit cars enzo... 500+ pk geloof ik direct, juist omdat het een motorfiets blok is... (die zijn al bekend om hun extreme pk/liter verhoudingen)... Maar in autoland, bijv. de E36 M3 met 1100 pk turbo motor (3.2 liter 6 inlijn) (van die gekke turken in istanbul)... | |
Youp | dinsdag 13 december 2005 @ 23:22 |
quote:<20.000 euro heb je zo bij elkaar ![]() | |
VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 23:35 |
ok, bij welk turbo heb je het meeste vermogen. Dezelfde druk EN dezelfde formaat schoepenrad/turbinehuis: 1 grote single turbo of 1 grote single turbo + kleinere knaas. Dat bij die kleinere knaas eerst vermogen inlevert, ja maar dan krijg je uiteindelijk meer voor terug. Toch ![]() Hamvraag is dus welke optie het meeste vermogen oplevert. | |
VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 23:36 |
quote:bedenk ff ook bij dat anderen niet zo breed hebben dan jij. ![]() | |
yup | dinsdag 13 december 2005 @ 23:37 |
quote:Volgens mij maakt dat niet uit omdat de kleinere juist "gebypassed" word als de motor meer toeren gaat maken... Even veel denk ik dus... | |
Goingin | dinsdag 13 december 2005 @ 23:49 |
quote:Het hele Twin Turbo vs. Bi-Turbo is allemaal marketing, het staat stoer Twin = 2 gelijken Bi = 2 gelijken Je kan het beter hebben over parallel of sequenteel Valt alleen wel op dat Bi-Turbo iets europees is en Twin-Turbo de rest vd wereld omvat.. | |
yup | dinsdag 13 december 2005 @ 23:55 |
quote:Je hebt echt wel twin turbo's met 2 turbo's met verschillende groottes hoor... Bijv. de Toyota Supra 3.0 inlijn 6 twin turbo. Een kleintje en een grote... Idd het staat gewoon stoer als er twin turbo of bi turbo staat... | |
VOLVOMEISTER | dinsdag 13 december 2005 @ 23:56 |
quote:Nee, twin is echt jargon voor kleinere en grotere! | |
yup | woensdag 14 december 2005 @ 00:28 |
quote:Alhoewel de Nissan 300ZX als het goed is een twin turbo heeft met 2 gelijke turbo's... En de Toyota Supra juist een twin turbo met sequentiele turbo's. Verwarrend he ![]() | |
RPowa | woensdag 14 december 2005 @ 01:28 |
quote:Nou, een turbo "kost" natuurlijk bijna geen vermogen he, aangezien 'ie wordt aangedreven door de uitlaatgassen. Alleen het kleine beetje tegendruk zou wat vermogen kunnen kosten. Een supercharger wordt echt aangedreven en kost dus ALTIJD vermogen en zal minder opleveren dan een turbo. Een turbo is dan ook een véél efficientere manier om vermogen te winnen. Dat hele MacLaren verhaal slaat de plank natuurlijk compleet mis, waar komt opeens die "tweede" turbo vandaan!? | |
PNG | woensdag 14 december 2005 @ 02:06 |
Grote verschil is dit, eigenlijk heeft turbo 1 gigantisch nadeel, nl dat je koppel en vermogenskromme niet meer rechtlopen. Vergelijk met een M3 met kaarsrechte krommen. Turbo heeft dus gigantisch nadeel stiekem als er bochten in het spel zijn. Om nu die klap op te vangen heb je sequentiele turbo's. Supercars zelfs 4 achter elkaar, om toch maar vooral proberen een zo recht mogelijke response op pedaal te creeren over hele gebied. Ze overlappen mekaar als ware. Gaat dus niet zozeer alleen om Pk, maar met name hoe je die zo gelijkmatig op asfalt neer kunt zetten door toerengebied. Als je bochten gaat rijden is dat belangrijk. Supercharger bv kost vermogen, heeft wel voordeel dat geheel rechtlijniger inkomt. Je moet ff puur Pk scheiden van de de krommen. Sprint is bv heel andere tak van hobby, die malen niet om lag. | |
RPowa | woensdag 14 december 2005 @ 02:21 |
Als je flink aan het trappen bent neem je bochten niet met 1200 toeren lijkt mij... Zo lang je zo'n beetje rond of boven de 3000 toeren zit werkt de turbo prima mee en heb je een koppel waar je echt helemaal eng van wordt. Zo erg zijn bochten dus ook weer niet voor turbo motoren. Uiteraard zal een atmosferische of een motor met een supercharger bij heeeele lage toerentallen wellicht meer vermogen produceren. Maar dan heb je ook over het algemeen weer een grotere inhoud nodig, en dus meer gewicht etc. Alle systemen hebben zo hun voor en nadelen he. | |
StefanP | woensdag 14 december 2005 @ 06:02 |
quote:De turbo's van een MK4 zijn even groot ![]() Zie ook http://www.max-boost.co.u(...)d_intake_exhaust.gif En bijbehorende pagina's met uitleg. | |
Repeat | woensdag 14 december 2005 @ 12:08 |
altijd dat gezeik om twin en bi, et zijn gewoon 2 namen die door elkaar gebruikt worden... | |
FunnyName | woensdag 14 december 2005 @ 12:14 |
Even voor de duidelijkheid, een Supercharger "verbruikt" energie. omdat deze via een riem wordt aangedreven door de motor. Een turbo "verbruikt" nauwelijks vermogen, omdat deze gebruik maakt van de energie in de uitlaatgassen (snelheid en vooral warmte) Verder is de begin stelling van de TS al fout, één turbo geeft niet per definitie meer vermogen dan twee, ik zou eerder zeggen juist niet.. Er zijn wel configuraties waar het bij voorkomt, maar dat is weer iets anders. Daarbij is alleen topvermogen (wat je krijgt met één turbo en veel vermogen) alleen handig voor sprinters, in het dagelijks verkeer/Circuit heb je er niet veel aan. | |
ThaFreak | woensdag 14 december 2005 @ 12:21 |
kwa lag zal het ook wel meevallen als je een twinturbo neem in plaats van een single! immers de helft van de uitlaatgassen zal de beide twinturbo's gaan aandrijven! je gaat pas voordeel behalen als je bij een grote single turbo een kleinere (of supercharger) plaatst om de grote wat sneller op te laten spoolen.....respons wordt beter en je volle vermogen is eerder beschikbaar! dat er meer vermogen met een twinturbo kan worden behaald lijkt me meer dan logisch, meer lucht meer benzine meer power ![]() | |
FunnyName | woensdag 14 december 2005 @ 12:52 |
quote:De porsche 993 had twee evengrote, parallel geplaatse turbo's De 959 had wel een kleintje en een grote sequentieel geplaatst. | |
pAin | woensdag 14 december 2005 @ 13:27 |
quote:Een turbo draait toch gewoon op uitlaatgassen?? Dan kan dat toch nooit vermogensverlies opleveren?? | |
Tjabbo | woensdag 14 december 2005 @ 13:51 |
quote:Behoorlijk minder vermogensverlies. Het enige verlies dat optreed is de vertraging waarmee de uitlaatgassen uit de motor gaan, en zelfs dat is te minimaliseren. Dus dat het veel vermogen kost is bull. ![]() | |
Tjabbo | woensdag 14 december 2005 @ 13:56 |
quote:Feit is dat nagenoeg altijd bij serieuze tuning de twin setup wordt vervangen door een big single. Deze spoelen iets later maar leveren veel meer vermogen dan een kleinere turbo kan. Waarom ze haast nooit een kleine turbo voor een big single zetten om toch bij lagere vermogens al redeljk druk te hebben (en om te helpen de grote op te spoelen) weet ik niet precies. ![]() | |
Tjabbo | woensdag 14 december 2005 @ 14:10 |
quote:Een twinturbo (seq) is juist gemaakt om lag tegen te gaan! [/quote] dat er meer vermogen met een twinturbo kan worden behaald lijkt me meer dan logisch, meer lucht meer benzine meer power ![]() [/quote] Meer vermogen haal je vooral met een grote turbo. Niet met meerdere. Meerdere heb je voor een bredere powerband, zoals eerder gezegd. ![]() Dus in het opzicht 'veel vermogen' als in dat de auto trekt vanaf zeg maar 2000rpm tot 6000rpm haal je met seq. turbo's. Meer vermogen als in 'ik heb 1200pk' haal je vooral met een grote dikke joekel van een turbo, daar heb je er echt geen 2 voor nodig. Zo'n ding is ook gemaakt voor dragrace en laten ze doorgaans opspoelen met NOS/NX of methanol injectie. | |
vosss | woensdag 14 december 2005 @ 14:15 |
![]() ![]() | |
Goingin | woensdag 14 december 2005 @ 18:47 |
quote:Om je definitief uit je droom te halen een aantal auto's op een rij (vond ik op een andere site). Supra Twin Turbo = Sequential 996 Twin Turbo = Parallel RX-7 Twin Turbo = Sequential CL 600 V12 Twin Turbo = Parallel Audi B5 S4 Biturbo = Parallel BMW E34 Alpina B10 BiTurbo = Sequential ![]() | |
ThaFreak | woensdag 14 december 2005 @ 19:30 |
quote: quote:lag ga je tegen door een kleinere en een grotere te gebruiken! maar als je voor beide turbo's een middel gebruikt worden die aangedreven door de helft van de uitlaatgassen en zal je spoolup een beetje verbeteren maar dat het dan erg gaat schelen zal wel meevallen! niet teveel naar de supra scene kijken want daar zijn ze idd helemaal gek op single turbo......bigger is better volgens hun maar dat klopt toch zeker weten niet! Kijk eens naar de onderstaande fabrikanten en waarom zullen hun voor vrijwel al hun drag supra's, skylines enz enz een twinturbo gebruiken??? Omdat het hun minder pk's oplevert?? hks supra, 1497hp, twin gt3540 hks skyline twin gt3540 #1 4wd drag record jun, alle auto die de speedrecords (supra, skyline) hebben geprobeerd en de drag skyline hebben twins veilside r32 gtr, 1360pk, twin gt3540, veilside supra, 1268pk, twin gt3240 topsecret drag r34, twin turbo, volgens mij hun 310km/u over de snelweg supra ook een twin blitz supra, 3.1 twin turbo exvitermini r34 gtr, 1400 pk, veilside gt3542, #2 4wd drag record [ Bericht 1% gewijzigd door ThaFreak op 14-12-2005 19:52:41 ] | |
VOLVOMEISTER | woensdag 14 december 2005 @ 19:43 |
@ThaFreak, hoe kom je dan erbij dat supra 1e zou staan in 4WD record? Volgens mij klopt er daar namelijk GEEN hol van ![]() wat mij opvalt in die Skylines en Supra's is dat Skylines 2500cc afgerond cylinderinhoud hebben en die supra's ruim 3 liter. Is dat wel eerlijk zo, zeker als er ook nog turbo's erbij zitten. ![]() | |
ThaFreak | woensdag 14 december 2005 @ 19:53 |
quote:foutje, moest de hks skyline zijn die het record heeft! | |
VOLVOMEISTER | woensdag 14 december 2005 @ 19:55 |
Ok, ere wie ere toekomt. Bedankt voor je wijziging. ![]() | |
Youp | woensdag 14 december 2005 @ 22:31 |
quote:ja leuk en aardig maar eigenlijk kopt het gewoon niet.. bi betekend letterlijk 2 van de zelfde, zoek het maar op in het woordenboek of weet ik veel waar... en dan is het logisch dat dat voor 2 de zelfde turbo's gebruikt wordt en twin voor 2 verschillende... maarja sommige autofabrikanten trekken zich daar niks van aan ![]() | |
Youp | woensdag 14 december 2005 @ 22:38 |
quote:ik heb het ook helemaal niet zo breed grapjas ![]() ![]() | |
Goingin | woensdag 14 december 2005 @ 22:56 |
quote:En twin betekend niet "2 van hetzelfde" ? Het woord "Twins" is nog altijd tweeling in het engels Juist het woord bi zou ik gaan denken bij 2 verschillende (om het maar in de richting te mikken van de voortplanting). Je kan hoog en laag springen, maar het blijft een marketing-truc en de autofabrikanten hebben zelf het bewijs geleverd... | |
Tjabbo | woensdag 14 december 2005 @ 23:30 |
quote:bi is latijn voor 2 twin is engels voor 2 do the math | |
Tjabbo | woensdag 14 december 2005 @ 23:39 |
quote:ik heb idd geen idee waarom ze dat bij drag doen. Ze 2-steppen tot hun optimale toerental en launchen dan, dus dan zijn ze het turbogat al voorbij. ![]() 1 dikke vette (ball-bearing) turbo moet genoeg zijn. Eigenlijk is het niet eens meer te vergelijken met de auto's die je noemt. Die hebben eigenlijk gewoon 2 motoren in 1 blok om het maar zo te noemen. per 3 cilinders een eigen turbo, afm (of map natuurlijk), intake en het meest belangrijk: een compleet losstaande fuel computer. Dat is, hoewel feitelijk natuurlijk met 2 turbo's, niet te vergelijken omdat er niets meer stock is. je bent dan volledig custom een motor aan het bouwen en is het net voor welke setup je gaat. Je kan hoogst waarschijnlijk hetzelfde aantal pk's bereiken met 1 grote turbo. drivability komt dan weer om de hoek kijken. en idd, ik heb alleen ervaringen met de suprascene, maar bijna elke snelle turbo auto die op de markt komt heeft een single turbo. kijk naar de impreza, evo en dat soort auto's. turbo's zijn tegenwoordig zo goed dat een kleine ervoor zetten maar weinig voordelen bied tegen de nadelen van onderhoud e.d. (zeker van supras weet ik dat) de tweede turbo van een supra twin-turbo wil het nog wel eens begeven vanwege te hoge druk. Dat komt vooral doordat er zo enorm veel druk op gezet wordt. | |
StefanP | donderdag 15 december 2005 @ 02:22 |
Twin vs single discussies kun je ook eindeloos op supraforums.com vinden met goede onderbouwingen van beide kanten. De meerderheid van de mensen daar vindt het onnodig om twins te nemen, tenzij je voor de "bling" gaat. Het is natuurlijk wel imposant twee van die grote HKS turbo's. Maar ander dan dat, en dat is ook mijn mening, is er geen reden om twins te nemen. Er is namelijk 2x zoveel dat stuk kan gaan, het weegt veel meer, is veel complexer, neemt meer ruimte in en levert geen noemenswaardig kortere spool, hoger vermogen of koppel. Een single maakt in 1 klap veel ruimte en gewicht vrij en is haalt het complexe mechaniek van de twins weg. Natuurlijk gaan de meeste mensen ook veel meer boost draaien, waardoor er weer extra electronica bij komt en alles een veel grotere kans krijgt om kapot te gaan, maar in theorie is een single veel beter. | |
Youp | donderdag 15 december 2005 @ 22:20 |
quote:turbo met koggellagers? die zal dan niet veel toeren draaien denk ik? | |
FunnyName | vrijdag 16 december 2005 @ 09:03 |
waarom niet? Meestal worden deze keramisch uitgevoerd. | |
johnwoo | vrijdag 16 december 2005 @ 11:13 |
Het wordt pas leuk als straks de foil bearing turbo's wat verder uitontwikkeld zijn ![]() | |
Tjabbo | vrijdag 16 december 2005 @ 12:08 |
quote:nee 120.000 ongeveer ![]() |