abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37889604
ook uit 'De Lounge'

De pyroclastische massa ligt trouwens vrijwel aan de oppervlakte. de dome is zo groot, dat er feitelijk niets meer bij kan, de krater stroomt op dit moment over, omdat ie vol is.. naar het schijnt dus.. Het is ook geen gigantische krater trouwens. De Zuidelijke want schijnt redelijk instabiel te zijn (a la MSH) en de westelijke kant krijgt de meeste lavastromen te verduren (dit is historisch ook vaak zo geweest)
pi_37889649
Wat me 'angstig' maakt:
quote:
On July 16, 1990, an earthquake of magnitude 7.8 (comparable in size to the 1906 San Francisco earthquake and the 2005 Kashmir Earthquake) struck central Luzon. Its epicentre was about 100 km northeast of Pinatubo, leading some volcanologists to speculate that it might ultimately have triggered the 1991 eruption, although this is impossible to prove conclusively. Two weeks after the earthquake, local residents reported steam coming from the volcano, but scientists visiting the mountain found that small landslides rather than any eruptive activity were responsible.
exact wat nu ook gebeurt met vele aardbevingen rond de Ring van Vuur en de Merapi-vulkaan.
pi_37889880
Gisteren was de activiteit van de Merapi trouwens groter dan vandaag. In theorie is het dus mogelijk dat het hierbij blijft. Dit is echter niet de verwachting. Er zou een 'significant eruption' moeten komen.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:25:26 #229
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37889890
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:19 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat me 'angstig' maakt:
[..]

exact wat nu ook gebeurt met vele aardbevingen rond de Ring van Vuur en de Merapi-vulkaan.
Dat over Pinatubo lijkt mij meer een poging tot herhaling van het MSH scenario. Wishful thinking. En ja, volgens de chaostheorie kan het ook een jaar later nog grote gevolgen hebben. Maar goed, dan kunnen er wel zo veel dingen van invloed zijn. Ik bedoel: Ik knip NU in mijn vingers, en JAWEL, over 2 weken explodeert de Merapi. Komt door mij ja tuurlijk

Los daarvan is het natuurlijk geen toeval dat zowel aardbevingen als vulkanisme aan de orde van de dag zijn in de Rim of Fire. Daarom heet die ook zo

Wat ECHT catastrofaal zou zijn, is een lekkere tremor, krachtje 5-6 met een hypocentrum niet dieper dan een km of 20, vlak onder de Merapi. Dan wordt het een uitbarsting met boter en suiker, zeg maar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:26:58 #230
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37889941
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:25 schreef indahnesia.com het volgende:
Gisteren was de activiteit van de Merapi trouwens groter dan vandaag. In theorie is het dus mogelijk dat het hierbij blijft. Dit is echter niet de verwachting. Er zou een 'significant eruption' moeten komen.
Nee, lijkt me ook niet dat dit alles was. Vandaag is gewoon de stilte voor de storm. Kannog wel tot na het weekend duren. Maar de druk-ontlasting lijkt me op grond van wat ik gezien heb, gewoon te weinig om een serieuze explosieve eruptie te voorkomen.
pi_37889961
Ja, een aardbeving zou niet prettig zijn. Een jaar of twee geleden is dit trouwens gebeurd bij een andere - veel rustigere - vulkaan op Java, de Tangkuban Perahu (bij Bandung, in het westen van Java). Daar vond een aardbeving van 5.iets plaats, wat er snel voor zorgde dat er meer gassen de krater uitkwam. Daar is het wel bij gebleven. Een beving onder de Merapi zou echt funest zijn, dat kan niet missen.

Vandaag trouwens 2 flinke bevingen ten zuiden van het tsunami-gebied, ook de Ring of Fire dus.
pi_37890017
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, lijkt me ook niet dat dit alles was. Vandaag is gewoon de stilte voor de storm. Kannog wel tot na het weekend duren. Maar de druk-ontlasting lijkt me op grond van wat ik gezien heb, gewoon te weinig om een serieuze explosieve eruptie te voorkomen.
Ik heb er minder verstand van, maar het was niet super-veel wat er uitkwam leek mij ook. Er zijn al mensen die zeggen dat het zo nog maanden door kan gaan, af en toe een pyroclastische stroom. Dat zou dramatisch zijn, want de dorpelingen moeten terug naar huis, geld verdienen. Voor mij is het wel leuk, want dan heb ik over 50 dagen ook nog wat te zien.
pi_37890169
Goed werk indahnesia.com zoals altijd

Hopelijk wordt het een 'mooie' uitbarsting zonder al te veel problemen, want dat levert én mooie plaatjes op én weinig doden..

Maar misschien kan Marijan de vulkaan tot rust brengen, dat zou me pas echt ubervet lijken
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:34:22 #234
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37890219
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:27 schreef indahnesia.com het volgende:
Ja, een aardbeving zou niet prettig zijn. Een jaar of twee geleden is dit trouwens gebeurd bij een andere - veel rustigere - vulkaan op Java, de Tangkuban Perahu (bij Bandung, in het westen van Java). Daar vond een aardbeving van 5.iets plaats, wat er snel voor zorgde dat er meer gassen de krater uitkwam. Daar is het wel bij gebleven.
Dike mazzel gehad dan. Stond de lava dome blijkbaar bepaald niet op knappen, zoals bij MSH wel het geval was (en bij de Merapi ook)
pi_37890309
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:33 schreef Boswachtertje het volgende:
Goed werk indahnesia.com zoals altijd

Hopelijk wordt het een 'mooie' uitbarsting zonder al te veel problemen, want dat levert én mooie plaatjes op én weinig doden..

Maar misschien kan Marijan de vulkaan tot rust brengen, dat zou me pas echt ubervet lijken
Dank je.

Ik hoop het ook.. uiteraard voor de mensen, maar ook omdat ik er een huisje heb op 25 km afstand.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:37:10 #236
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37890325
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:29 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Ik heb er minder verstand van, maar het was niet super-veel wat er uitkwam leek mij ook. Er zijn al mensen die zeggen dat het zo nog maanden door kan gaan, af en toe een pyroclastische stroom. Dat zou dramatisch zijn, want de dorpelingen moeten terug naar huis, geld verdienen. Voor mij is het wel leuk, want dan heb ik over 50 dagen ook nog wat te zien.
Ehmm ik weet natuurlijk ook niet ALLES, maar bekijk de alternatieven eens:

1. het gaat binnen nu en een week ECHT heel serieus mis: veel doden (denk aan 3-4 nullen) en zeker voorlopig geen economische bedrijvigheid
2. Het blijft doorrommelen ohne weiteres: ook voorlopig geen economische bedrijvigheid.

Het is gewoon te hopen voor die lui dat het zo snel mogelijk GOED mis gaat, dan hebben ze dat maar achter de rug voor een paar jaar...

hard, maar het is niet anders.
pi_37890340
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dike mazzel gehad dan. Stond de lava dome blijkbaar bepaald niet op knappen, zoals bij MSH wel het geval was (en bij de Merapi ook)
die vulkaan is inderdaad niet echt actief, vooral geothermische activiteit (of hoe noem je dat) er is geen actieve stroom magma aan de wandel daar.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:38:34 #238
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37890383
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:33 schreef Boswachtertje het volgende:

Ja idd

Pyroclastische shit: note

Nog een keer: BAN

Oprotte met je kutvulkaan Marijan is de BAAS jah
pi_37890393
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ehmm ik weet natuurlijk ook niet ALLES, maar bekijk de alternatieven eens:

1. het gaat binnen nu en een week ECHT heel serieus mis: veel doden (denk aan 3-4 nullen) en zeker voorlopig geen economische bedrijvigheid
2. Het blijft doorrommelen ohne weiteres: ook voorlopig geen economische bedrijvigheid.

Het is gewoon te hopen voor die lui dat het zo snel mogelijk GOED mis gaat, dan hebben ze dat maar achter de rug voor een paar jaar...

hard, maar het is niet anders.
je hebt absoluut gelijk, het gaat fout, is het nu niet, dan is het straks zeker wel. Doden gaan er vrijwel zeker toch vallen, er wonen veel meer mensen op de hellingen als vroeger, en lang niet iedereen zal weggaan. En lang niet iedereen zal ook na de uitbarsting weer gevonden worden
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:39:13 #240
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37890411
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:37 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

die vulkaan is inderdaad niet echt actief, vooral geothermische activiteit (of hoe noem je dat) er is geen actieve stroom magma aan de wandel daar.
warm water met wat belletjes
pi_37890504
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

warm water met wat belletjes
jah, en het stinkt er verschrikkelijk naar de zwavel Maar het is wel erg machtig om zoiets te zien hoor. Ook zo'n kegel in je achtertuin (25 km verderop is toch redelijk achtertuin) is magnifiek, als ie wat rook uitblaast en verder niets.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 21:14:03 #242
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37891876
25 km is behoorlijk achtertuin ja

en het moet nog maar blijken of dat ver genoeg is.... In het geval van MSH zou dat toch gauw een meter of 4 debris avalanche deposits betekend hebben..
pi_37892017
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 21:14 schreef Dr_Flash het volgende:
25 km is behoorlijk achtertuin ja

en het moet nog maar blijken of dat ver genoeg is.... In het geval van MSH zou dat toch gauw een meter of 4 debris avalanche deposits betekend hebben..
Da's mooi, dan kan ik een mooie berg-landschap-tuin uitgraven en dan kan ik op 't dak gewoon een tweede begane grond bouwen
  dinsdag 16 mei 2006 @ 21:18:07 #244
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37892081
ja, leuk is er al nieuws? Heb je al contact met de seismojongens? USGS? zoiets?
pi_37892278
Nee, kennissen van me hebben wel contact met de observatiepost Babadan (als ze daar tijd hebben) enkele foto's ervan - waaronder de het scherm met de groene lijn en de rol-seismograaf - komen daar vandaan.

Andere posten zijn een eind verderop vanuit Jogja. 1 Fotograaf levert voor mij nu de foto's aan. Ik sta wel op de maillijst van het USGS voor bevingen > 2.5 in Indonesië, binnen 30 minuten na een beving heb ik meestal een mailtje..
  dinsdag 16 mei 2006 @ 21:23:20 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_37892360
bevingen >2,5 in Indonesië

iedere dag prijs zowat zeker?
pi_37892497
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 21:23 schreef Dr_Flash het volgende:
bevingen >2,5 in Indonesië

iedere dag prijs zowat zeker?
Ja Maar dat maakt niet uit, ik zie ze voorbij komen in Gmail, en ze worden ge-archiveerd, dus ik heb er geen moeite aan. Ik zag vandaag een 6.8 en een 5.6 voorbij komen geloof ik. En oh.. een 5.5 in de Molukken.. toch een mooie score voor 1 dag
  Moderator woensdag 17 mei 2006 @ 16:09:26 #249
8781 crew  Frutsel
pi_37919468
MOUNT MERAPI, Indonesia — Mount Merapi shot a large cloud of searing hot ash and gas into the sky Wednesday, ending two days of relative calm and underscoring the dangers still facing thousands of people living on the volcano's slopes.

Witnesses said the eruption appeared to be smaller than the mountain's most violent sputterings Monday, when ash and gas clouds surged around 2½ miles from the peak and triggered panic.

Vulcanologists keeping the mountain on 24-hour watch were not immediately available for comment on the eruption just after 5 p.m. (6 a.m. EDT), which sent debris plunging down its western flanks, but appeared to fell well short of populated areas.

Earlier Wednesday, farmers journeyed high up Merapi's slopes collecting grass for cows and children kicked soccer balls — both within a 3.7-mile (6-kilometer) zone declared off-limits when the mountain was placed on its highest alert Saturday.

"There is nothing to worry about here," said Warkijho, a 55-year-old farmer, who like many in his village deep within the government-ordered evacuation zone has refused to leave. "The scientists may be concerned, but in my heart I know it is safe."

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')