Ik weet dat er nog ergens een oud aften topic is, met 1000e theorieën over aften, maar die staat niet in mn myAT meer en is waarschijnlijk zelfs al vol gepost
![]()
dus maar een nieuwe
![]()
Reden voor dit topic:
Ik heb sinds juni vorig jaar last van een extreem grote lymfe klier links in mijn hals. Vorig jaar september mee naar de huisarts geweest, was niks en moest met 3 maanden over zijn. Vorige maand maar nog een keer terug gegaan, want hij zat er nog
![]()
(2,5 centimeter lang en breed, op de echo).
Dus echo laten maken, bloed laten prikken. Op het bloed was geen Pfeiffer te zien, wel iets met een 'allergie' (witte bloedlichaampjes, meer dan normaal ofzo).
Omdat ik verder geen klachten had die wezen op een allergie, werd dat genegeerd. Toen vroeg mn huisarts of ik last had van ontstekingen. Na lang nadenken kwam ik op mn aften. Nu blijkt dus dat die lymfe klier reageert op mijn aften. Fijn. Met de boodschap dat aan aften, en dus aan mijn grote lymfe klier, niks is te doen.
Toen ben ik gaan nadenken, en ik heb al last van aften sinds ik bij de tandarts fluor moest happen. En tandpasta brandt ook.
Zijn er hier meer mensen, die mischien door fluor (tandpasta, fluor happen, ..., ...) last hebben van aften? En wat doen die er tegen? Ook mensen met een grote lymfe klier?
Een collega van mij denkt dat ze last heeft van aften door koolzuur, en een collega van mn moeder door sommige vruchten (oa. citroen). Zou een aft gewoon een soort allergische reactie kunnen zijn?
Hoe vaak hebben jullie last van aften? Ik maar heel af en toe niet, en heb er gemiddeld 3 in mijn mond (1-5, begint met 1, loopt op tot 4 a 5, en weer terug naar 1, en dan een maandje rust).