quote:Quito.– Central Ecuador's Tungurahua volcano is maintaining a "high level" of seismic activity, with repeated explosions, Geophysics Institute spokesman Andres Ruiz said Monday.
The blasts can be heard within a radius of 20 kilometers (some 12 miles) of the volcano, Ruiz said.
The Geophysics Institute spokesman told Ecuavisa television that the volcano was emitting plumes loaded mostly with water vapor, volcanic gases and low concentrations of ash.
A "moderate to large" explosion occurred early Monday and was heard by residents of several nearby communities, Ruiz said.
quote:The Montserrat government issued a statement saying residents should stay indoors, but added: "Montserrat's population is safe."
Voor de video, klik de link.quote:New videos show the first ever observations of deep submarine volcanic eruptions.
Most of the Earth's volcanic activity happens underwater, anywhere from the surface all the way down to depths greater than 2.5 miles.
However, this underwater activity has rarely been seen directly. Previous accounts were either after the eruptions or by surface vessels that couldn't get close enough to the action.
Ziet er cool uitquote:Op donderdag 25 mei 2006 17:16 schreef francorex het volgende:
Underwater Volcano Erupts on Video click
By Sara Goudarzi
LiveScience Staff Writer
posted: 24 May, 2006
1:01pm ET
[..]
Voor de video, klik de link.
quote:Jakarta. Volcanologists warned the strong 6,2 earthquake on the Richter scale that rocked the island of Java may lead to a powerful eruption of the Merapi volcano which is close to the quake’s epicenter, AP informs.
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 20:19 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat me 'angstig' maakt:
[..]
exact wat nu ook gebeurt met vele aardbevingen rond de Ring van Vuur en de Merapi-vulkaan.
Yep, de aardbeving hebben we gehad. Alleen was die wel minder sterk dan de 7.8 in 1990. Maar het kan heel goed voor het laatste zetje zorgen of hebben gezorgd.quote:Op zondag 28 mei 2006 10:42 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]ik vond dit net terug.. jee, 11 dagen later alweer ingehaald voor een deel
![]()
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------quote:WELLINGTON, New Zealand - A lake atop a rumbling volcano on the South Pacific island of Ambae has changed color from blue to bright red, puzzling scientists.
ja dat zal helpen ..quote:Op zondag 4 juni 2006 15:16 schreef Frutsel het volgende:
Worried villagers in recent days have performed rituals aimed at warding off an eruption. On Thursday, the mountain's royally appointed spiritual guardian, "Mbah" Maridjan, led a silent procession of 100 people three times around a village near the volcano.
Waarom zouden ze nergens naar toe kunnen gaan?quote:Op zondag 4 juni 2006 16:05 schreef moussie het volgende:
[..]
ja dat zal helpen ..![]()
erg lijkt me dat, als je het ziet aankomen en je kan nergens naar toe .. dat dan afgezien van de vraag of het uberhaupt wel nut heeft om ergens anders naar toe te gaan
zoals het daar nu aan het borrelen is aan alle kanten .. waar moet je naar toe dat je voor een tijdje veilig bent ?quote:Op zondag 4 juni 2006 16:26 schreef Light het volgende:
Waarom zouden ze nergens naar toe kunnen gaan?
Vorige week kwamen er nog ruim 6000 mensen om door een aardbeving in hetzelfde gebied, tienduizenden huizen zijn tegen de vlakte gegaan. Er is in de buurt nu simpelweg geen plek meer. Opvangkampen voor 'vulkaanvluchtelingen' zitten nu vol met 'aardbevingvluchtelingen'. Erg triest natuurlijk.quote:Op zondag 4 juni 2006 16:26 schreef Light het volgende:
[..]
Waarom zouden ze nergens naar toe kunnen gaan?
De Merapi-vulkaan (net als de Krakatau naar het westen en Tambora naar het oosten) liggen op een noord-zuid scheur in aan de rand van de zuidelijke Euraziatische plaat. Ik zal eens kijken of ik het plaatje kan vinden waarop ik dat vorige week zag.quote:Op zondag 4 juni 2006 18:44 schreef moussie het volgende:
[..]
zoals het daar nu aan het borrelen is aan alle kanten .. waar moet je naar toe dat je voor een tijdje veilig bent ?
en tja, ik ben geen seismoloog oid, heb er maar bijster weinig verstand van, maar als ik zo terug blader door oudere seismische gegevens dan begint hetgeen er nu gebeurt rond de ring toch wel buitensporige proporties aan te nemen .. je zou haast geloven dat de nieuwe breuklijn cq kantelen van het bolletje eraan komt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |