Ben ik wettelijk verplicht het vooraf te vragen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:29 schreef Ludwig het volgende:
Je moet het ze vooraf vragen. Lijkt mij trouwens sowieso netjes om te doen.
Waarom wil je die leraren niet gewoon om toestemming vragen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:38 schreef wobbel het volgende:
[..]
Ben ik wettelijk verplicht het vooraf te vragen?
Ja, op foto's van personen berust portretrecht. Er zijn wel redelijk wat uitzonderingen waardoor de regel niet geldt, maar die zullen in dit geval niet van toepassing zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:38 schreef wobbel het volgende:
[..]
Ben ik wettelijk verplicht het vooraf te vragen?
Er kan gereageerd worden op personeel, maar "belachelijk makende" reacties worden gewoon verwijderd door moderators en beheerders.quote:Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een redelijk belang heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.
Er staat alleen hun voornaam en achternaam online.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:05 schreef SocialDisorder het volgende:
Bij het plaatsen van persoonsgegevens moet je toestemming vragen aan de betreffende persoon. Geldt niet alleen voor foto's, ook voor naam, adres,telefoonnummer, je bent dus redelijk strafbaar bezig.
Nog geldt; strafbaar bezig.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:08 schreef wobbel het volgende:
[..]
Er staat alleen hun voornaam en achternaam online.
En als je op school zit, zijn deze gegevens eigenlijk bij alle leraren al bekend.
En in de schoolgidsen staan hun naam enzo al (soms zelfs adres + telnr, maar die komen niet online)
Het enige wat ik nu heb wat zichtbaar is voor de bezoekers is: Voornaam, Achternaam, Welke school (onze school heeft meerdere locaties), Welke vakken hij/zij geeft, Kenmerken over die persoonen Bijnamen.
De wet voorziet een uitzondering indien de personen 'publiekelijk' zijn (bv minister, popster, zangeres, etc)quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:09 schreef the_jasper het volgende:
maar hoe zit het dan met alle beroemdheden etc?
die worden volgens mij ook niet gevraagd bij elke foto
MAar de personeelsleden staan wel in een schoolgids, maar ik mag ze niet met naam noemen op een leerlingensite? Er staat op moment alleen hoe ze heten (dat kan je nu ook al in de schoolgids opzoekenquote:Op vrijdag 9 december 2005 17:12 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
Nog geldt; strafbaar bezig.
Dit in verband met nieuwsgaring en meer van dat soort crap.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:13 schreef unwanted. het volgende:
[..]
De wet voorziet een uitzondering indien de personen 'publiekelijk' zijn (bv minister, popster, zangeres, etc)
looooooooolquote:
What about een telefoongids? Daar wordt je toch ook niet gevraagd of je het wil, alleen kan je het melden als je niet vermeld wil worden, ofzo?quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:12 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
Nog geldt; strafbaar bezig.
En daar staat ook straat, huisnummer, postcode, woonplaats + telefoonnummer bijquote:Op vrijdag 9 december 2005 17:23 schreef veldmuis het volgende:
[..]
What about een telefoongids? Daar wordt je toch ook niet gevraagd of je het wil, alleen kan je het melden als je niet vermeld wil worden, ofzo?.
Toch?
Je kunt aangeven of je wel of niet in het telefoonboek wordt vermeld.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:24 schreef wobbel het volgende:
Of geef je toestemming tot vermelding bij het nemen van een telefoonaansluiting?
Lijkt mij ook, zeker gezien deze post in een ander topic:quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:12 schreef unwanted. het volgende:
Het publiceren is een inbreuk op de wet. Zelfs een naam, adres, telefoonnr mogen in principe niet geplaatst worden zonder uitdrukkelijke toestemming. Een foto al helemaal niet.
Verwacht je maar aan wat schadeclaims, rechtzaken en meer
quote:Op zondag 27 november 2005 20:23 schreef wobbel het volgende:
M'n school dat ik lekker bezig ben met een leerlingensite, die ietwat anti-school word
Dat is allang niet meer zoquote:Op vrijdag 9 december 2005 19:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, zeker gezien deze post in een ander topic:
[..]
Zal wel weer een verrijking worden voor het wwwquote:Op vrijdag 9 december 2005 17:21 schreef unwanted. het volgende:
[..]
loooooooool
jij gaat ff bijnamen tonen (die zijn meestal niet zo lief)
en dan nog eens wat kritiek (van wie heb je die info, is die betrouwbaar?) geven op die persoon
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |