abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33016232
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:14 schreef Vhiper het volgende:
Je begrijpt dat je voor een absolute monarchie pleit? Een mooi woord voor dictatuur?

Ik hoef je toch niet uit te leggen welke narigheid een dictatuur met zich mee kan brengen?
Bij een dictatuur heeft niemand iets in te brengen. Bij een monarchie ga ik uit van een systeem waar nog steeds inspraak geld, maar waarbij de beslissing altijd nog bij de (Alleen)heerser ligt.

In een rechtbank heb je ook de jury, aanklager, en advocaten. Het is echter nog steeds de rechter die het absolute eindoordeel velt.
pi_33016374
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:25 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

En hier zit 'm de kneep, je gaat uit van een utopische situatie die er nooit is geweest en nooit zal komen, gelukkig is ons democratisch systeem gebouwd op 'het minst slechte' systeem, je kunt beter uit gaan van zaken die bewezen hebben te werken dan dat je uitgaat van maakbaarheid en totalitaire systemen en vervolgens gigantisch veel stappen terug moet zetten. Overigens zijn de Oranjes nooit absolute heersers geweest, koning-stadhouder Willem III kwam er nog het dichtst bij.
[afbeelding]
Ze zijn het nooit geweest, maar heel wat jaren terug, toen Wilhelmina, en ook Juliana zeer lange tijd, aan de macht waren, kwamen we toch dichtbij een dergelijke situatie. En hoewel ik niet in die tijd leefde, krijg ik het idee uit wat ik lees en hoor, dat mensen haar een goede koningin vonden, een fijn mens, die goed voor de mensen zorgde.

Ik word gewoon zat van dat heen en weer gelul tussen de ministers tegenwoordig. Ze willen allemaal wat anders en lopen te bekvechten om zetels om zo hun ideeen erdoor te krijgen. Ze hebben allemaal wel wat en leven ondertussen riant van onze belastingcenten. En hoe langer het debat duurt, hoe meer er weer verdiend is. Geef ze eens 1 goede reden om echt hard door te zetten? Tijd=Geld voor hen, de einduitkomst is toch altijd maar een gemiddelde van alles tesamen.

Op deze manier zal er nooit schot in de zaak zitten. Heb je de de vergaderingen van "The people's front of Judea" gezien in "The Life of Brian" ? Dat is ons kabinet.
pi_33016969
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:48 schreef Wiebelkont het volgende:

En hoewel ik niet in die tijd leefde, krijg ik het idee uit wat ik lees en hoor, dat mensen haar een goede koningin vonden, een fijn mens, die goed voor de mensen zorgde.
Die hele vijtiger is een tijd waaraan veel mensen romantisch terugdenken, toen nederland nog zo 'knus' was en er geen gastarbeiders waren....
Toen Was Geluk Heel Gewoon ....

De vraag is dat werkelijk zo'n zinnige emotie is om er een toekomstideaal op te baseren, op hoe gelukkig een natie 'vroeger' was ...
De indruk bestaat dan al snel dat je een fantoombeeld nastreeft dat overigens zelf nooit bestaan heeft ...

Het was ook in de 50'er jaren dat Juliana uitsprak in de troonrede dat "Nederland is vol!°
Het was namelijk met 5 miljoen inwoners al te vol geworden en om nederland zo te behouden, moesten velen verhuiezen ... daarvoor zette de regering een migratieprogramma op, waarvan veel jonge en ondernemende mensen gebruik maakten ...

binnen 5 jaar leidde dat tot een groot probleem, omdat men opeens erachter kwam dat de economie afhankelijk was van jonge ondernemende arbeidskrachten en men een werknemerstekort kreeg ... gelukkig waren er vanaf dat moment bereidwillige Italianen, Spanjaarden en grieken, en daarna Turken en Marokkanen die dat arbeidskrachtengat konden opvangen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_33017107
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:42 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

Bij een dictatuur heeft niemand iets in te brengen. Bij een monarchie ga ik uit van een systeem waar nog steeds inspraak geld, maar waarbij de beslissing altijd nog bij de (Alleen)heerser ligt.
Zodra de beslissing bij 1 persoon ligt, is er per definitie geen inspraak van anderen meer, hoogstens adviezen welke evenveel waard zijn als het pleepapier van de koninklijke toiletten.
quote:
In een rechtbank heb je ook de jury, aanklager, en advocaten. Het is echter nog steeds de rechter die het absolute eindoordeel velt.
In een Amerikaanse rechtbank, niet een Nederlandse en dan beslist de jury schuldig of onschuldig en bepaald de rechter alleen maar de strafmaat. In Nederland werken we met 1 of, bij hogere gerechtshoven, 3 rechters en geen jury.

De systemen zijn compleet niet te vergelijken met een machtssysteem in een land.
  maandag 12 december 2005 @ 19:45:37 #55
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33023880
Het verleden heeft uitgewezen dat wanneer de absolute macht bij 1 persoon ligt, dat dit slechts korte tijd goed gaat. Dit zagen we bij de ondergang van het Romeinse Rijk (in de beginjaren was Rome een republiek met beperkt stemrecht), de ondergang van de Franse monarchie en de Franse revolutie, we zagen dat bij het Russische communisme waar Lenin volgens mij de enige was die nog een visie had voor het land, en het bij Stalin al misging, en het Duitse Keizerrijk en Oostenrijk-Hongarije voor de 1e wereldoorlog.

Wellicht dat er momenteel een geschikt persoon is die aan de macht zou komen - bijvoorbeeld Willem Alexander ofzo - die dus in een groot gedeelte van zijn leven al vrijheid heeft meegemaakt en weet wat het is. Maar over twee generaties kan er dus best iemand aan de macht komen die andere plannen heeft met Nederland en dictatoriaal gaat regeren.

Juist daarom is het belangrijk om een democratische controle te houden op de regering en het volk laten kiezen wat ze nou eigenlijk willen. Je weet namelijk niet wat er bij de volgende koning/koningin gaat gebeuren.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 12 december 2005 @ 19:46:34 #56
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33023900
quote:
Op maandag 12 december 2005 15:42 schreef Wiebelkont het volgende:
Je kijkt teveel televisie. In Nederland is helemaal geen jurysysteem
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')