Hoe komt het dat er vroeger op vormfouten vrijspraak stond en nu dus niet meerquote:Op zondag 11 december 2005 14:42 schreef Leffe48 het volgende:
Nee.
Vormfout, geen inhoudelijke fout. Ze zullen je dus gewoon een nieuwe dagvaarding sturen mocht deze ongeldig worden verklaard.
Is volgens mij aangepast in de wetgeving. Dit soort vormfouten althans.quote:Op zondag 11 december 2005 14:48 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Hoe komt het dat er vroeger op vormfouten vrijspraak stond en nu dus niet meer
Dat blijkt...quote:Hoe vaak komt het voor dat mensen door een vormfout hun straf ontlopen?
Niet vaak. In de wet is geregeld dat van geval tot geval bekeken moet worden hoe ernstig een vormfout is en wat daar de gevolgen van moeten zijn. Ook kan tegenwoordig de dagvaarding nog in een later stadium worden aangepast dan vroeger mogelijk was. Zelfs nog in hoger beroep. Als een vormfout niet nadelig is geweest voor de verdachte, zal de rechter er ook geen gevolgen aan verbinden. Een vormfout die enigszins nadelig is geweest kan tot strafvermindering leiden. Als de vormfout zo ernstig is dat de verdachte wezenlijk in zijn verdediging is geschaad, kan het openbaar ministerie 'niet ontvankelijk' worden verklaard. De verdachte gaat dan vrijuit. Dit komt weinig voor.
Toegevoegde wetsartikelend die de OvJ beschermen tegen dergelijke fouten, maar ben alweer vergeten wat het ook alweer wasquote:Op zondag 11 december 2005 14:48 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Is wel in je nadeel ....quote:Op zondag 11 december 2005 15:41 schreef Mrdilly het volgende:
Gelukkig heb ik de mogelijkheid schriftelijk te antwoorden op hun eis, en hoef dus niet daadwerkelijk in de rechtbank te verschijnen. Opzich had het me wel leuk geleken, maar andere afspraken gaan toch voor.
tja, ik zou dan ook denken dat je je er makkelijk vanaf maakt.quote:Op zondag 11 december 2005 15:46 schreef dontcare het volgende:
[..]
Is wel in je nadeel ....
Ik had dat met Nuon , volgens mij is mijn verweer niet eens gelezen
Omdat de leek vormfouten en vormfouten verwart. Een vormfout kan bijvoorbeeld een foutieve tenlastelegging zijn; wanneer die niet gecorrigeerd wordt kan het betreffende feit niet bewezen of niet als strafbaar feit gekwalificeerd worden. In dat geval volgt resp. vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging.quote:Op zondag 11 december 2005 14:48 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Volgens mij hangt dat van de rechtbank af. Er zijn ook rechtbanken waar de zittingsdag wordt bepaald op basis van de naam van de gedaagde partij.quote:Op zondag 11 december 2005 17:53 schreef _-rally-_ het volgende:
edit: ik zie 't al: privaatrecht. De rolzitting is altijd op woensdag;
Zou kunnen; laatste keer dat ik keek was het juist zo dat de rolzitting overal op dezelfde dag was.quote:Op zondag 11 december 2005 20:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Volgens mij hangt dat van de rechtbank af. Er zijn ook rechtbanken waar de zittingsdag wordt bepaald op basis van de naam van de gedaagde partij.
Ik zit nu net te kijken, en het verschilt inderdaad per rechtbank. Sommige rechtbanken hebben een vaste dag per locatie, andere rechtbanken (Zoals Rotterdam) hebben meerdere teams die elk verschillende zittingsdata hebben, waarbij op grond van naam van de gedaagde partij wordt bepaald welk team de zaak behandelt.quote:Op zondag 11 december 2005 20:14 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Zou kunnen; laatste keer dat ik keek was het juist zo dat de rolzitting overal op dezelfde dag was.
Ik zie niet in waarom het in je nadeel zou zijn; zeker niet als een een degelijk verweer kunt schrijven.quote:Op zondag 11 december 2005 17:00 schreef Mrdilly het volgende:
In de dagvaarding staat het volgende: De eiseres geeft uit proceseconomische overwegingen de voorkeur aan het schriftelijk voortzetten van deze procedure door middel van conclusies van re- en dupliek boven het houden van een comparitie van partijen.
Dan heb ik toch streepje voor... of niet dan?
Voor de uitkomst van de procedure an sich is het geen nadeel. De procedure zal waarschijnlijk wel iets langer duren, omdat in een comparitie toch de kans groter is dat alles aan bod komt wat relevant is.quote:Op maandag 12 december 2005 13:00 schreef Tja... het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom het in je nadeel zou zijn
In mijn geval was dat ook wenselijk, want áls ik in het ongelijk was gesteld in de zaak betreffende Orange, had ik het geld niet meteen voorhanden gehad... (ja, lang geleden, toen het nog Dutchtone heette). Rekken was dus wel zo handigquote:Op maandag 12 december 2005 13:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor de uitkomst van de procedure an sich is het geen nadeel. De procedure zal waarschijnlijk wel iets langer duren, omdat in een comparitie toch de kans groter is dat alles aan bod komt wat relevant is.
In de praktijk is er in die gevallen vaak wel een betalingsregeling te treffen.quote:Op maandag 12 december 2005 18:15 schreef Tja... het volgende:
[..]
In mijn geval was dat ook wenselijk, want áls ik in het ongelijk was gesteld in de zaak betreffende Orange, had ik het geld niet meteen voorhanden gehad... (ja, lang geleden, toen het nog Dutchtone heette). Rekken was dus wel zo handig
Gelul dus. Want je hebt tijd zat gehad om erachter aan te gaan en opheldering te vragen. Is geen onredelijke verwachting.quote:Op zondag 11 december 2005 14:58 schreef longinus het volgende:
Als je niet komt en het valt slecht voor je uit kan je altijd in het verweer inbrengen dat het niet duidelijk was waneer je moest komen opdagen en hierdoor geen goed verweer hebt kunnen voeren.
Mooi, dan is er in ieder geval duidelijkheid.quote:Op maandag 12 december 2005 21:10 schreef Mrdilly het volgende:
De gerechtdeurwaarder heeft vandaag laten weten dat ik de dagvaarding als niet verzonden kan beschouwen omdat de datum en dag niet overeenkomen. Ze geven aan dat ik een nieuwe 'uitnodiging' zal krijgen.
Onzin. Waarom zou je sterker staan als je mondeling je verhaal vertelt? Schriftelijk kun je er langer over nadenken waardoor je formulering zorgvuldiger is, en kun je bewijzen reeds invoegen.quote:Op maandag 12 december 2005 21:17 schreef longinus het volgende:
Als hun het schriftelijk doen dan juist komen, je staat vele malen sterker als je je verhaal persoonlijk kunt doen.
Je jaagt de wederpartij er niet mee op kosten, omdat zij gewoon weer schriftelijk mogen reageren. De kans dat er een comparitie komt wordt niet groter door mondeling een conclusie in te nemen.quote:Dat je ook hun op kosten jaagt is hun probleem, je lijkt mij sterk te staan.
Comparitie is eerder regel dan uitzondering.quote:Op maandag 12 december 2005 21:21 schreef Alicey het volgende:
Je jaagt de wederpartij er niet mee op kosten, omdat zij gewoon weer schriftelijk mogen reageren. De kans dat er een comparitie komt wordt niet groter door mondeling een conclusie in te nemen.
Wanneer van te voren wordt gevraagd om geen comparities te houden weer niet. In gevallen waarbij dat niet zo was heb ik inderdaad nog niet meegemaakt dat er geen comparitie komt.quote:Op maandag 12 december 2005 23:22 schreef Argento het volgende:
[..]
Comparitie is eerder regel dan uitzondering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |