abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32950035
Ik had zo'n gevoel vandaag dat deze kerst een bloedige zou worden. Met al die terroristen die rondlopen, wachtend op een geschikt tijdstip.

Maar ik vroeg me dus af wat is dus de meest bloederige kerst ooit geweest?
En meteen maar wat is "recent" de meeste bloederige kerst geweest?
pi_32950052
Kerst 2004 - 200000 doden. Door wat zeewater weet je nog.
  vrijdag 9 december 2005 @ 18:31:58 #3
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32950780
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 17:59 schreef outcast_within het volgende:
Ik had zo'n gevoel vandaag dat deze kerst een bloedige zou worden. Met al die terroristen die rondlopen, wachtend op een geschikt tijdstip.
Dan lijkt me Kerstmis (of wat voor weekend dan ook) niet echt een geschikt moment. Iedereen is thuis.
pi_32950867
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 18:31 schreef freako het volgende:

[..]

Dan lijkt me Kerstmis (of wat voor weekend dan ook) niet echt een geschikt moment. Iedereen is thuis.
Ja maar voor het "goh zelfs met kerst zijn we niet meer veilig, de hele wereld draait door, wanhoop, despair" gevoel zou kerst misschien toch wel een goede tijd zijn. Aangezien terroristen de boel willen ontregelen o.i.d.

Ah tsunami idd dat was redelijk bloederig. En de meest bloederige kerst dan veroorzaakt door mensenhanden?
  vrijdag 9 december 2005 @ 18:55:13 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32951290
Stalingrad? WO1? You name it.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 9 december 2005 @ 23:46:57 #6
46571 Tha_TE
Mind Control
pi_32959080
Kerst 2005.

Oh wacht, dat moet nog komen.
  zaterdag 10 december 2005 @ 00:43:35 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32960828
Battle of the bulge gok ik zo.

Verder zijn er weinig geen grote gevechten tijdens de kerst geweest. In de winter is het koud hé, men vecht liever in de zomer.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_32961194
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 18:00 schreef Steijn het volgende:
Van verzuipen ga je doorgaans niet heel erg bloeden ofzo hoor
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_32973981
Het gebeurt ook wel eens dat met kerst er een kleine wapenstilstand is, dus dat verminderd de kans op een bloedige kerst ookal
What Would Goku Do
pi_32975864
Stalingrad denk ik 1942
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_32976903
Het kerstbombardement van de Amerikanen verdient een vermelding. Net als de drie jaar van het beleg van Leningrad.

[ Bericht 28% gewijzigd door Johan_de_With op 10-12-2005 20:47:33 ]
  zondag 11 december 2005 @ 21:02:02 #12
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_32998182
'Grappig' is dat er tijdens WO I gedurende de kerstdagen behoorlijk minder gevochten werd; en sommige soldaten zelfs samen met die van de tegenpartij kerst vierden, terwijl dat in WO II bepaald niet het geval was.

Maar de bloederigste kerst? Hmm, daarvoor moet je denk ik toch ook bij WO II zijn...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zondag 11 december 2005 @ 21:05:19 #13
66444 Lord_Vetinari
pi_32998281
quote:
Op zondag 11 december 2005 21:02 schreef descendent1 het volgende:
'Grappig' is dat er tijdens WO I gedurende de kerstdagen behoorlijk minder gevochten werd; en sommige soldaten zelfs samen met die van de tegenpartij kerst vierden, terwijl dat in WO II bepaald niet het geval was.
Het Kerstbestand, bedoel je? Dat is 1x gebeurd. de leidinggevenden van alle partijen waren het er over eens dat dat niet meer mocht gebeuren en de volgende jaren is er gewoon doorgevochten. Er is nu een film over in de bios.
  zondag 11 december 2005 @ 21:12:23 #14
120304 descendent1
pi_32998460
quote:
Op zondag 11 december 2005 21:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het Kerstbestand, bedoel je? Dat is 1x gebeurd. de leidinggevenden van alle partijen waren het er over eens dat dat niet meer mocht gebeuren en de volgende jaren is er gewoon doorgevochten. Er is nu een film over in de bios.
Maar het gebeurde ook spontaan als ik het goed heb; ook na het kerstbestand... toch
Wel in mindere mate, maar anywayz.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zondag 11 december 2005 @ 21:13:59 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_32998496
Nee, het Kerstbestand wordt zo genoemd, omdat de soldaten gewoon niks meer deden en met elkaar gingen praten ipv te schieten. het is nooit, iirc, een formeel bestand geweest. Maar dat zou je even aan Yvonne moeten vragen, die weet er veel meer van dan ik.
pi_32998902
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 18:00 schreef Steijn het volgende:
Was de ardbeving in Bam (2003) niet ook met kerst?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Admin zondag 11 december 2005 @ 21:37:29 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32999247
quote:

Maar de bloederigste kerst? Hmm, daarvoor moet je denk ik toch ook bij WO II zijn...
Dit is gebeurd in 1914, bijna overal aan het front, de leiding wilden absoluut geen herhaling en er stonden strenge straffen op, echter:
quote:
Een jaar later - Kerstmis 1915 - ligt het front nog steeds op vrijwel dezelfde plaats: vanaf de zee bij Nieuwpoort, langs Diksmuide, Ieper, Arras, Compiegne, Soissons, Reims, Verdun, Nancy en zo verder richting Zwitserland.

De loopgraven van de strijdende partijen bevinden op paar honderd meter afstand tegenover elkaar, soms zelfs minder. Vele honderdduizenden zijn inmiddels gedood; ontelbare lijken liggen onbegraven in dat smalle strookje Niemandsland.

Op 19 december 1915 stuurt de Britse Generale Staf het volgende vertrouwelijke bericht aan alle frontcommandanten:
Wij herinneren u aan de illegale wapenstilstand op Kerstmis vorig jaar. Wij prenten u in dat niets daarvan dit jaar kan worden getolereerd. De artillerie dient vanaf zonsopkomst kanonvuur af te geven op alle vijandelijke loopgraven. Iedere kans moet worden benut om verliezen toe te brengen aan de vijand zodra die zich vertoont.

De order wordt vrijwel overal langs het front genegeerd: met Kerstmis zwijgen de kanonnen. Aan beide zijden geven de soldaten zich over aan mijmeringen. Hier en daar zingen ze in de loopgraven hun kerstliedjes
De Duitse soldaat Ernst Bergner schrijft in zijn dagboek
We zitten tot aan onze knieën in het ijskoude water. Sneeuw bedekt de aarde, ik heb heimwee. Het is Kerstmis. Langs het front is het rustig, alleen een enkele geweerkogel striemt door de lucht.
En weer zijn het de Duitsers die zich als eersten blootgeven. Ernst Bergner doet dat om drie uur in de middag:

Ik wil een kerstboom ! Zonder kerstboom is het geen Kerstmis. Ik vul mijn pijp, pak mijn houweel en spring over de borstwering. Niemand schiet. Ik zoek de mooiste boom uit en kap hem om. Een wonderlijke winterdag, zo met die vreemde, vredige stilte over het front.
En:
quote:
Executiepeloton
Als het - weer een jaar later, in 1916 - wederom Kerstmis wordt, is de situatie aan het front vrijwel onveranderd - alleen zijn er paar miljoen doden bijgekomen. Verdun, de Somme, Ieper, het gifgas, de modder: elke dag vallen er duizenden. Het opperbevel bedreigt dit jaar iedereen die zich wil verbroederen met krijgsraad en executiepeloton.

Dat mist zijn uitwerking niet. De Britse kolonel W.N. Nicholson bevindt zich aan het front: "Toen de Duitsers in hun loopgraven kerstliedjes begonnen te zingen bestookten wij ze met granaten", noteert hij grimmig in zijn dagboek.

De kolonel ziet goed in dat er iets mis is:

Het is een teken aan de wand dat onze bevelvoerders zo benauwd zijn voor vriendschap tussen de soldaten van beide kanten. Onze mannen hebben geen ruzie met Fritz, behalve dan misschien in het vuur van de strijd.
De kolonel komt tot een schokkende conclusie:
Als beide legers zich weer zouden verbroederden, zou dat de politici aan beide kanten pijnlijk in de problemen brengen. Ik acht het niettemin goed mogelijk dat de oorlog zou eindigen als we in de loopgraven twee weken lang zo`n wapenstilstand zouden hebben - maar wat zouden ze daar thuis wel niet van zeggen?

Kerstverbroederingen hebben zich dat jaar, en in 1917 niet meer voorgedaan. De slachting ging ongehinderd door en eiste in totaal meer dan tien miljoen levens.
Bronnen:
# "Christmas Truce", by Malcolm Brown and Shirley Seaton. Papermac (London, 1994).
# "Een bloem in het geweer - Beelden uit de eerste wereldoorlog in Vlaanderen", door Gaston Durnez. Heideland (Hasselt, 1965).
# "1914 - The days of Hope", by Lyn Macdonald. Penguin Books (London, 1989).
# "First World War", by Martin Gilbert. Weidenfeld and Nicolson (London, 1994).
# "Douglas Haig - the educated soldier", by John Terraine. Leo Cooper (London, 1990).
# "1914-1918 - Voices and images of the Great War", by Lyn Macdonald. Penguin Books (London, 1991).
# "Voices from the Great War", by Peter Vansittart. Penguin Books (London, 1983).

Rob Ruggenberg
http://www.greatwar.nl/frames/default-christmastruce.html

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_33005641
quote:

Weet het niet precies zeker hoor en al helemaal niet of het echt waar is, maar er staat me iets vaags bij van kerst '44 in de ardennen. Misschien niet echt een bestand, maar waren daar ook niet plekken waar duitsers en amerikanen samen kerst "vierden"? Is volgens mij ook iets van terug te vinden in een film over die periode. Nogmaals, ik weet het niet zeker iemand anders ongetwijfeld wel
  maandag 12 december 2005 @ 08:32:53 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_33006826
quote:
Op maandag 12 december 2005 01:47 schreef longmorn het volgende:

[..]

Weet het niet precies zeker hoor en al helemaal niet of het echt waar is, maar er staat me iets vaags bij van kerst '44 in de ardennen. Misschien niet echt een bestand, maar waren daar ook niet plekken waar duitsers en amerikanen samen kerst "vierden"? Is volgens mij ook iets van terug te vinden in een film over die periode. Nogmaals, ik weet het niet zeker iemand anders ongetwijfeld wel
Lijkt me sterk dat er middeen in het Ardennenoffensief zoiets plaatshad, eigenlijk...
  maandag 12 december 2005 @ 17:22:59 #20
120304 descendent1
pi_33019223
Ik had mijn info m.b.t. de kerstvredetijden op het slagveld met name uit Eksteins "Lenteriten",
en andere bronnen, zoals Gilbert.

En wat de Ardfennen betreft: Lijkt me sterk, maar misschien heel incidenteel op kleinschalige basis. Ik zal eens een keertje gaan graven...
pi_33019375
zoals ik al zei weet ik het ook niet precies en een echt wapenstilstand als in WO1 zal er niet geweest zijn, maar ik kwam wel dit verhaal tegen:
http://www.afn.co.kr/archives/readings/truce.htm

Volgens sommige fictie, maar volgens dit http://www.edwardmooney.com/steve/ is de film gebaseerd op een waargebeurd verhaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')