abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32954414
Sinds kort werk ik part-time (20 uur). Ik werk op maandag, woensdagochtend en donderdag. In mijn arbeidscontract staat alleen vermeld dat ik 20 uur werk, niet op welke dagen.
Toen ze mij hebben aangenomen, heb ik wel een mailtje gekregen waarin staat, dat ik op bovengenoemde dagen werk.
Nu wil het bedrijf, dat ik ik de week van 2e kerstdag alsnog 20 uur maak. Dus dat ik dan i.p.v. maandag, bv dinsdag of vrijdag de hele dag werk.
Mogen ze dit doen? In het contract staan de dagen niet vermeld, maar in dat mailtje dus wél.
Kijk, als het moet dan moet het, maar liever niet natuurlijk!
pi_32954461
Waarom willen ze dat? Is het druk? Moet iedereen werken?
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_32954549
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 21:01 schreef Fling het volgende:
Waarom willen ze dat? Is het druk? Moet iedereen werken?
Nee, niet iedereen werkt. Ik werk op de administratie maar in die periode zou ik in het magazijn mee mogen (moeten??) helpen met balansen.
Het kantoorpersoneel, zo'n 15 mensen, is grotendeels vrij.
Omdat ik nog niet zo lang bij het bedrijf werk heb ik nog niet voldoende snipperdagen.
pi_32954659
Dus als je nog een snipperdag had dan zou je die wel op kunnen nemen?
Dan zou daar wel accoord voor gegeven worden, bedoel ik?
  vrijdag 9 december 2005 @ 21:08:43 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32954686
Bij ons werken part-timers op vaste dagen. Als daar een feestdag op valt, heb je geluk. Van niemand wordt verwacht dat hij/zij die uren op een andere dag komt inhalen. Zou iemand worden gevraagd om te komen werken op wat niet een reguliere werkdag is, dan zou dat extra zijn. Bij ons worden overuren niet uitbetaald, dus dan kun je die uren in vrije tijd opnemen.

Maar goed, ik weet niet of en hoe het wettelijk geregeld is, of bijv. per CAO.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32954749
Ach eigenlijk heeft Lienekien ook gewoon gelijk. Anders zou een part-timer nooit profijt kunnen hebben van een feestdag.
pi_32954807
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 21:08 schreef Lienekien het volgende:
Bij ons werken part-timers op vaste dagen. Als daar een feestdag op valt, heb je geluk.
Ja, zo was het bij mijn vorige werkgever dus ook geregeld!
Ik heb zelf voorgesteld om die week onbetaald verlof te nemen. Leek mij dus makkelijk, omdat het kantoor in theorie gesloten is. Maar ik kreeg te horen "er is werk genoeg". Ik vind het gewoon vreemd dat ik op een andere dag zou moeten komen omdat het maandag dus 2e kerstdag is.
pi_32954816
vraag ze eens wat ze doen met een goede vrijdag, mag jij dan ook een maandag wegblijven omdat de anderen ook een vrije dag hebben die week?
Indien het alleen nemen en niet geven is dan is het jammer voor de baas (anders zou jij met een part-time contract helemaal geen feestdagen vrij hebben, terwijl full-time collega's wel iets van 7 of 8 dagen per jaar vrij zijn, en dat is onderscheid maken op basis van arbeidsduur en dat is verboden)
  vrijdag 9 december 2005 @ 21:18:52 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32954974
Precies. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik overtuigd raak dat dit gewoon niet een normale gang van zaken kan zijn. Men kan toch niet de 20 uur dat je werkt maar vrijelijk uitsmeren over de gehele werkweek? Die maandag, woensdagochtend en donderdag ben je van hen, de rest is jouw tijd.
pi_32954976
Goede reactie, Frederik!

Omdat in mijn contract de dagen niet vermeld staan weet ik niet, waar ik recht op heb.
Maar het werkt natuurlijk 2 kanten op. Dat ga ik maandag zeker zeggen.
  vrijdag 9 december 2005 @ 21:31:58 #11
131348 Andrea001
Just Love England...
pi_32955336
Het is niet leuk en niet netjes, maar het mag wel. 20 uur is 20 uur... toch?
"the room is small, the room is bright, her hair is black, the bed is white and the night is always young..."
gup
pi_32955478
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 21:31 schreef Andrea001 het volgende:
1. 40 uur is 40 uur (tenzij er kerst is, dan is 40 uur = 32 uur, en dan wel 20=20, ook met kerst?)
2. er is in de mail, en in het gebruik een vaste dag afgesproken waarop gewerkt wordt, nu dit een feestdag is mag er niet bij de ene collega anders gehandeld worden dan bij de andere (dus een fultimer vrij op maandag, een partimer ook vrij op maandag indien dat de normale werkdag zou zijn)
pi_32955594
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 21:31 schreef Andrea001 het volgende:
In theorie wel, natuurlijk. Maar toch. Kijk, als het inderdaad gewoon wettelijk toegestaan is, heb ik natuurlijk geen enkele keus. Alleen... op dat mailtje dat ik heb gekregen staat dus dat de afgesproken dagen ma, wo.-mo. en do. zijn. Dat kunnen ze toch niet zomaar veranderen als het ze beter uitkomt?

Ik heb trouwens bij het teruglezen van het topic gemerkt dat ik misschien een beetje onduidelijk ben geweest.
Ik werk nu 3 weken bij dit bedrijf, op de administratie. Omdat het kantoor die week gesloten is, heb ik onbetaald verlof voorgesteld. Ik dacht, ik kan dan toch niks doen. Daar gingen ze niet mee akkoord (terecht), ik moest dan maar ander werk gaan doen die week. Ook prima. Alleen... Of ik wel gewoon die 20 uur wilde maken? Ik vind het gewoon héél raar!
pi_32955597
een fulltimer werkt 52 week - (gemiddeld) 25 snipperdagen - (ongeveer) 8 feestdagen, waarom zou een 50% partimer dan geen 52 halve weken - 25 halve snipperdagen - (ongeveer) 4 hele feestdagen mogen werken, waarom zou die die 4 feestdagen kwijt zijn, hij of zij krijgt immers maar 50% loon, niet iets meer als compensatie voor die verloren feestdagen.
  vrijdag 9 december 2005 @ 21:46:43 #15
131348 Andrea001
Just Love England...
pi_32955791
Volgens mij niet erg aardige lui. Nieuweling inzetten op shitdagen. Wel lullig! Die vaste dagen zijn ook niet voor niets zo afgesproken lijkt mij.
"the room is small, the room is bright, her hair is black, the bed is white and the night is always young..."
gup
  vrijdag 9 december 2005 @ 21:48:15 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32955836
Maddy_K, misschien proberen ze wel gewoon handig gebruik te maken van het feit dat je er nog maar zo kort werkt. Afhankelijk van hoe graag je er werkt, kun je het hard spelen of niet. Als ze je echt nodig hebben die week voor dat balansen, stel dan voor dat je komt maar dan graag die dag een andere keer wil compenseren met een vrije dag. Dan toon je goede wil maar laat je toch niet over je heen lopen.
pi_32956016
Ik werk er ook helemaal niet graag, het is gewoon een klotebedrijf!! Maar dit terzijde.

Ik kan me ook niet voorstellen, dat ze me echt zo hard nodig hebben. Als het echt zoveel werk is, zouden ze toch wel meer kantoorpersoneel laten werken, en/of uitzendkrachten aannemen?
Ik ga iig maandag zeggen dat ik het er niet mee eens ben. Ik heb altijd dat mailtje nog, waarin die dagen staan en dat ze daarmee akkoord zijn.
Omdat ik geen snipperdagen heb, kan ik geen weekje vakantie nemen. Oké, geen probleem. Daarom heb in onbetaald verlof voorgesteld. Dat ze dat niet doen, jammer maar oké. Dat ik vervangend werk moet doen, vind ik ook geen probleem.
Maar dat ze dan het onderste uit de kan willen halen, en eigenlijk eisen dat ik toch gewoon mijn 20 uur werk, dat zit me gewoon totaal niet lekker.
pi_32956087
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 21:48 schreef Lienekien het volgende:
Als ze je echt nodig hebben die week voor dat balansen, stel dan voor dat je komt maar dan graag die dag een andere keer wil compenseren met een vrije dag. Dan toon je goede wil maar laat je toch niet over je heen lopen.
Goede wil tonen is niet gek natuurlijk, maar waarom zou iemand die net 3 weken in dienst is (en daardoor minder kennis heeft van alles wat balanst moet worden) wel moeten werken, waar het merendeel van de collega's van de administratie (waar maddy naar mijn idee ook werkt) gewoon vrij is?
Zo druk is het blijkbaar niet, dat alle mankracht uit het hele personeelsbestand ook echt nodig is die week
pi_32956381
Ja, de rest van het kantoorpersoneel is in theorie ook vrij. Er zijn natuurlijk wel enkele die-hards die gewoon komen werken. Ik werk, samen met nog 2 collega's, op de afdeling Orders, Planning en Logistiek. Die afdeling is gewoon helemaal gesloten.
pi_32956538
even een ander vraagje, je zit nu 3 weken bij deze firma, hoe zat je met je snipperdagen bij je oude werkgever? Heb je daar wat uit laten betalen?
pi_32956642
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 22:09 schreef frederik het volgende:
even een ander vraagje, je zit nu 3 weken bij deze firma, hoe zat je met je snipperdagen bij je oude werkgever? Heb je daar wat uit laten betalen?
Ik ben al 3 jaar weg bij mijn oude werkgever. Ik heb toendertijd inderdaad mijn snipperdagen uit laten betalen.
pi_32956711
die termijn is wel erg lang
(je hebt namelijk het recht om bij uitbetaling van snipperdagen bij je oude werkgever onbetaald verlof op te nemen bij je nieuwe werkgever, alleen is die termijn ertussen wel erg lang om daarop naar redelijkheid nog een beroep te kunnen doen)
pi_32956936
Ach, ik vind het wel jammer dat ik geen onbetaald verlof kan nemen, maar daar heb ik op zich geen problemen mee.
Trouwens wel een goede tip, je weet nooit of het ooit nog van pas komt!
Ik ben ook al serieus naar een andere baan aan het zoeken, want dit bedrijf is toch niet wat ik zoek, dat merkte ik na 1 dag al! Hele vervelende sfeer bij de collega's onderling.
pi_32958690
nog even de wettelijke onderbouwing van het verbod om onderscheid te maken tussen deeltijd en fulltime werknemers (we kunnen immers wel zoveel roepen), ik kreeg zostraks het Burgelijk wetboek niet tevoorschijn
quote:
Artikel 648
1.
De werkgever mag geen onderscheid maken tussen werknemers op grond van een verschil in arbeidsduur in de voorwaarden waaronder een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan, voortgezet dan wel opgezegd, tenzij een dergelijk onderscheid objectief gerechtvaardigd is. De opzegging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever in strijd met de vorige zin of wegens de omstandigheid dat de werknemer in of buiten rechte een beroep heeft gedaan op het bepaalde in de vorige zin is vernietigbaar. Artikel 647, leden 2 en 3, is van toepassing.
(Burgerlijk wetboek boek 7.
Indien jouw fulltime collega niet op zaterdag of zondag zijn gemiste dag hoeft in te halen maakt je werkgever onderscheidt wat in artikel 648 is verboden
pi_32965730
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 23:30 schreef frederik het volgende:

[..]

(Burgerlijk wetboek boek 7.
Indien jouw fulltime collega niet op zaterdag of zondag zijn gemiste dag hoeft in te halen maakt je werkgever onderscheidt wat in artikel 648 is verboden
Wow, bedankt! Hier kan ik dus écht iets mee. Wat schandalig van het bedrijf, dat ze proberen om mij alsnog die 20 uur te laten werken.
Ze hadden natuurlijk niet verwacht dat ik het aan mijn mede-fokkers zou vragen...
Dit is voor mij iig de bevestiging dat het idd gewoon een k*tbedrijf is!
Hartstikke bedankt!

pi_32971193
De afdeling waar je doorgaans werkt is geheel gesloten, je collega's aldaar moeten daar 4 dagen (+ 1 feestdag) verlof voor opnemen indien ze ft werken? Of is ook een gedeelte voor de werkgever? Hoe zit dat eik met verplichte bedrijfssluiting? De werkgever neemt dan toch ook een x aantal dagen voor rekening?

In jouw geval zou het dus om woensdagochtend en donderdag gaan, waar heeft die werkgever het over. Een beetje goede werkgever zou kunnen zeggen dikke pech dat je net in dienst bent en dus geen dagen hebt, maar je kan best iets in de min staan. Tenzij ze je dus écht hard nodig hebben, iets wat wij natuurlijk niet kunnen inschatten. Een uitzendkracht kost ook geld, dus dan is het begrijpelijk dat jij je reseterende uren draait. Maar niet die 20 uur, maar gewoon de resterende 12 uur.
pi_33346793
Nou, het is uiteindelijk goed opgelost!
De verantwoordelijke persoon is ziek geweest, maar afgelopen woensdag was hij er weer en gisteren hebben we het besproken. Ik heb hem verteld dat het dus bij wet verboden is.
Hij bood gelijk zijn excuses aan. Ik werk dus volgende week gewoon anderhalve dag. Ik ben daar de eerste part-timer (héél klein bedrijf) en ze wisten schijnbaar niet hoe het hoorde.
Oké, een smoesje, maar vooruit. Ze weten nu WEL hoe het werkt.
Ik moet a.s. donderdag wel gewoon in het magazijn meehelpen maar daar heb ik geen problemen mee.
Iedereen bedankt voor de reacties en fijne kerstdagen!
  vrijdag 23 december 2005 @ 16:38:15 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33347682
Toch netjes! En toch goed dat je 't hier had gevraagd.
pi_33402222
Ja, inderdaad! Scheelt me mooi weer een dag werken.
Hij reageerde best wel verbaasd ook, dat ik met de term "onderscheid maken op basis van parttime / fulltime werken" aankwam, dus ik ben hier zéker wijzer geworden.
Is het iig alvast duidelijk voor de volgende feestdag die op maandag- woensdag of donderdag valt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')