Maargoed. De een verbruikt veel meer dan de ander. Zou ie dan niet per huis moeten bewijzen dat die stookkosten door bepaalde personen zijn gemaakt?quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:29 schreef Quinazoline het volgende:
Ja, aangezien het gewoon gebasseerd is op de stookkosten, dus hij kan gewoon aantonen dat die verhoging terecht is, helaas.
Er is helemaal geen sprake van dat de huur wordt verhoogd. Het energievoorschot wordt verhoogd. 50 euro is wellicht wel goed. Dit jaar is het verbruik dus verhoogd met (1500/12/4) 31,25. Tel daar bij op de verhoging van de energiekosten voor komend jaar en naheffing van dit jaar en dan is 50 euro te verklaren?quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:35 schreef kikoooooo het volgende:
Het is toch te belachelijk voor woorden dat hij zomaar 50 eu (dat is bijna 25%!!!) bij de huur opdrukt?
Ik snap je standpunt. Maar als je all-in woont, zie ik het gewoon als verhogingquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:41 schreef johandeleng het volgende:
[..]
Er is helemaal geen sprake van dat de huur wordt verhoogd. Het energievoorschot wordt verhoogd. 50 euro is wellicht wel goed. Dit jaar is het verbruik dus verhoogd met (1500/12/4) 31,25. Tel daar bij op de verhoging van de energiekosten voor komend jaar en naheffing van dit jaar en dan is 50 euro te verklaren?
Zoals al gezegd, je moet een onderscheid maken tussen kale huur en voorschot. Gezien de eindafrekening is het legitiem dat hij het voorschotbedrag voor volgend jaar verhoogt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:50 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ik snap je standpunt. Maar als je all-in woont, zie ik het gewoon als verhoging
Ik snap niet zo goed waarom je dit geen oplossing vindt? 235/(50-15)=ruwweg 7 maanden. Als je tot september blijft zitten heb je al 2 maanden voordeel.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:41 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb vanavond mijn huisbaas nog gebeld. Hij heeft mij nog aangeboden
om zelf de borg te houden en niet aan mij terug te betalen met daarbij
een verhoging van 15 euro per maand. Dat zou betekenen dat hij
zomaar 235 euro van mij krijgt. Het zou mij dus iets minder op
jaarbasis gaan kosten, maar voor mij is dit ook niet de oplossing.
<knip>
Uiteindelijk zal ik volgende maand mijn
kamer waar ik al 2 1/2 jaar woon gewoon uit moeten...![]()
![]()
Is het buiten proporties? Ik vraag me namelijk af of de huisbaas die 1500 euro extra al met de bewoners afgerekend heeft. Zo niet, dan zit dat bedrag waarschijnlijk ook verdisconteerd in die 50 euro erbij. Toch behoorlijk schappelijk.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:09 schreef Mikkie het volgende:
Jouw verhoging is niet in verhouding tot de verhoging van de rest van de bewoners, dit kun je aangeven. Dat hij de afgelopen jaren geen verhoging heeft bijgehouden is zijn probleem, dat geeft hem niet het recht dat nu ineens vol door te berekenen.
Bovendien kun je redelijkerwijs aantonen dat jij die kosten niet gemaakt hebt (installeer eventueel een metertje op je kamer), waardoor de verhoging niet in verhouding is.
En verhoging vanwege extra verbruik is te begrijpen, maar dit is buiten alle proporties.
Volgens mij geldt dat voor de kale huur. Dit is een verhoging van het voorschotbedrag.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:14 schreef Brighteyes het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat de huren maar 1 keer per jaar verhoogd mochten worden, in Juni of zo?
(...)
Stap eens bij een rechtswinkel binnen zou ik zeggen. Die kunnen je meer vertellen hoe het met huurrecht zit etc.
Ja, dat kan ik me op zich voorstellen. Kan ook zijn dat hij mensen met een grotere kamer relatief meer verhoging geeft. Dat zou ik dan wel weer redelijk vinden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:25 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het is buiten proporties in verhouding tot de rest. Als ik het verhaal lees concludeer ik dat de betrokkene zeer weinig van de voorzieningen gebruik maakt, dan is het niet redelijk dat zij véél meer moet gaan betalen in verhouding tot de andere huurders. Dat kun je aan de kaak stellen.
Ach, je kunt altijd wel een reden bedenken waarom het niet eerlijk zou zijn dat jij meer moet betalen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:30 schreef Mikkie het volgende:
Is het dan eerlijk om degene met de grotere oppervlakte meer te laten dokken?
Maar hoe kan een huisbaas een redelijke en eerlijke inschatting maken van wat iemand verbruikt? Moet 'ie dan gaan controleren wat je aan apparatuur hebt, hoe warm je het stookt, hoe vroeg je naar bed gaat, hoe vaak je bij je vriendje slaapt? Ik vind oppervlakte een redelijk objectieve maatstaf.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:30 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Een verhoging die in absolute zin hoger is kan ik me voorstellen, maar relatief gezien moet ie juist hetzelfde zijn. Dán verdeel je eerlijk. De oppervlakte en het samenhangende verbruik en onderhoudskosten etc. zitten al in de hogere huurprijs verwerkt, dus je moet de huurder dan niet ook nog op andere fronten aanpakken.
Je moet in dit geval kijken naar wie het meeste verbruikt, niet naar de oppervlakte van de kamer. Iemand die op 10 m2 een 500W geluidsset, een lcd tv en twee pc's heeft draaien verbruikt meer dan iemand die op 30 m2 de hele avond tussen de kaarsen zit te lezen. Is het dan eerlijk om degene met de grotere oppervlakte meer te laten dokken?
Ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, zo'n meter.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:39 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Per kamer een meter installeren.
Maar een huisbaas kan een inschatting proberen te maken aan de hand van bv. de apparatuur die je er hebt staan en de hoeveelheid tijd die je doorbrengt in je kamer.
Bovendien wordt nu de assumptie aangenomen dat de vriendin van TS de grootste kamer heeft in het huis, misschien is dat wel helemaal niet zo.
En dan? Douchen met muntjes? En het warme water in de keuken ook? Want ja, hey... mss staat er 1 iemand wel uuuuuuuuuuuuuren onder de douche. Of vult een ander voor elk kopje de afwasteil helemaal overniew.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:39 schreef Mikkie het volgende:
Per kamer een meter installeren.
Maar een huisbaas kan een inschatting proberen te maken aan de hand van bv. de apparatuur die je er hebt staan en de hoeveelheid tijd die je doorbrengt in je kamer.
Er wordt helemaal niets aangenomen, er wordt gesuggeerd dat dat mss ook wel een reden kan zijn dat zij meer betaald.quote:Bovendien wordt nu de assumptie aangenomen dat de vriendin van TS de grootste kamer heeft in het huis, misschien is dat wel helemaal niet zo.
Nee, gij.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:38 schreef Mikkie het volgende:
Wat een kul pleur je hier nu neer zeg.
quote:AANBEVOLEN VERDEELSLEUTEL
De kosten van elektriciteit voor huishoudelijk gebruik en/of de kosten van gas voor kookdoeleinden en of de individuele verwarming, die via een collectief meetpunt worden geleverd, kunnen op de volgende manieren worden verdeeld:
1. door middel van verbruiksregistratie met tussenmeters,
2. door middel van verdeling op basis van de woninggrootte van de op de collectieve meter aangesloten woonruimten,
3. door middel van gelijke verdeling over het aantal op de collectieve meter aangesloten woonruimten,
4. door middel van verdeling op basis van de gezinssamenstelling van de op de collectieve meter aangesloten woonruimten.
Deze volgorde geeft ook weer welke verdeelsleutel de meest wenselijke is.
De commissie tekent daarbij aan, dat alle genoemde verdeelsleutels als redelijk zijn aan te merken, hoewel aan de vierde verdeelsleutel nogal wat praktische bezwaren zijn verbonden.
De huur gaat dus niet omhoog maar de kosten voor levering en diensten worden verhoogd. Dat mag een verhuurder doorvoeren. De levering en diensten moeten gebaseerd zijn op de werkelijke kosten en de verhuurder moet hierin inzicht in geven. Ook moet duidelijk zijn wat de verdeelsleutel is. Of je wel of niet aanwezig bent in de woning is hiervoor niet relevant. Je kunt niet van een verhuurder verwachten dat die met ieders persoonljike omstandigheden rekening houdt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:26 schreef kikoooooo het volgende:
De huisbaas van mijn vriendin wil onder het mom van "servicekosten", de huur met 50 euro p/m verhogen. Dan gaat ze ineens van 235 (dachtik) naar 285.
Ze hebben daar in huis gezeur gehad omdat de energierekening dit jaar 1500 euro hoger was dan vorig jaar. Opzich is dat logisch omdat er dit jaar ineens 4 mensen fulltime in dat huis woonden, en vorig jaar woonde mn vriendin er alleen (de 3 anderen werkten fulltime, en waren er alleen savonds laat.)
Kan dit zomaar? en mag dit zomaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |