Ik zit me wel eens af te vragen in hoeverre een spaarlamp werkelijk bijdraagt aan een beter milieu, en een kostenbesparing. Gewone gloeilampen kosten veel meer energie (5x zoveel ongeveer), maar deze energie gaat niet verloren (wet van behoud van energie). Dit wordt namelijk warmte. Aangezien lampen het meest aanstaan in de winter, kun je deze warmte doorgaans prima gebruiken. Dit houdt in dat de verwarming op minder hoge toeren hoeft te draaien.quote:Geef ieder huishouden vijf spaarlampen cadeau. Dat is de oplossing die voormalig Milieu-minister Ed Nijpels (VVD) heeft voor een impasse tussen kabinet en parlement. Een meerderheid van het parlement, onder aanvoering van CDA-leider Maxime Verhagen, wil ieder gezin 35 euro geven, als tegemoetkoming in de gestegen energiekosten.
Minister Gerrit Zalm van Financiën ziet een dergelijke financiële vergoeding niet zitten. Hij dreigt zelfs zijn functie neer te leggen als de motie van coalitiegenoot CDA wordt aangenomen. Volgens Nijpels, tegenwoordig voorzitter van Milieu Centraal en Commissaris van de Koningin van Friesland, zouden vijf spaarlampen een perfect gebaar zijn. Niet alleen is de waarde van de lampen ongeveer 35 euro, daarbij levert het gebruik ervan een energiebesparing van nog eens 40 euro op. Of Zalm met deze oplossing wel kan leven, is niet bekend.
2000 euro per kamervraagquote:Op donderdag 8 december 2005 22:37 schreef Troeta het volgende:
wat een gezeik over die 35 euro zeg.
Weet je hoe duur al dat gelul er over is?
Voor sommige mensen (hier op Fok! noemt men ze bij voorkeur paupers) is 35 euro veel geld.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:37 schreef Troeta het volgende:
wat een gezeik over die 35 euro zeg.
Maar heeft gelukkig wel een breedbeeld televisie en een beertender.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:42 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Voor sommige mensen (hier op Fok! noemt men ze bij voorkeur paupers) is 35 euro veel geld.
Ik kon het me ook niet voorstellen, maar ik zag bijvoorbeeld eens iemand op TV die 1 euro voor een krop sla al niet kon betalen
Nou, ik zou het ook wel willen krijgen hoor, kan ik 2 paar nieuwe schoenen kopen bij de schoenenreusquote:Op donderdag 8 december 2005 22:42 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Voor sommige mensen (hier op Fok! noemt men ze bij voorkeur paupers) is 35 euro veel geld.
Ik kon het me ook niet voorstellen, maar ik zag bijvoorbeeld eens iemand op TV die 1 euro voor een krop sla al niet kon betalen
Dat hoef je niet zelf te doen, dat doet de thermostaat automatisch voor jequote:Op donderdag 8 december 2005 22:50 schreef Aventura het volgende:
Right, alsof iedereen die gloeilampen heeft de verwarming lager zet...dat doet niemand.
JOUW thermostaat ja.quote:Op donderdag 8 december 2005 23:21 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dat hoef je niet zelf te doen, dat doet de thermostaat automatisch voor je
Weet je hoe duur het is om elektrisch te verwarmen? Dat was nou net niet de bedoeling van deze maatregelquote:Op donderdag 8 december 2005 13:07 schreef electricity het volgende:
Aangezien lampen het meest aanstaan in de winter, kun je deze warmte doorgaans prima gebruiken. Dit houdt in dat de verwarming op minder hoge toeren hoeft te draaien.
Een waterbesparende kraan? Een stuk metaal waar geen water uitkomt, dat werkt prima.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:22 schreef zakjapannertje het volgende:
in Vlaanderen heeft de regering nu al zo'n actie, per huishouden een gratis spaarlamp of een waterbesparende kraan oid., in het kader om Kyoto te halen doet men het daar (en als compensatie voor hun overbelichte snelwegen natuurlijk)
mwoah, 6 miljoen huishoudens maal zeg 200 watt absolute besparing zet wel zoden aan de dijkquote:Op vrijdag 9 december 2005 00:33 schreef MouseOver het volgende:
Belachelijk idee, daarvoor is de gevoelswaarde van die lampen veel te laag en zorgt het ervoor dat mensen helemaal het vertrouwen in het kabinet kwijtraken. "Eerst plukken ze ons en dan schepen ze ons af met een paar lampen". Spaarlampen zijn trouwens los van het milieu gewoon reuze handig, want ze gaan vrijwel niet kapot.
Ik denk dat je met 5 trays brouwmeester bier meer stemmen koopt
Ik ben blij dat Zalm dit zo hoog opneemt. De prijzen zijn hoog omdat er schaarste is, het plan van het CDA zal de schaarste alleen maar doen toenemen met als gevolg stijgende prijzen. Het plan van Nijpels zou dat in theorie compenseren, maar of het in het echt ook zo werkt...quote:Minister Gerrit Zalm van Financiën ziet een dergelijke financiële vergoeding niet zitten. Hij dreigt zelfs zijn functie neer te leggen als de motie van coalitiegenoot CDA wordt aangenomen.
Puur rationeel gezien is het ook helemaal niet zo stom, aangezien op het gebied van lampen aardig wat besparing te halen is. Maar ik denk dat ze dermate slecht ontvangen worden dat dat alleen al een goede reden is om het niet te doen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:37 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
mwoah, 6 miljoen huishoudens maal zeg 200 watt absolute besparing zet wel zoden aan de dijk
Ik heb al overal spaarlampen waar het licht langdurig brandt. Wat moet ik met nóg meer spaarlampen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:37 schreef DaBuzzzzz het volgende:
mwoah, 6 miljoen huishoudens maal zeg 200 watt absolute besparing zet wel zoden aan de dijk
Geen enkel generiek plan is voor iedereen de oplossing of slechts maar handig. Vive la democratie!quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb al overal spaarlampen waar het licht langdurig brandt. Wat moet ik met nóg meer spaarlampen?
Flikker op.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:42 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Geen enkel generiek plan is voor iedereen de oplossing of slechts maar handig. Vive la democratie!![]()
Blijf met je fikken van m'n geld af, ik voel me verder prima.quote:
ja zo'n rubbertje dacht ik tegen het lekken van de kraan, heb ik trouwens van de gemeente hier gekregen toen ik in hun gebied ging wonen. Misschien volgend jaar als iedereen een biometrisch paspoort krijgt dat je dan een spaarlamp ofzo erbij krijgt, als goedmakertje voor het tijdelijke oponthoud in het dagelijks levenquote:Op vrijdag 9 december 2005 00:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een waterbesparende kraan? Een stuk metaal waar geen water uitkomt, dat werkt prima.
Doe mij die ¤35 maar, da's tenminste universeel besteedbaar.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:42 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Geen enkel generiek plan is voor iedereen de oplossing of slechts maar handig. Vive la democratie!![]()
dat rendement is best hoog hoor. voor iedere 10 joule aan electiciteit die er in gaat komt er ongeveer 8 joule aan warmte uit de lamp. de andere 2 zijn licht.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
rendement van een gloeilamp als warmtebron zuigt grote tijd. Je bespaart weldegelijk door het gebruik van spaarlampen.
Het is wel te merken dat je een vrouw bent he?quote:
dan zouden de lampen wel op de vloer geinstalleerd moeten worden om echt iets van die warmte te merken voor mensen, want warmte stijgt op, gaat nooit dalen en vloeit hier langzaam via de ramen en deuren weg, vooralsnog breng dus je vliegen, vleermuizen en spinnen warme pootjes nuquote:Op vrijdag 9 december 2005 07:35 schreef electricity het volgende:
[..]
dat rendement is best hoog hoor. voor iedere 10 joule aan electiciteit die er in gaat komt er ongeveer 8 joule aan warmte uit de lamp. de andere 2 zijn licht.
electriciteit is duurder dan gas misschien. maar aan de andere kant gaan de gasprijzen flink omhoog. en gas was al het duurste op mijn rekening. do the math.![]()
Zolang er in Nederland elektriciteit opgewekt wordt met aardgas, zal het stoken met elektriciteit nooit goedkoper worden dan met aardgas.quote:Op vrijdag 9 december 2005 07:35 schreef electricity het volgende:
electriciteit is duurder dan gas misschien. maar aan de andere kant gaan de gasprijzen flink omhoog. en gas was al het duurste op mijn rekening.
Ok, je hebt zo je theoretische berekening. En nu tijd voor de praktijktest. Sluit het gas af, en ga alles elektrisch verwarmen. Ga na een jaar op je rekening kijkenquote:do the math.![]()
Die hebben vast niet het eeuwige leven.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:49 schreef kingmob het volgende:
En wat als je alleen spaarlampen hebt in huis
Nee, maar gaan wel pokkelang mee in vergelijking met de ouderwetse gloeilampen, die ook al erg lang meegaan over het algemeen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die hebben vast niet het eeuwige leven.
http://www.ad.nl/economie/article80969.ecequote:Energie bij Eneco 150 euro duurder
ROTTERDAM - Klanten van energieleverancier Eneco zijn volgend jaar gemiddeld 150 euro duurder uit.
De gas- en stroomprijzen gaan op 1 januari 2006 met 15 procent omhoog, heeft het bedrijf gisteren laten weten.
De stijging van 150 euro is gebaseerd op het verbruik van een gemiddeld huishouden; 3500 kWh stroom en 2000 kuub gas. De verhoging is te wijten aan de hoge olieprijs in 2005. In Nederland is de gasprijs gekoppeld aan die olieprijs.
Volgens een zegsman van Eneco is zijn bedrijf vanaf volgend jaar toch nog iets goedkoper dan Essent en Nuon, ’maar veel scheelt het niet’. ,,Vorig jaar waren we nog iets duurder,’’ zegt hij. ,,We zijn wat efficiënter gaan werken. Daardoor gingen de kosten omlaag.’’ Ter vergelijking: bij Eneco betaalt de klant vanaf volgend jaar 0,0695 euro per kWh stroom, bij Nuon 0,0762 euro per kWh en bij Essent 0,0771. Allemaal inclusief BTW, maar zonder alle andere toeslagen.
Dat wil niet zeggen dat Eneco dé goedkoopste is. Mensen die zich voor langere tijd aan hun stroombedrijf binden krijgen bijvoorbeeld andere tarieven. Gastarieven laten zich al helemáál niet vergelijken, want die zijn per regio verschillend.
,,Vergelijken is vreselijk ingewikkeld. Prijzen verschillen vaak per situatie,’’ zegt Marlon Mintjes van de website energieprijzen.nl. ,,Maar veel ontlopen de grote drie elkaar niet.’’
Wie toch wil vergelijken:
www.energieprijzen.nl, www.energiebond.nl www.gaslicht.com. Dat zijn volgens de DTe, waakhond op de energiemarkt, de beste vergelijkers. Maar let ook op de service van een leverancier!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |