abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2196204
Naar aanleiding van deze post
quote:
Op donderdag 15 november 2001 12:10 schreef Claudia_x het volgende:
Daar heb ik gisteravond laat nog met mijn vriend over zitten filosoferen. Piet Hein! Zijn daden bennen groot..
in dit topic: Sid Meiers Civilization III

Vraag ik me af, wie is eigenlijk de persoon die geschikt is om als boegbeeld voor Nederland te gebruiken?

Enkele voorbeelden: (bron: www.civ3.com )

• Engeland: Elizabeth
  • Frankrijk: Jean d'Arc
  • Egypte: Cleopatra
  • Romeinen: Ceasar
  • Griekenland: Alexander
  • Rusland: Catherina de grote
  • Zulus: Shaka
  • China: Mao
  • India: Gandi
  • Nederland:
  •   donderdag 15 november 2001 @ 20:57:45 #2
    9883 Marble
    Was liever geaborteerd.
    pi_2196225
    Kelly!!!
    My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
    pi_2196247
    in Call to Power 2 was het geloof ik Lord Byron ofzo...

maar doe mij dan maar Willem van Oranje

of Maurits, best wel een Nederlandse Warlord

pi_2196437
    Maurits, ik woon niet voor niets in zijn laan!
    daarna schilderde ik mijn schaduw
    deed het licht uit
    en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
      donderdag 15 november 2001 @ 21:30:40 #5
    17628 Superann
    als ik het niet kan, wie dan?
    pi_2196645
    WA natuurlijk, of misschien wel Maxima (na Willem's vroegtijdige dood kan zij eventueel de touwtjes in handen krijgen, niet dat ik WA dood wens, maar de mogelijkheid bestaat natuurlijk).
    De uitspraak 'vroeger was alles beter' duidt op geheugenverlies
    pi_2196692
    Wilhelmina deed het heel goed tijdens de WOII. Ze werd door de VS al koningin van Europa gezien.
    pi_2196716
    Die man van 'dan liever de lucht in!'
    (Jan van Speyk?)
      donderdag 15 november 2001 @ 21:42:53 #8
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_2196790
    Maurits had toch een belangrijke militaire tactiek bedacht? Ik geloof iets met het herladen van het musketgeweer: de knielende rij vooraan schoot eerst, ging herladen terwijl de staande schutters op hun beurt gingen schieten. Een goed getrainde onderdeel kon zo razendsnel achter elkaar schieten. Alleen werd dit door de Hollanders nooit in praktijk gebracht, de Zweden keken echter wel het kunstje af.

Tot zover mijn sumiere geschiedeniskennis uit de Discovery Channel

The Internets, I needs it..
    pi_2196837
    quote:
    Op donderdag 15 november 2001 21:42 schreef Dr_Crouton het volgende:
    Maurits had toch een belangrijke militaire tactiek bedacht? Ik geloof iets met het herladen van het musketgeweer: de knielende rij vooraan schoot eerst, ging herladen terwijl de staande schutters op hun beurt gingen schieten. Een goed getrainde onderdeel kon zo razendsnel achter elkaar schieten. Alleen werd dit door de Hollanders nooit in praktijk gebracht, de Zweden keken echter wel het kunstje af.

hehe, het nederlandse leger bestond uit 1 musketier en die kon niet op een rijtje gaan staan

enne, ik denk dat de zwitsers het nadeden?

donderdag 15 november 2001 @ 22:02:04 #10
    6290 Dr_Crouton
    pi_2197051
    quote:
    Op donderdag 15 november 2001 21:47 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

hehe, het nederlandse leger bestond uit 1 musketier en die kon niet op een rijtje gaan staan

Hmm, moet die aflevering van Connections nog maar eens een keer gaan zien..
    pi_2197069
    Het moet natuurlijk internationaal ook een beetje aanspreken. Jeroen Krabbe dan misschien? Jan de Bont?
    pi_2197558
    Professor Pim
    pi_2198447
    quote:
    Op donderdag 15 november 2001 21:42 schreef Dr_Crouton het volgende:

Onzin, dan is wel door het Staatse Leger in praktijk gebracht, anders hadden ze het niet hoeven ontwikkelen.
    Ik denk dat ze in de war bent met de formatietechnieken van de cavalerie. Dit is door Maurits (een cavaleriemaniak) ontwikkeld, maar toen ging hij al dood. Gustaaf Adolf van Zweden heeft dat idee 40 jaar laten opgepikt en verder ontwikkeld.

Maurits is idd een goede keuze of anders Michiel de Ruyter. Geniale man, superheld, maar altijd gewoon gebleven.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
    "The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
    There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
    pi_2198566
    quote:
    Op donderdag 15 november 2001 21:47 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Niet grappig, dat vonden de Spanjaarden, Fransen, Duitsers en Engelsen die de Nederlandse musketiers tegenkwamen ook niet.

Btw, deze ets bewijst dat er in 1660 iig meer dan 1 musketier was in Nederland

There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
      vrijdag 16 november 2001 @ 15:22:51 #15
    6290 Dr_Crouton
    pi_2203748
    quote:
    Op donderdag 15 november 2001 23:43 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Onzin, dan is wel door het Staatse Leger in praktijk gebracht, anders hadden ze het niet hoeven ontwikkelen.
    Ik denk dat ze in de war bent met de formatietechnieken van de cavalerie. Dit is door Maurits (een cavaleriemaniak) ontwikkeld, maar toen ging hij al dood. Gustaaf Adolf van Zweden heeft dat idee 40 jaar laten opgepikt en verder ontwikkeld.

Toch geen musketiers? Dan moet ik toch echt nog een keer dat programma zien tegen te komen. Heb je een bron van waar Maurit's formatietechnieken worden beschreven? Ben toch wel benieuwd
    pi_2203790
    Wim Kok
    pi_2204368
    Charles Groenhuysen.
    I´m back.
      vrijdag 16 november 2001 @ 17:36:47 #18
    11950 ullie
    Motherfucker from Hell
    pi_2205124
    Wat dacht je van schout-bij-nacht Karel Doorman die het opperbevel had over de Nederlandse vloot in Nederlands Indie tijdens WOII? Zonder te weten met hoeveel de Japanners waren (hij had geen vliegtuigen) besloot ie tot een grootscheepse aanval met de woorden 'ik val aan volg mij!' Hierna is nooit meer iets van hem of de rest van de vloot vernomen...

Misschien bij nader inzien toch niet zo'n goed idee...

Hmmm... Willem van Oranje dan maar.

Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
    pi_2205418
    Willem van Oranje/Michiel de Ruyter
    Luctor et emergo (voor de ongeletterden: Ik worstel en kom boven)
    Que sera sera
    Niet up to date fotoboek!
    pi_2207225
    Willem van Oranje - Nassau, de vader des vaderlands
    "I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
    pi_2207515
    - Zo'n zeeheld: Michiel de Ruyter / Tromp / De Witt / Piet Heijn
    - Freddy Heineken
    pi_2207822
    Chiel Montagne, dé voorvechter van het Nederlandse lied.
    It is much easier to be critical than to be correct.
    pi_2208662
    quote:
    Op vrijdag 16 november 2001 17:36 schreef ullie het volgende:
    Wat dacht je van schout-bij-nacht Karel Doorman die het opperbevel had over de Nederlandse vloot in Nederlands
    Ik woonde ooit vlakbij de Karel Doormanstraat, namelijk in de Van Starkenborghstraat. Iemand helden verhalen over deze persoon? k Zou nie weten wie et is
    pi_2209851
    quote:
    Op donderdag 15 november 2001 22:38 schreef clowntje het volgende:
    Professor Pim
    Dat zou niet eerlijk zijn, slecht voor de spelbalans. Gaat iedereen Nederland worden.
    During the first half of the 20th century, Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku emerged as the world's consummate waterman, its fastest swimmer and foremost surfer, the first truly famous beach boy
    pi_2213355
    Harmen- ik heb je wel in de smiezen -Siezen?
    I´m back.
      zondag 18 november 2001 @ 08:50:17 #26
    18088 giana
    On the edge
    pi_2221241
    - Abel Tasman (De ontdekker van Australie en Nieuw Zeeland en dus niet Captain Cook)
    - Michiel De Ruyter
    - Willem van oranje
    - Maurits
    - Peter Stuyvesant
    - Piet Heyn
    - Freddy Heineken
    - Erika Terpstra

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Historie/jaartallen.html

Een andere vraag die uiteraard gerelateerd aan deze vraag is, of NL een Monarchie of een Republiek moet zijn. (IN CIV3 bedoel ik, dus geen discussie over wat het nu echt moet zijn)

A dirty mind is a joy forever
      Admin zondag 18 november 2001 @ 12:22:53 #27
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_2221965
    Dan maar eens een vrouw

Aletta Jacobs

En ook een bijzondere vrouw.... Greet Hofmans
    Blies bijna eigenhandig het hele koningshuis aan gort.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
    Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
      zondag 18 november 2001 @ 21:45:12 #28
    909 Num
    Núm dus!
    pi_2227708
    giana das op zich niet zo'n probleem. Aangezien je in Civ3 ook best van rusland een democratie kan maken. Het gaat vooral om wie de nationale held is.

Maar dan nu even wat anders. In civ3 heeft elk land ook zijn eigen speciale eenheid.

Voorbeelden:
    Engelsen - Man of war (groot zeilfregat)
    Frankrijk - Musketier
    Duitsers- Pantzer wagen
    Indieers - Olifant
    Romeinen - Legio
    Russen - Kosak
    Jappeners - Samurai
    Nederland -

Moet zeggen dat ik deze wat vaag vindt

pi_2227744
    quote:
    Op zondag 18 november 2001 21:45 schreef Num het volgende:
    giana das op zich niet zo'n probleem. Aangezien je in Civ3 ook best van rusland een democratie kan maken. Het gaat vooral om wie de nationale held is.

Maar dan nu even wat anders. In civ3 heeft elk land ook zijn eigen speciale eenheid.

Voorbeelden:
    Frankrijk - Musketier
    Duitsers- Pantzer wagen
    Indieers - Olifant
    Romeinen - Legio
    Russen - Kosak
    Jappeners - Samurai
    Nederland -

eeuhm, drugsdealer? superboer?

pantsermolen?
    klompenhandelaar?

maandag 19 november 2001 @ 07:40:02 #30
    18088 giana
    On the edge
    pi_2231043
    Een zeer interessant unit voor Nederland zou de Diplomaat kunnen zijn aangezien Nederland een volk van handelaren was die hun imperium met veel omkopen en spionage in stand hielden en niet zo zeer met militair geweld.
    Natuurlijk zou een of ander zeilschip ook kunnen, aangezien de Nederlanders een zeevarend imperium hadden.

Dus unit:
    - Diplomaat
    - Eventueel zeilschip

Hebben in Civ3 de volken ook andere voorkeuren zoals technologie, wereldwonder, sociaal doel? (ik zit momenteel in Australie en heb dus niet de kans om civ3 te spelen maar ik heb wel civ1&2 en alpha centauri helemaal suf gespeeld)

Voorkeurstechnologie:
    -Boekdrukkunst / CD

Wereldwonder:
    - Deltawerken

Sociaal doel:
    - Handel
    - Technologie
    - Vrijheid voor de mensen

pi_2233441
    quote:
    Op maandag 19 november 2001 07:40 schreef giana het volgende:
    Een zeer interessant unit voor Nederland zou de Diplomaat kunnen zijn aangezien Nederland een volk van handelaren was die hun imperium met veel omkopen en spionage in stand hielden en niet zo zeer met militair geweld.
    Natuurlijk zou een of ander zeilschip ook kunnen, aangezien de Nederlanders een zeevarend imperium hadden.
    Handel en zeevaart zijn inderdaad 2 zeer belangrijke facetten. Bij 'de diplomaat' moet ik denken aan 'de priester' in Age of Empires.

Waar je geloof ik in het begin op gewezen wordt, is hoe jouw volk in elkaar zit: militaristisch, commercieel.. etc. Daarin zou dit ook terug kunnen komen.

quote:
    Dus unit:
    - Diplomaat
    - Eventueel zeilschip
    Komt in AOE de Vliegende Hollander niet voor?
    quote:
    Hebben in Civ3 de volken ook andere voorkeuren zoals technologie, wereldwonder, sociaal doel?
    Afhankelijk van je soort samenleving begin je met bepaalde zaken die reeds 'geresearcht' zijn (geloof ik). Verder zijn er ook de typische wereldwonders. Prima voorstel, de deltawerken.
    I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    pi_2236053
    Die speciale unit kan ook best iets uit de historie zijn.

Bijvoorbeeld zo'n zwaardmans of zo. Ik denk dat diplomaat wel goed is gekozen. Of anders misschien een speciale handelsunit of zo.

En als wereldwonder: de VOC (zat al in Civ2)

maandag 19 november 2001 @ 19:44:00 #33
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_2236409
    Willem Oltmans.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_2236466
    De Batavia, het VOC schip.. en Cruijff, Gullit en Van Basten natuurlijk..

Anthony Fokker,
    Antony van Leeuwenhoek
    van Gogh, Rembrandt

etc..

maandag 19 november 2001 @ 20:19:37 #35
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_2236651
    Johan Vleminx
      maandag 19 november 2001 @ 20:23:29 #36
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_2236683
    quote:
    Op maandag 19 november 2001 20:19 schreef PLAE@ het volgende:
    Johan Vleminx
    .

Of Prins Claus.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      dinsdag 20 november 2001 @ 06:49:50 #37
    18088 giana
    On the edge
    pi_2239946
    quote:
    Op maandag 19 november 2001 19:07 schreef Num het volgende:
    En als wereldwonder: de VOC (zat al in Civ2)
    Goed idee: de VOC sluit zeker aan met de handelsgeest. Dit zat overigens niet in DE CIV2 mischien wel in die andere civ2.
    Twee wereldwonderen voor Nederland dus:
    - Deltawerken
    - VOC

Een unit voor nederland zou de terraformer kunnen zijn (inverband met inpolderen en zo).
    Maar ik denk dat de diplomaat veel interessanter is.
    Goh, we hebben Nederland bijna compleet....
    Alleen die leider nog steeds niet. Ik denk als ik moest stemmen dat het toch Willem van Oranje zou worden (of toch Maurits....) Dit waren leiders, de anderen zijn bekendheden uit de historie.
    Lang leve Billy of Orange!.

[Dit bericht is gewijzigd door giana op 20-11-2001 06:55]

dinsdag 20 november 2001 @ 07:37:58 #38
    18088 giana
    On the edge
    pi_2240072
    Zijn er ook special buildings voor een natie (ik weet wel dat dit niet was in CIV1 of 2, maar wellicht wel in 3)?

Voor Nederland lijkt me dit dan wel geschikt:
    Coffeeshop (+2 happiness/-1 police)
    Windmill (+1 Food?)

pi_2245434
    Asielzoekerscetrum: +4 happiness/-4 happiness

Goed voor de asielzoekers, minder voor de rest.

During the first half of the 20th century, Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku emerged as the world's consummate waterman, its fastest swimmer and foremost surfer, the first truly famous beach boy
    pi_2245793
    Wilhelmina? Om maar eens een vrouw te noemen...

O en als wonder misschien een internationaal gerechtshof?

pi_2246104
    Misschien als ontwikkeling nog ergens "Het poldermodel",
    net als Feudalism ofzo.
      dinsdag 20 november 2001 @ 20:09:47 #42
    9568 Witchfynder
    /dev/bassguitar
    pi_2246386
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2001 06:49 schreef giana het volgende:

[..]

Goed idee: de VOC sluit zeker aan met de handelsgeest. Dit zat overigens niet in DE CIV2 mischien wel in die andere civ2.
    Twee wereldwonderen voor Nederland dus:
    - Deltawerken
    - VOC

Een unit voor nederland zou de terraformer kunnen zijn (inverband met inpolderen en zo).
    Maar ik denk dat de diplomaat veel interessanter is.
    Goh, we hebben Nederland bijna compleet....
    Alleen die leider nog steeds niet. Ik denk als ik moest stemmen dat het toch Willem van Oranje zou worden (of toch Maurits....) Dit waren leiders, de anderen zijn bekendheden uit de historie.
    Lang leve Billy of Orange!.

Internationaal gezien is de ultieme Oranje-held toch stadhouder Willem III alias "The Protestant Champion" zoals hij in Engeland genoemd werd. Hij heeft Schotland en Ierland onderworpen. In veel geschiedenisboeken wordt hij ook aangeduidt als de ultieme vijand van Lodewijk XIV.
      dinsdag 20 november 2001 @ 20:12:24 #43
    9568 Witchfynder
    /dev/bassguitar
    pi_2246406
    quote:
    Op zondag 18 november 2001 21:45 schreef Num het volgende:

Voorbeelden:
    Frankrijk - Musketier
    Duitsers- Pantzer wagen
    Indieers - Olifant
    Romeinen - Legio
    Russen - Kosak
    Jappeners - Samurai
    Nederland -

Zelfde als in Cossack European Wars: speciaal soort musketier.
    pi_2250017
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2001 20:09 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Internationaal gezien is de ultieme Oranje-held toch stadhouder Willem III alias "The Protestant Champion" zoals hij in Engeland genoemd werd. Hij heeft Schotland en Ierland onderworpen. In veel geschiedenisboeken wordt hij ook aangeduidt als de ultieme vijand van Lodewijk XIV.

Je hebt uiteraard gelijk: King Billy was Stadhouder Willem 3 En hij heeft inderdaad goed huisgehouden bij de Katholieke Ieren.
    Laatst vroeg ik aan een Ier wat de grootste Ierse ramp ooit was, en als antwoord kreeg ik niet een mislukte aardappeloogst of zo, maar hij antwoorde met King Billy (=Willem III).
      woensdag 21 november 2001 @ 10:18:19 #45
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_2250620
    Leefbaar Nederland Headquarters: -1 immigration/-10 freedom.
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
      woensdag 21 november 2001 @ 10:27:52 #46
    15647 neuromancer
    Omnipotent in cyberspace
    pi_2250675
    quote:
    Op woensdag 21 november 2001 10:18 schreef links234 het volgende:
    Leefbaar Nederland Headquarters: -1 immigration/-10 freedom.
    Leefbaar Nederland Headquarters: -1 immigration/+10 prosperity.
    Neuro from the nerves, the silver paths.
    Romancer. Necromancer.
    I call up the dead.
    But no, my friend, I am the dead, and their land
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')