abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 december 2005 @ 15:50:45 #26
112879 MarkDeMagiėr
Magic is only a Mark away
pi_33311475
quote:
Op donderdag 22 december 2005 14:57 schreef BBQ-kip het volgende:
Lijkt me ook wel een goeie combi ja
Volgende keer maar weer eens kopen (dan plak ik het zelf wel op elkaar ), nu nog teveel kaasjes in huis, moeten eerst op
Ook een aanradertje: geitenkaas met truffel.... en ontopic>> met een glaasje port...
Moppies rule the world...
  donderdag 22 december 2005 @ 19:54:26 #27
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33318447
quote:
Op donderdag 22 december 2005 15:50 schreef MarkDeMagiėr het volgende:

[..]

Ook een aanradertje: geitenkaas met truffel.... en ontopic>> met een glaasje port...
Olijven met Port is ook een erg goede combinatie
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 22 december 2005 @ 19:57:25 #28
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_33318528
Ik heb een klein flesje port gekregen in mijn kerstpakket! Daar ben ik echt super blij mee, ik drink 10x liever port dan wijn!
That's the way the cookie crumbles
  vrijdag 23 december 2005 @ 00:04:57 #29
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_33330124
Martijn, Als brabander wil ik je graag even attenderen op de kazen van de koningshoeve, De blauwschimmel gewassen in La Trappe Blond is erggg lekker bij port (heb ik gister persoonlijk ervaren). Ik weet niet of het in Waalwijk te verkrijgen is maar in Tilburg ligt hij Bij de AH.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  vrijdag 23 december 2005 @ 08:20:31 #30
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33335943
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 00:04 schreef Chielus het volgende:
Martijn, Als brabander wil ik je graag even attenderen op de kazen van de koningshoeve, De blauwschimmel gewassen in La Trappe Blond is erggg lekker bij port (heb ik gister persoonlijk ervaren). Ik weet niet of het in Waalwijk te verkrijgen is maar in Tilburg ligt hij Bij de AH.
Ik ken het niet in Waalwijk ligt het niet bij de AH maar zeker een rede om bij de grote AH in Tilburg te gaan kijken.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33412400
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 23:38 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb thuis nog een fles Kopke Colheita port uit 1974 liggen..moet nog steeds een goede reden hebben om 'm open te maken want volgens mij smaakt dat heerlijk, 31 jaar oude port!
ZET HEM RECHTOP !!!

Zonder dollen, zo'n oude port heeft veel droes dat moet bezinken, dus zet die fles recht op ! Filteren door een koffiefilter werkt ook bij het uitschenken.

In ieder geval heb ik ook nog zo'n fles staan. Kennelijk is deze oplage breed uitgezet in de winkels of was het een goed oogstjaar. Mijn kennis van port rijkt helaas nie zo ver.
Take on the situation, but not the torment ...
  maandag 26 december 2005 @ 14:17:42 #32
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_33414043
Wat ik gevonden heb:
quote:
COLHEITA PORT.
Colheita port is eveneens een port van één oogstjaar. Deze port moet zeven jaar of meer fustlagering hebben en vormt na botteling nagenoeg geen depot meer. Colheita ports zijn sterke ports en kunnen na eenmaal aangebroken te zijn nog lange tijd bewaard worden. Het etiket op de fles moet vermelden "lagering op fust" en de datum van botteling.
http://www.wijnkoperijwalrave.nl/www/port.html

Daarbij moet de kurk ook vochtig blijven, anders komt er lucht bij lijkt me.
Zeker na 24 jaar (ervanuitgaande dat ie de eerste 7 jaar nog op vat zat)
  woensdag 1 februari 2006 @ 22:13:32 #33
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34696659
quote:
Port

Port of Porto is een zoete wijnsoort uit Portugal, met een alcoholgraad die tussen 19 en 22 procent ligt. Om port te kunnen maken zijn, naast de soort druiven, vooral ook het klimaat en de grondsoort van belang. Dit verklaart waarom port enkel gemaakt kan worden in de Dourovallei in het noorden van het land. Het klimaat zal de belangrijkste rol spelen in het verkrijgen van een unieke kwaliteitsport die de vintage port genoemd wordt.

De naam Port is afgeleid van de stad Porto. Port wordt sinds het midden van de 15e eeuw in Portugal gemaakt.

De Dourovallei en haar Quinta's

De Douro ValleiDe Dourovallei is gelegen aan de bovenloop van de rivier de Douro in het noordoosten van Portugal. Ze is ingedeeld in verschillende wijngaarden, die Quinta's heten. Elke quinta heeft zijn eigen naam. Enkele quinta's zijn:

Quinta Senhora da Ribeira
Quinta do Bomfim
Quinta do Vesuvio
enz...

De meeste ports (met uitzondering van de Single Quinta Vintage Port) worden verkregen door een mengeling van ports die van verschillende quinta's afkomstig zijn.

Slechts 26.000 hectaren wijngaarden in de Dourovallei mogen ports produceren. Ze zijn terrasvormig aangelegd op de flanken van de vallei.

De druifvariėteiten
Bekende druifvariėteiten voor de aanmaak van port zijn: Touriga Nacional, Touriga Francesa, Tinta Roriz, Tinta Barroca, Tinto Cćo, Tinto Rouro, Bastardo, Donzelinho en de Mourisco.

Het bereidingsproces
Sinds de 19e eeuw wordt gebruik gemaakt van de mutage-techniek. Dit is een techniek waarbij door middel van alcohol het gistingsproces voortijdig gestopt wordt waardoor niet alle suikers in alcohol omgezet worden, zodat de zoete smaak van Port ontstaat, en de alcoholgraad dan tussen 19 en 22 procent zal liggen.

De soorten port
De White Port of witte port, wordt uitsluitend van witte druiven gemaakt.
De Ruby Port of rode port.
De Tawny port. Dit is een mengeling (= een blend) van ports van verschillende oogstjaren, maar heeft als voornaamste kenmerk dat hij meerdere jaren in vaten gerijpt heeft, wat zijn typische tawny kleur geeft. Bij goedkope tawny Ports, kan de tawny kleur verkregen worden door een mengeling van rode en witte Port.
Bij de Aged Tawny staat op de fles het aantal jaren (10, 20 jaar) dat de port in vaten gerijpt heeft, waardoor de typische tawny-kleur ontstaat. Omdat het hier om een mengeling van ports gaat, is de leeftijd die op de fles aangegeven is, de gemiddelde leeftijd van de blend.
De Vintage Character
De Late Bottled Vintage Port is een mengeling van ports van één enkel jaar. Ze rijpen tussen 4 en 6 jaar in eikenhouten vaten en worden dan gebotteld. De meeste zijn dan rijp om gedronken te worden. Het etiket moet altijd het oogstjaar en het jaar van botteling vermelden.
De Garrafeiraport is eveneens een mengeling van ports van één enkel jaar. Na een korte rijpingsperiode in houten vaten worden ze overgebracht in grote glazen vaten waarin ze gedurende 20, 30 tot 40 jaar traag verder rijpen. In de loop der jaren wordt er een bezinksel gevormd dat decanteren nodig maakt voordat de port voor consumptie in flessen van 75cc overgegoten worden.
De Colheitaport. Deze port bestaat uit de oogst van één enkel jaar. Hij moet minstens zeven jaar in een houten vat gerijpt hebben. Hij is tawny van kleur en is onmiddellijk op dronk (=klaar om gedronken te worden). Het oogstjaar en het aantal jaren dat de port in het vat gerijpt heeft worden op de fles vermeld.
De Crusted Port bestaat uit een mengeling van ports van verschillende jaren die 3 ą 4 jaar in vaten gerijpt hebben en die ongefilterd gebotteld worden waardoor er zich een bezinksel, de zogenaamde crust, vormt. De port moet gedecanteerd worden voor hij voor consumptie geschikt is.
De Vintage Port. Dit kwaliteitslabel wordt enkel gegeven wanneer de Port een uitstekende kwaliteit heeft. Het komt ongeveer 3 maal in tien jaren voor. Deze kwaliteit kan slechts bereikt worden wanneer het weer uitzonderlijk gunstig geweest is voor de druiven. Er moet een heel koude winter geweest zijn, gevolgd door een warme en droge lente en tenslotte moet er een hete zomer geweest zijn. Aangezien de klimatologische invloeden voor heel de streek dezelfde zijn, zullen bijna alle ports in dat jaar dit label meekrijgen. Het label wordt uitgereikt door het IVP (=Instituto do Vinho do Porto). De Vintage Ports worden hoogstens 3 jaar in eikenhouten vaten bewaard. Ze worden dan zodanig gebotteld dat ze dan traag verder op fles kunnen rijpen. Zo kunnen ze tot 40 jaar lang bewaard worden.
Aangezien de Vintage Port lang en traag op fles rijpt, wordt er in de loop der jaren een bezinksel gevormd dat het decanteren (meestal in een glazen karaf) nodig maakt, om de port van zijn depot te scheiden. Het etiket moet hier ook altijd het oogstjaar en het jaar van botteling vermelden.
De Single Quinta Vintage Port. Dit is een Vintage Port die van één enkele wijngaard afkomstig is. De wijngaard vanwaar hij afkomstig is moet op de fles vermeld staan. Deze Single Quinta Vintage Ports kunnen in jaren voorkomen die niet als vintage-jaren gezien worden. Wanneer een producent meent dat zijn quinta een port van uitzonderlijke kwaliteit geleverd heeft kan hij deze voorleggen aan het IVP (=Instituto do Vinho do Porto) dat dan al dan niet het vintage label zal toekennen. Ook hier vermeldt het etiket het oogstjaar en het jaar van botteling.

De Vintagejaren
De laatste vintagejaren (+kwaliteitsbeoordeling):

1997 (uitstekende vintage)
1995 (goed)
1991 (zeer goed)
1987 (goed)
1985 (zeer goed)
1983 (goed)
1979 (goed)
1977 (uitstekend)

Bekende port-wijnhuizen
In alfabetische volgorde: Barros, Burmeister, Calem, Cockburn, Croft, Da Silva, DOW, Duff Gordon, Ferreira, Fonseca, Gould Campbell, Graham, Hutcheson, Kopke, Martinez, Messias, Niepoort, Offley, Offley Boa Vista, Osborne, Quarles Harris, Ramos Pinto, Robertson Rebello Valente, Royal Oporto, Sandeman, Taylor, Van Zeller en Warre.

Culinair
Port wordt, gezien zijn zoete smaak, in de meeste landen geserveerd bij kaasgerechten en nagerechten. In Frankrijk en Belgiė wordt port ook als aperitief gebruikt. Port wordt ook in vele sausen en gerechten verwerkt, zoals eendenlever met port, meloen met port, tournedos met port, stoofpeertjes in port enz… .
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34697541
Ik heb het nog nooit gedronken maar ik word wel erg benieuwd nu. Moet maar eens een fles port kopen i.p.v. whisky.
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 08:12 schreef BBQ-kip het volgende:
...
Om te experimenteren echter, zou ik een iets goedkopere fles nemen, die van de HEMA bijvoorbeeld zijn prima.
Misschien is die hema-fles wel een goed idee.
Ik wil niet meer, ik wil niet meer! Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:Jawel mevrouw, jawel meneer......
nee, nooit meer in m'n leven!
  zondag 5 februari 2006 @ 13:52:06 #35
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34758238
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 22:33 schreef elixer het volgende:
Ik heb het nog nooit gedronken maar ik word wel erg benieuwd nu. Moet maar eens een fles port kopen i.p.v. whisky.
[..]

Misschien wel of je zou ook bij de slijter eens kunnen gaan informeren daar hebben ze vaak ook goede betaaldbare instap Ports en die kan hem ook no meer toespitsen op jou smaak
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34763810
Ik heb met Kerstmis een Kopke Vintage port uit 1977 gedronken. Hij was fantastisch lekker! Gelukkig liggen er nog 28 flessen in de kelder
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  maandag 6 februari 2006 @ 14:16:59 #37
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_34793509
Ik heb in het spoor van mijn whisky-interesses (zie ook [Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An ņl thu uisge? ) ook de port ontdekt, maar ik weet er nog maar weinig van en lees graag mee. Vandaar deze schaamteloze tvp
'Nuff said
  maandag 6 februari 2006 @ 17:23:30 #38
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_34800192
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:16 schreef Thisbe het volgende:
Ik heb met Kerstmis een Kopke Vintage port uit 1977 gedronken. Hij was fantastisch lekker! Gelukkig liggen er nog 28 flessen in de kelder
Voor zelfmisbruik of verkoop??
pi_34800715
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 22:33 schreef elixer het volgende:
Ik heb ook net een experimenteerfase achter de rug. ik ben er al achter dat ik tawny lekkerder vind dan ruby.
Wat vinden de kenners van de port van Aldi en Albert Heijn eigen merk?
Wetende dat dat natuurlijk nooit op kan tegen die port die 20 jaar heeft liggen rijpen...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  maandag 6 februari 2006 @ 17:42:56 #40
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_34800800
Die van de Aldi ken ik niet, die van de AH (Conqueror (huismerk)bedoel je denk ik of bedoel je Euroshopper Merk-loos). Vind ik wel aardig. Maar eigenlijk kook ik daar meer mee dan dat ik het opdrink.
pi_34801000
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:42 schreef Chielus het volgende:
Die van de Aldi ken ik niet, die van de AH (Conqueror (huismerk)bedoel je denk ik of bedoel je Euroshopper Merk-loos). Vind ik wel aardig. Maar eigenlijk kook ik daar meer mee dan dat ik het opdrink.
Ik heb nu inderdaad Conqueror tawny openstaan....Waar gebruik je het in?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  maandag 6 februari 2006 @ 17:51:18 #42
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_34801037
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:50 schreef Serendips het volgende:

[..]

Stoofpeertjes, Rode Pasta, Port sauzen.
  maandag 6 februari 2006 @ 21:54:06 #43
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34809931
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:50 schreef Serendips het volgende:

[..]

Je zou hem in Uiencompote kunnen gebruiken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34843523
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:23 schreef Chielus het volgende:

[..]

Voor zelfmisbruik of verkoop??
Om op te drinken natuurlijk! zou zonde zijn om het door anderen te laten opdrinken!
Ik moest me wel inhouden trouwens: het vriendinnetje van mijn broertje goot de port achterover, en lustte nog wel wat "wijn" Daar verdwijnt dan heerlijke oude port door het keelgat van een trutje dat het verschil met wijn niet eens proeft
pi_34843754
Oe, portliefhebber meldt zich.

Heerlijk als ik sta te koken, thuiskom na fietsen in een hoosbui, of met een lekker kaasje.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 7 februari 2006 @ 22:05:54 #46
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34844258
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:47 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Om op te drinken natuurlijk! zou zonde zijn om het door anderen te laten opdrinken!
Ik moest me wel inhouden trouwens: het vriendinnetje van mijn broertje goot de port achterover, en lustte nog wel wat "wijn" Daar verdwijnt dan heerlijke oude port door het keelgat van een trutje dat het verschil met wijn niet eens proeft
OMG Dat is echt doodzonde!!!
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 7 februari 2006 @ 22:06:51 #47
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34844297
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:53 schreef shmoopy het volgende:
Oe, portliefhebber meldt zich.

Heerlijk als ik sta te koken, thuiskom na fietsen in een hoosbui, of met een lekker kaasje.
Of als afsluiting van een etentje met een kaasplankje of tijdens het fokken zoals nu
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34844660
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 22:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Of als afsluiting van een etentje met een kaasplankje of tijdens het fokken zoals nu
Dat brengt mij op een idee!
nee de Vintage blijft nog even liggen
Overigens is een voordeel van port dat het lang kan blijven liggen zonder te bederven! Met kerstmis hadden we ook een Talbot uit 1973 opengetrokken en meteen door de gootsteen gespoeld Het jaar ervoor was ie nog te zuipen.
  woensdag 8 februari 2006 @ 00:03:41 #49
45 SiGNe
pi_34848957
Misschien binnenkort maar 's een doosje vintage uit '97 kopen, nu al een uitstekende vintage en da's over een jaartje of 10/20 behoorlijk in waarde gestegen, nu zijn ze nog goedkoop.

De vintage van 2000 schijnt ook erg goed te worden, moet nog 10-20jaar liggen voor ie op z'n best is en het is natuurlijk een heel mooi jaar en ook meteen de eerste vintage van het millennium.
http://thevintageportsite.com/

[ Bericht 20% gewijzigd door SiGNe op 08-02-2006 00:18:59 ]
  woensdag 8 februari 2006 @ 00:28:34 #50
45 SiGNe
pi_34849727
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:16 schreef Thisbe het volgende:
nog even laten liggen en hij is helemaal perfect:
http://thevintageportsite.com/cgi-bin/webdata_years.pl?fid=982162492&cgifunction=form
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')