Bij een dictatuur heeft niemand iets in te brengen. Bij een monarchie ga ik uit van een systeem waar nog steeds inspraak geld, maar waarbij de beslissing altijd nog bij de (Alleen)heerser ligt.quote:Op maandag 12 december 2005 15:14 schreef Vhiper het volgende:
Je begrijpt dat je voor een absolute monarchie pleit? Een mooi woord voor dictatuur?
Ik hoef je toch niet uit te leggen welke narigheid een dictatuur met zich mee kan brengen?
Ze zijn het nooit geweest, maar heel wat jaren terug, toen Wilhelmina, en ook Juliana zeer lange tijd, aan de macht waren, kwamen we toch dichtbij een dergelijke situatie. En hoewel ik niet in die tijd leefde, krijg ik het idee uit wat ik lees en hoor, dat mensen haar een goede koningin vonden, een fijn mens, die goed voor de mensen zorgde.quote:Op maandag 12 december 2005 15:25 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
En hier zit 'm de kneep, je gaat uit van een utopische situatie die er nooit is geweest en nooit zal komen, gelukkig is ons democratisch systeem gebouwd op 'het minst slechte' systeem, je kunt beter uit gaan van zaken die bewezen hebben te werken dan dat je uitgaat van maakbaarheid en totalitaire systemen en vervolgens gigantisch veel stappen terug moet zetten. Overigens zijn de Oranjes nooit absolute heersers geweest, koning-stadhouder Willem III kwam er nog het dichtst bij.
[afbeelding]
Die hele vijtiger is een tijd waaraan veel mensen romantisch terugdenken, toen nederland nog zo 'knus' was en er geen gastarbeiders waren....quote:Op maandag 12 december 2005 15:48 schreef Wiebelkont het volgende:
En hoewel ik niet in die tijd leefde, krijg ik het idee uit wat ik lees en hoor, dat mensen haar een goede koningin vonden, een fijn mens, die goed voor de mensen zorgde.
Zodra de beslissing bij 1 persoon ligt, is er per definitie geen inspraak van anderen meer, hoogstens adviezen welke evenveel waard zijn als het pleepapier van de koninklijke toiletten.quote:Op maandag 12 december 2005 15:42 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
Bij een dictatuur heeft niemand iets in te brengen. Bij een monarchie ga ik uit van een systeem waar nog steeds inspraak geld, maar waarbij de beslissing altijd nog bij de (Alleen)heerser ligt.
In een Amerikaanse rechtbank, niet een Nederlandse en dan beslist de jury schuldig of onschuldig en bepaald de rechter alleen maar de strafmaat. In Nederland werken we met 1 of, bij hogere gerechtshoven, 3 rechters en geen jury.quote:In een rechtbank heb je ook de jury, aanklager, en advocaten. Het is echter nog steeds de rechter die het absolute eindoordeel velt.
Je kijkt teveel televisie. In Nederland is helemaal geen jurysysteemquote:Op maandag 12 december 2005 15:42 schreef Wiebelkont het volgende:
In een rechtbank heb je ook de jury, aanklager, en advocaten. Het is echter nog steeds de rechter die het absolute eindoordeel velt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |