abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32930629
Stel je hebt een groothandel in product x

Zelf ben je bedrijf y en is x slechts een verbruiksproduct voor je (plakband, pritstift, afijn je snapt het wel). Mag ik nou als bedrijf zeggen dat ik een leeg "bedrijfje" start met als missionstatement dat ik handel in productsoort x en daarop lekker goedkoop verbruiksartikkelen inkopen?

Is dat een rare gedachtengang, of is dat legaal?
Cooky
pi_32930713
Waarom zou dat illegaal zijn

Maar groothandelsprijzen (lees: niet Makro) krijg je over het algemeen pas bij grote afnames. (lees: 1.000 rollen plakband)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32930832
Ja staffelprijzen, eens, groter afnemen is meer korting. Maar veel groothandels nemen je niet als in je kvk niet uitkomt dat je handelt in hun grotewaren. Feit is en blijft dan, waarom doen veel bedrijven dit dan niet, als het wel mag?
Cooky
pi_32930925
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:40 schreef Tom-my het volgende:
Ja staffelprijzen, eens, groter afnemen is meer korting. Maar veel groothandels nemen je niet als in je kvk niet uitkomt dat je handelt in hun grotewaren. Feit is en blijft dan, waarom doen veel bedrijven dit dan niet, als het wel mag?
Omdat dan iedere particulier bij ze komt aankloppen. Een KvK-nummer is een drempel, want het kost geld en is verder niet handig.

Nogmaals: het kopen van spullen is natuurlijk niet illegaal. Ik zou niet weten waarom.
pi_32931763
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:32 schreef Tom-my het volgende:
lekker goedkoop verbruiksartikkelen inkopen?
Wat maakt het goedkoop om verbruiksartikelen in te kopen?
quote:
Is dat een rare gedachtengang, of is dat legaal?
Hangt ervanaf. Als je productsoort x daadwerkelijk nodig hebt voor de productie van dingen die je verkoopt, dan mag je die altijd bij de groothandel inkopen, en restanten verkopen aan particulieren. Je mag productsoort x ook direct aan particulieren verkopen, zonder dat te verbruiken (da's handel ), zolang je in beide gevallen maar netjes BTW verrekent.

Wat niet mag, is als eenmanszaak bij de groothandel levensmiddelen inkopen, en de BTW daarvan aftrekken. Met een meermanszaak kan 't wel, maar hou dan wel rekening mee dat je dan opeens loonbelasting over die levensmiddelen moet betalen (want dan is 't loon in natura).

Voor hobbies geldt iets soortgelijks: je moet wel producten op de markt zetten (iets wat je met hobbies meestal niet doet; de enige koper ben je zelf).
pi_32931821
quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:12 schreef joshus_cat het volgende:

Hangt ervanaf. Als je productsoort x daadwerkelijk nodig hebt voor de productie van dingen die je verkoopt, dan mag je die altijd bij de groothandel inkopen, en restanten verkopen aan particulieren. Je mag productsoort x ook direct aan particulieren verkopen, zonder dat te verbruiken (da's handel ), zolang je in beide gevallen maar netjes BTW verrekent.

Wat niet mag, is als eenmanszaak bij de groothandel levensmiddelen inkopen, en de BTW daarvan aftrekken. Met een meermanszaak kan 't wel, maar hou dan wel rekening mee dat je dan opeens loonbelasting over die levensmiddelen moet betalen (want dan is 't loon in natura).

Voor hobbies geldt iets soortgelijks: je moet wel producten op de markt zetten (iets wat je met hobbies meestal niet doet; de enige koper ben je zelf).
Ja, maar het inkopen mag altijd. De illegale handeling is eventueel het BTW-verhaal.
pi_32931865
ZIe het nut er niet zo van, hoe groter verkopen hoe de beter toch en denk dat de meeste bedrijven zo redeneren... ook de inkoop forumule van makro
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_32931877
Hmm dank voor de antwoorden, verheldert weer het een of ander.
Cooky
pi_32931989
quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:13 schreef Five_Horizons het volgende:

Ja, maar het inkopen mag altijd. De illegale handeling is eventueel het BTW-verhaal.
=
Klopt, inkopen mag altijd. Is natuurlijk wel zo dat ook een groothandel zo z'n voorkeuren heeft (kneuzen die om 5 stuks vragen worden vriendelijk geweigerd).

Maar ik weet niet in welke sector TS shopt, want zo goedkoop vind ik de meeste groothandels helemaal niet...
pi_32932056
Neuh zou dan over eventuele grotere staffelkortingen gaan
Cooky
pi_32969575
Ts hoopte op grote kortingen, puur omdat dat lege bedrijfje in die artikelen zou handelen.
Helaas voor TS krijg je die korting pas als je ook echt groot inkoopt en niet als je alleen maar doet alsof je groot inkoopt.
Als je echt groot inkoopt als bedrijf , hoef je ook geen leeg bedrijfje op te zetten, krijg je de korting toch wel.
jah, het is wat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')