De brandweer voert nu al geruime tijd acties tegen de afschaffing van het functioneel leeftijds ontslag (FLO). Ze zijn het er niet mee eens dat ze voortaan niet meer met 55 met pensioen kunnen. Nu begrijp ik persoonlijk niet waarom ze daar zo mordicus tegen zijn, want die regeling stamt uit de tijd dat mannen met 65 vaak al overleden, terwijl de gemiddelde zestigjarige anno nu een veel betere conditie heeft, maar soi. Protesteren tegen veranderingen in je CAO ten nadele is je goed recht, maar....
De brandweer gaat veel te ver in haar acties. Ze melden zich massaal ziek waardoor in Amsterdam het leger ingeschakeld moet worden om de basisveiligheid te garanderen
"De gemeente Amsterdam krijgt hulp van het leger om de basiszorg van de brandweer in stand te houden. Dit maakte burgemeester Cohen donderdag bekend. Brandweerlieden voerden donderdagochtend opnieuw een wilde actie tegen de afschaffing van het functioneel leeftijdsontslag."
Verder maken ze op grote schaal misbruik van hun professionele voertuigen door enorme files te veroorzaken "Brandweerlieden hebben donderdag opnieuw een wilde actie gevoerd tegen de afschaffing van het zogenoemde functioneel leeftijdsontslag (flo). In de ochtendspits hinderden zij met langzaam rijdende en soms stil staande brandweerwagens het verkeer op een aantal snelwegen.
Op de A9 bij het Rottepolderplein werden zelfs korte tijd blusvoertuigen dwars over de weg gezet. De mobiele eenheid van de politie dreigde daartegen op te treden, aangezien een dergelijke actievorm niet is toegestaan. Daarop reden de brandweerwagens weer langzaam verder.
De wilde acties veroorzaakten ook vertraging op de snelwegen A2 en A27 rond Utrecht, op de A4 bij Den Haag en op de A9 bij Amsterdam. Op de A27 liep de file op tot 27 kilometer tussen Almere-Stad en knooppunt Rijnsweerd bij Utrecht. Rond 08.30 uur werd de actie beëindigd."
Tot slot maken ze standaard gebruik van zwaailichten en sirenes bij hun acties (ik woon helaas vlakbij een Amsterdamse brandweerkazerne dus kan het weten). Ze hebben zelfs al eens het luchtalarm hier aan gezet. Allemaal dingen die strikt verboden zijn en mensen niet alleen schrik aanjagen, maar ook enorm hinderen en de veiligheid in gevaar brengen.
Het komt niet vaak voor, maar ik het zowaar eens met de LPF
"De lijst Pim Fortuyn vindt dat minister Remkes (Binnenlandse Zaken) hard moet optreden als brandweerlieden opnieuw actie gaan voeren op snelwegen. In voorkomende gevallen wil de LPF dat actievoerders direct van de weg worden verwijderd.
Dat heeft het Tweede Kamerlid Hermans van de LPF donderdag laten weten. ‘Van professionals die zich dagelijks richten op de veiligheid van mensen mag worden verwacht dat ze niet zelf gevaarlijke situaties creëren’, meent Hermans.
‘Vanmorgen was er sprake van diverse kop-staartbotsingen op de wegen die ernstige gevolgen zouden kunnen hebben’, aldus de parlementariër. ‘Ik zou graag zien dat wordt onderzocht in hoeverre geleden schade op de brandweerlieden kan worden verhaald’.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'