Ga op je gevoel afquote:Op maandag 12 december 2005 21:42 schreef DionysuZ het volgende:
Misschien. Hoe kun je nou weten of hij wel of niet bestaat?
Intuitie helpt rude ook nietquote:
Hehe, ik denk dat Geloof jij in God? een betere vraagstelling was geweest...quote:Op maandag 12 december 2005 21:42 schreef DionysuZ het volgende:
Misschien. Hoe kun je nou weten of hij wel of niet bestaat?
Het gaat niet over wetenschap deze keer.quote:Op maandag 12 december 2005 21:47 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Intuitie helpt rude ook nietdus waarom mij wel?
Mijn gevoel zegt me dat ik er geen oordeel over kan geven. Bestaat hij wel of niet? Ik zie nergens aanwijzingen voor zijn bestaan, maar dat bewijst nog niets. Ben altijd atheistisch geweest, maar agnosticisme past toch beter bij mequote:Op maandag 12 december 2005 21:49 schreef Quarks het volgende:
[..]
Het gaat niet over wetenschap deze keer.
Zegt je gevoel dat er toch iets bestaat of niet?
I'll agree with thisquote:Op maandag 12 december 2005 21:48 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik zeg altijd maar zo:
Ik geloof niet in het bestaan van ( een ) God,
maar ik geloof wel in de mogelijkheid van het bestaan van ( een ) God.
Na de niet-Euclidische meetkunde, de quantummechanica en Popper's falsificationisme, is het bestaan van rudeonline dan toch wel de definitieve begrafenis van Kant's synthetisch a prioriquote:Op maandag 12 december 2005 21:47 schreef DionysuZ het volgende:
Intuitie helpt rude ook nietdus waarom mij wel?
Ik kan het niet-bestaan van god niet bewijzen. Ook kan ik het bestaan van god niet bewijzen. De enige correcte uitspraak die ik erover kan doen is derhalve: ik weet het niet zeker. Ik kan wel iets geloven, maar dat blijft geloven.quote:Op maandag 12 december 2005 21:56 schreef thabit het volgende:
Ik vind agnoticisme wel een beetje een slap standpunt hoor.
Eng he?quote:Op maandag 12 december 2005 22:37 schreef IntroV het volgende:
Zo, dat maar iets meer dan 50 procent denkt dat god niet bestaat. Weinig zeg.
Volgens mij denken die niet dat god niet bestaat. Maar weten ze het gewoon niet.quote:Op maandag 12 december 2005 22:42 schreef De-oneven-2 het volgende:
Je vergeet dat de mensen die 'misschien' hebben gestemd ook denken dat ie niet bestaat.
IntroV zegt: Volgens mij denken die niet dat god niet bestaat.quote:Op maandag 12 december 2005 22:44 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, dat zeg ik.
Ze denken dat ie niet bestaat, maar weten het niet zeker.
En dit is nou net het hele eieren eten, mijn Godsgeloof is waarlijk een geloof, soms dan lees ik vanuit de wetenschap zaken waardoor mijn ratio zegt God kan niet bestaan maar mijn gevoel wint het dan altijd. Moeilijk te definiëren materie trouwens...quote:Op maandag 12 december 2005 22:33 schreef DionysuZ het volgende:
Ik kan het niet-bestaan van god niet bewijzen. Ook kan ik het bestaan van god niet bewijzen. De enige correcte uitspraak die ik erover kan doen is derhalve: ik weet het niet zeker. Ik kan wel iets geloven, maar dat blijft geloven.
Door logisch na te denken zou je ook het bestaan van God kunnen aantonen.quote:Op maandag 12 december 2005 22:49 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
En dit is nou net het hele eieren eten, mijn Godsgeloof is waarlijk een geloof, soms dan lees ik vanuit de wetenschap zaken waardoor mijn ratio zegt God kan niet bestaan maar mijn gevoel wint het dan altijd. Moeilijk te definiëren materie trouwens...
Ja, ik zie wel wat ie zegt. Ben niet blind.quote:Op maandag 12 december 2005 22:49 schreef Quarks het volgende:
[..]
IntroV zegt: Volgens mij denken die niet dat god niet bestaat.
Ze weten niet zeker of die wel of niet bestaat.
Dat is geen logica, of heeft God geen oorzaak nodig? Waarom heeft het universum dan wel een oorzaak nodig?quote:Op maandag 12 december 2005 22:53 schreef Quarks het volgende:
[..]
Door logisch na te denken zou je ook het bestaan van God kunnen aantonen.
Met een beroep op het argument van de "conserverende/bewarende oorzaak": dat iets blijft bestaan heeft een oorzaak, en dat die oorzaak blijft bestaan ook weer, enzovoort.
Echter, dat kan niet oneindig blijven doorgaan (dan had je namelijk oneindig veel dingen die tegelijkertijd bestaan).
Met andere woorden: er moet een grondoorzaak zijn, en dat is God.
Ik geloof zelf niet in een God, maar ik vind dit wel een mooie reden om te geloven.
Dan is je post ook niet compleet.quote:Op maandag 12 december 2005 22:54 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ja, ik zie wel wat ie zegt. Ben niet blind.
Maar je kan 'denken' op verschillende manieren uitleggen.
Noem het desnoods een taalkundig grapje,.
Je moet onderscheidt maken tussen "voldoende" en "noodzakelijke" redenen.quote:Op maandag 12 december 2005 22:57 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Dat is geen logica, of heeft God geen oorzaak nodig? Waarom heeft het universum dan wel een oorzaak nodig?
Ik denk ( nog altijd ) dat god niet bestaat,quote:Op maandag 12 december 2005 22:59 schreef Quarks het volgende:
[..]
Dan is je post ook niet compleet.
Ze denken niet dat god niet bestaat en denken niet dat god wel bestaat, maar weten dat niet zeker.
god staat buiten de natuurwetten, hij heeft deze immers geschapen, en het kan daarom slechts god zijn die de ultieme oorzaak is van alles?quote:Op maandag 12 december 2005 23:00 schreef Quarks het volgende:
[..]
Je moet onderscheidt maken tussen "voldoende" en "noodzakelijke" redenen.
Alle geschapen dingen hebben uiteindelijk geen voldoende, maar alleen een noodzakelijke oorzaak.
God heeft immers een vrije wil: uit het bestaan van God volgt niet het bestaan van de dingen (God is geen voldoende oorzaak), maar de dingen kunnen alleen dan bestaan als God er de oorzaak van is (God is een noodzakelijke oorzaak).
Alles wat God via secundaire oorzaken veroorzaakt (dus met een tussenweg, met hemzelf als eerste oorzaak), kan hij ook rechtstreeks veroorzaken.
God kan veroorzaken, produceren of in stand houden elke realiteit (of het nu een substantie of een accident is), los van elke andere realiteit.
Voorbeelden: materie zonder vorm, of omgekeerd, en substantie zonder accident, of omgekeerd.
Ik begreep wel wat je bedoelde, ik had het puur over de post van IntroV.quote:Op maandag 12 december 2005 23:10 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ik denk ( nog altijd ) dat god niet bestaat,
maar weet het ( nog altijd ) niet zeker.
Ik denk ook dat ( -de grote meerderheid van- ) de mensen die 'misschien' hebben gestemd
er net zo over denken.
--
Wat begrijp je daar niet aan?
Er zit een groot verschil tussen:quote:Op maandag 12 december 2005 23:10 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ik denk ( nog altijd ) dat god niet bestaat,
maar weet het ( nog altijd ) niet zeker.
Ik denk ook dat ( -de grote meerderheid van- ) de mensen die 'misschien' hebben gestemd
er net zo over denken.
--
Wat begrijp je daar niet aan
Zou kunnen ja.quote:Op maandag 12 december 2005 23:11 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
god staat buiten de natuurwetten, hij heeft deze immers geschapen, en het kan daarom slechts god zijn die de ultieme oorzaak is van alles?
waarom zou iets wat logisch onmogelijk is onmogelijk zijn voor god?quote:Op maandag 12 december 2005 23:15 schreef Quarks het volgende:
[..]
Zou kunnen ja.
Alles is mogelijk voor God, behalve wat logisch onmogelijk is..
Ik geef het op!quote:Op maandag 12 december 2005 23:15 schreef IntroV het volgende:
2. Niet denken dat god niet bestaat omdat je het niet zeker weet.
Omdat die dingen een tegenspraak inhouden.quote:Op maandag 12 december 2005 23:19 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
waarom zou iets wat logisch onmogelijk is onmogelijk zijn voor god?
dus? dat moet geen probleem zijn. Neem bijv de vraag of een almachtige god een steen kan creeeren die hij niet kan optillen. Ja uiteraard kan dat, als hij tegelijk de steen wel en niet kan optillenquote:Op maandag 12 december 2005 23:27 schreef Quarks het volgende:
[..]
Omdat die dingen een tegenspraak inhouden.
Dus dan komt het erop neer dat hij het niet kan, omdat het logisch onmogelijk isquote:Op maandag 12 december 2005 23:30 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dus? dat moet geen probleem zijn. Neem bijv de vraag of een almachtige god een steen kan creeeren die hij niet kan optillen. Ja uiteraard kan dat, als hij tegelijk de steen wel en niet kan optillen.
God heeft de logica wetten geintroduceerd hoorquote:Op maandag 12 december 2005 23:32 schreef Quarks het volgende:
[..]
Dus dan komt het erop neer dat hij het niet kan, omdat het logisch onmogelijk is
Dat zeg jij.quote:Op maandag 12 december 2005 23:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
God heeft de logica wetten geintroduceerd hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |