abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin dinsdag 13 december 2005 @ 22:16:06 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33056457
Nu weet ik dat ze er zijn, dus, een vraag.
Franz Ferdinand, ja, die van 1914 ja, wordt aangeduid als Aartshertog, dat klopt, als troonopvolger, klopt ook, maar ook als kroonprins.
Waar komt dat kroonprins dan vandaan?
Want hij was een neefje.
Praten alle bronnen elkaar na, of is er echt een construct dat hij ook kroonprins kon worden?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_33057007
*meldt

Franz-Josef (de toenmalige keizer) was de oudste van vier broers. Zelf had hij één zoon (Rudolf), maar deze had zich in 1889 van het leven beroofd.

Volgend in de lijn gaan we naar de broers van Franz-Josef. Ferdinand Max van Mexico had in 1967 dankzij enkele boze Mexicanen het loodje gelegd en Karl Ludwig is in 1896 overleden. Blijft over Ludwig Viktor (de jongste), die pas in 1919 overleed dus het stukje over had kunnen nemen. Hij was in 1914 echter al in de 70, dus ik kan me voorstellen dat hij te oud werd bevonden.

Gaan we door naar de kinderen van de broers. Zowel Ferdinand Max als Ludwig Viktor hadden geen kinderen, waardoor de kinderen van Karl Ludwig overblijven. De oudste zoon was in dit geval Franz-Ferdinand. En voilá, daar is de troonopvolger.

Toen Franz-Ferdinand werd vermoord, werd het rijtje verder afgegaan. Zijn broer Otto was al in 1906 overleden, waardoor Karl I. in 1916 keizer werd.

-
Of was dit niet wat je bedoelde? Want ik denk dat de titel voor troonopvolger ook in het geval van een keizer gewoon 'kroonprins' is.

[ Bericht 4% gewijzigd door ChrisJX op 13-12-2005 22:35:44 ]
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:35:30 #3
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_33057204
Franz-Josef was behalve keizer van Oostenrijk ook koning van Hongarije en daar komt de titel "kroonprins" vandaan.... denk ik.
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
  Admin dinsdag 13 december 2005 @ 22:36:57 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33057254
Gaan we door naar de kinderen van de broers. Zowel Ferdinand Max als Ludwig Viktor hadden geen kinderen, waardoor de kinderen van Karl Ludwig overblijven. De oudste zoon was in dit geval Franz-Ferdinand. En voilá, daar is de troonopvolger.
Zei Chris.

Ja, die begreep ik, maar is de aanduiding "kroonprins" dat je toch vaak tegenkomt wel terecht?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_33057258
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:35 schreef Phoenixx het volgende:
Franz-Josef was behalve keizer van Oostenrijk ook koning van Hongarije en daar komt de titel "kroonprins" vandaan.... denk ik.
Ik denk niet dat prins op de koninklijke titel slaat. Hoewel Franz-Josef officieel natuurlijk ook koning was, was hij in eerste instantie keizer. Je troonopvolger geef je dan niet de mindere titel mee, maar natuurlijk ook de hoogste.
pi_33057305
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef yvonne het volgende:
Ja, die begreep ik, maar is de aanduiding "kroonprins" dat je toch vaak tegenkomt wel terecht?
Ik geloof niet dat ik daar documentatie over heb Ik heb hier een paar stambomen, maar daar kom ik de term 'Kronprinz' niet in tegen, alleen 'Thronfolger'.

-
Ik vind net op wikipedia het volgende:
quote:
Mit Kronprinz bezeichnet man in Monarchien mit Erstgeborenen-Nachfolgeordnung (Primogenitur) in der Regel den ältesten Sohn eines Königs oder Kaisers, der zugleich nächster Anwärter auf den Thron (Thronfolger) ist.
[...]
In Österreich-Ungarn wiederum führte z.B. Kaiser Franz Josephs einziger Sohn, Rudolf, den Titel eines "Kronprinzen", während dessen späterer Nachfolger als Thronfolger, Erzherzog Franz Ferdinand, als Neffe desselben Kaisers kein Kronprinz, sondern lediglich "Erzherzog-Thronfolger" war. Letzteren Titel übernahm nach der Ermordung Franz Ferdinands im Jahre 1914 auch sein Nachfolger als Thronerbe, der spätere Kaiser Karl I. (reg. 1916-1918).
Dus dat zou betekenen dat de titulatuur 'kroonprins' niet terecht is.

[ Bericht 46% gewijzigd door ChrisJX op 13-12-2005 22:43:40 ]
  Admin dinsdag 13 december 2005 @ 22:43:01 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33057443
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:38 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ik daar documentatie over heb Ik heb hier een paar stambomen, maar daar kom ik de term 'Kronprinz' niet in tegen, alleen 'Thronfolger'.
Chris
Op google,kom je even vaak tegen : kroonprins" als troonopvolger of Aartshertog.
Nu kan ik abuis zijn, ik probeer een beetje logisch na te denken, maar als neefje, dus geen directe opvolger/eerstgeborene kun je toch geen kroonprins zijn?

pi_33057494
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:43 schreef yvonne het volgende:

Chris
Op google,kom je even vaak tegen : kroonprins" als troonopvolger of Aartshertog.
Nu kan ik abuis zijn, ik probeer een beetje logisch na te denken, maar als neefje, dus geen directe opvolger/eerstgeborene kun je toch geen kroonprins zijn?
Zie boven dus

Ik heb nog even rondgekeken in wat spulletjes, maar daar kom ik nergens de term kroonprins tegen, als het gaat om Franz-Ferdinand.

[ Bericht 10% gewijzigd door ChrisJX op 13-12-2005 22:50:47 ]
  Admin dinsdag 13 december 2005 @ 22:51:41 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33057722
Te gek dat je die gevonden hebt!

pi_33057784
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:51 schreef yvonne het volgende:
Te gek dat je die gevonden hebt!
Hoezo, heb je een wedje lopen?
  Admin dinsdag 13 december 2005 @ 23:00:59 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33058004
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:53 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Hoezo, heb je een wedje lopen?
Nee, maar hij wordt heel vaak (foutief dus)aangeduid als Kroonprins, en iedereen neemt dat van elkaar over en dat gaat dan een eigen leven leiden.

pi_33058275
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:00 schreef yvonne het volgende:
Nee, maar hij wordt heel vaak (foutief dus)aangeduid als Kroonprins, en iedereen neemt dat van elkaar over en dat gaat dan een eigen leven leiden.
Ik denk dat we idd tot die conclusie kunnen komen. Franz-Ferdinand was troonopvolger, maar geen kroonprins. Dat was Rudolph.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')