Ik denk niet dat prins op de koninklijke titel slaat. Hoewel Franz-Josef officieel natuurlijk ook koning was, was hij in eerste instantie keizer. Je troonopvolger geef je dan niet de mindere titel mee, maar natuurlijk ook de hoogste.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:35 schreef Phoenixx het volgende:
Franz-Josef was behalve keizer van Oostenrijk ook koning van Hongarije en daar komt de titel "kroonprins" vandaan.... denk ik.
Ik geloof niet dat ik daar documentatie over hebquote:Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef yvonne het volgende:
Ja, die begreep ik, maar is de aanduiding "kroonprins" dat je toch vaak tegenkomt wel terecht?
Dus dat zou betekenen dat de titulatuur 'kroonprins' niet terecht is.quote:Mit Kronprinz bezeichnet man in Monarchien mit Erstgeborenen-Nachfolgeordnung (Primogenitur) in der Regel den ältesten Sohn eines Königs oder Kaisers, der zugleich nächster Anwärter auf den Thron (Thronfolger) ist.
[...]
In Österreich-Ungarn wiederum führte z.B. Kaiser Franz Josephs einziger Sohn, Rudolf, den Titel eines "Kronprinzen", während dessen späterer Nachfolger als Thronfolger, Erzherzog Franz Ferdinand, als Neffe desselben Kaisers kein Kronprinz, sondern lediglich "Erzherzog-Thronfolger" war. Letzteren Titel übernahm nach der Ermordung Franz Ferdinands im Jahre 1914 auch sein Nachfolger als Thronerbe, der spätere Kaiser Karl I. (reg. 1916-1918).
Chrisquote:Op dinsdag 13 december 2005 22:38 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik daar documentatie over hebIk heb hier een paar stambomen, maar daar kom ik de term 'Kronprinz' niet in tegen, alleen 'Thronfolger'.
Zie boven dusquote:Op dinsdag 13 december 2005 22:43 schreef yvonne het volgende:
Chris
Op google,kom je even vaak tegen : kroonprins" als troonopvolger of Aartshertog.
Nu kan ik abuis zijn, ik probeer een beetje logisch na te denken, maar als neefje, dus geen directe opvolger/eerstgeborene kun je toch geen kroonprins zijn?
Hoezo, heb je een wedje lopen?quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:51 schreef yvonne het volgende:
Te gek dat je die gevonden hebt!
Nee, maar hij wordt heel vaak (foutief dus)aangeduid als Kroonprins, en iedereen neemt dat van elkaar over en dat gaat dan een eigen leven leiden.quote:
Ik denk dat we idd tot die conclusie kunnen komen. Franz-Ferdinand was troonopvolger, maar geen kroonprins. Dat was Rudolph.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:00 schreef yvonne het volgende:
Nee, maar hij wordt heel vaak (foutief dus)aangeduid als Kroonprins, en iedereen neemt dat van elkaar over en dat gaat dan een eigen leven leiden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |