Enkele weken geleden heb ik besloten toch maar eens op zoek te gaan naar een nieuwe monitor. Mijn 17" CRT vertoonde kuren, en nam toch wel erg veel ruimte in beslag. Na wat zoeken op internet heb ik afgelopen maandag de Acer AL1916 gekocht, een 19" TFT scherm. In Windows was alles haarscherp en was ik er uitermate tevreden mee. Uiteraard wilde ik weten of deze monitor ook ingame de te verwachten prestaties kon leveren, en ik starte Counter Strike Source op.
Tot mijn grote schrik was het beeld ronduit slecht te noemen. Niet omdat t niet scherp was, integendeel zelfs, maar omdat er vreemde blauwe en/of groene vlekken in beeld te vinden waren. Ook waren er vreemde zwarte en grijze puntjes te vinden over het hele beeld. De video stress test van CSS leverde de volgende screens op:
![]()
![]()
![]()
Na aanpassen van de settings bleek dat vooral de Anti-Aliasing settings en de resolutie invloed hadden op het beeld. Bij lage resoluties waren de meeste problemen sterk verminderd.
Met de AA uit, had ik veel last van de groene/blauwe transparante 'schaakborden'. Met AA aan, werd dit minder maar werd vooral het aantal grijze/warte puntjes in beeld veel meer.
Gevloek en gescheld op Source. Dus ik maar Call of Duty 2 starten. Maar helaas ook hier dezelfde problemen. Ook de AA en resolutie hadden de meeste invloed op de problemen.
![]()
De meest voor de hand liggende oplossing was natuurlijk het aansluiten van mijn oude monitor. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de PC opnieuw opgestart, en begon opnieuw een potje CSS te spelen. Helaas waren de problemen niet verdwenen.
Het lijkt er dus op dat de monitor er niks mee te maken heeft. Toch vind ik dit erg vreemd, vorige week was alles nog prima in orde. Is het puur toeval dat deze problemen zich pas voordeden toen ik mn nieuwe monitor eraan hing?
Ik heb uiteraard nieuwe drivers gedownload en geïnstalleerd voor m'n Sapphire Radeon X700 Pro. Dit verhielp niks, t enige resultaat was, dat de problemen slechts op andere momenten te zien waren.
Iemand ook maar enig idee, waar ik dit probleem zou moeten zoeken? Het is namelijk erg vervelend